Mielipiteitä, pph:lle vai päivähoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Onko neljävuotias ihan liian vanha perhepäivähoitoon? Laitan kolme lasta hoitoon syksyllä, ja valitsin perhepäivähoidon että saavat olla yhdessä (pienin on 2-vuotias, vanhin reilu 4.) Hoitaja on vanhempi ihminen, sanoi että esim. sateella eivät ulkoile ollenkaan, eivätkä lähde kotoa lähimetsiä kauemmas. Askarrella aikoivat joskus.
Aloin vain miettiä että turhautuuko tuo vanhin hoidossa, vai riittääkö tuon ikäiselle vielä pienempien seura/kotielämä? Kertokaa omia kokemuksianne?
Tähän asti tuo neljävuotias on kyllä kasvanut ihan tyytyväisenä kotona, mutta käymme paljon kerhoissa ja leikkikentällä, lenkkeilemme ym.

Aika vähän siis tekevät mitään? Tietysti lapsikohtaista mitä 4-vuotias tarvitsee, mutta todella niukalta vaikuttaa tuo tekeminen. Varsinkaan jos ei ole edes suunnilleen samanikäisiä ryhmässä. Mun lapsi kyllä turhautuisi.

Aika vähän siis tekevät mitään? Tietysti lapsikohtaista mitä 4-vuotias tarvitsee, mutta todella niukalta vaikuttaa tuo tekeminen. Varsinkaan jos ei ole edes suunnilleen samanikäisiä ryhmässä. Mun lapsi kyllä turhautuisi.

Ulkoilevat silloin kun ei sada. Muuten kuulemma mennään "lasten ehdoilla". Alkoi vain myöhemmin mietityttää tarkoittaako se sitä, että hoitaja pääsee mahdollisimman helpolla ja lapset leikkivät mitä leikkivät. Meidän 4v leikkii kyllä hyvin noiden nuorempienkin kanssa. Ahdistaa silti..

No jos näitäkin päiviä katsoo, niin on satanut lähes päivittäin :/ Päiväkodissa ulkoillaan myös sateella.

No niinpä! Mutta ehtivätkö ne päiväkodissa ulkoilla pitkäänkin, tää muori väitti etteivät ne päiväkodissa ehdi ulkoilla kuin puoli tuntia per ryhmä, sitten vaihtuu vuoro. Mulla ei siis ole olleet nuo aiemmin hoidossa, joten todellakaan en itse tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja no eipäs;28856503:
Ei ole tänään meidän tyttö ollut päiväkodissa yhtään ulkona! Oltiin sitten kotona tunnin verran ruoan jälkeen sateessa missä viihtyi erinomaisesti:)

No tämäkin on kyllä päiväkotikohtaista. Itse työskentelen päiväkodissa ja kyllä meillä ollaan ulkona sateella. Oma lapsen hoitopaikassa ovat ulkona myös vaikka sataa. Mikä este se on ulkoilulle?

[QUOTE="a p";28856509]No niinpä! Mutta ehtivätkö ne päiväkodissa ulkoilla pitkäänkin, tää muori väitti etteivät ne päiväkodissa ehdi ulkoilla kuin puoli tuntia per ryhmä, sitten vaihtuu vuoro. Mulla ei siis ole olleet nuo aiemmin hoidossa, joten todellakaan en itse tiedä.[/QUOTE]

Kyllä siellä pihalla kuluu tunti nopeaa. Riippuu toki lasten iästä.

No tämäkin on kyllä päiväkotikohtaista. Itse työskentelen päiväkodissa ja kyllä meillä ollaan ulkona sateella. Oma lapsen hoitopaikassa ovat ulkona myös vaikka sataa. Mikä este se on ulkoilulle?

Ei se olekaan minulle este,siis olinkin itse lapsen kanssa ulkona.Päiväkodissa eivät olleet lainkaan ja oli ihan normi kahdeksan tunnin päivän 8-16 hoidossa.On isompien ryhmässä.

Onpa laiskaa jättää ulkoilut väliin sateen takia. Entäs pakkasen? Tai helteen?

Meillä mennään ulos joka ikinen aamupäivä, tähdätään 1,5h ulkoiluun. Sadevaatteet nskaan ja pihalle! Tietty jos nyt ihan järjetön sade on tai oikein myrskyää, niin tehdään jotain muuta, mutta kyllä harvassa ovat ne kerrat. Ennemmin lyhennän ulkoiluaikaa kuin jätän sen tyystin väliin. Johan lapset kiipeävät seinille, elleivät pääse ulos.

