Mies ei antanut rahaa hoitovapaalla ollessani ja nyt vinkuu minulta, kun on itse ansiosidonnaisella.

• Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti
"vaimo"
Omilla säästöilläni jouduin elämään ja elättämään puolet perheestä, kun olin vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla, koska mies ei halunnut laskea elintasoaan. Käytännössä siis käytin etukäteissäästöni, jotta pystyin olemaan toisen lapsen synnyttyä vuoden verran hoitovapaalla.

Nyt mies valittaa, ettei rahat riitä, kun on ansiosidonnaisella ja vaatii minua maksamaan laskuista isomman osan. Minä olen pienituloisempi ja tällä hetkellä vielä osa-aikatöissä, joten käytännössä tuloni ovat pienemmät kuin miehen ansiosidonnainen. Kyllä on miehellä otsaa. Varsinaisen idiootin kanssa näköjään olen mennyt naimisiin.

Mies ei ymmärrä, että menot pitää sopeuttaa tulojen mukaan. Tupakkaa ja alkoholia kuluu ja kalliista harrastuksista ei luovuta. Juuri on lähdössä viikoksi reissuun. Turha odottaa, että minä näitä ylellisyyksiä hänelle kustantaisin, kun itsekin joudun jatkuvasti kituuttamaan. Katsotaan nyt, meneekö talo myyntiin miehen itsekkyyden takia. Jos näin käy, niin siihen loppuu samalla avioliittommekin.

"hipsu"
Ei sitten tullu mieleen puhua raha-asioista ennen lapsien tekoa? Itse en olisi ikänä suostunut tuommoseen ratkasuun.
Ja toki kun olisin saanut rahaa mieheltäni kun olen ollut itse pienituloinen niin antaisin sitten hänelle kun hän on pienituloinen.
Että näin. Onnea on olla yh... Ei kukaan kinu multa rahaa :D

"vieras"
Hei, ei tilanne muutu joten suosittelen että tätä ketjua lukiessasi tulostat avioeropaperit, täytät ja eteenpäin. Eroa voi nykyään hakea yksin eli mies saa tietää siinä vaiheessa kun haastemies toimittaa paperit ja vaikka mies ei suostuisi kuittaamaan, niin eron saat silti.

• Tykkää
Reactions: tassun
Juupa
Näinhän se on et sitä saa mitä tilaa. Tilanne on nyt kääntynyt toisinpäin ja mies laskekoon elintasoa. Mä en siis todellakaan antaisi vaan kertoisin et nyt on osat näin päin ja sitä niittää mitä kylvää!

Miehille pitää usein näyttää faktat mustaa valkoisella. Eli tulosta tili-ja palkkanauhasi ja lisäät käyttämäsi säästöt. (Mutta tämähän jo olisi miehen pelleilyyn mukaan lähtemistä eikä toimi kuitenkaan jos mies on idiootti.. joten) suosittelen kirjoittajan #4 neuvia ennen kuin mies käyttää lapsilisätkin ja ottaa käyttöluottoja, joista sit pahimmillaa olet sinäkin vastuussa avioliiton kautta.

"vaimo"
Lapsilisiä mies ei onneksi voi käyttää, koska ne tulevat minun tililleni. Meillä on siis omat tilit. Lapsilisiäkin mies on vaatinut jaettavaksi moneen kertaan, mutta en ole suostunut, koska olen kompensoinut niillä tulonmenetyksiäni vanhempainvapailta. Niiden ansiosta olen pystynyt olemaan kauemmin lapsia hoitamassa kotona. Ovat siis menneet lasten parhaaksi, ei miehen tarpeisiin.

-
Miehille pitää usein näyttää faktat mustaa valkoisella. Eli tulosta tili-ja palkkanauhasi ja lisäät käyttämäsi säästöt. (Mutta tämähän jo olisi miehen pelleilyyn mukaan lähtemistä eikä toimi kuitenkaan jos mies on idiootti.. joten) suosittelen kirjoittajan #4 neuvia ennen kuin mies käyttää lapsilisätkin ja ottaa käyttöluottoja, joista sit pahimmillaa olet sinäkin vastuussa avioliiton kautta.
Ihan juuri näin...
Tee selvitys siitä, miten sinä osallistuit kuluihin, kun tulosi putosivat ja hoidit TEIDÄN YHTEISTÄ lastanne kotona. Mustaa valkoisella.

