Mielipiteitä tukistamisesta?

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
nampula
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen..:
..että mites ennenvanhaan,kun sai tukistaa,annettiin luunappeja ja oli risua,niin lapset myös kunnioittivat ja tottelivat vanhempiaan.Nykypäivänä kun ei saa mitään tehdä,niin jo pienet lapset hyppivät vanhempiensa silmille eikä mitään kunnioitusta ole.
Miettiikö kukaan muu,
voisiko nuissa olla jotain yhteyttä?
kyllä ymmärrän yhteyden, sillä pakkohan silloin oli tanssia vanhempien pillin mukaan ja sietää heidän jokaista oikkuaan kun väkivallalla uhattiin. eipä siinä pieni lapsi voi oikein muutakaan tehdä. ja kun kirjoitat, että "lapset hyppivät vanhepiensa silmille" niin he kokeilevat rajojaan ja kasvavat sillä tavoin. vanhempi on pikkumainen, jos ei ymmärrä että lapset saattavat olla joskus hankalia. olisi korkea aika miettiä, kuka tässä on aikuinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen..:
..että mites ennenvanhaan,kun sai tukistaa,annettiin luunappeja ja oli risua,niin lapset myös kunnioittivat ja tottelivat vanhempiaan.
Mikshän niitä piti tukistaa ja antaa luunappia tai risua, jos ne niin totteli ja kunnioitti? Kysynpä vaan... :whistle:
Jokainen lapsi kai joskus tekee ei-sallittua ja siitä sentään ennen on rangaistu ja lapsi oppinut tottelemaan sen rangaistuksen saatuaan,että toiste en enää tee tätä.Ja kunnioittamaan myös vanhempaansa,koska on perheen pää.

Mikään ei ole kamalampaa,kuin vanhemmat,jotka taantuvat lapsensa tasolle ja mitään kuria ei ole.
Mietippäs!
Kröhöm. Siis eihän se tarkoita, ettei ole mitään kuria jos ei pahoinpitele lastaan? Sulla on ja vanhemmuus itelläs hukassa, kun et muuten saa lapsias kuriin ku satuttamalla niitä. Ei ne lapset sillä kunnioita, vaan ne pelkää! Pjönttö!
 
Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no a:ta en hyväksy. mutta jos on kyse b ja c kohdan ikäisistä lapsista, niin se, että vähä ottaa kiinni niskavilloista, ei lasta tapa eikä aiheuta traumoja, mutta voi lopettaa lapsen ei toivotun käyttäytymisen. tietenkään ei saa repiä niin, että hiukset pölisee
Jos tuo pitäisi paikkansa niin kaipa minäkin voisin lopettaa vaimoni "ei-toivotun-käyttäytymisen" tukistamalla? Ei sekään traumoja aiheuttaisi eikä tappaisi.
Niin, tai voit antaa piiskaa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jokainen lapsi kai joskus tekee ei-sallittua ja siitä sentään ennen on rangaistu ja lapsi oppinut tottelemaan sen rangaistuksen saatuaan,että toiste en enää tee tätä.Ja kunnioittamaan myös vanhempaansa,koska on perheen pää.

Mikään ei ole kamalampaa,kuin vanhemmat,jotka taantuvat lapsensa tasolle ja mitään kuria ei ole.
Mietippäs!
Lapsiaan tukistavat vanhemmat nimenomaan taantuvat lapsensa tasolle: käyttäytyvät kuin taapero.

Kuria voi pitää (ja pidetäänkin, tiukkaa sellaista!) vaikkei tukista, nippaa, tms. Fiksut osaavat rankaista muuten kuin fyysisesti.
 
nampula
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos ei ymmärrä oikeaa ja väärää niin silloin pitää pahoinpidellä!!! :LOL: :LOL: :LOL:
niinpä! ! itsellä kalahti tuo silmiin aika ikävästi! "jos et ymmärrä/tiedä jotain, niin sinua pitää silloin pahoinpidellä. ja siinäkö sitä oppii???
 
