Mies ei osallistu vauvanhoitoon??!!

• Viestiketjun aloittaja Xxx.
  • Ensimmäinen viesti
grrr
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29480763:
Kyllä se lapsenhoito kuuluu yhtä paljon kumallekkin, tietty on äitejä jotka ei halua, että mies osallistuu.
Olipa taas niin hieno kommentti naisen suusta että... Unohdit mainita, että tietty on myös isiä, jotka ei halua osallistua.

"Sadie"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29480936:
Ei se munkaan mielestä mitään hauskaa ole, joten miksi toinen voi vaan luistaa siitä jos ei tykkää?
No jaah, mä nyt en vaa jaksa nipottaa et meneekö nyt kaikki hommat varmasti puoliks :) Mulle on aiva se ja sama, onko siellä vaipassa kakka vai pissa. Joten oon kattonu sen niin että mä voin aiva hyvin ne kakkavaipat vaihtaa. Joku muu homma taas voi olla sit se "miehen juttu".

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;29480708:
Ei ne miehet vauvanhoitoon osallistu. Sitten kun on vähän vanhempi lapsi niin sitten ne alkaa osallistumaan.
Itse olen aina osallistunut mutta kyllä minä jossain määrin allekirjoitan väittämäsi yleisellä tasolla mitä olen muiden touhuja nähnyt.
Kun olen esimerkiksi vauvan kanssa käynyt neuvolassa niin odotustilassa ainoana miehenä mammojen läpitunkevan tuijotuksen alla sitä tuntee olevansa joku avaruuskummajainen. Miehiä siellä ei tosiaankaan juuri näy.

bbbb
[QUOTE="Sadie";29480921]Oikeesti, mikä pakko kaikkien äitien on aina saada pakotettua se mies kakkavaipan vaihtoon?:D
Mä tiedän, et mun mies oikeesti kyökkii jos joutui sen tekemään. Joten mä hoidin kakkavaipat aina ku vaan paikalla olin. Kyllä se mieheltäki onnistu pakon edes, mutta kyllä se aika operaatio oli :D En mä oo jaksanu kaikista pienistä asioista vääntään ja pitään lukua.[/QUOTE]

Oikeesti miksi KAIKKIeN ISIEN pitää aina saada pakotettua ne vaimonsa kakkavaipan vaihtoon? Siis oikeesti??

Mäkin ihan yökin kun jouduin vaihtamaan vaipan.. YÖK Joten ihan yhtä hyvin mies sen hoisi. Kyllähän mäkin sen pakon edestä tein jos tilanne tuli.

Miksi aina pitää niin PIENISTÄ asioista vääntää?? Jostain kakka vaipasta.. Huh, huh.

Eikä kuulostakin hullulta näin päin.. Miksi hitossa se vaipan vaihto olisi vain naisen tehtävä?

"Sadie"
Oikeesti miksi KAIKKIeN ISIEN pitää aina saada pakotettua ne vaimonsa kakkavaipan vaihtoon? Siis oikeesti??

Mäkin ihan yökin kun jouduin vaihtamaan vaipan.. YÖK Joten ihan yhtä hyvin mies sen hoisi. Kyllähän mäkin sen pakon edestä tein jos tilanne tuli.

Miksi aina pitää niin PIENISTÄ asioista vääntää?? Jostain kakka vaipasta.. Huh, huh.

Eikä kuulostakin hullulta näin päin.. Miksi hitossa se vaipan vaihto olisi vain naisen tehtävä?
Jep, kuulostat naurettavalta :D

Löylyä
Juuh, niitä on vaan sellasia miehiä, joita ei kiinnosta lastenhoito. Pellolle laitoin ja viikko viikko systeemillä mennään, perkelettäkö minä sellasella miehellä teen, joka olettaa minun vain hoitavan lapset ja varsinkin ne yöheräilyt, kun samalla tavalla töissä käytiin ja äityislomalla pitkään nukkumiset/yöheräämättömyydet mitä ne on?minä en perkele vuoden äitipatsasta havittele joten vaadin tasapuolisuutta

"Ilona"
No mun mielestä sä kuulostat just sellaiselta ihmiseltä, joka koko ajan on kertomassa kuinka asiat pitää tehdä, eikä toinen kohta enää uskalla tehdä mitään. Löysää! Se lapsi kyllä kasvaa ja kehittyy vähemmällä stressaamisella. Enkä tajunnut, mitä pahaa on että isä pitäis lasta sylissä koko illan? No osallistuuhan se sitten? Lähde pois vaikka koko päiväksi ja vaikka yöksikin viikonloppuna, etkä soita. Anna miehen ja lapsen kehittää omat toimintatavat, ei ne ilman sua kuole. Jos sä nyt lähdet tohon neuvomiseen niin sulla ei oo vapaa-aikaa vielä viiden vuoden kuluttuakaan, älä turhaan tee itsestäsi korvaamatonta.

