Mielipiteitä koira-ihmiset? Sakemanni vai kultainen noutaja lapsiperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirakuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirakuume

Vieras
Kumpi? Ajatuksia? Perusteluja?

Mulla on ollut viimeksi 7 vuotta sitten kultainen noutaja. Lapsia ei silloin ollut. Oli ihana koira.. 10-vuotiaana sairastui ja lopetettiin. Mietin myös schäferiä.. Kumpi? Vai joku muu?

Lapsia on 4 mut vanhin on 6-vuotta ja pienin 4kk.. eli ei oo hoitoapua noista :) Koiran pitäisi tietysti olla lempeäluonteinen. Aion panostaa muutenkin kouluttamiseen ja tottelevaisuuteen.

En ottaisi kumpaakaan. Ottaisin bouvierin ja sellainen meillä onkin. Kannattaa harkita. Isokokoinen palveluskoirarotu. Karusta ulkonäöstä huolimatta hyvä perhekoira, mutta tarvitsee koulutuksen ja aktiviteettia sen verran kun saksanpaimennin. Pentusuunnitelmia tälle vuodelle on muutamalla kasvattajalla.

Eikö ihmiset voi olla sen verran ihmisiä että ottaisivat koiran vaikkapa eläinsuojelusta tai jonkun josta edellinen omistaja joutuu luopumaan. Mutta ei, pitää miettiä rotu valmiiks ja sit kattoo kuka myy pentuja halvimmalla.

Se on kyllä ihan sinusta kiinni.
Jos ajattelit oikein tottelevaisuutta viedä pidemälle niin sitten sakemanni ja tietysti haet sen käyttölinjaisesta.
Kultainen noutaja jos ihan et enempää ajattele harrastaa.

Sakemanni on kyllä Suomessa toiseksi yleisin koirarotu ja labradorinoutaja ekana.

Itsellä ollut 3 kultaistanoutajaa ja 4 saksanpaimenkoiraa. Molemmat sopii lapsiperheeseen, mutta molemmat kaipaa tekemistä ja lenkitystä. Käyttölinjaiset aktiivisempia.

kultainen noutaja.
ei ole liian tylsä mutta koiraa ajatellen sopii varmasti paremmin. luonteeltaan enemmän kotikoira kuitenkin :) ja senkin kanssa voi kyllä harrastaa jos ja kun aika riittää.

sakemanni kaipaa enemmän aktiviteettia ja luonteeltaan myös minusta vaativampi eli en ensimmäiseksi valitsisi koulutettavaksi kun lapset vaativat huomiota ja aikaa enemmän.

ottakaa nyt kultsu ja sitten jatkossa sakemanni?

Kultasennoutajan. Ei tarvi koskaan pelätä että lapsille kävis mitään. Sakemannit on hankalampi kouluttaa ja ne on arvaamattomampia.

Täyttä paskaa, että "kultsut" olis jotain PERHEkoiria. Kyllä se on niin, että kun katsoo TERVEPÄISEN koiran niin kaikki ok, mutta tiedän parikin kultsua, jotka on lopetettu, kun ovat käyneet kiinni! Ei ne sakemannit sen huonompia perhekoiria siis ole.

Kultasennoutajan. Ei tarvi koskaan pelätä että lapsille kävis mitään. Sakemannit on hankalampi kouluttaa ja ne on arvaamattomampia.

Hah, toivottavasti et oikeasti luule asian olevan näin..

Kumpi vaan sopii kyllä lapsiperheeseen oikealla tavalla koulutettuna, mut sakemanni vaatii melkoisesti aikaa ja liikuntaa. Mutta niin kyllä kultsikin ainakin nuorena..
Tee joku sovellustesti et mitä sieltä tarjotaan. Meillä englanninspringerspanieli ja maailman ihanin perhekoira minusta :heart:

Sulla on kokemusta koirasta, joten tiedät, mitä koiran kasvattaminen tarkoittaa... entäpä pentu/nuoruusvaiheen jälkeen:
Ehditkö lenkittää kultsua? Kultsukaan ei ole sisäkoira...
Ehditkö aktivoida sakemannia? Sakemannin pää pitää pitää kunnossa

Mä en ottais kumpaakaan. Molemmat sairaita ja pilalle jalostettuja, varsinkin sakut. Onhan noita rotuja pilvin pimein, miksi pitää ottaa just niitä sairaimpia? Ja lähes kaikki koirat ovat lapsiystävällisiä, kun ne pennusta asti vaan tottuvat lapsiin, ellei ole sitten päässä vikaa tai hermoissa.

