Mielipiteitä/perusteluja! Vhh vs.ravintosuositukset

  • Viestiketjun aloittaja Quisqe
  • Ensimmäinen viesti
Outlet harmaana
[QUOTE="juoksija";30740786]Minä syön suht suositusten mukaan. MUTTA liikunkin suositusten mukaan tai yli. Ja luulen, että tämä on minun kohdallani avain. Veriarvot mitattu syksyllä ja esim kolesteroli alle neljän vaikka ikääkin on nelisenkymmentä.
Kysyisinkin, että kuinka paljon te liikutte, jotka ette syö hiilareita tai vähän niitä. Itselläni ei ainakaan puhti riitä päivittäisellä lenkillä, jos en syö hiilareita.[/QUOTE]

Paljon. Noin kuutena päivänä viikossa. Viikosta riippuen 7-20 tuntia erilaista treeniä ja kisaa. Syön kyllä hiilareita vihannesten ja välillä hedelmienkin muodossa, mutten syö perunaa, pastaa, riisiä enkä juuri leipääkään. Kaurapuuroa syön aamulla.
Ennen kisaa ja sen jälkeen on pakko tankata lisähiilaria, muuten olen treenannut vhh:lla jo nelisen vuotta.
 
karppaaja
Noudatin suosituksia monta vuotta aika tarkasti (välillä tosin herkuttelin, mutten mahdottoman paljon, oikeastaan suositusten sisällä eli alle 10% energiasta tuli sokerista). Rasvaa välttelin kuin ruttoa ja liikuin paljon. Silti sokerit heitteli ja olo oli huono. Olin jopa lähellä 2-tyypin diabetesta vaikka en ole koskaan ollut ylipainonen. Teininä olin todella hoikka mutta pikku hiljaa alkoi kiloja kertyä parikymppisenä ja nälkä oli jatkuva.

Nyt olen noudattanu vähähiilihydraattista ruokavaliota 6 vuotta. Olo on mitä mainioin ja kolesteroliarvot ja verensokerit todella hyvät (kolesteroli alle 5 ja paastoverensokeri 4.4). Tästä en luovu koskaan. Myös kaikki mahavaivat katosivat kun jätin viljat. Voita menee PALJON ja kananmunia myös muutama joka päivä. Olen myös laihtunut n. 10 kg ruokavaliomuutoksen jälkeen eikä ole tarttenu nälästä kärsiä :) Hiilareita syön nykyään ehkä 50-70g/päivä, treenipäivinä vielä enemmän. En rajoita ruokaa ollenkaan enkä laske kaloreita. Silti paino ei nouse sitten millään. Ihanan helppoa ja vihdoin saa syödä oikeasti hyvää ruokaa :)

Epäterveellisenä minä pidän sokeria ja kasviöljyjä (lukuunottamatta oliiivi- ja kookosöljyä). Rypsiöjyt ja margariinit kierrän kaukaa.
 
Quisqe
Eilen söin hyväkarpaten. Ei yhtään hedelmää, kaksi näkkileipää, ei perunaa, pastaa tai riisiä. Söin runsaasti kasviksia ja vähän marjoja. Kananmunia, kanaa ja rahkaa, juustoa, sekä raejuustoa. Ostin pähkinöitäkin jos tuntuu että tarvii välipaloja, mutta en tarvinnut kuin yöllä vessareissulla söin kokeeksi vaikuttaako lyhennetty paasto aamun sokereihin. Insuliinia pistin vain illalla pitkävaikutteisen, aterioilla en tarvinnut yhtään yksikköä edes aamulla kun arvot ei nousseet (paitsi paasto). Tänä aaamuna paasto oli normaali ensimmäistä kertaa kahteen viikkoon vaikka pistin pitkävaikutteista insuliinia illalla vain 8ky.

