Mielipiteitä ryhmäperhepäivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutkija09
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutkija09

Vieras
Hei.

Opiskelen yliopistossa kasvatustiedettä. Olen tekemässä tutkielmaa siitä, mitä mieltä vanhemmat ovat ryhmäperhepäivähoidosta. Nyt haluankin kysyä teiltä, mitä hyviä tai huonoja puolia olette kokeneet yllämainitussa hoitomuodossa. Voitte myös kertoa mitä odotuksia tai pelkoja teillä on kyseisen hoitomuodon suhteen, mikäli lapsenne on menossa ryhmäperhepäivähoitoon.

Tutkielmassa jokaisen anonyymiys säilyy, koska en aio käyttää siinä kenekään nimimerkkejä. Siksi toivoisinkin, että voisitte vastata minulle tähän keskusteluun. Seuraan tätä keskustelua noin kuukauden verran (16.8.2009 asti), jonka jälkeen kirjoitetut kommentit eivät päädy tutkielmaani.

Kiitos jo etukäteen, mikäli autatte minua tutkielmani teossa :)

Sivusta seurasin yhtä ryhmäperhepäivähoitopaikkaa, kun asuttiin samassa taloyhtiössä ja lapseni piti mennä sinne myös hoitoon. Käytiin kerran myös tutustumassa. Tädit juorusivat vain keskenään omia asioitaan ja lapset olivat oman onnensa nojassa.

Näin pienessä hoitoyksikössä tädit saattavat olla solidaarisia toisilleen, jos epäillään lasten huonoa kohtelua, eikä asia pääse päivänvaloon. Samoja ongelmia on myös perhepäivähoidossa. Näiden epäkohtien takia valitsen lapsilleni hoitopaikaksi ehdottomasti päiväkodin.

Suurelta osin hoitopaikan hyvyys tai huonous riippuu hoitajien ammattitaidosta ja empatiakyvystä lapsia kohtaan. Hoidon muoto ei ole ratkaisevin lapsen viihtyvyyden kannalta.

Yhteistyössä