Älä ota kumpaakaan vain ota kääpiövilla koira, ne on ihania hauskoja seurallisia ja lapsirakkaita :)
(mä pelkään isoja koiria, mutta mielummin kult. noutaja kuin joku tollanen hullupäinen iso koira.)

Lastenosastolla työskenneltyäni en suosittelisi sakua lapsiperheeseen vaikka omassa lapsuudenperheessäni on semmoinen ihanista ihanin ja lempein ollutkin. Sakut saavat eniten lapsia sairaalakuntoon, valitettavasti.. Tiedän, että johtuu siitä että niitä on määrällisesti paljon ja pureminen johtuu aina koulutuksen/johtajuuden puutteesta ja/tai koiran sairaudesta. Mutta silti näin.

Älä ota kumpaakaan vain ota kääpiövilla koira, ne on ihania hauskoja seurallisia ja lapsirakkaita :)
(mä pelkään isoja koiria, mutta mielummin kult. noutaja kuin joku tollanen hullupäinen iso koira.)

Villakoirat ne vasta 'hullupäisiä' on! Oikeesti lähes joka ikinen mun tapaama villakoira on ollut kamala kimppuun hyökkäilevä räksyttäjä. Mut tuokin johtuu niistä, ketkä niitä koiria tuppaa ottamaan itselleen...

Suosittelen kaikille, joilla on YHTÄÄN sydäntä, että ottakaa joku sellainen koira josta edellinen perhe joutuu luopumaan. Keltainen pörssi ja apula täynnä noita... :/ Ja seropi on paras siksi kun ovat usein terveempiä kuin monet rotukoirat ja saa ainutlaatuisen koiran. <3

kävin vauvaa välillä hyssyttelemässä.
Sen kultsun lisäksi mulla on koirakokemusta kahdesta sakemannistakin, jotka oli meillä kun olin lapsi. Mutta olin siis itse sen verran nuori että vastuuta mulla ei ollut niistä.

Mitään rescue koiraa en ota tänne lasten sekaan. Ei kannata inhimillistää koiraa. Ja se nyt on sama kun sanottais että älkää tehkö lapsia, vaan adoptoikaa kodittomia. :) Kaikella ystävyydellä tuo edellinen tietty. :)

Ajattelinkin kyllä että oonkohan jumittunut noihin itselle tuttuihin rotuihin.. Mutta kun ne tuntuu läheisiltä. Voisin kyllä harkita kolmattakin vaihtoehtoa mutta:
- koiran pitää olla tarpeeksi iso. Ei mitään puudeleita ta spanieleitakaan.
- koiran rodulle pitää olla ominaista lempeys ja kiltteys. (ymmärrän, että koira trvitsee oikeanlaista hoivaa ja koulutusta ja johtajan)

Kiitos kovasti jo vastanneille. Kiinnostavia ajatuksia. t.ap

Haaveissa oli saksanpaimenkoira mutta kultsu meille tuli. Ja hakemalla hakea saa kyllä hurmaavampaa koiraa kuin tuo meidän oma kultsu :) Kultsu ei missään nimessä ole tylsä, vaan todella aktiivinen, sosiaalinen ja kaikinpuolin ihana. Itsekään en haluaisi pientä "räkyttäjää", anteeksi vain mutta lähes kaikki pienet koirat jotka tuolla lenkillä tulevat vastaan ovat olleet varsinaisia räkyttäjiä ... naapurin chihuahua ihan pahimmasta päästä :/

Yhteistyössä