Mielipiteitä: Mitä tekisitte tässä tilanteessa? (lapsen huono syöminen)

Tilanne on siis tämä:
3-vuotias poika on huono syömään. On aina ollut, lukuunottamatta paria parin kuukauden jaksoa, jolloin ruoka maistui ihan hyvin. Painoa on kontrolloitu neuvolassa n. 2v. asti. Vähän aikaa sitten oli 3v. neuvola ja painoa oli tullut vuodessa n. 900g (pitäis kuulemma tulla n.2kg). Ja jälleen painoa kontrolloidaan loppuvuodesta. Neuvola antoi ohjeeksi lisätä ruokaan öljyä ja suurentaa annoksia.

Ruokailut on nykyisin melkoista temppuilua ja tuputtamista, kun isompia annoksia pitäis syödä. Aiemmin oon tehny niin, et jos ei maistu tai menee pelleilyksi, niin pois pöydästä ja ruokaa on tarjolla sit taas seuraavalla aterialla. Ja ajattelin niin, että lapsi kyllä syö kun on nälkä (meidän pojalla vaan ei tunnu ikinä olevan nälkä, hyvin harvoin sanoo, et on nälkä).
Mut nyt kun painoa pitäis saada lisää, niin en viitsis pois pöydästäkään laittaa. Itselläni on vaan niin ristiriitainen olo, kun poika pitäis saada syömään ja ruokailuhetkestäkin olis hyvä saada mukava, mut eihän se sitä oo, kun tuputetaan jne.

Poika on kotona, eikä meillä napostella ruokailujen välissä. Ulkoillaan yleensä aamupäivisin. Ruokaan oon nyt lisänny rasvaa tai öljyä ja maito vaihdettiin ravattomasta tavalliseen (vaikka neuvola suosittelikin rasvatonta edelleen).

Neuvoja otetaan vastaan tai jos on kokemusta samanlaisesta tilanteesta, niin mielelläni lukisin kommentteja.
 
ikiiii
Meillä on kanssa huonosyömäri, poika on nyt 2v. ja on aina syönyt huonosti, nirsoilee. Välillä tuntuu, että miten se voi jaksaa/elää niin pienellä ruokamäärällä. Meillä poika oli puolitoistavuotis neuvolassa 10,6kg ja 82cm. Kohta on 2v. neuvola ja painoa ei varmaan ole paljoo tullu lisää.
Minkäkokoinen teidän poika on?

Itse olen yrittänyt kanssa tota samaa, että jos ei syö, niin sitten pois ruokapöydästä ja seuraavalla ruokakerralla koitetaan uudestaan. Välillä vaan tuntuu, että se ei syö mitään ja on niin hoikka.
Minäkin tuputan ja tuputan ruokaa pojalle. En haluaisi, että ruokailusta tulisi ikävä ja epämukava hetki, vaan, että olisi mukava ja hauska syödä. Neuvoja kaipaisin minäkin.
Tuntuu, että poika tällä tavalla hallitsee meitä vanhempia, kun ruokailutilanteista on tullu näin haastavia..
 
"minä"
Minä lisäisin ulkoilua myös ennen päivällistä, ja kutsukaa muita lapsiperheitä teille syömään jolloin lapsi näkee muidenkin syövän ja viihtyy pöydässä paremmin.

Meillä lapset on aika huonoja syömään, mutta uimahallireissujen jälkeen pyytävät yleensä lisää ruokaa, siitä päättelen että tavallisessa ulkoilussa heille ei ehdi muodostua kunnolla nälkä vaikka paljon liikkuvatkin.
 
"suski"
Meillä on myös huonoruokainen lapsi. Vatsalaukkua ja ruokahalua saa kasvatettua välipaloilla ja napostelulla ja kun ne tulevat turhiksi, voi ne lopettaa.

Kyllä, välipalat ovat normaalisti epäterveellisiä, mutta ihmiset ovat erilaisia. Ja alle kouluikäisten ruokailutottumuksia on vielä helppo säädellä, kun lapsi ei käy itse jääkaapilla vaan hoitaja antaa ruoan.
 
Unohtui ihan laittaa noi mitat:
3v. neuvola:93cm ja 11.5kg
2v. neuvola: 86cm ja 10.6kg

Silloin tällöin ollaan kavereiden luona aamupäivä kylässä ja syödään siellä. Eipä juuri muutosta ruokailussa silti oo.