Jos arvot korjaantuu hetkessä hyväkarpaten, jatkan ainakin raskauden loppuun. Jos paino ei nouse ja kolesterolit on kuuden viikon jälkeen ok, niin jatkan. Olo on hyvä ja ilman nälkää! Ei tee mieli ahmia kokonaista kääretorttua ruuan jälkeen jälkiruuaksi. Syönnin jälkeen on kylläinen ja tyytyväinen olo :)
 
ihmettelen vaan
"Hyväkarpin ruokavalioon kuuluu:

Liha, kala, kypsytetyt juustot, kananmunat, kasviöljyt ja voi
Marjat, juurekset ja makeuttamattomat maitotuotteet
Maito, täysjyväviljatuotteet, hapatettu ruisleipä, hiutalepuuro, tumma pasta ja riisi, banaani ja rypäleet sekä pavut ja linssit

Hyväkarpin tulee välttää:

Valkoisia vehnäjauhoja sekä valkoista riisiä ja pastaa
Sokeroituja muroja ja myslejä
Karkkeja ja valkoista sokeria
Perunaa ja maissia "

Heh, taas ihan aika normia ravintosuositussettiä, josta tehty mukamas joku ihmedieetti ottamalla peruna pois. Mua vähän naurattaa nää, ei voi mitään.
 
Quisqe
Joo, no minun pitää varmaan vähän kiristetymmin karpata kuin hyväkarppi. En tunne näitä termejä kunnolla. Esim.puuro ja ihan täysjyväruisleipä nostaa sokereita varsinkin aamusta. Banaania tai viinirypäleitä en pysty myöskään syömään ja muutenkin vain max.yhden hedelmän ja sekin vasta iltapäivällä tai ennen liikuntaa. Sitrushedelmät ei ole niin pahoja sokereiden kannalta, mutta niitäkin syön vain yhden muun aterian kylkeen jos edelliset sokeriarvot on olleet tarpeeksi matalat.
 
Ainkoli X
No diabeetikolle hiilarit on kyllä ihan tärkeitä. Hitaasti imeytyvät hiilarit tutkimusten mukaan parantaa insuliiniherkkyyttä. Eikai kukaan käske syömään hiilareita niinkuin lihotussiat? Haloo taas. Vaan kohtuullinen määrä hyviä hiilareita, jotka pitää sokeriarvon tasaisena mahd. pitkään, ilman hillitöntä arvon nousua heti syönnin jälkeen ja sitten nopeaa ja äkkinäistä laskua.

Karppaamisessa on vaara kolesteroliarvojen noususta ja liika proteiini voi kuorruttaa munuaisia.

Leivästä, pastasta ym hötöstä niitä hiilareita vaan kertyy aikalailla äkempää kuin jos syö kasviksia ja lihaa. Nuo viralliset suositukset on jotakuinkin sikojen ruokintaprosenteilla, ja tunnollisimmat oikeesti koittaa niitä noudattaa.

Kolesterolista valtaosan tuottaa ihmisen oma maksa, ruoalla voi vaikutta lähinnä niihin suhteisiin.
 
Outlet harmaana
"Hyväkarpin ruokavalioon kuuluu:

Liha, kala, kypsytetyt juustot, kananmunat, kasviöljyt ja voi
Marjat, juurekset ja makeuttamattomat maitotuotteet
Maito, täysjyväviljatuotteet, hapatettu ruisleipä, hiutalepuuro, tumma pasta ja riisi, banaani ja rypäleet sekä pavut ja linssit

Hyväkarpin tulee välttää:

Valkoisia vehnäjauhoja sekä valkoista riisiä ja pastaa
Sokeroituja muroja ja myslejä
Karkkeja ja valkoista sokeria
Perunaa ja maissia "

Heh, taas ihan aika normia ravintosuositussettiä, josta tehty mukamas joku ihmedieetti ottamalla peruna pois. Mua vähän naurattaa nää, ei voi mitään.
Hyväkarppi ei ole sama kuin vhh. Toki näistäkin puhutaan miten sattuu.
Vhh-ruokavaliota noudattava ei syö täysjyväviljatuotteita, tummaa pasta tms. vaan kaikki pasta ja vilja jätetään väliin. Ei sillä ole hiilarimäärässä mitään väliä, onko se täysjyvää vai no.
 
Raskaana oleva karppaaja
En nyt jaksa tabletilla kovin pitkää tarinaa tässä kirjoittaa.

