Mielipiteitä:yh-äiti, 2 lasta 2v 10kk ja vauva l.a 21.8, pidänkö vanhemman lapsen kotona vauvan syntyessä vai laitanko hoitoon n.3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinja

Vieras
alku varmasti vauvan kanssa vie aikaa ja olisikohan esikoisellekin kiva kun saisi ikäistensä kanssa olla päivähoidossa? Vai pidänkö kotona?
Kaikki mielipiteet tärkeitä, perusteluita!!

ja lyhyesti, olen yh-äiti, 21-vuotias ja lastenhoitoon en saa apua(vanhempani asuvat 400km:n päässä ja lapsen isä ei halua vastuuta ottaa)

Ite varmaan tossa tilanteessa tekisin niin,että esikoinen jäis kans kotiin.Sit jos rupeis tuntumaan homma liian raskaalta,niin esikoinen voisi olla pari päivää/vko puolpäiväsenä päiväkodissa tai sit jossain kerhossa käydä.Jos siis vaan viihtyis sellasessa :)

Mä kyllä saattasin laittaa isomman pariks päiväks viikossa hoitoon... Yksin oot varmasti väsynyt ja saat näin edes joskus levätä päivisin, silloin kun vauvakin nukkuu ja saat muutenkin jotain aikaa itsellesi. Lapselle on varmasti kiva kun saa hoidossa temmeltää muiden saman ikästen kanssa. Ja lapsille on ehdottomasti parempi, että sä et uuvu kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tosiaan esikoiselle kiva kun tyrkätään pois kotoa vauvan tieltä? siltä se meinaan lapsesta tuntuu... :(

joo kiitos mielipiteestäsi. esikoinen ollut vuoden hoidossa ja tykkää olla. en häntä veisi kun 2-3päivänä 4-5tunniks/päivä. saisi siellä ikäiustensä seuraa, en tietystikään tyrkkää häntä pois vauvan synnyttyä, naurettavaa väittää noin. Olen yksinhuoltaja, sinä et ilmeisesti. Luulen että lapsi voisi olla onnellien välillä kunn saisi leikkikavereita, kaäyhän monen lapset kerhoissa vauvan synnyttyä, luokitellaanko se pois kodista tyrkkäämiseks?

Alkuperäinen kirjoittaja Mya:
Mä kyllä saattasin laittaa isomman pariks päiväks viikossa hoitoon... Yksin oot varmasti väsynyt ja saat näin edes joskus levätä päivisin, silloin kun vauvakin nukkuu ja saat muutenkin jotain aikaa itsellesi. Lapselle on varmasti kiva kun saa hoidossa temmeltää muiden saman ikästen kanssa. Ja lapsille on ehdottomasti parempi, että sä et uuvu kokonaan.

Näin ajattelen! Voimia! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mya:

kiitos <3. näin ajattelen itsekin.

itse sun täytyy päättää mitkä on rajasi-voimasi..itse olen pitänyt kaikki lapset aina kotona,kun sisaruksia syntynyt.nyt 10v,6v,3v ja 1v ikäsi.enä ole kokenut uupumusta..lapset kasva kinteään sisarussuhteeseen olemalla kotna.

Laittaisin samassa tilanteessa isomman lapsen hoitoon. Kaipaa jo kavereita. Itsekkin jaksat erilailla, kun saat keskittyä vauvan hoitoon edes hetken kahdestaan. Molemmille lapsille parempi, ettei äiti "aja itseään loppuun". Oma lapsi nyt 2v 7 kuukautta ja itkee ettei halua mennä päiväkotiin ja kotiin haettaessa itkee, ettei halua lähteä pois. On ollut hoidossa nyt n. kaksi kuukautta. Energinen pakkaus, joka vaatii joka päivä toimintaa....

onko tosiaan esikoiselle kiva kun tyrkätään pois kotoa vauvan tieltä? siltä se meinaan lapsesta tuntuu... :(

Tuossa asiassa olen eri mieltä, jos hoitopäiviä on vain muutama viikossa ja ne ovat lyhyitä. Jos lapsi kävisi kerhossa, niin ei siitä ajateltaisi tuolla tavalla. Ja lapselle se on aivan sama käykö päiväkodissa vai kerhossa.

Siis kun kyseessä on tuttu hoitopaikka kavereineen ja lapsi viihtyy niin itse varmaan jättäisin alkuun hoitoon pariski päiväksi viikossa. Näkee sitten miten arki alkaa sujua ja voi jättää hoitopaikan pois jos siltä tuntuu.

Ikävämpi lapselle jos nyt jättää pois tutusta hoitopaikasta ja muutaman kuukauden päästä alettaisiin etsiä uutta hoitopaikkaa.

Itse olin yh kun kuopusta odotin, aika alusta asti olin yh siis.
Mutta kun nuorempi poika syntyi niin minä pidin esikon pari viikkoa perhepäivähoitajalla hoidossa, joskin vaan komena päivänä viikossa. Mutta kun kuukausi vaihtui niin jäi myös esikko kotiin koska niin se oli helpompaa, ei tarvinnut kuskata toista hoitoon hetkex ja taas hakea, vaan sain viettää esikon kanssa todella paljon aikaa tuolloin kun kuopus vaan nukkui ja söi, näin vältyttiin mustasukkaisuudelta.