Ja se lapsi oppii puhumaan kyllä vaikka miehesi puhuisi sille pelkkää löpölöpöä.

"Vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;29480708:
Ei ne miehet vauvanhoitoon osallistu. Sitten kun on vähän vanhempi lapsi niin sitten ne alkaa osallistumaan.
No ei todellakaan pidä paikkaansa!

Tiedän paljon miehiä, muunmuassa omani, jotka ovat oikein mielellään osallistuneet vauvanhoitoon, ovat rakastaneet vauvaa syntymästä lähtien ja osallistuneet kaikkeen alusta alkaen.

Mikäs ihmeen yleistys se tuollainen on, että alussa ei osallistu, mutta myöhemmin kyllä? Millähän perusteella se mies sitte myöhemminkään mihinkään osallistuisi? (Tiedän nimittäin näitäkin tapauksia, jotka eivät ole alussa osallistuneet, eivätkä ole osallistuneet myöhemminkään.. monissa tapauksissa erokin tullut).

"Vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29481026:
Itse olen aina osallistunut mutta kyllä minä jossain määrin allekirjoitan väittämäsi yleisellä tasolla mitä olen muiden touhuja nähnyt.
Kun olen esimerkiksi vauvan kanssa käynyt neuvolassa niin odotustilassa ainoana miehenä mammojen läpitunkevan tuijotuksen alla sitä tuntee olevansa joku avaruuskummajainen. Miehiä siellä ei tosiaankaan juuri näy.
Johtunee puhtaasti siitä, että miehet ovat neuvola-aikaan töissä, äidit äitiyslomalla.

Me olemme käyneet koko perhe miehen joustavasta työstä johtuen.

"Vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja näin...;29481225:
Meillä ei mies hoida lasta, mutta enpä minäkään kyllä hoida meillä esim. autojen, traktoreiden, muiden työkoneiden huoltoja.. :)
Vertasit juuri lastenhoitoa ja työkoneiden huoltoa.. Lapsia ja työkoneita. Oikeesti?

Jos teillä perheen kanssa ajanvietto, lasten kanssa touhuaminen ja heistä huoltapitäminen on työtä, niin mikäpä se siinä sitten.

viiiras
Alkuperäinen kirjoittaja näin...;29481225:
Meillä ei mies hoida lasta, mutta enpä minäkään kyllä hoida meillä esim. autojen, traktoreiden, muiden työkoneiden huoltoja.. :)
ja traktori herättää monta kertaa yössä, vaatii huomiota, seuranpitoa ja huoltoa 20 kertaa päivässä, sitä ei voi jättää yksin kotiin.. juu ihan verrannollista on toki :D

dsdasd
He tarvitsevat keskinäistä aikaa siteen muodostumiseen aivan kuin äiti ja vauvakin. Anna sitä heille.

Tue isän ja vauvan suhdetta puhumalla vauvalle vaikka: "onpa sulla kiva isi, näyttäiskö se sulle tota lelua?". Kun vauva vilkaisee isää niin sano ääneen "isääkö sä katot, haluaisitko olla iskän kanssa". Tämä ehkä vaikuttaa tyhmältä mutta pyri hienovaraisesti luomaan heidän välilleen suhdetta. Kerro vauvasta hyviä asioita kuten "tänään syötiinkin tooosi hyvin" äläkä vain valita miten raskasta kaikki on. Kerro vaikka mikä on vauvan lempilelu ja mistä asioista vauva tykkää. Kerro että isät ovat yleensä hyviä kylvettämään koska heillä on vahvat kädet (joo, mutta kannattaa kokeilla) ja tee näin isästäkin tärkeä. Kun alusta on päästy eteenpäin, älä koko ajan kyttää ja kerro miten asiat tulee tehdä. Jos huomaat miehen tekevän erilailla, käännä se positiiviseksi ja sano ettet keksinytkään koittaa noin. Kun mies hetken hoitaa vauvaa sano että "onpa kumman rauhallinen sun sylissä, varmaan tykkää olla siinä". Jos mies vaikka syöttää niin tule itse kysymään että mites se vauva noin hyvin syö, mitä oikein teet kun saat vauvan syömään noin hyvin!

