Mies ehdottaa elareita 155 €, maksukyky 700 €...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ollaan siis tekemässä elatussopimusta exän kanssa ja ls:n mukaan miehen elatuskyky olisi noin 700 euroa/kk. Mies itse ehdottaa 155 ilman indeksikorotuksia seuraavat 12 vuotta...Itse mietin jotain 350 euroa indeksikorotuksilla, tämä on myös lapsen tämän hetken laskennallinen tarve. Mitä mieltä? Kokemuksia? Niin ja oikeuteen pitäisi ilmeisesti lähteä tuota hakemaan, sillä ex ei kuulemma suostu mun ehdotukseen. Miten teille on käynyt oikeudessa? Millainen prosessi oli ja miten koitte sen?

[QUOTE="vieras";28711682]Ollaan siis tekemässä elatussopimusta exän kanssa ja ls:n mukaan miehen elatuskyky olisi noin 700 euroa/kk. Mies itse ehdottaa 155 ilman indeksikorotuksia seuraavat 12 vuotta...Itse mietin jotain 350 euroa indeksikorotuksilla, tämä on myös lapsen tämän hetken laskennallinen tarve. Mitä mieltä? Kokemuksia? Niin ja oikeuteen pitäisi ilmeisesti lähteä tuota hakemaan, sillä ex ei kuulemma suostu mun ehdotukseen. Miten teille on käynyt oikeudessa? Millainen prosessi oli ja miten koitte sen?[/QUOTE]
Kuluuko 6-vuotiaan elättämiseen tosiaan 700€ kuukaudessa???

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28711692:
Ei kulu vaan tarve meillä 350 euroa, jota ajttelinkin. Hänellä on vaan siis niin kovat tulot, että maksuKYKY olisi jopa 700 euroa (jos siis haluaisi tarjota lapselle ns. samankaltaisen elintason kuin itsellä...).

"..."
Ei se ole tyhmä joka pyytää.. Itse lähtisin vieläkin suuremmalla summalla liikkeelle, jos kerran maksukykyä riittää ja joka tapauksessa meette oikeudesta sitä hakemaan.

"pinni"
[QUOTE="a p";28711702]Ei kulu vaan tarve meillä 350 euroa, jota ajttelinkin. Hänellä on vaan siis niin kovat tulot, että maksuKYKY olisi jopa 700 euroa (jos siis haluaisi tarjota lapselle ns. samankaltaisen elintason kuin itsellä...).[/QUOTE]

Mutta eihän isän kuulu yksin maksaa lapsen elämistä, vaan sinulle kuuluu siitä puolet.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28711706]+ 150 € lapsilisiä :D[/QUOTE]

aika sikahinta, 500e tuloja yhdestä lapsesta!

Kallistun miehen ehdotuksen puoleen.

Riita poikki ja voita väliin, 200e maksaa mies.

"a p"
Niin ja isä näkee lasta joka toinen viikonloppu ja on toinen huoltaja. Hän ei missään nimessä ole mikään sivuun viskattu lypsylehmä, ainoastaan ahne ja itsekäs. Minä oikeasti huollan lapsen kaikkine hankintoineen ym. ja isä yrittää ottaa vain rusinat pullasta eli mitä tekisitte?

Niin, siis TriplaIsä vamaan tarkottaa tässä sitä, että jos isä maksaa ton 350€ ni sillonhan äitiki maksaa sen saaman e.li 350€ jolloin se on sitten yhtensä sen 70€. Eihän isä ole 100€ alatusvelvollinen vaan molemmillla vanhemmilla 50€. Näin minä tämän ymmärsin.

• Tykkää
Reactions: Porho
"..."
Mikä hemmetti teitä mammoja vaivaa, kateellisuusko? Tottakai sulla on oikeus pyytää just niin paljon elareita kun tahdot, hyvä tuuri kävi kun teit rikkaalle lapses ;)

Palstalla kieritään vihreenä kateudesta, kun omat lapset tehty persaukisen juopon kanssa.

