Mielipiteenne uudesta tulevasta laista, koskien nuorten itsemäärämisoikeutta

"sipsi"
Pahoittelen lyöntivirheitä, nivelet huonona jälleen... ranteista tällä kertaa. Koettakaa saada selvää. Lukulasitkin hukassa, joten oikolukukaan ei ota onnistuakseen.
 
[QUOTE="sipsi";29916563]Mitenkäs, jos nuorella on hirveän vaikea murrosikä, ja hän uhallaan kieltää kertomasta vanhemmilleen? Ja vanhemmat olisivat ihan rakastavia, tavallisisa ihmisiä, jotka haluaisivat kaikin tavoin auttaa.

Jotenkin minun ajattelukantani on niin aay´taminaikuinen, että koen olevani vastuussa lapsestani, enkä halua, että selkäni takana pelataan mitään sellaisissa asioissa, joilla voi olla isot vaikutukset lapseni elämään. En halua, että viranomaistaho tietää jotain, mitä minä en - koska uskon, että pitkän päälle se kuitenkin oltaisiin minä ja mies, jotka lasta sitten yhdessä ehjäisimme.

Toki, jos koti en sellainen, ettei sieltä heru mitään henkista tai fyysistä apua, on asia eri.[/QUOTE]

tuossa jutussa sanottiin et kiukuttelu kyllä tunnistetaan ja edelleenkin asiantuntijat arvioi lapsen kyvyn päättää asioistaan.
mä luulen et koulupsykologit jne osaa teiniuhman ja oikean hädän erottaa toisistaan.
ja ennenkaikkea luulen et suurinosa noista koulukuraattoreista, psykologeista jne yrittää lapselle puhua siitä kuinka tärkeää olis vanhempien tietää asiasta ja kuin tärkeää heidän tuki on.
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
Jos lapsi tai nuori itse ehdottomasti vaatii, että kotiin ei tästä ilmoiteta tai kerrota, niin sitä mielipidettä kannattais kunnioittaa. Mutta jos lapsi ei eityisesti kiellä, niin normaalisti tieto kotiin.
Yleensä vanhemmat kyllä haluaa tietää mitä koulussa tapahtuu ja ovat kiinnostuneita kaikesta lapseen liittyvästä.
 
M32
Todella outo laki, jonka vaikutuksista esimerkiksi koulun käytäntöihin ei taida kovin monella olla selvää käsitystä. Kaipa sieltä joitakin ohjeita tulee. Periaatteellisestihan tässä on se ongelma, että autonomiaa seuraa aina välttämättä myös vastuu, mutta nuori ei kykene itsestään tuota vastuuta kantamaan. Miten vanhemmat voivat olla vastuussa asioista, joista eivät voi saada mitään tietoa?
 
"vieras."
Kummalista todella. Eli menisikö asia siten, että kouluarvosanoja tai mitään koulussa tapahtunutta ei saisi vanhemmille kertoa, jos nuori kieltää. Sehän koskisi myös poissaoloja ym. vai miten asia menee. Aika häilyvää ja kuka sitten vastuun ottaa lapsesta?!
 
[QUOTE="vieras.";29917391]Kummalista todella. Eli menisikö asia siten, että kouluarvosanoja tai mitään koulussa tapahtunutta ei saisi vanhemmille kertoa, jos nuori kieltää. Sehän koskisi myös poissaoloja ym. vai miten asia menee. Aika häilyvää ja kuka sitten vastuun ottaa lapsesta?![/QUOTE]

tuossa edelleen lukee et arvioidaan voiko lapsi olla vastuussa itsestään, ja huonojen arvosanojen ja poissaolojen kohdallahan näin ei ole.
 
"vierailija"
Todella outo laki, jonka vaikutuksista esimerkiksi koulun käytäntöihin ei taida kovin monella olla selvää käsitystä. Kaipa sieltä joitakin ohjeita tulee. Periaatteellisestihan tässä on se ongelma, että autonomiaa seuraa aina välttämättä myös vastuu, mutta nuori ei kykene itsestään tuota vastuuta kantamaan. Miten vanhemmat voivat olla vastuussa asioista, joista eivät voi saada mitään tietoa?
Jos on tarkoituskin, että tuollaisissa tapauksissa yhteiskunta ottaa vastuun? Ja mitä Ultramariini aiemmin kyseli, niin ei, isovanhemmilla ei ole lain mukaan mitään velvotteita lapsenlapsiaan kohtaan.
 

Yhteistyössä