Mies ei osaa / kykene rakastamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jahati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lovenan teksti pisti miettimään. Minä nimittäin uskon kyllä rakkauteen, mutta en usko, että mikään elämässä on täydellistä, joten ei myöskään rakkaus. En usko, että sellaista rakkautta on olemassakaan, joka olisi täydellistä ja kestäisi ensisilmäyksestä asti huumaavana vuosikymmeniä kuolemaan saakka. Sen sijaan uskon, että mieheen voi ihastua äkkiä tai hitaammin, jossa mies on koko ajan mielessä ja tuntee halua viettää hänen kanssaan aikaa tosi paljon. Myös intohimoa on ja sitä haluaisi olla sängyssä monta kertaa päivässä. Intohimoaalto tyyntyy ja sen jälkeen jää jäljelle kumppanuus, yhteiset elämänarvot ja muut syyt, jonka vuoksi sitä tajuaa, että tätä suhdetta kannattaa jatkaa. Silloin rakastaminen on enemmänkin päätös siitä, että haluan nähdä vaivaa tämän suhteen onnistumiseksi.

Olen itse rakastunut vain pari kertaa elämässä. Ihastuksia on ollut useita. Varsinainen rakastuminen on tosi nopeasti haalistunut. Ensirakkaus oli aika epätoivoista, koska emme sopineet ollenkaan yhteen, joten ensihuuman jälkeen otin eron. Toinen rakkaus oli sellainen, että tajusin haluavani jatkaa suhdetta myös ensihuuman jälkeen.

Oikein arvattu ex-doormat, puhuin yleisesti tunnevammaisista, en kenestäkään tänne kirjoittavasta henkilöstä. Myös kun puhuin vammaisuutensa myöntävistä ja hyväksyvistä, en puhunut kenestäkään tietystä henkilöstä. Miten voisinkaan, kun en tunne koko henkilöä.
Rakkauteen kykenemättömiä kutsutaan tunnevammaisiksi, joka ei tietenkään tarkoita sitä, ettei tunne mitään tunteita.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä rakkaus oikein on?:
Lovenan teksti pisti miettimään. Minä nimittäin uskon kyllä rakkauteen, mutta en usko, että mikään elämässä on täydellistä, joten ei myöskään rakkaus. En usko, että sellaista rakkautta on olemassakaan, joka olisi täydellistä ja kestäisi ensisilmäyksestä asti huumaavana vuosikymmeniä kuolemaan saakka. Sen sijaan uskon, että mieheen voi ihastua äkkiä tai hitaammin, jossa mies on koko ajan mielessä ja tuntee halua viettää hänen kanssaan aikaa tosi paljon. Myös intohimoa on ja sitä haluaisi olla sängyssä monta kertaa päivässä. Intohimoaalto tyyntyy ja sen jälkeen jää jäljelle kumppanuus, yhteiset elämänarvot ja muut syyt, jonka vuoksi sitä tajuaa, että tätä suhdetta kannattaa jatkaa. Silloin rakastaminen on enemmänkin päätös siitä, että haluan nähdä vaivaa tämän suhteen onnistumiseksi.

Olen itse rakastunut vain pari kertaa elämässä. Ihastuksia on ollut useita. Varsinainen rakastuminen on tosi nopeasti haalistunut. Ensirakkaus oli aika epätoivoista, koska emme sopineet ollenkaan yhteen, joten ensihuuman jälkeen otin eron. Toinen rakkaus oli sellainen, että tajusin haluavani jatkaa suhdetta myös ensihuuman jälkeen.

Rakkaus on sitä, että tuntee haistaa maistaa toisen ja tietää, että tässä se nyt on. Sen ei tarvitse olla täydellistä, vaan se, että molemmat aistivat sen ja siitä lähtee työnteko, rakkauden eteen. Se on kaikkea muuta kuin täydellistä, se on työtä, mutta molemmat ovat valmiita tekemään sitä suhteen eteen, jonka haistaa maistaa vaistoaa oikeaksi. Sitä on rakkaus. Minun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja %%:
Oikein arvattu ex-doormat, puhuin yleisesti tunnevammaisista, en kenestäkään tänne kirjoittavasta henkilöstä. Myös kun puhuin vammaisuutensa myöntävistä ja hyväksyvistä, en puhunut kenestäkään tietystä henkilöstä. Miten voisinkaan, kun en tunne koko henkilöä.
Rakkauteen kykenemättömiä kutsutaan tunnevammaisiksi, joka ei tietenkään tarkoita sitä, ettei tunne mitään tunteita.

