Mies ei tottele eikä pidä lupauksiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millä muutos?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Millä muutos?

Vieras
Mikä neuvoksi?
Olen kyllästynyt mieheni jatkuvaan hölmöilyyn arkisissa asioissa.
Hän myöhästelee jatkuvasti esim. rakennusprojektiimme liittyvistä palavereista, ei muista vetää vessaa ennenkuin käsken, ei muista ikinään yhtään sovittua menoa, vaan buukkaa aina päälle jotain muuta. Jne. mietin että onko kyseessä välinpitämättömyyttä vai huono muisti.
Vai onko hänellä niin pieni kapasiteetti päässään, ettei hän pysty muistamaan kahta asiaa samana päivänä. Kaupassa pitää käydä kolmesti, kun joka asia pitää hakea heti ja ajattelematta nenäänsä pidemmälle.

Ei auta huutaminen, kiukutteleminen, keskusteleminen, lempeä huomauttelu ei mikään.
Nyt olen pohtimassa jotain temppua mikä herättää ukkoni kerralla ja kunnolla.
Onko ideoita, mitä pitäisi tehdä, jotta paksu pää oivaltaisi jotain??
¨

Ensin oli jotenkin herttaista kun hän kysyi jatkuvasti apua minulta. Parin aviovuoden jälkeen totesin että kaveri on oikeasti tyhmä. Tätä tilannetta olen yrittänyt muuttaa jo useamman vuoden tuloksetta.

Valitettavasti on kokemusta vastaavasta ja vaati pitkää pinnaa eli kestin 25 vuotta.
Pahenee vain iän myötä.Eronkin jälkeen puhuu ja sopii asioista,jotka unohtaa saman-
tien...Ei ole antaa lääkettä asiaan.Omanarvon tunne häviää kun puhuu seinille ja
taluttaa sokeaa...Lapsen kasvattaminen on leikkiä verrattuna kuvailemaasi tilanteeseen joutuneelle...Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Millä muutos?:
Ensin oli jotenkin herttaista kun hän kysyi jatkuvasti apua minulta. Parin aviovuoden jälkeen totesin että kaveri on oikeasti tyhmä. Tätä tilannetta olen yrittänyt muuttaa jo useamman vuoden tuloksetta.

jos kapasiteettia ei ole niin silloin sitä ei ole. keksi apukeino esim. jonkinlaisesta muistivihkosta, jota hän voi kuljettaa mukanaan, kai hän lukea osaa.

Huono muisti. Ei kai se ilkeyttään järjestä tilannetta, että joutuu käymään usean kerran kaupassa. Jos ei ennen ole ollut tuollainen, niin voi olla stressin aiheuttamaa. Et voi asialle mitään, huuto ei auta, voi vain pahentaa asiaa.

Olen hommannut jos monenlaista kalenteria, kännykkää muistilappuja jne. Mutta mies kokee olevansa perheen pää ja haluaa itse ohjata omia tekemisiään. Minun toimintani lähinnä ärsyttää häntä.

Olen joskus tehnyt niinkin että pistän omaan kalenteriini kaiken ylös ja soitan kaverille vähän väliä lisää ohjeita -> yksi asia kerrallaan.

Sitten mietin että hitto aikuinen mies (54v), hänen pitää itse olla omien asioidensa vartija.

Varmaankin tiesit asiasta ja "tunsit" miehesi ennen kuin menitte avikseen? Nyt on turha voivotella. Elät valintasi kanssa tai eroat, siinä kaksi vaihtoehtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Millä muutos?:
Mikä neuvoksi?
Olen kyllästynyt mieheni jatkuvaan hölmöilyyn arkisissa asioissa.
Hän myöhästelee jatkuvasti esim. rakennusprojektiimme liittyvistä palavereista, ei muista vetää vessaa ennenkuin käsken, ei muista ikinään yhtään sovittua menoa, vaan buukkaa aina päälle jotain muuta. Jne. mietin että onko kyseessä välinpitämättömyyttä vai huono muisti.
Vai onko hänellä niin pieni kapasiteetti päässään, ettei hän pysty muistamaan kahta asiaa samana päivänä. Kaupassa pitää käydä kolmesti, kun joka asia pitää hakea heti ja ajattelematta nenäänsä pidemmälle.

