Mies aikoo uudestaan opiskelemaan, en oikein tiedä miten suhtautua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maiju"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maiju"

Vieras
Minä olen 34 ja mies 37. Meillä on kaksi poikaa, 5- ja 3-vuotiaat. Hyvin menee kaikin puolin. Molemmilla on vakaat duunit ja taloudellinen toimeentulo on ok.

Mieheni meni nuoruudessaan opiskelemaan yliopistoon Helsinkiin (ennen kuin me oltiin tavattu), mutta siellä meni kaikki huonosti. Ote elämään katosi ja näin. Tapasin hänet sitten eräänä kesänä ja muutettiin yhteen. Hän sai paikkakunnaltamme töitä ja päätti pitää ainakin välivuoden. No jatkoi sitten eri duuneissa ja koko Helsinkiin paluu yms. jäi täysin.

Sitten hän päätti aloittaa aikuislinjalla AMK:ssa opinnot. Se oli rankkaa aikaa kun mies meni aina duunin jälkeen kouluun. Sitten tuli eka lapsi, mutta onneksi miehen ei siinä vaiheessa enää tarvinnu käydä niin paljoo koulussa. Mies sitten valmistui muutama vuosi sitten.

Hän ei oo oikein saanut alansa duunia, mutta muuten on omassa duunissaan tyytyväinen. Hänellä oli koulussa hyvät arvosanat ja syksyllä hän sanoi, että haluaisi hakea Helsingin kauppakorkeaan/Aalto-yliopistoon maisterilinjalle. Opinnot kestäis 2v.

Hän on hoitanut asiat hyvin, että jos sais opintopaikan, niin meillä on pieni yksiö Hesassa. Se on vuokralla, mutta saamme sen halutessamme käyttöömme syksyllä. Mies sanoi, että olis välillä siellä yötä, mut yleensä tulis kotiin. Asumme 100 km päässä Hesasta.

Talous kestäisi tuon, tosin miehen säästöjä siihen kuluisi, mutta mies vakuutti, että elintasosta ei tarvi tinkiä yhtään. Ainoo mitä sano oli se, että ton kahen vuoden aikana ei tarttis pahemmin ulkomailla käydä. Haluu käyttää vapaat opiskeluun ja kesä Suomessa.

Hän tekis sitten osa-aikaduunia ja kesät olis täysin duunissa... Joteskin vaan musta tuntuu, että mitä hyötyy siitä on että on ekonomi 40v ja ei mitään alan työkokemusta?

[QUOTE="Maiju";26096543] Joteskin vaan musta tuntuu, että mitä hyötyy siitä on että on ekonomi 40v ja ei mitään alan työkokemusta?[/QUOTE]

Nelikymppisellä on työelämää edessä ainakin 25 vuotta, tämän hetkisten eläkelakien perusteella. Ehtii vaikka mitä.

Opiskelu kannattaa aina! Noi on niitä asioita joita jää harmittelemaan jälkeenpäin, jos ois ollu mahdollisuus opiskella lisää muttei käyttänyt tilaisuutta hyväkseen. Nyt jos koskaan kannattaa lähteä opiskelemaan, 10 vuoden päästä se alkaa jo olla myöhäistä. Kannusta ihmeessä miestäsi opiskelemaan! :)

[QUOTE="vieras";26096572]Opiskelu kannattaa aina! Noi on niitä asioita joita jää harmittelemaan jälkeenpäin, jos ois ollu mahdollisuus opiskella lisää muttei käyttänyt tilaisuutta hyväkseen. Nyt jos koskaan kannattaa lähteä opiskelemaan, 10 vuoden päästä se alkaa jo olla myöhäistä. Kannusta ihmeessä miestäsi opiskelemaan! :)[/QUOTE]

höpsis. Entä jos 50 -v. haluais siirtyä työelämästä muutamaksi vuodeksi opiskelemaan. Onko muka liian myöhäistä. Nykyään opintojaksoja voi tulla ihmiselämässä muulloinkin kuin nuoruudessa.

Mulle on kyllä täysin vieras ajatus tuo ap:n totaalinen kannustuksen puute.
Minun toiveeni on se, että mieheni tekee sitä työtä josta hän nauttii ja jota hän haluaa tehdä. Ja vaikkapa opiskelee uutta/lisää jotta se on mahdollista. Täyden tukeni antaisin, vaikka se väliaikaisesti notkauttaisi talouttamme.
Mielestäni kaikki itsensä kehittäminen, lisää oppiminen ovat hienoja asioita. Kun olen itse halunnut kouluttautua, on miehenikin antanut minulle täyden tukensa vaikka se on tarkoittanut häneltäkin pieniä uhrauksia.

Joo, en mä miestäni estää aiokkaan. En missään nimessä! Enkä mä miehelleni edes sano, että "et sä mitään alas duunii saa kummiskaan.". Mutta omassa päässäni kyllä mietin, että mitä "hyötyy" tosta sitten on.

Lähinnä mä mietin, että Suomessa on paljon ekonomeja, jotka on aloittaneet oman alan työuransa 25-30v, joten aika vaikee kilpailla mistään duunista niiden kanssa. Ja sit jos tähtää alemmas, niin varmaan vois niitä duuneja saada ihan tradenominakin.

[QUOTE="ap";26096640]Joo, en mä miestäni estää aiokkaan. En missään nimessä! Enkä mä miehelleni edes sano, että "et sä mitään alas duunii saa kummiskaan.". Mutta omassa päässäni kyllä mietin, että mitä "hyötyy" tosta sitten on.

Lähinnä mä mietin, että Suomessa on paljon ekonomeja, jotka on aloittaneet oman alan työuransa 25-30v, joten aika vaikee kilpailla mistään duunista niiden kanssa. Ja sit jos tähtää alemmas, niin varmaan vois niitä duuneja saada ihan tradenominakin.[/QUOTE]

Tiedätkö mitä! Elämä ja yleneminen työelämässä ei lopu 40v. Terveisin 40 v opiskelija.

[QUOTE="vieras";26096857]Arvaa kummasta tulee 50 vuotiaana johtaja: 50v tradenomi jolla työkokemusta on 20 vuotta firmassa vai 50v ekonomi jolla työkokemusta on 10 vuotta?[/QUOTE]

No varmaan siitä pätevämmästä. Ei kai tuo koulutus välttämättä tee pätevämmäksi. Usein katotaan liikaa koulutusta.

[QUOTE="Malo";26096895]No varmaan siitä pätevämmästä. Ei kai tuo koulutus välttämättä tee pätevämmäksi. Usein katotaan liikaa koulutusta.[/QUOTE]

Kyllä se vaan tekee...koulutusta ei katsota ikinä liikaa, korkeintaan kouluttamattoman mielestä...

Mielestäni järkevä ajatus aloittajan miehellä. Opiskelu kannattaa aina ja nelikymppisellä on työuraa edessä ainakin 25 vuotta, ehkä enemmänkin jos eläkelait muuttuu...

Yhteistyössä