Mielipiteitä alaikäisen raketin ampumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mutsi

Vieras
Ihan hirveää taistoa ollaan käyty meidän 13v. kanssa, joka on sitä mieltä, että hän lähtee kavereiden kanssa uudenvuoden aattona klo 00.00 ampumaan "omia raketteja" tuonne lähipellolle. Muut kaverit ovat saaneet pieniä paukkuja noin 20-30 euron edestä. Mies oli luvannut minulta lupaa kysymättä, että omamme saa ostaa 10 eurolla omia raketteja.... Minä en olisi halunnut antaa ollenkaan. Olen varmaan tiukka mutsi, mutta tiedän, että nämä pojan kaverit (5 poikaa) kaikki saavat kotoaan luvan ampua yksin raketteja. Tähän asti ollaan perheen kesken ammuttu muutamalla kympillä raketteja illlalla kun vielä meidän nuoremmatkin lapset ovat hereillä.

Olenko mielestänne tiukkapipo (kuten pojan ja miehen mielestä) vai olenko oikeasssa että alaikäinen EI SAA YKSIN AMPUA RAKETTEJA? Lailla se on kielletty, mutta tiedän, että liian moni laista ei piittaa...

Mä en päästäisi ja jos poika karkaisi sinne silti, olisin natsi ja soittaisin poliisit paikalle sinne pellolle. Laki on laki, ja sitä on hyvä noudattaa, etenkin tuon ikäisten. Ties mitä saavat päähänsä. :(

Et ole tiukkapipo vaan ilmeisesti ainut tervejärkinen aikuinen teidän perheessä. Laki on selvääkin selvempi, jos muut sitä haluavat rikkoa, teidän ei näin tarvitse tehdä.

Tätä väännetään meilläkin 13-vuotiaan kanssa...

Viime vuonna sai tuossa meidän takapihan pellolla ampua niitä 12-vuotiaille sallittuja "pommeja". Nyt haluaisi myös tehdä niin. Siis mitään isompia raketteja ei hän edes haluaisi ampua, vaan niitä paukkuvia, suht pieniä poksautuksia. Mutta... Minä kun olen aika lainkuuliainen, ja nythän kaikki, jopa tähtisädetikut, on kiellettyjä alle 18-vuotiailta (tästä laista voidaankin olla sitten montaa mieltä). Toisaalta en todellakaan haluaisi lakia rikkoa ja aina olen lapsille opettanut, että lakia pitää noudattaa. Nyt vähän tuntuu, että yhteiskunta "pakottaa" minut rikkomaan lakia. Ehkä meidän poika saa myös tänä vuonna paukutella paukkunsa, vaikka en ajatuksesta (siis siitä, että rikomme lakia) pidä. Suojalaseja tietenkin käyttää ja muutenkin asiallisesti niitä paukuttelee...

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Sama se mutta jos poliisit näkevät alaikäisen ampuvan VANHEMMAT SAAVAT SAKOT, joten kannattaako
Sakot tuskin ovat järin suuret mutta jo se että poliisi puuttuu asiaan voi saada nuoren tajuamaan että toiminta ei ole hyväksyttävää.

Jos omat lapseni joskus hölmöilevät niin voisinpa vähän maksaakin että poliisit vähän kovistelisivat jos mikään muu ei auta. Toivottavasti koskaan ei näin tarvitse käydä.

en saanu minäkään mopoa alle 15- vuotiaana vaikka muilla kylällä olikin... äiti sano et lakin on laki ja niinhän se on mut EN MINÄ SIITÄ KYLLÄ HIRVEÄSTI OLE NÄIN AIKUISVUOSILLA KÄRSINYT!!

