[QUOTE="vieras";29150786]Ei se olekaan sama, jos menee reissuun omien kavereiden kanssa. Tottakai se on ymmärrettävää, että jos järjestetään joku vanhan kaveriporukan reissu, puolisot jää kotiin. Ei kaikki kuitenkaan saisi lapsia hoitoon ja jos joku saisikin, niin yksinäinen "avec" vanhassa kaveriporukassa olisi aika orpo. Mutta kun ei ole mitään muuta seuraa eikä estettä puolison tulla, niin silti ei häntä huolita mukaan, sellainen ehdotus tuntuisi aivan erilaiselta.
Kyllä minunkin mieheni on yhdessäolomme aikana käynyt kaverinsa kanssa pari kertaa viikon reissulla. Ne oli kyllä ennen lasta, lapsen syntymän jälkeen hän ei ole muistaakseni käynyt kuin muutamalla risteilyllä. Ennen lasta viikonkin reissut oli ilmoitusluonteisia asioita, nykyään oletan että sellaisista keskusteltaisiin etukäteen. Varmaan olisi ihan ok, toki riippuen silloisesta taloudellisesta yms. tilanteesta, mutta kyllä mä kovasti ihmettelisin ja loukkaantuisinkin, jos mies ihan yksin haluasi matkalle lähteä eli minä en saisi tulla mukaan vaikka muutakaan seuraa hänellä ei olisi.[/QUOTE]
Este puolison tulemiselle on se, että haluaa lomailla yksin. Mikä siinä on väärin? Miksi se otetaan uhkana? Minä olen valinnut puolisoni, olen halunnut elää hänen kanssaan loppuelämäni ja jakaa elämäni hänen kanssaan. Minkä takia kaikki tämä katoaisi sillä, että haluan viettää vuoden 50:stä viikonlopusta yksi tai kaksi yksin? Ne loput 48 haluan viettää puolisoni kanssa.
Mä vaan yksinkertaisesti kaipaan sitä yksinoloa. Sitä että voin olla ihan rauhassa, hiljaisuudessa, kuunnella vain omia ajatuksiani. Musta on ihana kun mun ei tarvitse päivän jälkeen kertoa kenellekään miten mun päivä meni. Saan ihan rauhassa tehdä mitä haluan ja ladata akkuja.
Toinen vähintään yhtä tärkeä asia on se, että saan tehdä mitä haluan. Ei tarvitse tehdä kompromisseja: huomenna mennään museoon kuin mies haluaa, tänään mennään shoppailemaan kun minä haluan. Tänään syödään kiinalaista kun mies haluaa, huomenna syödään italialaista kun minä haluan. Voin tehdä juuri sitä mitä minä haluan, ei tarvitse ottaa puolisoa huomioon. Musta on aivan mahtavaa, että voin välillä elää niin, että mun ei tarvitse ottaa huomioon ketään ihmistä, ei edes sitä puolisoa. Voin keskittyä vain ja ainoastaan itseeni. Ei se vaaranna suhdetta puolison kanssa, se vain vahvistaa suhdettani oman itseni kanssa.