Olen nyt tämän toisen raskauteni aikana noudattanut melko vvh ruokavaliota, välillä siitä oki lipsuen. Esim. alkuraskaudesta pahoinvoinnn takia en juuri saanutproteiinipitoista ruokaa tarpeeksi syötyä, ei rasvakaan oikein uponnut. No, oli miten oli, niin olen nyt 35. rv, ja painoa on tullut vain 2 kg. Edellisessä raskaudessa taisi tulla 15 kg... Ja tuo 2 kg on ihan ok, kun ottaa huomioon, että lähtökohta oli lievä ylipaino. :) eli minulla tämä on toiminut oikein hyvin painonhallinnassa, enkä ole joutunut olemaan edes erityisen tarkka, herkuttelen välillä suklaalla ja jäätelölläkin...
 
ihmettelen vaan
Leivästä, pastasta ym hötöstä niitä hiilareita vaan kertyy aikalailla äkempää kuin jos syö kasviksia ja lihaa. Nuo viralliset suositukset on jotakuinkin sikojen ruokintaprosenteilla, ja tunnollisimmat oikeesti koittaa niitä noudattaa.

Kolesterolista valtaosan tuottaa ihmisen oma maksa, ruoalla voi vaikutta lähinnä niihin suhteisiin.
Öö, niin? Missä väitin että leivästä ei kerry enempää hiilareita kuin kasviksista? En missään. Hiilarit kuuluu nekin ruokavalioon ja oleellista on vaan syödä niitä kohtuullinen määrä ja oikeanlaista - mikä tuntuu monelle olevan täysin käsittämätön ajatus.

Syöttösioille taidetaan syöttää vähän eri tapaa hiilaria kuin meille ihmisille... Hiilihydraatteja saadaan kuitenkin pääasiassa kasvikunnan tuotteista sekä maidosta, tai siis pitäisi saada suositusten mukaan. Tärkeimpiä lähteitä hiilareille on vilja (huom. suositukset täysjyvästä! ei valkoista höttöä!), peruna (jonka kokonaan poisjättö ei ole maailmanloppu), juurekset, vihannekset, hedelmät, marjat.. Tehotuotetuille syöttöpossuille taidetaan syöttää lähinnä pelkkää viljaa, eli ainakin neljä viimeksi mainittua voi jättää sikojen ruokavaliosta pois. Melkoinen ero sisällössä verrattuna meidän suosituksiin, vaikka prosenttimäärä sinällään olisi sama.

Ihmisen oma maksa joo tuottaa kolesterolia, mutta ruokavaliolla voi vaikuttaa veren kolesterolin määrään jopa 40% ja etenkin siihen huonon kolesterolin määrään. Meidän elimistö tuottaa itse tarpeeksi kolesterolia meidän tarpeisiin, joten ruokavaliosta sitä ei tarvita. Ei ole mitään syytä vetää esim. jotain kookosrasvoja. Pahiten veren kolesteroliarvoja nostaa kovat rasvat, sokeri, alkoholi, transrasvahapot... Siinä sitten odottaa sydän- ja verisuonitaudit, 2-tyypin diabetes jne. Kolesterolin kertyminen elimistöön alkaa jo lapsuusaikana ja se kerääntyy pikkuhiljaa. Sitä kerääntyy kun huonon kolesterolin määrä alkaa ylittää hyvän kolesterolin määrät. Siksi se ei välttämättä testeissäkään esim. kaikilla karppaajilla kovinkaan heti näy mutta yllätys saattaa olla melkoinen jo seuraavana vuonna.. Ja onhan ihmisten kolesteroliarvot tutkimusten mukaan pompanneet aikapian sen jälkeen kun karppaus tuli muotiin. Toki karppaajien mielestä sekin on vain viranomaisten vääristelty salaliitto :D

Huonoja hiilareita monen olisikin hyvä vähentää, mutta ei niitä pidä mennä _korvaamaan_ kovilla rasvoilla. Mutta tuohan liittyy taas vaan siihen että ensin ollaan totutettu elimistö ja vatsalaukku isoihin hiilarimättömääriin. Kun ne jätetään pois ei tyydytystä enää saa ns. kevyestä ruuasta vaan aivot ja mahalaukku vaatii jotain lisää, aiheuttamalla hillittömän nälän tunteen. Ja sitä poisjätettyä hiilaria aletaan sitten paikkaamaan kovalla rasvalla, koska kova rasva vie näläntunnetta pois aika tehokkaasti.