Tuntemuksia sinusta. Ollaan joskus tavattu. Sinä halusit jotain mitä en voinut antaa. Sori.

Lovena.

Alkuperäinen kirjoittaja lovena:

Tuntemuksia sinusta. Ollaan joskus tavattu. Sinä halusit jotain mitä en voinut antaa. Sori.

Lovena.

Tuskin ollaan tavattu. En edes asu Suomessa enkä ole käynyt siellä aikoihin...Eikä ole sattunut vastaan sellaista, että olisin rakastanut jotain, joka ei osannut rakastaa takaisin.

Lovena.

Tuskin ollaan tavattu. En edes asu Suomessa enkä ole käynyt siellä aikoihin...Eikä ole sattunut vastaan sellaista, että olisin rakastanut jotain, joka ei osannut rakastaa takaisin.

rosentit kilisee siellä ja täällä ja pulloissa ja joka keskustelussa. Joo joo ei uskota!

Alkuperäinen kirjoittaja %?%:

Lovena.

rosentit kilisee siellä ja täällä ja pulloissa ja joka keskustelussa. Joo joo ei uskota!

Häh? Miksen uskoisi?

Alkuperäinen kirjoittaja %?%:

Lovena.

Vai prosentteja näet joka keskustelussa? Minusta tuo %% oli vain hauskannäköinen kuvio kun en keksinyt muutakaan nimeä.

Aloitin talvella tapailemaan mukavaa ja mielenkiintoista miestä. Itselläni oli työelämä täysin ylösalaisin ja halusin että vain tapailemme. Hän sanoi myös että ei voi luvata mitään suhdetta. Meillä oli kuitenkin hyvä olla yhdessä ja asiat eteni. Lopulta tunnistimme olevamme yhdessä. Olimmehan viettäneet mm pääsiäisen hänen vanhempiensa luona ja tunsin melkein olevani osa perhettä. Kevät oli kiireistä aikaa hänelle ja minulla oli paljon ongelmia työelämässä. Lopulta jokin alkoi kalvaa minua ja aloimme keskustella asioista. Kuten olin arvellutkin mies sanoi ettei kykene rakastamaan ketään. Mietimme asioita ja hän oli muutaman viikon poissa reissussa. Takaisin tullessa keskustelimme ja hän totesi, että koska ei ole vielä rakastunut niin ei se myöskään tule tapahtumaan. Hän kyllä välittää kovasti, mutta ei muuhun kykene. Ymmärrän, että eihän kaikki ihmisiä ole luotu toisilleen, mutta tilanne tuntuu silti todella pahalta. Meillä oli kuitenkin todella hyvä olla yhdessä. Onko vastaavia kokemuksia??

HEI.ITSE OLEN SEURUSTELLUT KOHTA 3 V.MIEHEN KANSSA MIKÄ SANOI KUN OLTIIN 3KK.YHDESSÄ ETTEI OLE KIPINÄÄ EIKÄ RAKKAUTTA.SEKSI TOIMII,TEHDÄÄN YHDESSÄ MATKOJA, TOUHUTAAN KAIKEN LAISTA,EROTTU MONIA KERTOJA MUTTA PALATTU YHTEEN.KYSYIN MINKÄ TAKIA OLET KANSSANI NIIN SANOO ET KUN OLEN KUNNOLLINEN,HYVÄÄ MATKA SEURAA,SEKSI LUISTAA,TEKEMÄÄN HYVÄÄ RUOKAA.SEURALLINEN,HAUSKA.JOPA KIHLAS MINUT.3KK.KIHLOISSA SITTEN ERO.4KK EROSSA TAAS YHDESSÄ.VOIKO KIHLATA JOS EI RAKKAUTTA?NE MAAKISET SANAT JÄIVÄT TAKARAIVOON.YHTENÄ PÄIVÄ SANOI ETTEI TULE IKINÄ RAKASTAMAAN EIKÄ MENEMÄÄN NAIMISIIN KANSSANI.MINÄ PYYSIN VIIME EROSTA TAKAISIN HÄNET.LUULIN ETTÄ RIITTÄÄ MUTTA KUN RAKKAUS SANA TULEE ESIIN NIIN TAAS POHJA POIS.AUTTAKAA MITÄ MINUN PITÄISI TEHDÄ,OLEN TOSI SURILLINEN TAAS KERRAN.

