Mies ajautumassa velkakierteeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Tälläinen kiva joulunaluskeskustelu tähän...

Avomieheni on viimeisen kahden vuoden aikana muuttunut välinpitämättömäksi talouden suhteen. On aina ollut kädestä suuhun eläjä, mutta viimeisen vuoden aikana on alkanut jättämään laskuja maksamatta! Ensin jätti pieniä laskuja maksamatta; tilauksia, netti, puhelin... sitten visalaskunsa. Se meni perintään saakka mutta ei vielä päässyt ulosottoon, kun minä puutuin peliin. Tämän jälkeen kaiken piti olla paremmin, mies lupasi kunnostautua jne mutta sain selville että hän oli selkäni takana hankkinut toisen visakortin toiselta pankilta. Sinne oli jo tehnyt lisää velkaa ja niistä tullut 2 maksumuistutusta. No taas minä pääsin vihille ja saatiin lasku maksuun, mutta mutta...

Olen toivoton asian suhteen, en tiedä mitä voisin tehdä. Hoidan suurimman osan meidän laskuista, koska mieheen ei voi laskujen suhteen luottaa. Hänen on pitänyt maksaa vain netti, puhelin ja visalasku itse, ja nekin jätti maksamatta. VAIKKA rahat niihin oli valmiina meidän laskunmaksutilillä! Minä siis pidätän miehen palkasta heti palkkapäivänä laskuihin tietyn summan rahaa... Vaikeaa ymmärtää miehen toimintaa.

Mies saa paljon rahallista apua myös suvultaan, jossa rahaa riittää... silti mies on tässä tilanteessa. :( Itse ei ole kovin hyväpalkkainen, mutta kuitenkin työssäkäyvä. Ihan viimeisin keino ennen eroa minkä olen keksinyt on miehen vanhemmille kertominen. He tietääkseni ovat aika tarkkoja rahoistaan ja taloudestaan, vaikka pojalleen sitä rahaa jakavatkin. Mutta toisaalta mietin onko se oikea tie, lähteä miehen selän takana juoruamaan asiasta vanhemmilleen... vaikka sanoinkin miehelle että näin saatan pian tehdä ellei ryhdistäydy. En vaan keksi muitakaan keinoja auttaa!

Kun kerran näin olet miehelle sanonut, niin myös teet. Kerrot myös sen ettei mieheen ole voinut koskaan luottaa maksuasioissa, mutta noiden laskujen verran pitää pystyä jokainen toimimaan.

Paha, että menit maksamaan tuon ulosottoon menossa olleen laskun. Kuten näet, niin siitä oli vain haittaa. Jos kerrot miehen vanhemmille ja he tulevat pelastamaan, niin miehen velkaantuminen vain jatkuu.

Toiseen ulosottoon menevään laskuun mies sai tehtyä maksusuunnitelman, se oli niin iso (liki 3000€) ettei meillä sellaisia rahoja tietenkään ole. Toisen pienemmän laskun maksoimme yhteiseltä tililtä, mutta sen mies maksoi takaisin palkastaan. Eli en kuitenkaan todellakaan maksele omista rahoistani näitä miehen velkoja.

Tuota myös pelkään, että mikä vanhempien vaikutus asiaan sitten on. Saako ne poikansa päähän jotain tolkkua, vai toimivatko sitten vaan pelastavina enkeleinä kaikkien velkojen suhteen...

[QUOTE="Ihmettelen";30535914]Mihin käyttää rahaa?[/QUOTE]

En tarkalleen tiedä. Kuulemma ulkona syömiseen, herkkuihin, itsensä hemmotteluun... luulen että tarjoilee myös kavereilleen ainakin silloin tällöin. Sinänsä summat ei ole (vielä) kovin suuria, mutta toki meidän taloudelle aivan liikaa. !

Olen käynyt saman läpi pari kertaa ja tässä vinkki: anna mennä ulosottoon äläkä hoida asioita miehesi puolesta. Silloin mahdollistat saman jatkumisen. Ulosotto ei maailmaa kaada jos ihminen on työssäkäyvä eikä summat ole kymmeniä tuhansia. Mikäli mahdollista, niin vaadi puolisolta vapaaehtoinen maksuhäiriömerkintä tms., jolloin hän ei voi tehdä lisää laskuja.

Ja ehdottomasti: hoida itse tärkeimmät laskut/huolehdi, että ne tulevat maksetuiksi, eli mm. sähkö, vuokra, vakuutukset ja pidä omalla tilillä rahaa niin, että saat kuun ruokakulut yms maksettua tarvittaessa.

Onko miehesi masentunut tms mikä selittää käytöksen?

Vapaaehtoinen maksuhäiriömerkintä, pakota mies tekemään se ja seuraa purkaako sen omin nokkineen. Kertoo siitä onko toiminta suunnitelmallista vai noita tarjotaan kännissä kaikille juttuja.

Kerro miehen vanhemmille. Ja selvitä tileiltä mihin mies käyttää rahansa. Onko joku riippuvuus.

Pidätte raha-asiat tiukasti erikseen ettei mies pääse vetämään sua samaan suohon enempää, ole myös tarkkana ettei esim. ota pikavippiä sun henkilötiedoillasi. Kerro vanhemmille. Onko mies ollut lääkärissä, onko esim. masentunut?

Kuumimmat

Yhteistyössä