Mies ei halua, että lapsi menee puheterapiaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Meillä on kohta 3-vuotisneuvola ja lapsi puhuu vaan omaa kieltään. ite saahaan jostain selvä, muut ulkopuoliset ei. se ei kanssa oo mitenkää kauheen sosiaalinen ja pelkää kaikkea ja saa kohtauksia. Sanoin miehelle, että varmaan joku terapiakäynti on tulossa sit kun neuvolassa on käyty, mut mies sanoi, ettei lasta mihinkään viedä. jo 2vuotisneuvolassa täti sano, että pitää ottaa terapeuttiin yhteyttä, jos ei puhetta tule ja miehen painostuksesta en ottanu yhteyttä sitten.

Miten mä perustelen miehelle, että terapia kannattaa (jos ne siis sitä neuvolasta suositttelee)?

Mä luulen että miehesi ei tässä tilanteessa näe lapsenne parasta vaan hänellä on vääristynyt kuva siitä että terapia on vain viallisia varten ja lapsenne olisi siten jotenkin huono ja miestä hävettäisi.
Voit yrittää keskustella, jos ei auta (mikä on todennäköistä) niin toimit kuten hyvä vanhempi ja viet lapsesi terapeutille miehen mielipiteestä huolimatta.

Meillä lapset käyneet puheterapiassa ja siitä on ollut valtava hyöty. Kyllä muakin aluksi harmitti kun omassa lapsessa oli "jotain vikaa" mutta nopee siihen tottuu. Nykyään meillä puheterapia on aivan normaalikäytäntö. Sitä ei mitenkään "salailla".

Vaikea tilanne. Meillä mies on ollut puheterapiakäynneissä täysillä mukana kuskaten ja käyttäen. Kyllähän se puhe varmaan sieltä alkaisi ajan mittaan tulla mutta mitä pidempään odottaa niin sitä vaikeampaa sitten avun antaminen on jos sitä puhetta ei esim. 4 v. tulekaan. Sitten alkaa jo vaikuttaa eskariin ja kouluun menoon. Tulee pidennetyt oppivelvollisuudet ja mahdollisesti erityisluokat sun muut, vaikka lapsi onkin ihan normaali muuten, puhe vain viivästynyt.

Meillä oli sama tilanne ja nyt puhuu kun papupata, mutta korvaa vieläkin kirjaimia, ei osaa r-kirjainta jne. Menee nyt eskariin ja on vilkas. Muuta diagnoosia ei ole kun puheen viivästymä, toistaiseksi.

Tsemppiä. Apua kannattaa ottaa kun sitä tarjotaan ja Kela korvaa matkoja ja jos usein käydään niin saa hoitotuen.

Itse kävin pienenä puheterapeutilla etsimässä kadoksissa ollutta ärrää. Nykypäivänä on lähes lottovoitto että saa puheterapiaa ajoissa, ettei lapsen muu kehitys/oppiminen vaikeudu turhaan vaikka apua on saatavissa.

No siis miehesi ei tahdo hyväksyä, että hänen lapsessaan olisi jotain "vikaa". Käy itsetunnolle. Olisi tärkeätä saada miehesi ymmärtämään, että puheterapiasta on yleensä paljon apua tuollaisissa ongelmissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Mikä mörkö tuo puheterapia miehelle on?
Ei se ole mikään leimautumisjuttu tänä päivänä enää.

Onko se ollut sitä koskaan, kävin 70-luvulla puheterapiassa r-harjoituksissa eikä siinä mitään ongelmaa tai leimautumista ollut =)

Mä luulen että nyt tuo terapia hämää eniten.
Meillä poika 5v kävi,nyt jo loppu ei todellakaan mikään ns.perinteiseksi luonnehdittu terapiakäynti.
Siis sellainen kuin telkkarissa näytetään.
Siellä leikin varjolla jne tehdään paljon asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onko se ollut sitä koskaan, kävin 70-luvulla puheterapiassa r-harjoituksissa eikä siinä mitään ongelmaa tai leimautumista ollut =)

Ei minusta,mutta jos ap:n miehelle on.
Ja tiedän että on joillekin että: leima otsaan minussa jokin vika.

Itse kävin pienenä puheterapeutilla etsimässä kadoksissa ollutta ärrää. Nykypäivänä on lähes lottovoitto että saa puheterapiaa ajoissa, ettei lapsen muu kehitys/oppiminen vaikeudu turhaan vaikka apua on saatavissa.

vaikka hän läpäisikin 3v-neuvolan. ONNEKSI, koska hänellä oikeasti oli viivästymää ja problematiikkaa puheen tuoton ja ymmärryksen kanssa.
Mutta eivät ne sitä tarjoa automaattisesti isoissa kaupungeissa se pitää ihan vaatia. Erittäin kraaveissa tapauksissa tarjotaan muuten homma jää aktiivisten, viranomaistahoja painostavien huoltajien vastuulle.

Ei minusta,mutta jos ap:n miehelle on.
Ja tiedän että on joillekin että: leima otsaan minussa jokin vika.

Ap:n miehelle saisi iskeä asennevammainen idiootti leiman otsaan. Todella surkeaa jos isän ihme asenne vaarantaa lapsen kehityksen :(

Onko lapsi päivähoidossa. Hoito voisi tehdä hyvää. Jos lapsi on arka niin ei halua puhua vieraille ja jos te vanhemmat ymmärrätte lapsen kieltä niin ei hän yritäkään puhua kunnolla. Ehdottomasti kannatan päivähoitoa ja neuvolassa siitä kannattaa keskustella. Pelkkä puheterapia tuskin riittää, jos lapsi ei saa harjoitella puhetta muuten.

Lapsen kiusaamista on se, että lapsi ei pääse terapiaan harjoittelemaan puhumista vaan joutuu sinnittelemään ilman apua. S eon karhunpalvelus myös koko perheelle sillä usein lapsi (ja samalla koko perhe ) oirehtii muutenkin, kun lapsi ei yksinkertaisesti pysty kertomaan asioita joita hänellä on mielessään. :(

Kyllä lapsen etu pitäisi kuitenkin olla se pääasia, ei minkään muun. Jos lapsi tarvitsee puheen suhteen harjoitusta, niin sitten sitä pitää saada. Aivan sama kuin jotkut lapset tarvitsee vähän fysioterapeutilta tukea liikkumisen harjoitteluun.

Yhteistyössä