Hyvä karppaus siis sinällään kuulostaa ihan hyvältä, kunhan ei mene haksahtamaan siihen kovaan rasvaan.
 
ihmettelenpä vaan
Hyväkarppi ei ole sama kuin vhh. Toki näistäkin puhutaan miten sattuu.
Vhh-ruokavaliota noudattava ei syö täysjyväviljatuotteita, tummaa pasta tms. vaan kaikki pasta ja vilja jätetään väliin. Ei sillä ole hiilarimäärässä mitään väliä, onko se täysjyvää vai no.
Enpä ole sellaistakaan väittänyt että olisi sama. Lueppa koko ketju. Tuo oli vain vastaus Quisqe:n viestiin kun hän kertoi syöneensä hyväkarppaamalla yhden päivän ja muutkin alkoivat puhumaan karppauksesta.

Hiilarimäärässä ei, mutta eihän me voida pelkkää hiilarimäärää katsoa vaan myös ravinnon muita vaikutuksia. On ihan eri asia vetää päivän hiilarit donitsista kuin kasviksista.
 
Outlet harmaana
Huonoja hiilareita monen olisikin hyvä vähentää, mutta ei niitä pidä mennä _korvaamaan_ kovilla rasvoilla.
Nyt sä sotket taas karppauksen ja vhh:n. Tässä ketjussa oli puhe vhh:sta, ei karppauksesta. Sen nyt tajuaa jokainen nenänpäälläänkin, että kovien rasvojen syöminen päivittäin tyyliin pekonia, kermaa, ei ole terveellistä millään mittapuulla. Karppaus pekonin syömisellä oli hetken trendi, mutta ei sellaista taida kukaan enää noudattaa. Vhh:ta kyllä moni noudattaa ihan normaalina elämäntapana, kuten itsekin.

Ja p.s. myöskään viljojen pois jättäminen tuokavaliosta ei ole maailmanloppu.
 
ihmettelen vaan
Nyt sä sotket taas karppauksen ja vhh:n. Tässä ketjussa oli puhe vhh:sta, ei karppauksesta. Sen nyt tajuaa jokainen nenänpäälläänkin, että kovien rasvojen syöminen päivittäin tyyliin pekonia, kermaa, ei ole terveellistä millään mittapuulla. Karppaus pekonin syömisellä oli hetken trendi, mutta ei sellaista taida kukaan enää noudattaa. Vhh:ta kyllä moni noudattaa ihan normaalina elämäntapana, kuten itsekin.

Ja p.s. myöskään viljojen pois jättäminen tuokavaliosta ei ole maailmanloppu.
En sotke, vaan vastailen vain muiden viesteihin. LUE KOKO KETJU.
 
dddd
Ja kun katson ylipainoisia tuttujani, niin kyllä se suurin ongelma lopulta taitaa piillä juurikin niissä annoskooissa. Kun vatsalaukku on venytetty aina äärimmilleen, ei ihmiselle enää tule ajoissa sitä kylläisyyden tunnetta. Vaan käy niin että ihmiselle jää nälän tunne, jota hän paikkaa syömällä liikaa. Ihan ymmärrettävää sinänsä, eihän se ole kivaa nälkäisenä olla. Sokeri ja rasva myös koukuttaa pahasti, se vie aikaa tottua siihen kasvispainotteiseen kevyeeseen ruokavalioon, jos ennen on tottunut syömään raskaita aterioita. Toisinsanoen AIVOT vaatii sokeria ja rasvaa, vaikka niitä ei todellisuudessa tarvitse.
Juuri näin.

Jos ihminen on syönyt itsensä liiallisellä mässäilyllä lihavaksi ja sairaaksi, niin silloin ehkä hetkellisesti saattaa olla paikallaan joku erikoisdieetti. Normaalilla ruokasuositusten mukaisella ruokavaliolla ja normaaleja annoskokoja syövät ihmiset ovat normaalipainoisia. Edellyttäen, että myös liikkuvat kohtuullisesti. Kohtuullisesti liikkuvat ja kuntoilevat tarvitsevat myös hiilareita ja ne suositellaankin saamaan täysijyvämuodossa ja hedelmistä.

