Mieluummin sairaspäiväkarenssi kuin lomarahan leikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla lomarahan leikkaus puoliksi merkitsee ainakin kolmensadan euron menetystä. Puhumattakaan jos kosketaan lomapalkkaan...Jos olen vaikka kerran vuodessa flunssassa ja eka sairaspäivä on palkaton, se merkitsee noin 70 euron menetystä. Huomattavasti halvemmaksi tulee siis palkaton sairaspäivä. En tajua miksi lähes kaikki haluavat leikata lomarahasta...luulis isopalkkaisemmillakin lomarahan olevan enemmän kuin yksi palkaton sairaspäivä...

Minulla lomarahan leikkaus puoliksi merkitsee ainakin kolmensadan euron menetystä. Puhumattakaan jos kosketaan lomapalkkaan...Jos olen vaikka kerran vuodessa flunssassa ja eka sairaspäivä on palkaton, se merkitsee noin 70 euron menetystä. Huomattavasti halvemmaksi tulee siis palkaton sairaspäivä. En tajua miksi lähes kaikki haluavat leikata lomarahasta...luulis isopalkkaisemmillakin lomarahan olevan enemmän kuin yksi palkaton sairaspäivä...

Kaikillahan onkin max. yksi saikku vuodessa.

• Tykkää
Reactions: Boobabe
Minulle on käytännössä aivan se ja sama vaikka kaikki leikkaukset tulisivat toteen.

Mutta osaan ajatella omaa kukkaroani pidemmälle ja siksi nykyisistä leikkauksista muodostuva ehdotus on mielestäni kohtuuton. Ymmärrän niitä, joita harmittaa erityisesti joku osa-alue leikkauksissa. Olkoon se toisille sunnuntai, toiselle saikkupäivä, jos se vaikuttaa radikaalisti tuloihin on mielestäni närkästyminen oikeutettua. Sitten jos leikkauksista useat koskettavat, on ymmärrettävää että tuntuu epäreilulta ja kapinoidaan vastaan.

Koska se olisi tasapuolista. Ja koska aika monille nuo nyt kaavaillut leikkaukset koskisi kipeämmin kuin lomarahojen leikkaus, sillä sunnuntai-yms. lisät muodostavat ison osan tiettyjen ammattiryhmien palkoista.

Itse teen ihan säännöllistä päivätyötä, mutta silti kannatan lomarahojen leikkausta. Ensinnäkin juuri tuon tasapuolisuuden vuoksi, ja toisaalta leikkaukset kohdistuisi silloin myös hyvätuloisiin. Kun taas nuo nykyiset leikkaukset eniten koskisi melko pienipalkkaisia ammattiryhmiä.

Lisäksi, vaikka lomarahan mielelläni ottaisinkin ja se tulee aina ihan tarpeeseen, niin onhan se ajatuksena aika erikoinen että lomalle jäämisestä maksetaan puolen kuun palkan verran extraa. Miksi oikeastaan, kyllähän se loma-ajan palkka maksetaan kuitenkin? Tämäkin on varmaan taas jäänne niiltä ajoilta kun talous oli nousussa ja rahaa löytyi.

"Minusta ei ole huolehtimaan Nellasta. Hän tarvitsee nyt turvallista vanhempaa ja se en ole minä, Eva sanoo itkuisena.
Jiri sanoo haluavansa auttaa Evaa, ja pari päättää toimia Nellan parhaan mukaan."

MITÄ HELVETTIÄ? Minun nimeni on Nella ja minusta kyseinen teksti on loukkaus nimeäni kohtaan. En vain usko tekstin olevan totta, sillä en edes tunne ketään Eva nimistä ämmää????? Joskus luulen, että maailma on tahallaan julma koska emme usko tarpeeksi paljon fatiman voimiin.

Yhden päivän palkka on iso lovi pienipalkkaiselle yksinasujalle.

Voi olla. Mutta normitöitä tekevän normaalipalkkaisen elämässä se ei kyllä näy mitenkään. Ei mun tarvii olla päivää syömättä, jos yhden päivän palkka jää saamatta.

Lomaraha on ekstraa. Miksi lomalla ei tultaisi normipalkalla toimeen, jos kaikkina muinakin kuukausina tullaan?

Pienipalkkaiset on erikseen. Mutta suurimmat huutajat ainakin meidän töissä on kyllä ihan normipalkkaisia, vakitöissä olevia, joilla on pitkät lomat.

Voi olla. Mutta normitöitä tekevän normaalipalkkaisen elämässä se ei kyllä näy mitenkään. Ei mun tarvii olla päivää syömättä, jos yhden päivän palkka jää saamatta.

Lomaraha on ekstraa. Miksi lomalla ei tultaisi normipalkalla toimeen, jos kaikkina muinakin kuukausina tullaan?

Pienipalkkaiset on erikseen. Mutta suurimmat huutajat ainakin meidän töissä on kyllä ihan normipalkkaisia, vakitöissä olevia, joilla on pitkät lomat.
Mulla on täydet lomat. Jos ei ole lomarahaa niin sitten ei pysty matkustamaan tai tekemään mitään muuta kivaa. Mulle päivän palkka on viikon ruokaraha.

