Mies ei sitten aikonut maksaa lapsen välikausiasua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qojootti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Jos miehelle lankeaa puvun osto, niin hän saa sitten päättää minkä hintaisen ja minkälaisen puvun ostaa.

No mies nyt ei osta minkään hintaista, kun hänestä hänelle ei kuulu lasten menot. Tyytyväinen?

Minäkö tyytyväinen?
Ei mua kaivele teidän raha-ongelmat. En tajua edes moista systeemiä, että eritellään rahat. Jos teillä on aina ollut niin, että sä huolehdit lasten vaatteista, niin miks nyt muutos?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieraß:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Siis se sika haluaa jättää rahaa vähän säästöönkin?

Pitäs normaalilla ihmisellä sen verran tajua olla, että ensin ostaa lapselle vaatteet ja sitten säästää, jos jotain jää. Mutta onpa ap:lla hassu systeemi, kun noin tarkkaan pitää rahat jaoitella perheessä :o

Ei ap ole ainoa jolla on noin. Itse asiassa aika monella vaikka kaikki ei halua puhua siitä:/

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
siis minkä ikäiset lapset? onko teillä oma asunto?
käyttekö molemmat töissä? mitkä on sinun osuus laskuista, mikä miehen?

Kuopus on kolme ja esikoinen pikkusen reilu neljä vuotias, 1v4kk ikäeroa. Lainaa maksetaan omasta asunnosta. Molemmat käymme töissä.
Aikalailla tasan menee laskut, niin ollaan laskettu. Minä hoidan pääsääntöisesti ruokapuolen ja lasten ostokset. Miehellä on ehkä enemmän omia laskuja, lehtiä yms.

Kuopus on kolme ja esikoinen pikkusen reilu neljä vuotias, 1v4kk ikäeroa. Lainaa maksetaan omasta asunnosta. Molemmat käymme töissä.
Aikalailla tasan menee laskut, niin ollaan laskettu. Minä hoidan pääsääntöisesti ruokapuolen ja lasten ostokset. Miehellä on ehkä enemmän omia laskuja, lehtiä yms.

Jos teillä on sovittu systeemi, niin mikä nyt sitten eniten harmittaa sopimuksessanne? Se että lapset kuluttavatkin enemmän kuin osasit olettaa? Mies saa rahaa säästöön ja sinä et?

Puhu miehelle ja sovitte laskut uudestaan (eli kuka maksaa mitäkin tms)?

taas tätä... minun rahat.... sinun rahat... jos ollaan avioliitossa niin kaiken pitäisi olla yhteistä... ja jos ei ole niin täytyy ensin ajatella lapsia eikä omaa pe...rsettä... vai pistättekö lapset puolikki niin helpompi jakaa rahamenoja!?

Jos miehelle lankeaa puvun osto, niin hän saa sitten päättää minkä hintaisen ja minkälaisen puvun ostaa.

No mies nyt ei osta minkään hintaista, kun hänestä hänelle ei kuulu lasten menot. Tyytyväinen?

Minäkö tyytyväinen?
Ei mua kaivele teidän raha-ongelmat. En tajua edes moista systeemiä, että eritellään rahat. Jos teillä on aina ollut niin, että sä huolehdit lasten vaatteista, niin miks nyt muutos?

Siksi koska mulla ei nyt ole oikein varaa ostaa pukua lapselle, koska ruokaakin pitää saada. Ja meillä ei ole erikseen sovittu, että minä huolehdin lasten tavaroista. Se on vain mennyt siihen, että koska minä olen niitä käytettynä etsinyt, esim. huutiksesta, maksukin on sitten jostain syystä jäänyt minulle. Omaa tyhmyyttä kun en ole vaatinut miestä maksamaan osaa...

siis maksaako mies asuntolainan ja kaikki laskut ja sinä vaan ruoan ja lasten vaatteet? vaikka käyt töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja ei h..itto:
taas tätä... minun rahat.... sinun rahat... jos ollaan avioliitossa niin kaiken pitäisi olla yhteistä... ja jos ei ole niin täytyy ensin ajatella lapsia eikä omaa pe...rsettä... vai pistättekö lapset puolikki niin helpompi jakaa rahamenoja!?