Voi jeesus että mua korpeaa tuo "ennen kuritettiin lapsia ja ne totteli". Joo-o, niin kuritettiin. Ja eikös vain Suomen kansa olekin aivan helvetin ahdistunutta, alkoholisoitunutta ja itsetuhoista? Ihmisillä huono itsetunto ja muuta kivaa. Musta tuo vesittää aika hyvin sen, että entiset kasvatuskeinot olis ollu jotenki parempia.

Koittakaa nyt hyvät ihmiset nähdä vähän laajempia kokonaisuuksia.
 
suuren perheen äiti
jokaisessa noista tapauksista ajattelen, että lapsiparka, mitä mahtaa tapahtua kotona suljettujen ovien takana, kun vanhemmilla ei ole keinoja eikä taitoa edes osata julkisella paikalla jotenkin muuten kuin väkivallalla. Surkeita vanhempia, sitä ajattelen! Aina on myös joku muu keino kuin väkivalta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pidättekö siis tuota oikeasti väkivaltana??
No totta helvetissä! Ja jo sekin kertoo jotain että lakikin pitää sitä...
Luin hiljattain jutun, jossa erästä tapausta oli puitu oikeudessa, ja oikeuden päätös oli ollut, ettei katsottu väkivallaksi. En tiiä oliko tosi juttu enkä muista yksityiskohtia, mutta tukistamisesta oli kyse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pidättekö siis tuota oikeasti väkivaltana??
No totta helvetissä! Ja jo sekin kertoo jotain että lakikin pitää sitä...
Luin hiljattain jutun, jossa erästä tapausta oli puitu oikeudessa, ja oikeuden päätös oli ollut, ettei katsottu väkivallaksi. En tiiä oliko tosi juttu enkä muista yksityiskohtia, mutta tukistamisesta oli kyse.
Mutta oikeuteen asti meni kuitenkin, vaikka rangaistusta ei tullutkaan.
 
Nuppu
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen..:
..että mites ennenvanhaan,kun sai tukistaa,annettiin luunappeja ja oli risua,niin lapset myös kunnioittivat ja tottelivat vanhempiaan.Nykypäivänä kun ei saa mitään tehdä,niin jo pienet lapset hyppivät vanhempiensa silmille eikä mitään kunnioitusta ole.
Miettiikö kukaan muu,
voisiko nuissa olla jotain yhteyttä?
Minua ei ole moisilla kuritettu eikä lapsiani...ikinä en ole phunut vanhemmalle epäkunnioittavasti eikä myöskään lapseni. Lapseni tottelevat hyvin pelkästä sanomisesta ja kunnioittavat minua sekä isää.
 
Kesällä olin usein puistossa lasten kanssa ja siellä oli äiti... se sit aina miehelleen huuteli "tukista sitä, tukista sitä" kun lapsi laittoi esim. liukumäkeen hiekkaa... siis teki tällästä mikä mun mielestä on ihan normia lapselta. Tuli vaan mieleen että se äiti ei tuntenu lastaan tarpeeks, ehkä oli kesälomalla tai jotain... ei tienny että lapset on sellasia. En pidä liukumäkeen hiekan laittamista nyt noin pahana asiana.
Asian vierestä. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Kesällä olin usein puistossa lasten kanssa ja siellä oli äiti... se sit aina miehelleen huuteli "tukista sitä, tukista sitä" kun lapsi laittoi esim. liukumäkeen hiekkaa... siis teki tällästä mikä mun mielestä on ihan normia lapselta. Tuli vaan mieleen että se äiti ei tuntenu lastaan tarpeeks, ehkä oli kesälomalla tai jotain... ei tienny että lapset on sellasia. En pidä liukumäkeen hiekan laittamista nyt noin pahana asiana.
Asian vierestä. :whistle:
No just. Tukistiko se isä?
 