Monipuolisella perusruokavaliolla ihminen pysyy normipainossa ja terveenä. Sitäpaitsi uusin villitys maailmalla on pohjoismainen dieetti. Välimeren dieetti alkaa olla jo menneen talven lumia.
 
Outlet harmaana
En sotke, vaan vastailen vain muiden viesteihin. LUE KOKO KETJU.
Olen lukenut. Mutta kun jankkaat ja jankkaat ettet tajua mikä näissä "trendiruokavaliossa" nyt niin eroaa ruokailusuosituksista...Vastaus on että ihan kaikki. Virallliset suositukset nyt vaan ovat täysin eri asia kuin se mistä ketjussa on ollut puhe. Hiilareiden vähentämisestä, ei täysjyvästä.
 
dudd
Hyväkarppi ei ole sama kuin vhh. Toki näistäkin puhutaan miten sattuu.
Vhh-ruokavaliota noudattava ei syö täysjyväviljatuotteita, tummaa pasta tms. vaan kaikki pasta ja vilja jätetään väliin. Ei sillä ole hiilarimäärässä mitään väliä, onko se täysjyvää vai no.
Hyväkarppaus on käytännössä sama asia kuin nykysuositusten mukainen ravintoympyrän ruokavalio.
 
ihmettelen vaan
Olen lukenut. Mutta kun jankkaat ja jankkaat ettet tajua mikä näissä "trendiruokavaliossa" nyt niin eroaa ruokailusuosituksista...Vastaus on että ihan kaikki. Virallliset suositukset nyt vaan ovat täysin eri asia kuin se mistä ketjussa on ollut puhe. Hiilareiden vähentämisestä, ei täysjyvästä.
Ei, vaan sinä väitit että minä sotken vhh:n ja hyväkarppauksen. Näin ei ollut, vaan ap itse alkoi puhumaan hyväkarppauksesta ja siihen vastasin.

Karppaus (se vanha pekonirasvatrendi) on mielestäni ihan höpöhöpöä, tuo hyväkarppaus taas käytännössä aikalailla sama kuin nykyiset ruokavaliosuositukset. Vhh:sta halusin tuoda esille sen että hiilaritkin on ihmiselle tärkeitä etenkin jos urheilee paljon, ja huomiota kannattaisi kiinnittää niiden hiilareiden laatuunkin eikä pelkkään määrään. Koska täällä nykyiset ruokavaliosuositukset torpataan puhumalla samalla vehnäpullasta ja ties mistä hötöstä, vaikka sellaisia ei todellakaan nykysuositusten mukaan suositella syömään! Ei ihme jos olo paranee "vähähiilihydraattisella ruokavaliolla", kun on jättänyt vehnäpullat sun muut moskat ruokavaliostaan pois :,D
 
Quisqe
Hyviä perusteluja! Mulla ei ole tähän linkittää mitään, mutta nettiä selatessa törmäsin (ehkä Heikkilän) väitteeseen tai jonkun muun tutkimukseen että verenpainetta ja kolesterolia ei nosta rasva, vaan sokeri. Kellään aiheeseen perehtyneellä mitään mielipidettä tähän?

Itse uskon että jotkut ihmiset on sokeriherkempiä kuin toiset. Esim.anoppini ei voi olla ilman hiilareita kun hän menee ihan vetämättömäksi. Jalat on maitohapoilla ja ei jaksa mitään. Itse taas väsyn hiilareista ja jos syön esim. täytekakkua, tulee tarve mennä hetkeksi nukkumaan. Ääripäät on huonoja. Pelkkä rasvaton ruokavalio tai pelkkä pekonin syönti. Koitan tässä keksiä mikä olisi paras tapa luovia välissä nostamatta sokereita, mutta ei kiinnosta saada kolesteroliakaan..

Omalla kohdallani kyllä verenpaineet ja kolesteroli on aina olleet viitearvoissa. HDL on jopa hyvä. Olen syönyt ikäni voita, kermaa ja punaista maitoa, juustoa ym. Punaista lihaa nyt kannattaa syödä harvemmin monista syistä. Karpata voi lie myös kanalla ja kalalla pääasiallisesti. Monesti teen pelkkää kasvisruokaa, mutta niissä on kyllä sitten kermaa ja juustoa.
 

Yhteistyössä