Miksi avioliitossa kaikki pitäisi olla yhteistä? Helpompaahan se on vielä pitää huolta vain omista rahoistaan, kun sotkea siihen se siippa. Oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos teillä on sovittu systeemi, niin mikä nyt sitten eniten harmittaa sopimuksessanne? Se että lapset kuluttavatkin enemmän kuin osasit olettaa? Mies saa rahaa säästöön ja sinä et?

Puhu miehelle ja sovitte laskut uudestaan (eli kuka maksaa mitäkin tms)?

No kyllä se nyt on alkanut harmittamaan se, että minun pitää miettiä rahan käyttö niin, että se riittää kuun loppuun ja miehen ei tarvitse. Se harmittaa myös, että mies kuvittelee, ettei hänen tarvitse osallistua lastensa menoihin silloin kun siihen olisi tarvetta. En oikeasti osannut kuvitellakaan, että kun pyydän häntä maksamaan yhden puvun reilun neljän vuoden aikana, hän ei siihen suostu. Se harmittaa, että olen pitänyt rahojamme yhteisinä ja maksanut hänen merkkivaatteitaan eikä hän maksa yhtä pukua lapselleen.

Sekin harmittaa, että minun pitää nyt miettiä että lykkäänkö lapsen puvun ostoa kuun viimeiseen päivään että palkka tulee ja lapsi menee siihen saakka toppapuvussa vaikka alkaisi olla välikausikelit. Vai ostanko jonkun halvemman puvun ja toivon, että se kestää tuon lapsen menossa.

Se, että mies saa rahaa säästöön ei harmita, koska se menee kuitenkin hätävaraksi. Tosin mies saattaa ostaa niillä rahoilla omia juttujaan, mihin hänellä on toki oikeus, itse kun on ne säästänyt.

Minäkö tyytyväinen?

Siksi koska mulla ei nyt ole oikein varaa ostaa pukua lapselle, koska ruokaakin pitää saada. Ja meillä ei ole erikseen sovittu, että minä huolehdin lasten tavaroista. Se on vain mennyt siihen, että koska minä olen niitä käytettynä etsinyt, esim. huutiksesta, maksukin on sitten jostain syystä jäänyt minulle. Omaa tyhmyyttä kun en ole vaatinut miestä maksamaan osaa...

No jos sä ostat puvun ja mies ruuat?

siis maksaako mies asuntolainan ja kaikki laskut ja sinä vaan ruoan ja lasten vaatteet? vaikka käyt töissä?

haloo?

Minähän kirjoitin tuossa, että tasan menee laskut. Meillä on pieni lainanlyhennys, hoitomaksu on melkein saman verran. Ja minä maksan esim. tuon hoitomaksun. Vakuutukset ja sähkö tulee kolmen kuukauden välein, silloin mies maksaa nuo ja minä lainan sekä hoitomaksun. Niin sanotut yhteiset laskut on siis jaettu niin, että me molemmat maksamme niistä suurinpiirtein puolet, sanotaanko että +-50 euroa. Minä hoidan pääasiassa ruuan ja sitten näköjään mulle kuuluu nämä lasten menot.

oikeesti teidän muiden mielestä hyvä puku löytyy parilla kympillä??
multa kaikki sympatiat aplle, jos muutenkin säästelette noin paljon, niin
kai lapsi voi saada sen haalarin jonka sä haluat sille ostaa :D
mein kolmella lapsella on satasen haalarit kaikilla, eikä ole perikatoon siitä menty :D
musta ainakin kunnon vaatteet on arjen luksusta! en mä käy töissä ja mies myös sen vuoksi et saadaan sit aina ostaa sitä kaikkein halvinta ja säästää säästää säästää,
vaan siksi, että voimme ylläpitää mieluista elintasoa! =)