Mietin, että lapsen kannattaisi varmaan sitten aloittaa se hoidossa käynti jo hiukan ennen vauvan syntymää, jos siihen vaihtoehtoon päädyt. Ettei hän luule, että vauvan takia hänet viedään hoitoon. Hyvä vaihtoehto hoidolle ovat myös kerhot. Myös siellä lapsi pääsee tekemisiin toisten lasten kanssa. Itse en ehkä hennoisi viedä hoitoon. Nuo ovat kuitenkin niin henkilökohtaisia asioita ja erilaisista tilanteista riippuvia, että vain sinä itse tiedät teille oikean ratkaisun parhaiten. :)

En ole samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Jokainen perhe tekee niin, kuin oman jaksamisen ja pärjäämisen kannalta on parasta. Kukaan toinen ihminen ei voi tietää teidän perheen voimavaroja, sinä itse olet asiantuntija tässä tilanteessa. Meillä lapsilla ikäeroa 2v4kk, ja kun vauva syntyi, jatkoi esikoinen 10pv/kk perhepäivähoidossa niinkuin oli tehnyt siihenkin asti. Kovasti nautti hoitopäivistä, mutta viihtyi toki myös vapaapäivinä kotona äidin ja vauvan kanssa. Kaverit on tuon ikäiselle jo tärkeitä, ei se tee sinusta huonoa äitiä vaikka lapsesi kävisikin hoidossa, vaikka osa-aikaisesti, tai ihan miten teille on parasta. Ei se äidinrakkaus esikoistasi kohtaan minnekään häviä, vaikka lapsi olisikin välillä hoidossa.

Meillä pikkuisen vähemmän ikäeroa noilla nuorimmilla, kotiin jäi kakkonen nuorimman syntyessä vaikka olikin ollut päivähoidossa ihan sieltä vähän alle 1 vuotiaasta asti. Puistossa yritettiin käydä (vähäistä oli niillä pakkasilla pienen vauvan kanssa mutta kesällä menikin jo mukavasti kun vauvan hätävaraeväät kulki "mukana" ) ja srk:n perhekerhossa kerran viikossa. Kun täytti 3 v pääsikin sitten jo "oikeaan" kerhoon pariksi tunniksi viikossa.
Meillä tuo toimi hyvin. en tosin ole yh (mutta siitä on kokemusta myös ja lähes sataprosenttisesti sitä ollen monta vuotta kaukana sukulaisten ja ystävien tukiverkoista) mutta mies yrittäjänä teki pitkää päivää myös lasten ollessa pieniä. Siinä vaan sopeutti aikataulunsa lasten mukaan ja otti kakkosen vauvanhoitoon kaveriksi heti alusta. Niinpä noille on tullut aikalailla läheinen sisarussuhde.
En kirjoita tätä kehuakseni itseäni, anteeksi vaan jos joku sen kuvan saa, kerron vaan miten se meillä meni.
Kaverit ja virikkeet ei välttämättä alle 3 v vielä mitään ihmeempää ole. Ne virikkeet voi näin mansikka-aikaan olla muka äidin auttaminen ja pikkulusikalla pikkuhipun sokeria lisäämien pakastepurkkiin tai vaikka uusien perunoiden huuhtominen tiskialtaassa.
Mutta kuten joku sanoi ei äidinrakkaus siihen katoa jos isompi onkin välillä jonkun tunnin hoidossa, mutta ei lapsi sitä tarvitse, mutta äiti sen hengähdystauon.
Mutta kun kurkkaan alkuun uudelleen tuli mieleeni tosiaan nuo perhekerhot (niitä on nuo srk ja jos se seurakunta närästää niin monilla paikkakunnilla on myös mll:n toimintaa), niissä luo sitä tarvittavaa turvaverkkoa ja hankkii ystäviä itselleen ja lapsilleen. Ja ennenkaikkea saa istua valmiiseen kahvipöytään juttelemaan muiden aikuisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja pinja:
olen yh-äiti, 21-vuotias ja lastenhoitoon en saa apua(vanhempani asuvat 400km:n päässä ja lapsen isä ei halua vastuuta ottaa)

Onko lapset samalle isälle?
Jos ei niin missä on esikoisen isä?
Jos molemmilla on sama isä niin miksi teit toisen lapsen,varmaan jo esikoisen kanssa huomasit ottaako vastuuta vai ei.

....

(pyyhin pois kirjotukseni teiniäitiydestä ja yksinhuoltajuudesta ja ....)

Alkuperäinen kirjoittaja pinja:
alku varmasti vauvan kanssa vie aikaa ja olisikohan esikoisellekin kiva kun saisi ikäistensä kanssa olla päivähoidossa? Vai pidänkö kotona?
Kaikki mielipiteet tärkeitä, perusteluita!!

ja lyhyesti, olen yh-äiti, 21-vuotias ja lastenhoitoon en saa apua(vanhempani asuvat 400km:n päässä ja lapsen isä ei halua vastuuta ottaa)

Kyllä veisin isomman hoitoon!

Jos lapsesi viihtyy hyvin hoidossa,niin ei varmaan tunne itseään hyljätyksi..Silloin jäisi itsellesikin hetki aikaa:tehdä kotitöitä tai huilata.Ja näin:olet virkeämpi ja iloisempi äiti =)

Yhteistyössä