Meillä ei tukisteta ketään, koska mäkään en itselleni sitä haluaisia. Jos mieheni repisi tukasta, ropisisi vähäinenkin kunnioitus miestäni kohtaan ja alkaisin pelkäämään seuraavaa kertaa. Silloin kun lapseni sain päätettiin miehen kanssa, että tuota lasta ei tukisteta eikä luunappia anneta (miehen isommat sitä olivat saaneet nauttia). Niin vain on lapsesta kasvanut mukava ja tottelevainen poika. Ei juuri tarvi ääntäkään korottaa kun uskoo jo. Tosin en ole halunnut tehdä toista lasta perään että homma kotona pysyy myös balanssissa ja äiti ei väsynä menetä tätä pitkäjännitteisyyttään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Kesällä olin usein puistossa lasten kanssa ja siellä oli äiti... se sit aina miehelleen huuteli "tukista sitä, tukista sitä" kun lapsi laittoi esim. liukumäkeen hiekkaa... siis teki tällästä mikä mun mielestä on ihan normia lapselta. Tuli vaan mieleen että se äiti ei tuntenu lastaan tarpeeks, ehkä oli kesälomalla tai jotain... ei tienny että lapset on sellasia. En pidä liukumäkeen hiekan laittamista nyt noin pahana asiana.
Asian vierestä. :whistle:
No just. Tukistiko se isä?
Tukisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen..:
..että mites ennenvanhaan,kun sai tukistaa,annettiin luunappeja ja oli risua,niin lapset myös kunnioittivat ja tottelivat vanhempiaan.Nykypäivänä kun ei saa mitään tehdä,niin jo pienet lapset hyppivät vanhempiensa silmille eikä mitään kunnioitusta ole.
Miettiikö kukaan muu,
voisiko nuissa olla jotain yhteyttä?

mä olen ihan samoilla linjoilla... :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Kesällä olin usein puistossa lasten kanssa ja siellä oli äiti... se sit aina miehelleen huuteli "tukista sitä, tukista sitä" kun lapsi laittoi esim. liukumäkeen hiekkaa... siis teki tällästä mikä mun mielestä on ihan normia lapselta. Tuli vaan mieleen että se äiti ei tuntenu lastaan tarpeeks, ehkä oli kesälomalla tai jotain... ei tienny että lapset on sellasia. En pidä liukumäkeen hiekan laittamista nyt noin pahana asiana.
Asian vierestä. :whistle:
No just. Tukistiko se isä?
Tukisti.
Ois tukistanu mieluummin sitä vaimoonsa. :(

 
hah
tässä ketjussa osa taas ihan väkisin tekeytyy tyhmäksi ja antaa ihan idiotteja vertauksia mitkä ei liity asiaan mitenkään. On se jännä kun kinastelijat ja oman asiansa puolustelijat eivät koskaan missään tapauksessa voi edes yrittää ymmärtää toisen puolen mielipidettä vaan alkaa sitten keksimään jotain ihan ohi aiheen vertailuja jne.

en ota kantaa tukistamisen puoleen enkä vastaan, mutta huvittaa vain tämän ketjun kommentoijat...siis osa näistä.
 
hopsaa
mutta kerran kun kaupungilla näin,miten äiti läimäytti lasta avarilla poskelle (n 2 vuotias), tuntui todella pahalta.
luunappia annoin kun lapsi juoksi sulalle jäälle ja uppos kainaloita myöten, ei uskonut kieltoa ja karkasi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen..:
..että mites ennenvanhaan,kun sai tukistaa,annettiin luunappeja ja oli risua,niin lapset myös kunnioittivat ja tottelivat vanhempiaan.Nykypäivänä kun ei saa mitään tehdä,niin jo pienet lapset hyppivät vanhempiensa silmille eikä mitään kunnioitusta ole.
Miettiikö kukaan muu,
voisiko nuissa olla jotain yhteyttä?

mä olen ihan samoilla linjoilla... :wave:
peesaan tätä. eipä minuakaan ole koskaan oikeast piesty mutta on tukistettu enkä ole traumoja saanu! kyllä sitä pikkasen voi niskavilloista ottaa ääritapauksissa. aina ei hyssyttelyt auta
 

Yhteistyössä