Mielipiteitä kaipaisin..(naapuriasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naapuri

Vieras
Asumme rivitalossa, päätyasunnossa. Naapurina samanikäinen perhe kuin me, joilla samanikäiset lapset 5v. ja 2v. kuin meillä. Kun ostimme asunnon, myyjä totesi "ettei kauheasti ole takapihalla viihtynyt". En silloin siihen kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun tässä on kohta viitisen vuotta asuttu, alan ymmärtää..

Eli ongelmana on naapureiden käytös. Kun menen esim. lasten kanssa takapihalle leikkimään, heti on tuo naapurin 5v. tulossa mukaan. AIVAN HETI. Hetkeäkään emme saa olla "vain meidän perhe" meidän takapihalla. Okei, meillä on liukumäki, uima-allas ja hiekkalaatikko, joita naapureilla ei ole.

Ehkä tuokin vielä menee, että lapset "töpeksii", mutta myös vanhemmat surutta oikaisevat meidän pihan läpi. Tätä kirjoittaessani naapurin mies kastelee pihaa ja hanahan suljetaan niin, että kävellään meidän takapihan poikki..Viime kesänä tekivät piharemonttia ja ajoivat mullat meidän pihan kautta!

Ja arvatkaa vaan, jos minulla on vieraita..niin toki naapurin pitää tulla ulos ja lasten kärkkymään meiltä mehua ja pullaa...

Mitä sinä tekisit tällaisessa tilanteessa?

Minua ei häiritse yhtään vaikka naapurin lapset tulisivatkin leikkimään kun olen lasten kanssa omalla pihalla. Lapsistahan se on vain kivaa. Ainoastaan ruokailun ajaksi pistäisin pois. Olen juuri muuttanut rivariin ok-talosta, ja minusta se on iso plussa että lapset pääsevät niin spontaanisti leikkimään kavereiden kanssa.

Eikö niille vois ystävällisesti huomauttaa asiasta?

Mä olin just mun sukulaisen luona muutaman päivän kylässä ja hällä on oma piha, jolle naapurin lapset kaikki haluaisivat tulla leikkimään.. jos pihalle tulee joku ei-toivottu lapsi, niin sukulainen karjasee "isolle pihalle siitä!" :)

Alkuperäinen kirjoittaja naapuri:
Mies on taloyhtiön puheenjohtaja, eikä suostu siihen aitaa laittamaan, jottei hänen norjanangervonsa (jotka sai, kun täytti 25v.) kärsisi..

laittakaa itse sellainen tolppiin tuleva esim 80-120 cm vihreäpintainen verkkoaita. Vaikkei se kaunein ole mutta sen verran korkea ettei tee mieli yli harpata ja sen verran kevytrakenteinen että sen voi tehdä ilman kummempia lupia.

Tosin jos muilla ei aitaa ole, kannattaa varmistaa yhtiöjärjestyksestä millä sanamuodolla pihan hallintaoikeus on määritelty.

Keskustelua ei olekaan yritetty pitkään aikaan, ehkä sitä voisi ajatella..Yritän olla mahd. vähän tekemisissä heidän kanssaan, meillä kun ei ole mitään yhteistä. Ongelmana vain on, ettei takapiha ole meidän, vaan kaupungin. =) Eli kuka tahansa saa periaatteessa takapihalla oleskella, se ei ole mitenkään laitonta.

Monessa pihassa oma takapiha ei jatku tontin rajaan saakka vaan loppu on taloyhtiön yhteistä tilaa. Toki on kohteliasta olla ramppaamatta sielläkään turhaan, mutta kaikki ei ajattele niin.

Sama juttu on omakotitaloissa. Ei ole ihan kohteliasta tulla pällistelemään, vaikka olisikin kaupungin maasta kyse. tontin rajaan.

Jos mukulat häiritsee, niin siitä pitää pystyä sanomaan. Vanhempien käytöksestä ja teidän reaktioistahan ne vaan ottavat osviittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minua ei häiritse yhtään vaikka naapurin lapset tulisivatkin leikkimään kun olen lasten kanssa omalla pihalla. Lapsistahan se on vain kivaa. Ainoastaan ruokailun ajaksi pistäisin pois. Olen juuri muuttanut rivariin ok-talosta, ja minusta se on iso plussa että lapset pääsevät niin spontaanisti leikkimään kavereiden kanssa.

Näin minäkin ajattelin ensimmäisenä kesänä..mutta kun vain meidän pihalle tullaan, heidän pihansa on niin laitettu, ettei sinne saa mennä telmimään, ettei nurmikko vahingoitu! =)

Mies on taloyhtiön puheenjohtaja, eikä suostu siihen aitaa laittamaan, jottei hänen norjanangervonsa (jotka sai, kun täytti 25v.) kärsisi..

laitatte aidan omalle puolellenne ja yhtiön hallitushan muuttu aina yhtiökokouksessa ;) Eivät ne hallituksen jäsenet mitään jumalia ole. Huomenna vaan ostamaan vihreää rautalanka-aitaa ja pari tolppaa.

Keskustelua ei olekaan yritetty pitkään aikaan, ehkä sitä voisi ajatella..Yritän olla mahd. vähän tekemisissä heidän kanssaan, meillä kun ei ole mitään yhteistä. Ongelmana vain on, ettei takapiha ole meidän, vaan kaupungin. =) Eli kuka tahansa saa periaatteessa takapihalla oleskella, se ei ole mitenkään laitonta.

Siinä tapauksessa voi olla edessä aidan poisto, toisen maalle ei saa tehdä rakennelmia.

Suosittelisin asiallisen suoraa mutta ystävällista juttutuokiota. jospa he tottuivat vaan edellisen asukkaan aikana pitämään sitä ns yhteisenä alueena (kuten kaikesta päätellen onkin)

Tarkennan siis, että takapiha on muuten aidattu, mutta tuossa meidän ja naapurin välissä kasvaa nuo norjanangervot. Eli ihan portista meidän takapihalle tullaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Näin minäkin ajattelin ensimmäisenä kesänä..mutta kun vain meidän pihalle tullaan, heidän pihansa on niin laitettu, ettei sinne saa mennä telmimään, ettei nurmikko vahingoitu! =)

näitä riittää omakotialueellakin.

siihen väliin, niitten angervojen taakse teidän puolelle, sitä verkkoaitaa. sitä saa laittaa ilman kenekään lupia!! oli nättiä tai ei, se rajaa alueen ja ainaki sit viimestään pitäs niitten alkaa tajuamaan että siitä ei noin vain kuljeta.

Olen itsestä huomannut että jos ei koskaan pysty sanomaan mistään, niin hankalia naapureita löytyy joka paikasta. Monet kun on sellaisia että se on sallittua mikä ei ole erikseen kiellettyä.

Kyllä sinä saat aidan laittaa, niin että se on omalla puolellasi pihaa. Sellaisen aidan, mikä on tosiaan muovia eikä ole pysyvä rakennelma. Osta tarpeeksi korkeaa aitaverkkoa, tai muuten ne hyppii sen yli koko porukka ja laita tukevat tolpat.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kyllä sinä saat aidan laittaa, niin että se on omalla puolellasi pihaa. Sellaisen aidan, mikä on tosiaan muovia eikä ole pysyvä rakennelma. Osta tarpeeksi korkeaa aitaverkkoa, tai muuten ne hyppii sen yli koko porukka ja laita tukevat tolpat.

Joo, mutta jos koko piha on kaupungin maita kuten ap kertoo klo 21.49 viestissään, niin ei ole sitä omaa pihaa jonka saisi kevytaidata

Yhteistyössä