Mulla on täydet lomat. Jos ei ole lomarahaa niin sitten ei pysty matkustamaan tai tekemään mitään muuta kivaa. Mulle päivän palkka on viikon ruokaraha.

Niin. No ehkä kun säästöjä haetaan, niin siitä kaikesta humputtelurahasta voisi karsia. Mieluummin siitä kuin vaikka suoraan lasten turvallisuudesta (esim. päivähoitoryhmien kasvattaminen) tai vanhusten hoidosta.

Ehdottomasti lomarahan leikkaus jos pitää leikata.
Eikö kukaan ajattele lapsiperheitä??
Meillä lapset pväkodissa ja vähän väliä kipeinä. Ja tadaa... se sama tauti kiertää myös meidät aikuiset! Eli pahin skenaario olisi että joka kk lähtisi palkasta lovi pois. Millä helvetillä perhe sitten eläisi??? Unohtamatta että pväkotimaksut nousee.
Helppo yksineläjä joka sairastelee sen max kerran vuodessa, jos sitäkään on siellä huudella!

Luulisin, että tässä asiassa tärkeintä on tietää, mikä se rahasumma on, joka otetaan ihmisiltä. Jos terveyslotossa käy huonosti koko vuoden budjetti on sekaisin. Lomarahasta puolet on helppo laskea. Lomarahan puolitus esim. ei vaikuta lainanmaksukykyyn.

Lomaraha on meillä sellaista ekstraa, joka laitetaan säästöön seuraavaa kuukautta varten, kun tilille napsahtaa lomarahan verran normaalia pienempi palkka.

mitäköhän lomarahan puolitus tekee kotimaan matkailualan yrityksille. kyllä nyt niitä säästöjä pitää löytää ihan muualta kuin palkansaajan ostovoimasta. jos palkkoja lähdetään laskemaan niin kaiken elämiseen tarvittavan pitää laskea samassa suhteessa. olen heti valmis pudottamaan palkkani puoleen jos elinkustannukset laskevat samaa tahtia, silloinhan alkaa vienti vetämään ja kaikil ois töitä..

Minäkään en ole ollut sairauslomalla kahteen vuoteen.
Teen säännöllistä päivätyötä arkipäivinä.
Tällähetkellä tulisin toimeen vaikka päivän palkka jäisi pois, sillä miehen tulot kompensoivat.

Kannatan kuitenkin lomarahan leikkausta, sillä tiedän että osalla palkansaajista on todella tiukkaa. Pienikin vähennys kuukauden tuloihin on katastrofi. Lomarahan poisto ei sentään ole arjesta pois, sen kanssa on helpompi pärjätä.

Ja on tässä omakin lehmä ojassa. Jokunen vuosi sitten jouduin yllättäen leikkaukseen, ja olin kuukauden poissa töistä. Taloutenk ei olisi sitä kestänyt nyt ajetun mallin mukaan. Laskuja olisi mennyt perintään, ja kerrannaisvaikutukset olisivat jatkuneet kuukausia. Ajatus tuollaisesta tuo lisää turvattomuutta. Ehkä sen varalle joutuisi ottaa vakuutuksen, joka tuskin olisi halpa.

Minäkään en ole ollut sairauslomalla kahteen vuoteen.
Teen säännöllistä päivätyötä arkipäivinä.
Tällähetkellä tulisin toimeen vaikka päivän palkka jäisi pois, sillä miehen tulot kompensoivat.

Kannatan kuitenkin lomarahan leikkausta, sillä tiedän että osalla palkansaajista on todella tiukkaa. Pienikin vähennys kuukauden tuloihin on katastrofi. Lomarahan poisto ei sentään ole arjesta pois, sen kanssa on helpompi pärjätä.

Ja on tässä omakin lehmä ojassa. Jokunen vuosi sitten jouduin yllättäen leikkaukseen, ja olin kuukauden poissa töistä. Taloutenk ei olisi sitä kestänyt nyt ajetun mallin mukaan. Laskuja olisi mennyt perintään, ja kerrannaisvaikutukset olisivat jatkuneet kuukausia. Ajatus tuollaisesta tuo lisää turvattomuutta. Ehkä sen varalle joutuisi ottaa vakuutuksen, joka tuskin olisi halpa.

Meillä lomarahan leikkaus/poisto on arjesta pois. Miehen palkka tulee osin tunneista ja kun on lomalla 4vko:a niin kuukausi palkka on monta sataa pienempi kuin normaalisti. Itse asiassa aika tarkalleen juuri sen lomarahan verran pienempi. Meillä lomarahat laitetaan säästöön seuraavaa kuuta varten.

Meillä lomarahan leikkaus/poisto on arjesta pois. Miehen palkka tulee osin tunneista ja kun on lomalla 4vko:a niin kuukausi palkka on monta sataa pienempi kuin normaalisti. Itse asiassa aika tarkalleen juuri sen lomarahan verran pienempi. Meillä lomarahat laitetaan säästöön seuraavaa kuuta varten.
Mitä jos miehesi kaatuu, ja joutuu olla töistä pois leikkauksen vuoksi?

Yhteistyössä