Mielipiteitä kaipaisin. Ottaako vai eikö ottaa ponia ylläpitoa vastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Eli meillä olisi mahdollisuus saada alkukesästä ehkä tuonne ensikevääseen asti poni ylläpitoon omalle tallille.
Tällä hetkellä tilannetta pistää mietityttämään muutama asia.
Eli mieheni on tällä hetkellä työtön, eli rahaa ei tosiaan ole liikaa, ja minulla on itsellä kesäkuussa laskettuaika, joten itse en pysty vähään aikaan ihan täysipainoisesti tallilla olemaan.

Meillä on kuitenkin omassa pihassa talli, ja siinä on tällä hetkellä viisi hevosta, joista saamme vähän tallivuokraa. Jos tähän tulisi poni, saisimme ruoat, purut kengitykset yms. ilmaiseksi pudottamalla tallivuokraa. voisimme siis käyttää vuokralaisten heinää, purua, kauraa... kengitys/vuoleminen ei maksa paljoa...
joten rahaa ei menisi ponin elättämiseen. tietenkin vakuutuksiin menee jonkin verran, mutta ei mitään maatakaatavia summia.

Ja tuo ponin hoito ja liikutus. itse tosiaan olen todennäköisesti hetken poissa pelistä jossain vaiheessa, mutta myös mieheni saa tehtyä tallihommat, ja liikutuksesta huolehtii enemmän kuin mielellään 13v pikkusiskoni, joka tulisi tähän muutenkin touhuilemaan ponin kanssa.
ponilla voi ajaa sekä ratsastaa, joten sen liikutuksesta pystyy kyllä huolehtia ajamalla, ja kunhan saan painoni laskemaan synnytyksen jälkeen, pystyn itsekin sillä ratsastamaan kokoni puolesta.

Olenko mä ihan hullu, kun haaveilen tähän vielä ponin ottamista, kun on kolme lastakin hoidettavana, joista yksi on sitten pikkuvauva. Tytöt kyllä tykkäävät molemmat hevosista ja tuo vanhempi nyt osaa jo oikeasti vähän auttaakin ponin hoidossa.

sanokaas mielipiteitä!

Alkuperäinen kirjoittaja päkä:
minä en ottaisi kun on vauvakin tulossa

en minäkään. mitäs jos tulee jotain vakavaa ja vauva on kk sairaalassa'? missä välissä siinä tilanteessa hoidat ponin? Sinuna odottaisin että vauva on syntynyt ja katsoisin tilannetta sitten uudestaan.
M

kokeillaampas taas jos tulisi lisää mielipiteitä ja perusteluita...
tietenkin jos niin kävisi jotain, että vauva joutuisi olemaan pitkään sairaalassa, pitäisi poni palauttaa omistajalleen.

Jos oot sitä mieltä että jaksat vauvanhoidon lisäks hoitaa poninkin (tokihan sulla oli apuakin saatavilla) niin ota ihmeessä. =)
Itellä kaatuis lähinnä tuohon jaksamiseen, ja toki mietityttäis rahatilannekin. Täällä päin ainakin purujen yms. hinnat nousseet ihan järkyttävästi. :/

meillä just tuo on plussaa, kun kun saadaan kuivikkeet ja ruoat vuokralaisilta, meillä oli tässä viimekesän poni samalla systeemillä, rahallisesti koko ponin olemassa oloa ei edes huomannut :D
tietenkin jos jotain sattuu ponille, menee enemmän rahaa, mutta sitä varten on taas vakuutus. Ja toivonmukaan mieskin saa töitä pian, ainakin niin haluan uskoa :)

niin ja itse olen kunnon ponihullu, aikaa ennen lapsia suorastaan asuin karsinassa :D, joten työn lisäksi tuo voisi olla minulle henkireikä, kun pahemmin ei noita harrastuksiakaan ole.