Ei auta huutaminen, kiukutteleminen, keskusteleminen, lempeä huomauttelu ei mikään.
Nyt olen pohtimassa jotain temppua mikä herättää ukkoni kerralla ja kunnolla.
Onko ideoita, mitä pitäisi tehdä, jotta paksu pää oivaltaisi jotain??
¨

Joo ehkäpä tilanne on vähän vielä ruvennut pahenemaan tai ainakin siltä minusta vaikuttaa.

Tuo kalautus paksuun kalloon olisi ikäänkuin viimeinen oljenkorsi ennen eroaikeita.

Joskus olen lukenut tarnioita, joissa toista ihmistä alkaa arvostamaan vasta kun tämän on menettänyt. Eikö hitto vieköön ole muuta konstia kuin järjestää sellainen tilanne?

Väliin ehti näköjään vastaus, missä kerroit että on aina ollut tuollainen. Muistivaikeudet eivät välttämättä ole tyhmyyttä, vaikka sitä kansankielessä siksi kutsutaankin. Voi olla myös neuroottisperäinen esim. tapa varmistaa että joku pitää huolta, tiedostamaton halu tehdä itsestään avuton. Voisitkohan saada sen neurologille ja psykologille, jotka voisivat kertoa mistä huono muisti johtuu? Onko joku aivovamma vai voisiko psykologi auttaa?

Olen miettinyt tuota läheisriippuvuus - teemaa myöskin. Eli mielestäni tyhmyys ei selitä koko juttua vaan joku muu, ehkäpä psykologinen asia.
Seuraava kysymys on että milläköhän jästipään saisi lähtemään moiseen tutkimukseen... huoh.

Hyvä ajatus, tämä vahvisti myöskin omaa näkemystäni.
Lisää?

Syyllä ei ole väliä, mutta lopeta miehesi äitinä toimiminen. Anna huolimattomuuden seurausten kalahtaa hänen omaan nilkkaansa oikein kunnolla. Nyt mies saa olla huolimaton kuin pieni lapsi, ja sinä paikkaat tilannetta parhaasi mukaan.

Jo otsikko on hassu, miksi mies tekisi asioita "totellakseen" sinua? Aikuisella pitää olla omaakin vastuuntuntoa. Voit vain muuttaa omaa käytöstäsi, ja miehelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin keskittyä hoitamaan itse asiansa.

Aloita vaikka tuosta wc-jutusta. Jos teillä on useampi vessa, käytä toista ja anna miehen tuotosten muhia pöntössä seuraavaan asiointiin saakka. Yksivessaisessa kodissa jätä omat yllätyksesi pönttöön miehelle, tuskin hän niin hajamielinen on, että asia jäisi huomaamatta.

Hyvää keskustelua!
Joo kun hetken mietin todellakin taidan toimia osaksi hänen äitinään.
Tottelemisella tarkoitan sitä että kun pyydän häntä esim. tulemaan palaveriin 15min aikaisemmin, että ehditään vaihtaa pari sanaa, niin hän ei tule.
Joo, olen todellakin alkanut käskyttää häntä enkä ehkä niinkään sovi asioista. On ollut helpompaa antaa yksikertaiset ohjeet kun taas tuhannen kerran selittää että miksi ja mitä.

Olen jo jättänytkin muutamia asioita paikkaamasta ja aina tulee marinaa.
Alan miettiä tekemisiäni myöskin tarkemmin, kiitos tästä!

Elkää koittako muuttaa toisia, tai arvostella. rakastakaa sellaisenaan ja hyväksykää. Se on ainoa tie päästä parempaan ilman mitään taka-ajatuksia. Jos ette pysty tähän, lähtekää omille teille. Nalkuttamisesta ja jatkuvasta huomauttelusta tulee niin syvä haava, että se ei ehkä koskaan parane.