"a p"
[QUOTE="pinni";28711713]Mutta eihän isän kuulu yksin maksaa lapsen elämistä, vaan sinulle kuuluu siitä puolet.[/QUOTE]

Aivan ja tässä on se puolet. Ruoka, asuminen, vaatteet, harrastukset jne. Kyllä ainakin Helsingissä tulee kalliiksi.

et silleen
No meillä mieheni 7 v lapsen laskennalliseksi kulutukseksi on laskettu äidin luona joitain vuosia sitten n. 700 euroa (ei erityistarpeita vaativa lapsi). Isän luona laskennallinen kulutus on 38 euroa, joskin todelliset kulut ovat 100-200 euron luokkaa (ottaen huomioon vesiä, sähkö, asuminen 10 vrk jne).

Että kyllä maksaa, jos lähiäideiltä kysytään :DD

Ap, paljonko on miehesi nettotulot, paljonko on sinun nettotulot ja paljonko lapsen ikä + luonapito?

"vieras"
Ai maksukyvyn perusteellako se elatusmaksu määräytyy? Pystytkö itse tarjoamaan lapsellesi saman verran mammonaa ja hyvinvointia kuukaudessa? Taitaisi mennä äidin tarpeisiin, jos aletaan nostelemaan tuota summaa.

"a p"
[QUOTE="...";28711726]Mikä hemmetti teitä mammoja vaivaa, kateellisuusko? Tottakai sulla on oikeus pyytää just niin paljon elareita kun tahdot, hyvä tuuri kävi kun teit rikkaalle lapses ;)

Palstalla kieritään vihreenä kateudesta, kun omat lapset tehty persaukisen juopon kanssa.[/QUOTE]

On tosiaan jännä mitä paskaa täällä tulee niskaan ihan automaationa ja tilanteesta riippumatta. Niin ja turha olla kateellinen, me kärsitään lapsen kanssa joka päivä kaikesta mitä isä tekee ja tadaa, silti minä olin taas se paha, ahne ja kohtuuton jne. Kyllä olette uskomattomia, ei olis pitänyt täältä kysyä, arvasinhan mä sen mutta muitakaan vertaistukipalstoja ei ole!

[QUOTE="...";28711726]Tottakai sulla on oikeus pyytää just niin paljon elareita kun tahdot,[/QUOTE]

No ei se kyllä ihan noin mene. Kohtuus on tärkeä avainsana ja lisäksi on muistettava, että myös äidin on osallistuttava elatukseen, isä ei ole mikään raha-automaatti.

Mietin, lieneekö mies pihi vai ap ahne. Jos mies on pihi, hän yrittää selvitä mahdollisimman vähällä. Jos taas nainen on ahne, miehen kannattaa ensin tarjota vain pientä summaa. Kompromissi voisi syntyä vielä kohtuurahalla. Jos mies olisi tarjonnut 350€/kk, olisiko nainen halunnutkin saada 700?

Tilannetta tuntematta paha sanoa, mutta luulisi, että tuon 350€ voisi saada suht kivuttomasti.

matemaatikko
[QUOTE="vieras";28711682]Ollaan siis tekemässä elatussopimusta exän kanssa ja ls:n mukaan miehen elatuskyky olisi noin 700 euroa/kk. Mies itse ehdottaa 155 ilman indeksikorotuksia seuraavat 12 vuotta...Itse mietin jotain 350 euroa indeksikorotuksilla, tämä on myös lapsen tämän hetken laskennallinen tarve. Mitä mieltä? Kokemuksia? Niin ja oikeuteen pitäisi ilmeisesti lähteä tuota hakemaan, sillä ex ei kuulemma suostu mun ehdotukseen. Miten teille on käynyt oikeudessa? Millainen prosessi oli ja miten koitte sen?[/QUOTE]

Paljonko sinun maksukykysi on? Kai sinunkin pitää lapsestanne taloudellisesti huolehtia, eikä nyhtää isää vaan kuiviin.

Sanoit että lapsen laskennallinen tarve on 350 euroa. Miksi haluat enemmän? Itseesikö upotat ne ylimääräiset rahat? Jos laskennallinen tarve on 350 euroa, niin lapsilisä vähennettynä vanhemmille jää maksettavaa 200 euroa. Mitä jos jakaisitte vaikka sen tulojen suhteessa keskenään, esim. sinä 100 euroa/isä 100 euroa tai isä 150 euroa ja sinä 50 euroa???

[QUOTE="a p";28711740]On tosiaan jännä mitä paskaa täällä tulee niskaan ihan automaationa ja tilanteesta riippumatta. Niin ja turha olla kateellinen, me kärsitään lapsen kanssa joka päivä kaikesta mitä isä tekee ja tadaa, silti minä olin taas se paha, ahne ja kohtuuton jne. [/QUOTE]

Palstallahan kukaan ei tiedä, mikä teidän tilanteenne on, mutta olen kyllä huomannut, että jos kysyy jotain ilman viiden sivun taustaselvitystä, taustat oletetaan aina mahdollisimman negatiivisiksi.