En ole ihan satavarma, mutta muistaakseni myös avioliitossa kukin on vastuussa omista veloistaan.

"Tiksu"
No, kuulostaa kyllä aika idiootilta...
Vaikea keksiä mitään sanottavaa, jos on todella noin itsekäs...
Puhu hänelle vakavasti, ehkä olet sen jo tehnytkin... Ja jätä hänet ilman ruokaa, kun kerran kuluttaa rahansa mielummin tupakkaan ja alkoholiin.

"Kai"
Ihan juuri näin...
Tee selvitys siitä, miten sinä osallistuit kuluihin, kun tulosi putosivat ja hoidit TEIDÄN YHTEISTÄ lastanne kotona. Mustaa valkoisella.

En ole ihan satavarma, mutta muistaakseni myös avioliitossa kukin on vastuussa omista veloistaan.
Mun käsittääkseni yhteisvastuu on veloista jotka on tehty välttämättömän takia. Esim ruoka, asunto... Mut esim kulutusluotoista kumpikin vastaa itse vaikka naimisissa oltais.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Voi luoja tätä nykyajan minäminä-kulttuuria. "Minun rahat, minun palkka, minun tuet...." eipä taida avioliitto ja yhteinen perhe paljoa merkata monellekaan kun laskin kourassa pitää miettiä ettei varmasti maksa ylimääräistä senttiäkään perheelle vaan kun on Itse ne rahat tienannut niin omaan napaan ne pitää mennäkin.

Miten te jaksatte?

• Tykkää
Reactions: Zarppa
minttu<3
Mieheni sai todella hyvän tarjouksen työpaikasta Lontoossa. Tarjoukseen sisältyi palkka 8000 puntaa kuukaudessa, koulut/päiväkodit vanhimmille lapsille ja asunto työpaikan läheltä perheelle, auto ja lennot kotimaahan perheelle 4 kertaa vuodessa.

Mietin, että miten siellä pärjää kolmen pienen lapsen kanssa. Paljonkohan au pair Suomesta avuksi maksaisi?

Sopimus olisi noin kahdeksi vuodeksi ja sen jälkeen palaaminen Suomeen saman työnantajan palveluksessa. Itse voisin todennäköisesti olla vanhempainvapaalla / hoitovapaalla tuon ajan.

"vieras"
Tuossa vaiheessa en antaisi miehelle mitään, vaan laskisin paljonko mulle tuli lapsen saamisen takia tulonmenetyksiä äitiyslomalla (ja vanhempainvapaalla+hoitovapaalla, jos olisin jäänyt kotiin yhteisestä päätöksestä enkä vain omasta halusta) ja pyytäisin miestä korvaamaan siitä mulle puolet...

Ettekö te puhuneet raha-asioista ollenkaan ennen lapsen hankintaa?!

"vaimo"
Puhuttiin kyllä raha-asioista ennen lasten syntymää ja tiesin miehen kannan. Hän halusi lapsen heti vanhempainvapaan jälkeen hoitoon, jotta elintasomme ei laskisi. Toisen kohdalla pidin pääni ja jäin hoitamaan molempia lapsia pariksi vuodeksi kotiin. Siksi juuri olinkin varautunut ja säästänyt, koska tiesin miehen omanapaisuuden tässä lastenhoitoasiassa. Mies ei halua kituuttaa.

Siitä olen kuitenkin nyt yllättynyt, että mies odottaa nyt minun osallistumaan hänen kulutukseensa, vaikka ei itsekään aikoinaan suostunut minulle mitään maksamaan. Minä varauduin aikoinani etukäteen. Olisi hänkin voinut tehdä saman ja säästää itselleen kunnon potin työttömyyden varalle. Isommasta palkasta se olisi varmasti onnistunut, koska minäkin olen onnistunut säästämään pienemmistä tuloistani, vaan eipä ole herralle sopinut, kun elämästä pitää nauttia tässä ja nyt.

"vieras"
[QUOTE="vaimo";28974513]Puhuttiin kyllä raha-asioista ennen lasten syntymää ja tiesin miehen kannan. Hän halusi lapsen heti vanhempainvapaan jälkeen hoitoon, jotta elintasomme ei laskisi. Toisen kohdalla pidin pääni ja jäin hoitamaan molempia lapsia pariksi vuodeksi kotiin. Siksi juuri olinkin varautunut ja säästänyt, koska tiesin miehen omanapaisuuden tässä lastenhoitoasiassa. Mies ei halua kituuttaa.