Sitäpaisi on kumma homma tämä: Naisela on mukamas jokin oikeus "vaatia" mieheltään vaikka mitä. Jos mies vaatii samanlailla, niin heti se on alistamista ja vaikka mitä sovinismia.

Ja ei naisen tarvitse ottaa hoitaakseen koko kotia. Anna asioiden olla. Jos haluat itsesi vuoksi tehdä jotain, niin tee. Mutta elä oleta, että toinen tekee asiat sinun haluamalla tavalla ja sinun mieliksi. Ei se sinun tapa ole se ainoa ja oikea elää. Tyylejä on niin monta, kuin meitä ihmisiä täällä maapallolla.

Joten eläkää, ja antakaa toistenkin elää. Vai onko niin, että miehesi onkin sinun unelmien toteuttaja?

Tämä "olen hänen äiti" homma johtuu monesti siitä, että nainen haluaa asiat juuri mieleisekseen. Mies näkee, että nainen puuhaa kaikenlaista. mutta ei sitä sen kummemmin arvosta, koska ei pidä sitä välttämättä ollenkaan tarpeellisena touhuna. heh..Luuletteko todella, että aikuinen mies ei pärjäisi ilman naista?

Se, että joku on hajamielinen, kuten esim minä, ei johdu todellakaan tyhmyydestä. Homma menee yleensä päinvastoin. Mitä luovempi tyyppi, niin sitä enemmän asiat rempallaan. Pienemmän Äo:n omaavat jaksaa nysvätä yksinkertaisten arkiasioiden kimpussa paremmin. Itselleni on käytännössä mahdotonta olla tarkka ja muistaa kaikki asiat. Kumppanini on samanlainen (molemmat taiteilijoita) ja kotimme onkin aika kaaos välillä. Tavaroita unohtuu ulos, avaimet on hukassa joka päivä, roskis tursuaa keittiössä, kukaan ei ole ehtinyt pestä pyykkiä, jolloin sitten ollaan ilman alkkareita päivä (ihan sexyä muuten..) .. Mutta kivaa on. Rakkautta paljon ja yhteistä oleiluakin. lapset kovin onnellisia. Kumpikin omistautuu parisuhteelle, perheelle ja omille luovuuksilleen, Ei siinä enään merkitse jokin pikkuseikka, vaikkapa sängyn alle unohtunut ruokalautanen (jopa kuukauden.. :)

Niin, elämä on sen verran haastava ja mielenkiintoinen, jotta karsii turhat hässätykset pois. ja kuolen mieluumin onnellisena. Katse peiliin vaan, kolme sormea osoittaa itseään aina kun toista syyllistää.

Ehkä hän huonomuistisuudellaan manipuloi sinut käyttäytymään tietyllä tavalla, siis vaikkapa olemaan kuin äitinsä. Ehkä hän kaipaa huolenpitoa ja läksytystä ja huonomuistisuus takaa sen. Kokeile muuttamalla omaa käytöstäsi ja katso mitä sitä seuraa. En usko että mies tahallaan heittäytyy huonomuistiseksi, tai ei ainakaan aina, vaan että käytös on tiedostamatonta, kuten neurooseissa on kysymys.

Mihin rajaan asti hölmöilyä pitää kestää ja milloin saa huomauttaa?
Esimerkkinä rakennusprojektimme tai laskujen maksaminen, jossa tietyt tehtävät on jaettu minulle ja miehelleni. Jos hän ei hoida omaa hommaansa, tulee vaikeuksia ja tulee kustannuksia lisää. Lisäksi minä olen paikalla ja joudun usein selittelemään mieheni töröilyä. Ja tämä on se mihin olen kyllästynyt.