Eikös sitä yleensä eletä ja osteta tavaroita sen mukaan mihin on varaa? Meinaan ei se todellakaan aina mene niin että kallis on yhtä kuin paras... Merkilla ja brändillä kalastetaan paljon markkoja, niin lasten kuin aikuistenkin vaatteista. Ihmiset on vaan saatu hienosti sokaistumaan mainonnalla...Joskus kun lukee täältäkin kiistelyjä eri haalarimerkeistä niin käy ihmetyttämään että kuinka sit itse on 70-luvun lapsena selvinnytkään hengissä ja ilman henkisiä traumoja vaikka onkin ulkona telminyt vanuasussa ja kurahousuissa. Kyllähän ne läpi joskus kastui ja saappat hörppi vettä ja silti mä ole edelleen hengissä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja huhuu:
Eikös sitä yleensä eletä ja osteta tavaroita sen mukaan mihin on varaa? Meinaan ei se todellakaan aina mene niin että kallis on yhtä kuin paras... Merkilla ja brändillä kalastetaan paljon markkoja, niin lasten kuin aikuistenkin vaatteista. Ihmiset on vaan saatu hienosti sokaistumaan mainonnalla...Joskus kun lukee täältäkin kiistelyjä eri haalarimerkeistä niin käy ihmetyttämään että kuinka sit itse on 70-luvun lapsena selvinnytkään hengissä ja ilman henkisiä traumoja vaikka onkin ulkona telminyt vanuasussa ja kurahousuissa. Kyllähän ne läpi joskus kastui ja saappat hörppi vettä ja silti mä ole edelleen hengissä ;)

nii-i, kyl kehitys on kauhea asia :D
voitashan me elää luolissa ja juosta paistin perässä pitkin metsiä edelleen??

Alkuperäinen kirjoittaja huhuu:

Niin no minä olen muutaman kerran pyrkinyt perustelemaan miksi haluaisin juuri tämän tietyn puvun. Ihan vain sen vuoksi, että tiedän sen kestävän edellisten pukujen tuomalla kokemuksella meidän lapsen ja miehen kovassa menossa, jossa mennään rakennustyömaalta traktorihommiin, navetasta hiekkatouhuihin. Puku on kestänyt hyvin, pitänyt lapsen lämpimänä ja kuivana eikä ole kuitenkaan tarvinnut kovinkaan paljon päälle pukea.

Ja minusta MEILLÄ on varaa, minulla tällä hetkellä ei välttämättä ole, mutta itse olen pitänyt lapsia ja lasten menoja kuitenkin yhteisenä juttuna, vaikka pääasiassa olenkin kaikki tarvikkeet aikaisemmin maksanut.

Tänään iltasella jututan miestä ja kysyn, että miksi hän olettaa että lasten menot ovat vain minun asiani.

Puvulle olisi kyllä nyt käyttöä. Hoidosta sanoivat, että lapselle voisi olla jo ohkasempi puku kun toppis alkaa olla liikaa. Hikinen on lapsi ulkona ollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Siis se sika haluaa jättää rahaa vähän säästöönkin?

Niin? Kamalaa tosiaan jos yhden kuukauden aikana jää 88 euroa vähemmän säästöön noin 300-400 eurosta?

Kyllä muakin suututtaisi. Varsinkin kun niitä vaatteita saa halvemmallakin.

No, 88? on varsin normihinta kunnollisesta vk-asusta.

Joo,niin on jos siis on rahaa millä ostaa !!
Mutta myös halvempi ei välttämättä ole huonompi!

Alkuperäinen kirjoittaja ei h..itto:

Kuten joku tuossa aiemmin viisaasti sanoikin, yhteiset rahat toimivat, kun molemmilla samanlainen rahankäyttötapa. Jos meillä olisi yhteiset rahat, mitään ei jäisi säästöön eikä aina loppukuustakaan olisi rahaa, sillä oli mieheni palkka mikä tahansa, kaikki menee mitä tulee.

Meillä toimii ainoastaan se, että mies palkkapäivänään siirtää minulle oman puolikkaansa lainojen lyhennyksistä ja laskuista. Ruokaa ostetaan sit molemmat, minä kuitenkin käytännössä enemmän, koska miehellä on tavallisesti tosi tiukkaa viikko (tai kauemminkin) ennen palkkapäiväänsä. Joskus asia korpeaa, koska mies tienaa hiukan enemmän kuin minä, mutta ei ole vieläkään oppinut suunnittelemaan rahankäyttöään.

Lapsilisät tulevat minulle, joten huolehdin vaateostoksista ja jos jotain isompaa pitää hankkia, mies maksaa puolet palkkapäivänään. Meillä ei toimisi millään sellainen rennompi systeemi, jossa isommissa ostoksissa jompikumpi maksaa välillä jotakin ja toinen taas sitten toisella kertaa, koska miehellä ei palkkapäivää lukuun ottamatta ole koskaan rahaa.

Yhteistyössä