Viimeksi muokattu:
HEI.ITSE OLEN SEURUSTELLUT KOHTA 3 V.MIEHEN KANSSA MIKÄ SANOI KUN OLTIIN 3KK.YHDESSÄ ETTEI OLE KIPINÄÄ EIKÄ RAKKAUTTA.SEKSI TOIMII,TEHDÄÄN YHDESSÄ MATKOJA, TOUHUTAAN KAIKEN LAISTA,EROTTU MONIA KERTOJA MUTTA PALATTU YHTEEN.KYSYIN MINKÄ TAKIA OLET KANSSANI NIIN SANOO ET KUN OLEN KUNNOLLINEN,HYVÄÄ MATKA SEURAA,SEKSI LUISTAA,TEKEMÄÄN HYVÄÄ RUOKAA.SEURALLINEN,HAUSKA.JOPA KIHLAS MINUT.3KK.KIHLOISSA SITTEN ERO.4KK EROSSA TAAS YHDESSÄ.VOIKO KIHLATA JOS EI RAKKAUTTA?NE MAAKISET SANAT JÄIVÄT TAKARAIVOON.YHTENÄ PÄIVÄ SANOI ETTEI TULE IKINÄ RAKASTAMAAN EIKÄ MENEMÄÄN NAIMISIIN KANSSANI.MINÄ PYYSIN VIIME EROSTA TAKAISIN HÄNET.LUULIN ETTÄ RIITTÄÄ MUTTA KUN RAKKAUS SANA TULEE ESIIN NIIN TAAS POHJA POIS.AUTTAKAA MITÄ MINUN PITÄISI TEHDÄ,OLEN TOSI SURILLINEN TAAS KERRAN.

Ja ei kun takaisin kouluun, opimaan kirjoitusta.

Viimeksi muokattu:
Välittäminen ei vielä ole rakkautta. Minä välitän vanhemmistani, sisaruksistani, serkuistani ja ystävistäni, jopa naapureista, mutta se ei ole samanlaista rakkautta, jota olen tuntenut, kun olen tavannut Hänet, johon rakastuin niin, että jalat meni alta. Vähitellen se kasvaa rakkaudeksi ja syväksi ystävyydeksi, joka parhaassa tapauksessa kestää loppuelämän. Ihmiset haluavat nykyään kaiken heti paikalla, ei malteta odottaa "sitä oikeaa", se on muka vanhanaikaista.

Älähän syytä ihmisiä tuosta mitä viimeksi sanoit. Ensinnäkin sen oikean etsiminen on nykyään epätoivoisempaa kuin ikinä. Itse olen 41 eikä kohdalleni ole vielä koskaan sattunut molemminpuolista jalta alta vievää rakkautta. Silti olen perheellinen ja välitän kovasti miehestäni. Hän on myös paras ystäväni, vaikka intohimoinen rakkaus puuttuukin. Seksikin on ihan jees, vaikka varmasti intohimoisempaakin maailmalla olisi tarjolla. Mutta kaikkea ei voi saada.

P.s. Löin hynttyyt yhteen mieheni kanssa 34-vuotiaana, kuinka kauan mun olis pitänyt vielä odottaa? Miehelle olen sanonut, että välitän ja tykkään, en ole osannut sanoa varsinaisesti rakastavani. Hän on mua 20 vuotta vanhempi, oli vanhapoika kun menimme yhteen, aiemmin perheetön.

Viimeksi muokattu:
Justjoo... Vammaisuutensa myöntävät ja hyväksyvät. Luuletko tosiaan, että kumppanini "myöntää" ja uskoo olevansa tunnevammainen? Hän on mitä on, mies. Ja hyvä sellainen.
Minä sen sijaan olen nainen, jonka pitäisi kai tuntea jotain edes jotain kohtaan. En ole täysin tunteeton, sikäli tunteissani ei ole vammaa, en vaan tunne RAKKAUTTA ketään tiettyä kohtaan. Sitä pyytteetöntä, loputonta intohimoa. Voin tuntea intohimoa yhtä kohtaan, välittämistä toista kohtaan, mutten ole tuntenut rakkautta, sellaiseksi kun sen itse kuvittelen ja luulen.