No mä en ainakaa tuputtais väkisin sitä ruokaa kun se vie loputkin halut.
No niinpä, mut kun lapsi parin lusikallisen jälkeen olis valmis nousemaan pöydästä. Ja aina kun kysyy, niin koskaan ei oo nälkä. Joskus ulkoilun jälkeen on todennu, et mulla on nälkä ja sit on syöny reippaasti ehkä 5 lusikallista.
 
vie
Mä kyllä kannatan tuota systeemiä, että mahdollisimman vähän hässäkkää ja tuputusta.Syömisestä ei kannata, eikä saa, tehdä valtataistelua, lapselle epämiellyttävää kokemusta tai lapselle välinettä hyppyyttää aikuisia.. tekee enemmän hallaa vain.
Mutta välipalojankin voi tarjoilla säännöllisinä aikoina, pöydän ääressä, ja ne voivat olla energiapitoisia, mutta silti suht terveellisiä! Ja tuota öljyn lisämistä ruokaan ehdottomasti jatkaisin, sitä on tehty meilläkin. Ja ruokia voi yrittää tehdä lapselle mieleisiä, siis järkevissä rajoissa.
Onko lapselta muuten katsottu hemoglobiini? Anemia nimittäin saattaa heikentää ruokahalua.
 
neuvolantäti
Ruokaa ei saa tuputtaa! Voit yrittää tarjota pojalle ruokia jotka yhtään paremmin maistuvat ja tehdä harvemmin niitä joita inhoaa. Terve lapsi syö kyllä kun on nälkä, olen oppinut tämän oman lapseni kohdalla kantapään kautta. On huono syömäri myös. Jos ruokaa tuputtaa, niin mietipä miltä itsestäsi tuntuisi. Olen saanut repiä hiuksia päästäni tyttöni huonon syömisen vuoksi, mutta aion jatkaa samalla linjalla kun aimminkin. Eli ruokaa tarjotaan ruoka-aikana ja syö minkä syö, enkä tee asiasta mitään numeroa vaikka ottaisi vain lusikallisen (huom!kiehun kyllä ja tekisi mieli kiljua ja itkeä raivosta, mutta en näytä tätä lapselle). Mitä enemmän lapsi huomaa että ruokailutilanteilla voi vaikuttaa aikuiseen niin sen enemmän lapsi alkaa käyttää sitä vallan välineenä. Mutta kun hän huomaa että ruokailu on vain juttu muiden toimien ohessa eikä sen enempää niin varmasti ottaa minkä tarvitsee. Ihan hyvä varmaan tehdä noin kun neuvolassa sanottiin että lisätä ruokaan öljyä vähän. Itse annan ilta-ja aamupuuron lisäksi esim. voileipää jossa margariinia päällä. Ja välipalana saattaa saada keksin jne. Mutta älä huolehdi, eihän olisi lihavia jos ei olisi laihoja. Eli kaikki lapset voi millään mennä käyrillä. Älä tee itsellesi tästä murhetta. Teille taitaa vain tulla sitten luonostaan hoikka lapsi. Minua eräs kollegani lohdutti ja sanoi että päinvastoin nykyajan lapsien ongelma on lihavuus joten ei lasta väkisin voi lihottaa!
Meillä myös hoikka tyttö 1,5v.neuvolassa 85cm ja 10,2kg. Kollegani lohdutti minua myös kun muisteli kuinka oma äitini oli aikoinaan tehnyt samaa minun kanssa (kollegani 30v. vanhempi), oli jopa lääkärille aika varttu kun olin niin hoikka ollut ettei vaipat päällä kestäneet!
Jos lohduttaa niin hengissä olen vielä enkä enää oikein niin hoikkakaan!
 
"vieras"
Liittyykö se syömättömyys ihan kaikkiin ruokiin? Tuon ikäisillä on monella vielä, että syö mieluummin ruuat niin, että ainesosat ovat selkeästi erillään, eivät halua mitään sekoitettua sekasotkua, missä on kastikkeet, perunat/pastat/riisit, lihat ja kasvikset yhdessä.

Kannattaa myös katsella mikä kunnon ruoka uppoaa muita paremmin ja tarjota sitä vaikka viikoittain. Jotain täysin tökkivää ruokaa taas ei kannata hirveän usein tarjota. Lapselle ei kuitenkaan kannata mainita, että tuon perusteella valitsee tarjottavan ruoan.
 
niin just että mitä ruokaa syö? millaista ruokaa tarjoat? Millaisella rytmillä syötte?

voihan olla että on pieniruokainen, että nimenomaan ottaisi vähän kerrallaan mutta usein, sen sijaan että pantataan vain ns. virallisiin ruoka-aikoihin jolloin ei sitten kuitenkaan maistu kuin pari lusikallista. Ehkä se pari lusikallista menisi parin tunnin välein?
 
Ei se kaikilla toimi, että 'pistä päiväkotiin'.

Meillä 3 vuotias joka pikkuhiljaa karsii ja karsii ruokia pois. Tuputuksen vaikutuksen ja pakottamisen vaikutuksen kai jokainen jo tietää.
Ei auta sekään meillä että tarjolla on monipuolisesti, poika on rohkea maistamaan kyllä, mutta halu syödä on olematon.
Aika yksipuolisella ravinnolla mennään tällä hetkellä, kasvu on silti ok.