Askarteluja ei tule ihan kauheasti tehtyä, kun ryhmässä on kolme kpl 1-2v lasta ja sitten yksi 4v. Pienet eivät vielä ihan ole parhaassa askarteluiässä. Isoimman kanssa jää kyllä joskus sopivia kahdenkeskisiä hetkiä, että hän saa leikata ja liimata, vaikka homma olisi pienille liian vaikeaa. Jotain pientä tietty pienetkin saavat välillä tehdä.

Pakkanenkin saa olla aika hurja, ettei me käydä edes vartin ulkoilulla. Mulla on yksi kyläpaikka, johon kävelee suunnilleen tuon 15 min, joskus käydään pakkasilla siellä ja sitten tunnin päästä tullaan toinen vartti takaisin. Taas on tuulivaraus, eli jos neulanterävää tuiskua tulee vaakatasossa, jäämme sisään tai etsiydymme suojaisaan paikkaan happihyppelylle.

Ehdottomasti päiväkoti. Tämä palsta on viimeistään opettanut, että en todellakaan veisi lastani pph:lle

Eikö ole olemassa yhtään hyvää pph:ta? Mistä ihmeestä sitä muka voi tietää kumpi on parempi, itse ajattelin aiemmin että pph:n kodinomaisuus ja pieni, tuttu ryhmä on parempi mutta enää en kyllä tiedä. Tekisi mieli perua koko hoitopaikka ja pitää lapset kotona kunnes menevät kouluun.. :)

Ap, täyttääkö tuo reilu neljä vuotias tämän vuoden puolella vielä 5 v? Mietin vaan mahdollista eskaria (siis tulevaa). Monesti kaverisuhteet muotoutuu jo ennen eskaria. Jos on pph:lla siihen saakka, voi olla vaikeampaa "päästä porukkaan mukaan" myöhemmin.

Ap, täyttääkö tuo reilu neljä vuotias tämän vuoden puolella vielä 5 v? Mietin vaan mahdollista eskaria (siis tulevaa). Monesti kaverisuhteet muotoutuu jo ennen eskaria. Jos on pph:lla siihen saakka, voi olla vaikeampaa "päästä porukkaan mukaan" myöhemmin.

Ei täytä, ensi vuonna vasta.. Eikö kellään ole hyviä kokemuksia tuon ikäisen pitämisesti perhepäivähoidossa??

Olen varmaan jäävi kehumaan perhepäivähoitajia, mutta kyllä hyviäkin on. Kysele paljon ja usko omaan fiilikseesi siitä, kohtaavatko kemianne vai eivät. Voit myös ehkä kysellä kylillä, tietääkö kukaan mitään ko. pph:sta. Jutut kyllä kulkevat.

Itse ilahduin taannoin, kun kuulin, että minua oli kehuttu. :) Jos kehut kerran kiertävät, niin satavarmasti kuulet jostain, jos jollakulla on huonoja kokemuksia.

[QUOTE="a p";28856592]Ei täytä, ensi vuonna vasta.. Eikö kellään ole hyviä kokemuksia tuon ikäisen pitämisesti perhepäivähoidossa??[/QUOTE]

Hoitajan lisäksi vaikuttaa ryhmä, itse lykkäsin oman viisivuotiaani päiväkotiin osa-aikahoitoon, kun mulla oli hoidossa vain pieniä. Oma lapseni tylsistyi pienten seassa.

Olen varmaan jäävi kehumaan perhepäivähoitajia, mutta kyllä hyviäkin on. Kysele paljon ja usko omaan fiilikseesi siitä, kohtaavatko kemianne vai eivät. Voit myös ehkä kysellä kylillä, tietääkö kukaan mitään ko. pph:sta. Jutut kyllä kulkevat.

Itse ilahduin taannoin, kun kuulin, että minua oli kehuttu. :) Jos kehut kerran kiertävät, niin satavarmasti kuulet jostain, jos jollakulla on huonoja kokemuksia.

Onko sinulla ollut tuon ikäisiä lapsia hoidossa? Mitä yleensä teette päivät, ulkoiletteko säällä kuin säällä ja kuinka paljon olet lasten kanssa? Otatko mukaan esim. ruuanlaittoon, leivotteko, askarteletteko, käyttekö mahdollisissa lähialueen tapahtumissa ym? Kiitos jos viitsit vastata, hankala kun itsellä ei ole mihin verrata.

[QUOTE="a p";28856622]Onko sinulla ollut tuon ikäisiä lapsia hoidossa? Mitä yleensä teette päivät, ulkoiletteko säällä kuin säällä ja kuinka paljon olet lasten kanssa? Otatko mukaan esim. ruuanlaittoon, leivotteko, askarteletteko, käyttekö mahdollisissa lähialueen tapahtumissa ym? Kiitos jos viitsit vastata, hankala kun itsellä ei ole mihin verrata.[/QUOTE]

Mulla on isoin ollut 5v. Aamulla syödään aamupalaa, lapset leikkivät vähän aikaa itsekseen ja sitten saatan lukea sadun tai otetaan vaikka lorupussi esiin. Sitten mennään ulos ja ollaan se 1,5h. Useimmiten ollaan tuossa hiekkiksellä, mutta talvella voidaan mennä pyllymäkeen, kesällä käydään "aamukävelyillä" ja tutkitaan kasveja, poimitaan vattuja tms. Riippuu taas ihan siitä, moniko jaksaa kävellä jo itse.

Sisälle tullessa lounastetaan, sitten jää n. tunti aikaa lasten leikeille tai askarteluille. Jos on oikein kamala ilma tiedossa, voidaan aloittaa aamulla joku askarteluprojekti, jota jatketaan tässä ruoan jälkeen. Jos joku haluaa, luen lisää satuja. Välillä lapset pyytävät, että tanssitaan. Näytän Fröbelin palikoiden videoita pari, kolme youtubesta ja jumpataan/tanssitaan mukana.

Päikkäriaikaan laittelen välipalaa. Jos joku lapsista ei nuku päiväunia, hän voi tulla auttamaan. Joskus ollaan leivottu jotain pientä koko porukalla välipalalle, jos on vaikka ollut synttäriä tms. Murotaikinakeksit ovat pieniä makupaloja ja helppoja tehdä. Muuten en herkkuja annakaan kuin välipalan yhteydessä ja harvoin sittenkin.

Lasten herättyä syödään, sitten annan leikkiä vapaasti siihen asti, kun heitä haetaan hoidosta. Kolmen, puoli neljän maissa mennään taas ulos sillä väellä, mitä talossa vielä on. Ulosmenoaika riippuu viimeisestä haettavasta, ettei hän joudu olemaan pihalla kohtuuttoman kauaa,jos on kylmää/märkää.

En pitäis tuota ongelmana. Meidän neiti oli 5v asti kotona ja muutettiin vielä hiukan ennen eskarin alkua ja hyvin on tuo ystävystyny :)

Mua joskus pohdituttaa, teenko vanhempien mielestä tarpeeksi askartelu-tms. juttuja lasten kanssa. Kotiin ei välttämättä kamalan usein lähde askarteluja, jos vaikka ollaan tehty muovailuvahasta jotain ja lapset ovat myntänneet vahat lopuksi taas palloksi, niin laitan ne rasiaan seuraavaa kertaa varten enkä lähetä lapsille kotiin. Tai jotain isompaa projektia tehdään monessa erässä, ja tulos on vain yksi teos. Eikä niitä pikkuleipiäkään kotona näy, kun ne on syöty. Tuntuu, että "pitäisi" olla enemmän konkreettista, käsinkosketeltavaa näyttöä siitä, että teen täällä muutakin kuin istun. Mutta toisaalta, kukaan ei ole sanonut asiasta mitään poikkipuolista. Vaikea kyllä arvioida, mitä vanhemmat oikeasti minulta odottavat, suoraan sanominen on arvatenkin joskus hankalaa.

Vaikea sanoa yksiselitteisesti kumpi olisi just teidän perheelle parempi ratkaisu.Omat lapseni olivat vuoden perhepäivähoitajalla ja sitten päiväkodissa.Lapset olivat hoitoon mennessään tyttö 4v ja poika 2v.Valitsin perhepäivähoidon siksi että ajattelin sen olevan pehmeämpi vaihtoehto kun lapset menivät ensimmäistä kertaa hoitoon ja näin pääsivät samaan hoitopaikkaankin.Ratkaisussa oli hyviä ja huonoja puolia.Pienemmälle oli alkuun turvaa isosiskosta,joka tulkitsi veljeään jos hoitaja ei jotain ymmärtänyt puheesta tms. Pienempi sopeutuikin hoitoon yllättävän hyvin.Muut lapset olivat 2.5v ja 1v.Hoitajan aika meni aikalailla perushoidoissa - kolme vaippaikäistä,pukemiset,riisumiset,auttaminen syömisissä,potalla jne.Kehui kyllä kovasti neljävuotiasta tyttöäni että hänestä on paljon apua lelujen keräämisessä,on rauhallinen ja kiltti tyttö jne.Itseäni kuitenkin vähän säälitti tytön kohtalo.Hänen puheistaan kävi ilmi että hänen käskettiin olla hiljaa ja katsella kirjoja tai tehdä palapelejä sillä aikaa kun hoitaja nukutti pienempiä koska tyttö ei enää nukkunut päiväunia.Hän oli sen aikaa myös yksin olohuoneessa koska kuulemma pienemmät eivät malttaneet nukkua jos hän oli samassa huoneessa.Joskus hoitaja luki hänelle jotain muiden nukkuessa ennenkuin lähti keittiöön laittamaan välipaloja,mutta koskaan eivät esim.askarrelleet mitään.Olin vähän arka puuttumaan asiaan mitenkään koska tajusin että hoitajalla on kädet täynnä työtä ja toisaalta koska oma 2-vuotiaani tuntui viihtyvän paikassa hyvin.Muutaman kuukauden kuluttua yritin kyllä ehdottaa josko hoitaja voisi viedä tytön kerran viikossa 200 metrin päässä olevaan kerhoon pariksi tunniksi että pääsisi vähän isompien seuraan,mutta sekään ei sitten onnistunut - muiden ruokailu ja päiväunille meno siirtyisi puoli tuntia eteenpäin.Tuntui että tyttö muuttui hiljaisemmaksi,ei olisi halunnut lähteä hoitoon,kyseli montako päivää vielä ennenkuin on vapaapäivä jne. Tein päätöksen että seuraavaksi syksyksi haetaan päiväkotipaikat ja niin tein.Siirto päiväkotiin onnistui,mutta eivät mahtuneet samaan ryhmään.Tyttö oli onnensa kukkuloilla,sai kavereita,kertoi silmät loistaen musiikkihetkistä,jumpasta,askarteluista jne.Mutta pienemmän,juuri 3v täyttäneen kanssa alku oli takkuista.Ei tykännyt isosta ryhmästä,kaipasi siskoa,jäi itkun kanssa joka aamu hoitoon.Tätä kesti elokuusta pitkälle marraskuuhun ja ajoittain myöhemminkin.Nukkui huonosti päiväunet ja kun vihdoin nukahti niin muut jo heräilivät ja oli välipalan aika ja oli sitten väsynyt ja kiukkuinen.Perhepäivähoidossa saivat heräillä omaan tahtiinsa.Tyttö oli siis ryhmässä jossa oli 4-5-vuotiata ja poika ryhmässä jossa oli suurin osa 1-3-vuotiata ja jokunen lähellä neljää vuotta oleva.Se oli eräänlainen sisarusryhmä johon ei kuitenkaan otettu 4 vuotta täyttäneitä ja tuntui että aikamoinen kaaos siellä oli alkusyksystä kun ryhmään tuli paljon uusia 1-2-vuotiaita.Myöhemmin sitten jakoivat paljon lapsia pienempiin ja isompiin ryhmissä ja tuntui mukavammalta.Koko vuoden aikana poika ei kuitenkaan oikein kovasti paikasta tykännyt ja kyseli koska mennään takaisin T:lle (perhepäivähoitaja).Lisäksi sairasti hyvin paljon.Tuntui että jatkuvasti oli joku tauti meneillään.Nyt olen äitiyslomalla.Tyttö on iloinen puolipäiväeskarilainen ja poika 4v jäi kotiin minun ja vauvan kanssa.Mietin pitkään jatkaisiko puolipäiväisenä päiväkodissa,mutta päädyttiin sitten että viedään vaan kerhoon ja muskariin tänä talvena. Ei nuo ole helppoja ratkaisuja.Hoitajat ja hoitopaikat on erilaisia ja niin on lapsetkin.Yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen. Toivotaan että teidän ratkaisunne osoittautuu hyväksi juuri teidän perheelle!

Kiitos vastauksista! Ei kait se auta kuin aloittaa hoito, totta se lapsista sitten näkyy jos eivät viihdy.. Olisin niin halunnut saada yksityisestä päiväkodista paikan, siellä on pienet ryhmät ja mielestäni lapset olisivat saaneet mennä kaikki samaan ryhmään. Ja olisi kuitenkin ollut oikeat päiväkodin virikkeet..

Yhteistyössä