Siitä olen kuitenkin nyt yllättynyt, että mies odottaa nyt minun osallistumaan hänen kulutukseensa, vaikka ei itsekään aikoinaan suostunut minulle mitään maksamaan. Minä varauduin aikoinani etukäteen. Olisi hänkin voinut tehdä saman ja säästää itselleen kunnon potin työttömyyden varalle. Isommasta palkasta se olisi varmasti onnistunut, koska minäkin olen onnistunut säästämään pienemmistä tuloistani, vaan eipä ole herralle sopinut, kun elämästä pitää nauttia tässä ja nyt.[/QUOTE]

"Vanha" sanonta on, että rahattomuus tekee moraalittomaksi. Miehesi kärsii nyt lyhytnäköisyydestä ja ns. rahankäyttö -addiktin tavoin yrittää haalia sitä sinulta. Ei kyse ole mistään reilu peli -kerhosta, vaan puhtaasta oman edun tavoittelusta. Aivan samoin, kun sinä tavoittelit "omaa etuasi" hoitokysymyksessä. Tärkeintä tässä on nyt sinun kohdallasi, ettet ala uskoa miehen selityksiin miksi sinun pitäisi osallistua nyt muka enemmän. Pidä siis pääsi kylmänä, äläkä edes lähde sallaiseen keskusteluun mukaan.

"vieras"
Tätä se sitten on kun ei ole yhteisiä rahoja.
Onko teillä avioehtoa?
Et nyt todellakaan kustanna miehelle yhtään mitään, todellinen sika sulla miehenä
Ei vaan tätä se on, kun on naimisissa idiootin kanssa. Ei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa onko yhteisiä rahoja vai ei. Miten se on teille joillekin niin kamala asia, että joissain perheissä on omat rahat, kun yritätte kaikkea kusipäisyyttä sillä selittää? Normaalissa perheessä vaikka olisikin omat rahat, toista autetaan tarvittaessa ja lasten tarpeet laitetaan omien tarpeiden edelle.

"vieras"
Idiootti on mennyt idiootin kanssa yhteen. Minkä vuoksi tällainen käyttäytymismalli on nykyään niin yleistä??? Jonnekin on kadonnut vastuullisuus ja käsitys siitä, mitä parisuhde todella on. Itsekkyys on esillä kaikessa ja mistään ei olla valmiita luopumaan yhteisen edun vuoksi. Ei olla tehty pelisääntöjä selväksi parisuhteen alussa. Loppujen lopuksi vielä pitää hakea tukea palstalta.

"vaimo"
[QUOTE="vieras";28975013]Idiootti on mennyt idiootin kanssa yhteen. Minkä vuoksi tällainen käyttäytymismalli on nykyään niin yleistä??? Jonnekin on kadonnut vastuullisuus ja käsitys siitä, mitä parisuhde todella on. Itsekkyys on esillä kaikessa ja mistään ei olla valmiita luopumaan yhteisen edun vuoksi. Ei olla tehty pelisääntöjä selväksi parisuhteen alussa. Loppujen lopuksi vielä pitää hakea tukea palstalta.[/QUOTE]

Kerropas mikä tekee minusta tässä yhtälöstä idiootin. Se, etten pysty maksamaan mieheni huvitteluja vai?

[QUOTE="vaimo";28975550]Kerropas mikä tekee minusta tässä yhtälöstä idiootin. Se, etten pysty maksamaan mieheni huvitteluja vai?[/QUOTE]

En kutsuisi itse sinua idiootiksi, mutta hieman on kyllä outoa, että tuollaista miestä siedät ja hänen kanssaan vielä olet lisääntynytkin. Siis olet varmasti ollut tietoinen miehen kulutustottumuksista ja ei sekään että mies asettaa itsensä yhteisen perheen ja lasten edelle ole voinut ihan täytenä yllätyksenä tulla.

Jos mies on vastustanut hoitovapaata, niin on ihan perusteltua, että säästit sitä varten itse, jos halusit kotiin jäädä. Mutta älä nyt tosiaan anna milliäkään periksi miehesi vaatimuksiin, vaan maksakoon tasan puolet kaikesta ja karsikoon sitten huvituksistaan kun ei rahat riitä. Itse olisin kyllä tuollaisesta vastuuttomasta mulkerosta eronnut jo kauan sitten...

Yhteistyössä