Lovena, olen samaa mieltä että sinussa ja miehessäsi ei ole mitään vikaa. Puhut "rakkaudesta" jonka kuvittelet tietynlaiseksi. Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo mielikuva perustuu todennäköisesti viihdeteollisuuden meille tuputtamiin tarinoihin, eli romanttisiin elokuviin ym. massaviihteeseen?

Romanttinen rakkaus, jota et koe tuntevasi, on täysin länsimainen ja historiallisesti hyvin uusi keksintö. On oikeastaan aika erikoinen ajatus, että ainoa normaali elämisen ja olemisen tapa on olla ns. romanttiseen rakkauteen perustuvassa heteroseksuaalisessa monogaamisessa parisuhteessa. Jossa tunnetaan tietyllä tavalla (intohimo jne.)

Ne jotka eivät tunne näin tai eivät halua elää näin, ovat sitten tunnevammaisia. Just.

Luin juuri kirjaa 1800-luvun Japanista. Kirjassa kerrottiin, että ennen 1800-luvun lopun länsimaisia kulttuurivaikutteita Japanin kielessä ei edes ollut sanaa romanttiselle rakkaudelle. Monia kiintymystä ja kunnioitusta kuvaavia sanoja oli, mutta ne eivät liittyneet puolisoiden välisiin suhteisiin lainkaan.
Pistää ajattelemaan.

Onko tämä rakkausvouhotus mennyt jo niin pitkälle, että ihan normaalit ihmiset uskovat olevansa jotenkin viallisia, kun eivät tunne sellaista, mitä elokuvissa näkee ja lauluissa lauletaan?

Viimeksi muokattu:
Välittäminen ei vielä ole rakkautta. Minä välitän vanhemmistani, sisaruksistani, serkuistani ja ystävistäni, jopa naapureista, mutta se ei ole samanlaista rakkautta, jota olen tuntenut, kun olen tavannut Hänet, johon rakastuin niin, että jalat meni alta. Vähitellen se kasvaa rakkaudeksi ja syväksi ystävyydeksi, joka parhaassa tapauksessa kestää loppuelämän. Ihmiset haluavat nykyään kaiken heti paikalla, ei malteta odottaa "sitä oikeaa", se on muka vanhanaikaista.
Mä välitän mun miehestä, mutta hän ei ole vienyt jalkoja alta. Yksi toinen mies sen sijaan on, mutta häntä en saanut ja tämä tapahtui kun olin 40v. Olin 35 kun menin yhteen mieheni kanssa, vieläkö olisi pitänyt odottaa? Ja jos olisin odottanut niin kun rakastuin, siitä ei tosiaan kuten sanoin tullut suhdetta. Niin että olenko nyt mielestäsi vanhanaikainen vai mikä? Mieheni kanssa on hyvinkin todennäköistä, että vanhenemme yhdessä, hän on nimittäin sellaista sorttia, joka ei pelästynyt edes, vaikka mä rakastuin toiseen mieheen, vaan sanoi, että saan tuntea hänen kanssaan eläessäni juuri niitä tunteita kuin tunnen. Siinä syveni kyllä mun kiintymys mieheeni, en olisi voinut arvatakaan, ettei hän näytäkään munlle ovea. Näyttäisitkö sä sun miehellesi, jos hän rakastuisi toiseen, vaikka siitä ei suhdetta tulisikaan? Luultavasti, ja sitten siinä oli se mies!

Viimeksi muokattu:
En oikeasti usko, että saan mieheni koskaan takaisin. Temppeliyhdistyksen ratkaisun avulla rauha on palautunut. Olen iloinen voidessani olla todistussivullasi ja jakaa onneni. Ota häneen yhteyttä ja kerro oma todistuksesi. Voit ottaa yhteyttä pappi TAKUTAan WhatsAppissa tai lähettää hänelle sähkeen tähän puhelinnumeroon ((➕ 𝟙-𝟞𝟝𝟫-𝟚𝟘𝟚-𝟟𝟚𝟙-𝟠))