Tajuat varmaan jo idean, mikä on se että miehelle muodostuisi positiivinen kokemus itsestä tärkeänä henkilö lapselle, isänä, joka osaa hoitaa lastansa hyvin ja joka nauttii vauvan kanssa vietetystä ajasta.

oma moka
Sitä korjaa mitä kylvää. Joko teet asian selväksi tai sitten nielet ylpeytesi ja jatkat kuten ennenkin. Minä synnytin ja kärsin kaikki mahdolliset rääkit ja hoidan mukulaa päivisin, niin totta hemmetissä mies tekee aivan kaikkensa myös kantaakseen oman kortensa kekoon tai ei hyvä heilu. Tämä oli täysin selväksi tehty asia jo ennen lasta ja on yhä. En katsele yhtään minkäänlaista lusmuilua jos itse on lasta myös halunnut.

"asdf"
No nyt kun on kokemusta siitä, minkälainen mies on oman lapsen kanssa, niin tiedätpä aloittaja ainakin ettei kannata toista lasta hänen kanssaan tehdä.

Ite jättäisin miehen vauvan kanssa kotiin ja lähtisin sitten omaa aikaa ottamaan muualle, jos se ei kotona onnistu.

viaras
Joiltain osin kuulostat minulta. Olen tiedostanut itsestäni, että olen niin herkkä vauvan itkulle, että en malta odottaa miehen reagoivan. Miehelle pitää siis antaa vähän enemmän aikaa toimintaan ja myös tilaa eli vetäytyä pois vierestä neuvomasta. Neuvoja ja vihjeitä voi ujutella sopivammalla hetkellä, kun on rauhallista. Mieheni halusi hoitaa vauvaa, mutta esteenä olin minä äidinvaistoineni. Ja kuka sellaista uskaltaisi uhmata.. Helposti sitä silloin jää mies sivulliseksi, koska niin rauha pysyy maassa.

näin...
Älkääpä nyt taas nähkö ongelmaa siellä missä sitä ei ole.. Meillä mies EI HALUA hoitaa lasta (viettää toki aikaa yhdessä, mutta mulla on päävastuu lapsesta), ja minä HALUAN hoitaa sitä. Mikä on ongelma? Ensimmäisessä lauseessa täälä kauhistellaan että onko lapsen hoito muka TYÖTÄ sulle ja sit seuraavassa että yhdessä pitää hoitaa ja antaa äidillekin VAPAATA lapsenhoidosta, kun on kerran yhdessä hankittukin! Hassua porukkaa täälä taas kerran... :D

Een
Täälä ihan sama tilanne! Kolmas lapsi joista kaksi yhteistä. Meillä on 6vk vauva, 2v ja 4v on vanhemmat. Mies on joko autotallissa tai sohvalla tietokone sylissä. Mies ei tee mitään kotitöitä (ei oikeasti mitään) ja meillä kuitenkin omakotitalo. Sen sijaan jättää likaset kalsaritkin khh lattialle suihkuun mennessä, kun ei osaa laittaa pyykkikoriin. Likaset lautaset jättää tiskipöydälle vaikka koneessa olis likaset. Imuria tuskin osaisi edes käyttää. Tallivaatteet myttyyn nurkkaan, mitkä minä korjaan pois.
Mies ei myöskään pidä vauvaa juurikaan sylissä ja tuskailee heti vauvan kitinää ja huokailee niin kovaa että se jo saa mut raivon partaalle. Vaippaa hän ei ole vieläkään vaihtanut. Vauva on kaikenlisäksi kunnon sylivauva, ei siis viihdy itekseen missään. Eli itse kannan vauvaa kaikki päivät, paitsi sen 3-4h päikkäreiden ajan. Hoidan siis kolme lasta, miehen ja talon yhdellä kädellä. Empä pysty muuta sanomaan kuin että paska tille! Olen monta kertaa sanonut kotitöistä ja likasista vaatteista, ei apua. Sen vauvan hoito ei tule luonnostaan, joten miten sitä muuttamaan. Eli ihme tämmösessä tilanteessa saa käydä tai sitte vaatii pitkän pinnan sinulta, että lapsi kasvaa ja elämä helpottuu.
Nii ja jos joku ihmettelee miksi kolme lasta, niin ekan yhteisen kohalla hän oli reissuhommissa koko vauva-ajan joten silloin tein luonnostaan kaiken yksin ja myös omat sotkut vain siivosin. Ei se silloin rankkaa ollut. Avioliitto tässä tosiaan kärsii..

Een
Niin ja siis itse rakastan lapsiani eniten maailmassa ja teen kaikkeni, että niillä on onnellinen elämä. Hoidan niitä mielelläni. Enkä siis valita myöskään mistään vaipan vaihdosta, ihan sama, voin mä tehdä yksin sen hyvin helpon ja nopean homman. Kyse on kokonaisuudesta, niin kuin varmasti viestiketjun aloittajalla. Eli jos tekee lastenhoidon ja kotityöt täysin yksin niin on se rankkaan henkisesti.

Yhteistyössä