Jatkotutkimuksia tehdään vielä maha-suolisto alueella ja sitten on tiedossa myös pikkulapsipsykiatrin kanssa palaveria.

Toisaalta nyt sain tyttären kanssa kuntoutuksessa ollessani(reuma) paljon tietoa ravinnosta ja voinen olettaa että yksi syy syömättömyyteen voi si olla myös yksipuolisen ja ehkä jopa heikkolaatuisen ravinnon aiheuttama entsyymien puutos- ruoka sulaa huonosti ja aiheuttaa monenlaista vaivaa ja jopa ruokahaluttomuutta.

Pistänkin koko perheen ruokahuollon täysremonttiin eli karsin paljon sokereita, viljoja ja etenkin vehnän poistan, ei hiivaa sisältäviä tuotteita eikä sianlihaa.
Lisäaineita meillä vältellään jo muutenkin ja öljyt vaihdan kylmäpuristettuihin.

KAtsotaan mihin tuloksiin päästään, uskallan toivoa parannusta ainakin omaan olotilaani!
 
Kiitos "neuvolantäti" vastauksesta. Ite oon samoilla linjoilla tosta valtataistelusta ym. Ja niinkuin kirjoitinkin, niin oon ennen toiminutkin niin, et en tuputa ym.
Täytyy varmaan palata vanhaan systeemiin ja katsoa sit, et paljonko paino nousee kun on öljyä lisätty ruokaan.
 
Syö ihan normi perusruokaa. Makaronilaatikko, perunat, kastikkeet, riisi, kana, jne.
Ateriarytmi menee suunnilleen näin:
klo 8 aamupala (muroja tai leipää, puuroa ei suostu syömään)
klo 12 ruoka
klo 14.30-15 (heti kun päiväunilta herää) välipala
klo 17 ruoka
klo 20 iltapala

Kiitos tosta välipalavinkistä, voisin kokeilla aamupäivään lisätä jonkun pienen välipalan.
 
Hain lähinnä sitä tuolla Mitä poika syö?- kysymyksellä että ruuan laadullakin on merkitystä jos on pieniruokainen. Ja tuossa olikin tullut vastaus jo välissä.

Jos syö lähinnä hiilareita (sokeria) ei sillä pitkälle pötki. Esim. jos maistuu vaan puuro sokerilla, leipä, ruuasta makaroonit, perunat ja riisi...

Ruuasta kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman energiapitoista ja proteiini on tärkeää. Puuro korvata esim. Turkkilaisella jugurtilla tai sekoittaa puuroon kananmuna proteiinilisäksi. Munakokkelia, keitettyä kananmunaa... Ruualta lisukkeet minimiin ja ruoka lihasta ja kasviksista, kermaa kastikkeeseen jne.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22332273]Liittyykö se syömättömyys ihan kaikkiin ruokiin? Tuon ikäisillä on monella vielä, että syö mieluummin ruuat niin, että ainesosat ovat selkeästi erillään, eivät halua mitään sekoitettua sekasotkua, missä on kastikkeet, perunat/pastat/riisit, lihat ja kasvikset yhdessä.

Kannattaa myös katsella mikä kunnon ruoka uppoaa muita paremmin ja tarjota sitä vaikka viikoittain. Jotain täysin tökkivää ruokaa taas ei kannata hirveän usein tarjota. Lapselle ei kuitenkaan kannata mainita, että tuon perusteella valitsee tarjottavan ruoan.[/QUOTE]

Liittyy kyllä melkein kaikkiin ruokiin. Makaroniruuat uppoo muita paremmin. Paitsi tänään ei spagetti maistunut, nakit söi kyllä ihan hetkessä. Niin ja tosiaan nakit ja makkarat ja kalapuikot maistuu.
 
"vieras"
Unohtui ihan laittaa noi mitat:
3v. neuvola:93cm ja 11.5kg
2v. neuvola: 86cm ja 10.6kg
Meillä liki samoissa mitoissa poika, eikä ole ikinä neuvolasta mitään sanottu. Syö kyllä, mutta hiiiiiiiiitaaaaaastttttttiiiiii...

Onko lapsella mitään lempiruokaa? Jos siitä jotain muunnoksia rakentelisitte? Hylkiikö tasaisesti kaikkea ruokaa vai onko esim. jonkinlainen koostumus joka ei uppoa? auttaisiko, jos lapsi osallistuisi itse ruoanlaittoon?

Ulkoilua ehkä voisit lisätä. Ja meillä ei kyllä 3,5-vuotias vielä osaa tunnistaa näläntunnetta. On vain kiukkuinen ja kärsimätön ja yleensä ensimmäinen reaktio on kieltäytyä syömästä. Sitten kun saa pari lusikallista alas, rauhoittuu.
 

Yhteistyössä