Minun isäni ei ikinä maksanut penniäkään elareita suosiolla, aina piti usuttaa ulosotto niskaan, eikä hän kyllä sen puoleen halunnut koskaan tavatakaan. Elatussummakin oli pieni, mutta toisaalta äiti ajatteli, että eroaisi, vaikkei saisi palanutta puupennin puolikastakaan, kun vaan pääsisi eroon miehestä.

Luulen, että sossussa joku tietäisi, miten muille on käynyt oikeudessa. Lastenvalvoja on varmaan nähnyt vaikka mitä.

"a p"
[QUOTE="vieras";28711736]Ai maksukyvyn perusteellako se elatusmaksu määräytyy? Pystytkö itse tarjoamaan lapsellesi saman verran mammonaa ja hyvinvointia kuukaudessa? Taitaisi mennä äidin tarpeisiin, jos aletaan nostelemaan tuota summaa.[/QUOTE]

Ei ainakaan meillä mene sillä mulla on vielä lapsen suhteen sydän paikallaan, muista en enää niin piittaa. Voi kun tietäisitte edes puolet asioista...helpomalla olisin päässyt jos oltaisiin "Bulevardin perhe" niinkuin välillä pelkäsin...Kyllä olette pahoja ihmisiä täällä. Ja edelleen, en halua 700 euroa, mutta oikeutta ja kohtuutta ja lapselle hyvän elämän kyllä. Ja miksi isän ei tarvitse osallistua lapsen tarpeisiin? Minä olen sitä paitsi hoitoalalla (en kyllä kauaa enää, teitä paskoja en kyllä enää hoida!).

"pinni"
[QUOTE="a p";28711763]Ei ainakaan meillä mene sillä mulla on vielä lapsen suhteen sydän paikallaan, muista en enää niin piittaa. Voi kun tietäisitte edes puolet asioista...helpomalla olisin päässyt jos oltaisiin "Bulevardin perhe" niinkuin välillä pelkäsin...Kyllä olette pahoja ihmisiä täällä. Ja edelleen, en halua 700 euroa, mutta oikeutta ja kohtuutta ja lapselle hyvän elämän kyllä. Ja miksi isän ei tarvitse osallistua lapsen tarpeisiin? Minä olen sitä paitsi hoitoalalla (en kyllä kauaa enää, teitä paskoja en kyllä enää hoida!).[/QUOTE]

Elä nyt riehaannu. Itse sanoit aloituksessa, että lapsen laskennallinen tarve on 350 €. Miksi isän pitäisi maksaa se koko summa, kun saat kuitenkin vielä lapsilisänkin 150 €.

"vieras"
[QUOTE="a p";28711763]Ei ainakaan meillä mene sillä mulla on vielä lapsen suhteen sydän paikallaan, muista en enää niin piittaa. Voi kun tietäisitte edes puolet asioista...helpomalla olisin päässyt jos oltaisiin "Bulevardin perhe" niinkuin välillä pelkäsin...Kyllä olette pahoja ihmisiä täällä. Ja edelleen, en halua 700 euroa, mutta oikeutta ja kohtuutta ja lapselle hyvän elämän kyllä. Ja miksi isän ei tarvitse osallistua lapsen tarpeisiin? Minä olen sitä paitsi hoitoalalla (en kyllä kauaa enää, teitä paskoja en kyllä enää hoida!).[/QUOTE]

Onko joku jossain viestissä väittänyt, että isän ei tarvitsisi osallistua lapsen tarpeisiin? Nimenomaan nyt on painotettu kohtuutta ja sitä, ettei isän yksin tarvitse lasta elättää.

Anonyymisti on helppo kommentoida negatiivisesti, jos ei tiedä taustoja. Me emme tiedä, kun et ole kertonut, mutta kertomasi perusteella on helppo provosoitua ja olla isän puolella. Ei näistä kirjoituksista kannnata suuttua tai loukkaantua, itsehän leikkiin lähdit. Toivottavasti saatte asian selvitettyä kaikkien osapuolten kannalta parhain päin. :)

Yhteistyössä