Älä ota. Mieti nyt rauhassa haitat vastaan hyödyt. Miksi edes haluat ponin? Voit ottaa ponin hyvin vasta reippaasti loppukesästä ja vaikka pitää talvella, jos intoa ja aikaa on. Ponin hoito on kuitenkin aika raskasta ja viimeisilläsi tuskin jaksat sitä tehdä. Mieti myös, että mitä hyötyä ponista on, jos oletkin synnärillä viikon ja olet puolikuollut parin kk ajan (jos esim. synnytys ei menekään ihan tuosta noin vaan) ja jos lapsi onkin esim. koliikkilapsi ja olet täysin väsynyt päivisin/öisin ja iltaisin. Ponista voi tulla pian vaan vaiva sulle.

Poneja tulee aina vastaan, joita annetaan ylläpitoa vastaan vuokralle.

Älä ota, ota vasta kun itse pystyt ponia päivittäin liikuttamaan/hoitamaan.

Itselläni seisoo nyt juuri toista kuukautta tuo poniori tuossa ihan turhan panttina kun itse en sillä pysty vielä ajamaan ja jopa harjaaminen jäänyt vähälle. Juuri laskin eilen että lumetkin ehtii varmaan sulaa ennen kuin itse pystyn ponia taas ajamaan.

Mites jos itse joudut esim. osastolle pidemmäksi ajaksi? Raskausmyrkytys? Ennenaikaisen synnytyksen riski? tai jotakin vastaavaa? Tuskin omistaja ponia pystyy takaisin ottamaan kovin lyhyellä varoitusajalla (oletetaan siis että hän on ponin antanut ylläpitoon omien kiireiden/raha vaikeuksien tai jonkin tälläisen takia jotka ovat yleisimpiä syitä), ja vaikka pystyisikin ei se jatkuva vekslaaminen ole kivaa ponille eikä muillekkaan.

niin no tuota mä just mietin, että pahimmillan jos sattuu jotain, oon osastolla, tai vauva on. Tai jos on vaan kovin itkuinen ja sairasteleva lapsi, niin silloin poni tuo vaan lisä stressiä kuvioon. ja siitä tosiaan sitten pahimmillaan ponikin kärsisi :/

Mutta parhaimmillaan se on sitten koko perheen lemmikki, ja mulle se harrastus ja omajuttu mitä oon kaivannut.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Mutta parhaimmillaan se on sitten koko perheen lemmikki, ja mulle se harrastus ja omajuttu mitä oon kaivannut.

Mutta jaksaisitko odottaa unelmiesi kanssa vielä esim. puoli vuotta? Se on lyhyt aika ja voi säästää sulta paljon stressiä. On paljon helpompi olla kun ei tarvi miettiä, että "_taaaas_ se pitää liikuttaa. plääh, onko pakko"

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Mutta jaksaisitko odottaa unelmiesi kanssa vielä esim. puoli vuotta? Se on lyhyt aika ja voi säästää sulta paljon stressiä. On paljon helpompi olla kun ei tarvi miettiä, että "_taaaas_ se pitää liikuttaa. plääh, onko pakko"

periaatteessa kyllä jaksais, mutta kesä jää sit välistä... Kesällä kun on niiiiin ihanaa touhuta tallilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

periaatteessa kyllä jaksais, mutta kesä jää sit välistä... Kesällä kun on niiiiin ihanaa touhuta tallilla :)

Mutta onko se niiiiin ihanaa touhuta tallilla ison mahan kanssa lämpimällä kelillä raskausturvotuksen kera? Tai juuri synnyttäneenä, kipeänä ja hieman väsyneenä juuri tulleen lapsen kanssa..?

Itse en olisi jaksanut millään. Muista myös että mm. ponin taluttaminen voi olla hankalaa viimesillään, jos poni hiemankin vetää tjms.

En minäkään ottaisi. Enkä ihan ymmärtänyt viestistäsi miksi se poni pitäisi ottaa? Miten aikanne riittää poninkin hoitoon, jos miehesi saakin työtä? Vauvassa, kahdessa tenavassa ja hevosissa olisi ihan tarpeeksi hommaa ainakin minulle :)

Yhteistyössä