Mielipiteitä alaikäisen raketin ampumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Laki on laki ja olisi hyvä opettaa lapsille että lakia noudatetaan.
Meillä ei saa lapset ampua.

juurikin näin! itse aion olla vieressä vahtimassa kun tyttäreni kaveri ampuu raketteja. kun en oikein usko, että hänen äitinsä edes välittää tyttärensä tekemisiä vahtia...

Mie en anna meidän lasten ampua raketteja, mutta rikon lakia sillä sakonkin uhalla niin, että tuo 17v ja 15v saavat kyllä sytytellä, pidellä ja poltella pihalla noita tähtisadetikkuja pienempien iloksi, kun en mie ja mies molemmat ehditä kaikkea tekemään, siis vahtimaan turvaetäisyyksiä ja lapsia muutenkin, laittamaan nitä raketteja ja kaikkea mitä siinä nyt pitää tehdä.

Jotenkin koomiselle tuntuu ajatus, että mie sanoisin 17v:lle, että pueppas nyt päällesi, laita suojalasit ja huomioliivi, varmuuden vuoksi ehkä vielä kypärä päähän ja sit jätetään muut lapset sisätiloihin odottamaan, että me käydään nyt ensin polttamassa sinulle sädetikkuja uuden vuoden iloksi.
Sitten pihamaalla, kun poika on asianmukaisesti varustautunut ja äidillä on myös suojalasit, mie menen muutaman metrin päähän pojasta, sytytän tikun ja pitelen sitä pojalle... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja hansku83:
Tuossa lehtijutussa sanotaan että ilotulitteen luovuttaminen alaikäiselle voi tuoda keskituloiselle vanhemmalle jopa 500e sakot. Ennemmin olisin luovuttamatta kuin makselisin sakkoja yhdestä raketista

tiedän et tyttäreni kaverin äiti aikoo antaa lapsensa ampua raketteja. ja tyttäreni on siinä mukana. itse en ole raketteja hommannut mutta tämä äiti on. soitanko siis asiasta poliisille ja missä vaiheessa? en halua olla maksumiehenä, jos joku haaveri tapahtuu...

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Jotenkin koomiselle tuntuu ajatus, että mie sanoisin 17v:lle, että pueppas nyt päällesi, laita suojalasit ja huomioliivi, varmuuden vuoksi ehkä vielä kypärä päähän ja sit jätetään muut lapset sisätiloihin odottamaan, että me käydään nyt ensin polttamassa sinulle sädetikkuja uuden vuoden iloksi.
Sitten pihamaalla, kun poika on asianmukaisesti varustautunut ja äidillä on myös suojalasit, mie menen muutaman metrin päähän pojasta, sytytän tikun ja pitelen sitä pojalle... :laugh:

:laugh: :laugh: :laugh:
Noinhan minäkin sitten toimin meidän 17v kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja no mitäs tässä tekis??:
tiedän et tyttäreni kaverin äiti aikoo antaa lapsensa ampua raketteja. ja tyttäreni on siinä mukana. itse en ole raketteja hommannut mutta tämä äiti on. soitanko siis asiasta poliisille ja missä vaiheessa? en halua olla maksumiehenä, jos joku haaveri tapahtuu...

Sie pyydät joko tyttäresi kaverinsa kanssa viettämään uutta vuotta sinun valvonnan alle... tai yksinkertaisesti kiellät tytärtäsi menemästä kaverinsa kanssa, joka aikoo raketteja ammuskella.

En ymmärrä miten joku edes harkitsee päästävänsä lapsensa tulentekovälineiden ja rakettien kanssa, keskelle ei mitään ,leikkimään niillä, kavereiden kanssa?
Jos lapsi haluaisi mennä metsään sytyttämään nuotiota kaverien kanssa,antaisitko?

Jos raketteja haluaa ampua, niin EHDOTTOMASTI vanhempien kanssa.. Se on kyllä onnensa koettelua tai välinpitämättömyyttä jos 13-kesäiset lähettää matkaan keskenään räjähteiden ja sytkärin kanssa ja toivoo että lapsi tulee yhdessä osassa takaisin..

13-vuotias tarvitsee vanhempiaan vielä moneen asiaan,eikä todella ole aikuinen vielä.

Päästäisittekö lapsenne keskenään ampumaan haulikolla?

Raketit ovat ihan yhtä vaarallisia ja niitä paukutellaan aivan holtittomasti humalassa/ alaikäiset keskellä asutusta...

Meiän perheessä ei saanu ampuu raketteja alaikäsenä, joka oli miun mielestä tosi hyvä asia. Toisaalta nyt kun on täysikänen, niin on jääny kyllä ihan pelko, ettei uskalla ees mennä rakettien lähelle edes katsomaan, saati sitten itse niitä sytyttämään. :eek:
Mut olen kyllä vanhemmilleni kiitollinen heidän valinnastaan silti.

Omasta mielestä se riippuu ihan lapsesta. Jos tietää että lapsi osaa olla varovainen rakettien kanssa niin kyllä mä sille antaisin. Toki riippuu myös iästä. En itse niitä suurimpia raketteja antaisi mutta niitä pieniä voi ehkä poksautella 13 vuotias

Sakot tuskin ovat järin suuret mutta jo se että poliisi puuttuu asiaan voi saada nuoren tajuamaan että toiminta ei ole hyväksyttävää.

Jos omat lapseni joskus hölmöilevät niin voisinpa vähän maksaakin että poliisit vähän kovistelisivat jos mikään muu ei auta. Toivottavasti koskaan ei näin tarvitse käydä.
Nykyään saa 10päiväsakkoa jos luovuttaa alaikäiselle raketteja (390€)

Yhteistyössä