Haluaisin hänen hoitavan oman osuutensa itse ilman huomauttelua tms. Jos en huomauta tai muistuta ei mitään tapahdu. Jos menen hoitamaan asian itse, joudun tekemään kaiken. Jos en varmista että hommat tulee tehtyä, ei ne tule.

Kysymys ei ole nyt likaisista astioista tai muusta jonninjoutavasta.

Toisaalta tällä tavalla annan hänen olla sellaisenaan, ja hoitelen asiat hiljaa kuntoon ilman kitinää, mutta sittenhän olen äiti Jos en hoida ja huomautan, olen veemäinen vaimo. Jos en tee mitään ja annan asioden mennä persiilleen, olen huono tyyppi muiden silmissä.

Minunko on tehtävä ratkaisu ja erottava vai olisiko kohtuullista että mies tekee myös toiminnassaa muutoksen.

En ole vain saanut häntä käsittämään tätä.

Lisää kommentteja kiitos! :-)

Mitä nämä asiat sitten konkreetisesti ovat? Voiko olla niin, etä mies on jo kyllästynyt: Ajattelee, jotta hoida sitten asiat, kun kerran olet niin viisas. Katkeruus on siis jo saattanut syntyä miehen puolelta, ja hän ei välitä enään. Odottelee, jotta huomaat kuinka raskasta on yksin hoitaa kaikkea, ja arvostaisit häntä siitä, että on aikaisemmin hoitanut asioita?

"Jos en tee mitään ja annan asioden mennä persiilleen, olen huono tyyppi muiden silmissä. "

toi kuulosti huolestuttavalta. Haluatko/oletatko todella, jotta mies on sinun välineesi, jonka täytyy tehdä haluamasi asiat, jotta näytät hyvälle ulospäin??

En ymmärrä, miten toisen ihmisen puuhat voi vaikuttaa sinun suhteisiisi muihin ihmisiin? Jos mies mokaa, niin mitä sitten?

Kysymys: Onko sinun tärkeämpää säilyttää ulkokuori ulkomaailmaan päin, vaikka se johtaisi parisuhteenne tuhoon?

niin, piti vielä sanoman: Anna sen miehesi olla rauhassa kusessa maksamattomien laskujen, jne takia. Kyllä hän ne sitten hoitaa, tai jos on hoitamatta, niin sekin selviää. Oman elämänsä hän siinä pilaa, ei sinun. Sillä sinä voit aina lähteä.

Jo toiseen kertaan tuli tuo neuvo, että anna mokata ja vastata seurauksista. Uskotaan.

Ehkei niinkään ole kulissista kysymys vaan minun osaltani kyllästymisestä kun olen selittelemässä hänen tekemisiään jatkuvasti. Toisaalta miksi vastaan muille.
Vaikuttaa siltä että minä olenkin sen halolla päähän- herätyksen tarpeessa.
Taisin muuten sellaista jo tässä nauttiakkin, kiitos siitä!

Kokeilen heti tänään. Olen menossa lätkämatsiin illalla ja mies taatusti kysyy että mihin menen. Olen tämänkin seikan hälle selittänyt useaan kertaan että vien kummityttäreni peliin. Jos lähden enkä kerro uudelleen että mihin - hän loukkaantuu. Jos kerron mihin menen hän narisee siitä että olen reissun sopinut häneltä sitä ensin kysymättä ja hän ei pääse mukaan. Kysyin mukaan lähtemistä häneltä alkuviikosta, mutta hän ei osannut siinä vaiheessa sanoa ja unohti luonnollisesti koko asian.

Lupaan raportoida tänne mitä tapahtuu jatkossakin...

Ok. tsemppiä elämällesi.. Elä vinoile miehelle, vaan pysy asiassa.. ;) Ja elä omaa elämääsi. Ja kokeileppa, kaikesta huolimatta.. Kehu miestäsi edes jossain asiassa. Huomaat vaikutukset.. ;) sillä on kovin lannistavaa tuntea koko ajan itsensä huonoksi. Vaikka toinen puhuisikin asiaa.

Yhteistyössä