Tuossa lehtijutussa sanotaan että ilotulitteen luovuttaminen alaikäiselle voi tuoda keskituloiselle vanhemmalle jopa 500e sakot. Ennemmin olisin luovuttamatta kuin makselisin sakkoja yhdestä raketista

Mun pikkuveli 12 vee paukutteli raketteja salaa yks uus vuos.. Oli ollu semmonen mikähän tää nyt on.. kiinalainen tai joku ja se olikin sitten ollu virheellinen ja räjähti suoraan kun se irtos veljen kädestä ja se kohta oli suoraan korvan vieressä. Melkein lähti koko korva irti ja kuulo! Kävi vaan niin hyvä tuuri että veljellä oli pipo ja huppu päässä jotka vähän suojas.. Mutta edelleen nyt pari vuotta myöhemmin korva on aikasta ruman näkönen..

Että enpähän suosittele että tuon ikäset keskenään raketteja ampus..

Piti ihan ettiä juttua niistä sakon määristä. Savon Sanomien sivuilta kopsattuna:

Ilotulitteiden luovuttamisesta lapselle voi seurata nykyään satojen eurojen sakko. Uusi räjähdelaki suhtautuu ilotulitteiden käyttöön hyvin vakavasti.

- Jos 2055 euron tulot saava kahden lapsen huoltaja luovuttaa alle 18-vuotiaalle ilotulitteita, siitä seuraa päiväsakkoja 460 euroa, komisario Harri-Pekka Pohjolainen Pohjois-Savon poliisista laskee.

Sakon suuruuteen vaikuttavat tulot ja esimerkiksi huollettavien lasten määrä.

Myös suojalasien käyttöpakko astui heti voimaan sakon uhalla.

- Jos ei käytä suojalaseja ampuessaan ilotulitteita, siitä seuraa kuusi päiväsakkoa.

Esimerkiksi opiskelijalle se tarkoittaa 36 euron laskua, mutta keskituloiselle reilun parin sadan euron sakkoa.

Suojalasien käyttö on suositeltavaa myös katsojille. Varsinainen pakko koskee ampujaa.

- Lakimuutos tuli voimaan 16. joulukuuta. Poliisilla ei ole mahdollisuutta antaa ilotulitetapauksissa rikesakkoa, vaan poliisin on annettava rangaistusvaatimus.

- Poliisi on jo aloittanut ilotulitteiden käyttöaikojen valvonnan ja asian valvonta jatkuu koko viikon koko maakunnassa.

Partiot keräävät alaikäisiltä ilotulitteita pois minkä hälytystehtäviltään ehtivät.

Jos lapset vaan narisee raketteja niin niille voi näyttää vaikka näitä:
http://www.blogofpureawesome.com/2007/07/hand-wound-monday-medley-of-firework.html
http://nobombs.net/brucel/explosiveInjury4.html
http://members.home.nl/a.lemaire/hoegebeurdehet.htm
http://nobombs.net/brucel/explosiveInjury1.html

Meneekö ne sakot muuten automaattisesti vanhemmille, vaikka nämä eivät olisi niitä raketteja luovuttaneet lapsille vaan ne olisi peräisin esim. toisen lapsen vanhemmalta?

Pohdinpa vaan ei onneksi koske itseä, kun on lapset vielä pieniä. Olen kyllä hyvilläni tuosta laista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meneekö ne sakot muuten automaattisesti vanhemmille, vaikka nämä eivät olisi niitä raketteja luovuttaneet lapsille vaan ne olisi peräisin esim. toisen lapsen vanhemmalta?
Tuskinpa menee. Entäs sellainen tapaus että Vanhasen lapsi on saanut vanhemmiltaan paukkuja ja antaa yhden raketin Urpilaisen lapselle ja poliisi tietysti pääsee tästä jyvälle.
Kukas Urpilaisen muksun sakot maksaa kun hän sai raketin Vanhasen vintiöltä? Vanhasen vanhemmat jotka ovat raketit ostaneet vai Urpilaisen porukat jotka eivät vahtaa lapsensa puuhia?

meillä 13 vuotias sai viimevuonna paukutella niitä 12 vuotiaille myytäviä kotipihassa aikuisen valvonnassa.
kaveriporukan kanssa ei todellakaan olisi saanut lähteä minnekkään ammuskelemaan.
tänä vuonna,kun lakia on kiristetty ostamme vain isoja raketteja jotka aikuinen ampuu.

Yhteistyössä