Oon jokseenkin samaa mieltä muiden kanssa, vaikka toisaalta myös itse olen kokenut neuvolan taholta ikäväntuntuista painostusta jo ekan raskauden aikaan asiasta ja myöskin kotitestauksista minulla on huonoja kokemuksia.
Pakkohan sinun ei ole testiin mennä, minullekin neuvolalääkäri tätä viimeksi korosti (vaikka th oli saanut mut siihen käsitykseen, että vaihtoehtoa ei ole). Sinä itse päätät, miten asiassa edetään. Mutta juuri se mielessäsi voisit mennä rasitustestiin ja saada asian pois päiväjärjestyksestä. Vaikka aiemmilla kerroilla ei rd:tä olisi ollutkaan, on jokainen raskaus omanlaisensa, ja joskus rd voi puhjeta ihan terveelle, hoikalle ihmiselle. Se kun ei ole suoraan aikuisiän diabetekseen verrattavissa oleva sairaus, joten se tosiaan voi osua kenen tahansa kohdalle.
Itse en ole vielä tässä raskaudessa mennyt, koska nuo pahat helteet ja iltapainotteinen työ olivat esteenä. En voinut olla töissä iltaisin syömättä ja etenkään juomatta. Nyt kun on viileämpää ja arkisinkin vapaita, ajattelin tuon ikävän mutta silti ihan tarpeellisen homman hoitaa alta pois mahdollisimman pian.
Muista myös, että testit lopulta ovat juurikin meidän ja lasten parhaaksi, ja joissain kunnissa testataan kaikki tietyn iän ylittäneet, oli sitten hoikka tai pullea. Ilmeisesti myös joissain paikoissa suunnitellaan kaikkien odottajien testaamista tulevaisuudessa.
Tsemppiä, kerran se vaan "kirpasee" :hug: