Mielipiteitä lapsen todistuksesta ja sitä rataa...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Autuaat pässit:
Kyllä alakoulun opettajan virkavapaa on ihan eri asia, kun lääkärin. Typerä vertaus.

What? Siis miten niin eri asia?

Alakoulun opella on kokonaisvaltaisempi vastuu lapsen kasvattajana, läsnäolevana aikuisena.

Ja kyllä, vanhemmilla on omat vastuunsa lapsesta.

Jos lääkäri näkee potilastaan kerran vuodessa tai vaikka kuukaudessakin, ei side ole samanlainen. Kuka tahansa toinen lääkäri voi ottaa hänen paikkansa.

Tämä on minun mielipiteeni, sinulla on oikeus omaasi. Ei sotaa tästä, kiitos.

Ja olen alakoulun opettaja ammatiltani.

On tainnut oppilailta tarttua myös kommentointitaidot ;) Opettaja minäkin, ja en kommentoi kenenkään vertauksia typeriksi. [/quote]

Hyvää Joulua sullekkin, sulla on nyt näköjään oikein "joulumieltä" roppakaupalla, kun alat riitaa haastaan! En kommentoi sinulle enää mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Sehän voi olla että alkuperäinen ope on paljon lepsumpi arvioinnissa, ja antaa sun lapselle liian hyviä numeroita? Onko sijainen pätevä?

En tiedä onko sijainen pätevä, oma opettaja kuitenkin vanhempi ihminen, jo vuosikausia opettanut. Sijainen taas puolestaan nuori, eikä tämän koulun vakio opettaja?

Ei se ikä ja kokemus välttämättä vaikuta opettajan arviointikykyyn positiivisesti. Jotkut on lepsumpiakautta linjan, ja toiset noudattavat tarkemmin arviointikriteerejä. Jotkut taas on liian tiukkoja -subjektiivistahan tuo arviointi on.. Ota yhteyttä opeen ja keskustele asiasta!

Kohtalotoveri. Pimulla ollut oman open aikana kaikki numerot 9 ja 10. Mutta nyt on vuorotteluvapaalla ja uusi ope, kokeet nyt 6 ja 7. Vaan miten tohonkaan puuttua kun en osaa sanoa suoraan vikaa.

Kyllä alakoulun opettajan virkavapaa on ihan eri asia, kun lääkärin. Typerä vertaus.

Alakoulun opella on kokonaisvaltaisempi vastuu lapsen kasvattajana, läsnäolevana aikuisena.

Jos lääkäri näkee potilastaan kerran vuodessa tai vaikka kuukaudessakin, ei side ole samanlainen. Kuka tahansa toinen lääkäri voi ottaa hänen paikkansa.

[/quote]

Ei tietenkään sotaa. Ihmettelen vain todellakin alakoulun opettajan ajatusmaailmaa, jos näin ajattelet. En ehkä ajatellut tarpeeksi sitä, että tässä verrattiin lääkärin työtä ja opettajan työtä. Ajattelin vain, että ihmisinä (ja viranhaltijoina) heillä on molemmilla aivan samanlaiset oikeudet vapaisiinsa. Tehtiin silloin sitten väikkäriä tai ihan mitä tahansa. Joskus ne virkavapaudet vaan osuu sellaisiin kohtiin, että on lähdettävä. Ihan oman itsen kannalta.

[/quote]

Mun lapsella on sairaus, jonka takia käymme sairaalassa kontrolleissa useamman kerran vuodessa, ja side omaan lääkääriin on tärkeä. Ei ainoastaan sen takia, että hän on lapselle tuttu ja turvallinen, vaan myös siksi että hän tietää lapsemme tilanteen ja pystyy näkemään miten tilanne on kehittynyt. Kuka thansa lääkäri ei voisi ottaa häneen paikkaansa, ilman että lapseni kärsisi.

Milelestäni tällaiset vertailut ovat huonoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika erikoista jos arvioksi tulee tyydyttäviä jos kerran kokeista on saanut 9 ja 10.

NIINPÄ!

Kahdessa aiemassa todistuksessa luetun ymmärtäminen erinomainen, sekin pudonnut tyydyttävään. Tämä lapsi lukenut 5-vuotiaasta, jatkuvasti. Eikä ymmärtämisessä todellakaan ole vikaa.

Kyllä oon ihan hoomoilasena nyt.

Onko nyt ihan varma, ettei tuo sijainen sekoita lapsia keskenään eli oikea nimi ja naama täsmäävät?

Ei tietenkään sotaa. Ihmettelen vain todellakin alakoulun opettajan ajatusmaailmaa, jos näin ajattelet. En ehkä ajatellut tarpeeksi sitä, että tässä verrattiin lääkärin työtä ja opettajan työtä. Ajattelin vain, että ihmisinä (ja viranhaltijoina) heillä on molemmilla aivan samanlaiset oikeudet vapaisiinsa. Tehtiin silloin sitten väikkäriä tai ihan mitä tahansa. Joskus ne virkavapaudet vaan osuu sellaisiin kohtiin, että on lähdettävä. Ihan oman itsen kannalta.
[/quote]

Ihmettelen minäkin, miksi ope on ottanut vetääkseen juuri ekaluokan - varsinkin, jos on tiennyt jäävänsä virkavapaalle. Pienille on tärkeää tuttu ja turvallinen ope. Itse olen aineenopettaja ja tunnen vieläkin syyllisyyttä, kun lupauduin luokanvalvojaksi tuleville seiskoille ja sitten totesinkin olevani raskaana: tunsin pettäneeni lapset ja heidän vanhempansa, vaikkei luokanvalvoja enää niin tärkeä näille isommille olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Aika erikoista jos arvioksi tulee tyydyttäviä jos kerran kokeista on saanut 9 ja 10.

NIINPÄ!

Kahdessa aiemassa todistuksessa luetun ymmärtäminen erinomainen, sekin pudonnut tyydyttävään. Tämä lapsi lukenut 5-vuotiaasta, jatkuvasti. Eikä ymmärtämisessä todellakaan ole vikaa.

Onko nyt ihan varma, ettei tuo sijainen sekoita lapsia keskenään eli oikea nimi ja naama täsmäävät?

Herranen aika, toivottavasti ei keneenkään sekoita, ei ainakaan samaa etunimeä luokassa ole. :D

Alkuperäinen kirjoittaja *:

NIINPÄ!

Herranen aika, toivottavasti ei keneenkään sekoita, ei ainakaan samaa etunimeä luokassa ole. :D

Onko luokassa paljon "erikoisia" nimiä? Jos sijaisella hankala muistaa niitä?

Miksi et ota suoraan yhteyttä tuohon sijaiseen ja kysy miksi lapsesi sai todistukseen vain tyydyttävät vaikka kokeista on saanut kiitettäviä... Turha sitä täällä kehitellä kaikkia hulluja selityksiä.

Miksi et ota suoraan yhteyttä tuohon sijaiseen ja kysy miksi lapsesi sai todistukseen vain tyydyttävät vaikka kokeista on saanut kiitettäviä... Turha sitä täällä kehitellä kaikkia hulluja selityksiä.

No arvaa? Sillähän alkoi joululomat, tottahan mä soittaa koitin!!

Näin myös mun mielestä. Mun mielestä olis jopa syytä kysyä opettajalta, että miten todistuksen arvosanat ovat muodostuneet kun kaikista kokeista on saanut kuitenkin noin hyviä numeroita! Siis eihän siinä ole mitään logiikkaa, jos koulusta ei ole edes tullut mitään huonoa palautetta liittyen esim. käytökseen tai unohduksiin tms.

Onko opettajalla joku sähköpostiosoite, johon voisit ottaa yhteyttä näin lomallakin? Tai jos tuohon sijaiseen ei mitenkään saa yhteyttä niin itse varmaan olisin yhtydessä jopa koulun rehtoriin, jotta saisin asiaan selvyden. Osaako lapsi itse yhtään sanoa mistä moiset arvosanat voivat johtua? Minä en sano, että tämä sijainen välttämättä olisi tehnyt mitään virhettä, mutta itse ainakin haluaisin jonkin selvityksen siitä millä perusteella nuo arvosanat on annettu. Kokeiden perusteella koulumenestys on tuota luokkaa, niin pakkohan siellä on sitten olla jotain mikä laskee numeroita NOIN PALJON.

Yhteistyössä