Mielestäni sosiaalietuudet pitäisi poistaa ( varsinkin köyhiltä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jyvät & akanat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
talouselämä pikkasen monimukaisempi sitä, että ne pennoset on ihan tasan itse ansaittu.
lukuunottamatta jos olet ne rahat itse omassa rahapajassasi valmistanut.

aika moni, varsinkin yrittäjä, nimenomaan hankkii ne pennosensa jonkun toisen työpanoksella. verorahoilla tuetaan yritystoimintaan, siis suuryritys toimintaa.
kuules, kyllä miljardit menevät ihan muihin kuin pultsareitten taskuun.

niin ja sitäpaitsi pultsarithan palauttaa rahansa viinassa ja ruuassa taikaisin. eivät kerää niitä pankkitileille lojuumaan niinkuin eräät. eivät edes elä lähes satavuotiaaksi kuluttaen eläkekassojen rahoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
talouselämä pikkasen monimukaisempi sitä, että ne pennoset on ihan tasan itse ansaittu.
lukuunottamatta jos olet ne rahat itse omassa rahapajassasi valmistanut.

aika moni, varsinkin yrittäjä, nimenomaan hankkii ne pennosensa jonkun toisen työpanoksella. verorahoilla tuetaan yritystoimintaan, siis suuryritys toimintaa.
kuules, kyllä miljardit menevät ihan muihin kuin pultsareitten taskuun.

niin ja sitäpaitsi pultsarithan palauttaa rahansa viinassa ja ruuassa taikaisin. eivät kerää niitä pankkitileille lojuumaan niinkuin eräät. eivät edes elä lähes satavuotiaaksi kuluttaen eläkekassojen rahoja.

Luulen kyllä ymmärtäväni talouselämää hieman paremmin kuin sinä :) Mutta anna palaa vain.

Tässähän sitä ihanteellista kansantalouden kiertokulkua onkin.

Mielestäni aika halveksittavaa kadehtia pultsareita. Eivät sentään liene maailman onnellisempia ihmisiä. Ja jos ovat, niin ainahan itse voit alkaa pultseriksi.

Tekevät arvokasta työtä nostamalla ihmisten itsetuntoa. Aina voi sentään tuntea itsensä paremmaksi kuin pultsari. Heitä voi sitten vapaasti haukkua ja manata.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi sentään:
Mielestäni aika halveksittavaa kadehtia pultsareita. Eivät sentään liene maailman onnellisempia ihmisiä. Ja jos ovat, niin ainahan itse voit alkaa pultseriksi.

Tekevät arvokasta työtä nostamalla ihmisten itsetuntoa. Aina voi sentään tuntea itsensä paremmaksi kuin pultsari. Heitä voi sitten vapaasti haukkua ja manata.

Kuka täällä heitä kadehtii!!

Alkuperäinen kirjoittaja Voi sentään:

Itse hankittua kurjuutta koko elo.

Te ette usko miten kaalliksi tulee nykyään hoitaa terveyskeskuksissa makavaa kotiäitien armeijaa jotka eivät ole tehneet päivääkään kunnollista työtä. Suurin osa monisairaista mummeloista ovat olleet elmänsä lapsentekokoneina ja kotiäitenä. Nyt sitten maksellaan heidän eläke ja sairauden hoitelot..

Te ette usko miten kaalliksi tulee nykyään hoitaa terveyskeskuksissa makavaa kotiäitien armeijaa jotka eivät ole tehneet päivääkään kunnollista työtä. Suurin osa monisairaista mummeloista ovat olleet elmänsä lapsentekokoneina ja kotiäitenä. Nyt sitten maksellaan heidän eläke ja sairauden hoitelot..

No eipä ole ollut heidän valintansa aikoinaan aina. Se kun oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus että äiti jää kotiin hoitamaan lapsia kun miehet sotii tai hankkii elantoa. Kun ehkäisyä ei ollut niin lapsia pukkasi paljonkin. Kuka heidät olisi hoitanut jos vanhemmat olisivat olleet kummatkin töissä?

Ei minusta entisaikojen tapoja kannata nykyaikaan verrata. Suurempi huoli on minusta ne nykyajan kotiäidit jotka ei hanki itselleen ammattia vaan pukkaavat lapsia ja nostavat etuuksia. Joillakin heistä ei ole aikomustakaan astua työelämään.

et sit parempaa keksinyt?

kyllä mun tuntemat sairaalassa makaavista vanhoista mummoista suuri osa on tehnyt töitä! Mutta minkäs teet kun silloin naisten palkka oli naurettavan pieni, ja eläkekkään ei ole suurensuuri! Niin yksityisellä lääkäriasemallako sitä pitäisi maata!

kyllä ainakin mun mutsi karttoi koko mun lapsuuden töitä ja olimme "sossuelättinä". tässä on yksi syy miksi kyseiseen puljuun en marssi, edes nyt kun väliaikasesti sitä tarvittaisiinkin.. Haluan pärjätä omillani.

Alkuperäinen kirjoittaja x>:
kyllä ainakin mun mutsi karttoi koko mun lapsuuden töitä ja olimme "sossuelättinä". tässä on yksi syy miksi kyseiseen puljuun en marssi, edes nyt kun väliaikasesti sitä tarvittaisiinkin.. Haluan pärjätä omillani.

ja lisäyksenä vielä, että sossusta sai lähes parempaa rahaa kuin olisi ollut töissä, joten sekin kannusti olemaan työtön.

Minäkin kannatan kansalaispalkkaa. Mutta sillä pitäisi sitten tulla toimeen. Siis niin, että jokaisen pitäisi sopeutua siihen elintasoon, jonka pystyy hankkimaan. Jos jokaiselle maksettaisiin kansalaispalkka, julkiselta sektorilta voitaisiin purkaa moni toiminto ja esim. sosiaalitoimi pääsisi keskittymään muuhunkin kuin toimeentulotuen jakamiseen ja korjaaviin toimiin.

voi voi kun on naiivia porukkaa- tehän voisitte perustaa oman valtion, missä voisitte pitää oman lainsäädäntönne, kun näemmä osaatte paremmin päättää asioista. Te joiden mielestä kenenkään ei pitäisi saada lapsilisää_älkää ottako sitä! Joiden mielestä ei kenenkään tulisi saada asumistukea- älkää ikinä hakeko sitä! Taas täällä kiusataan vähempiosaisia- kaikki eivät tienaa paljoa, vaikka käyvät töissä, saavat silti asumistukea! Onko se sitten niin väärin! Älkää ruikuttako!

Alkuperäinen kirjoittaja s:

No eipä ole ollut heidän valintansa aikoinaan aina. Se kun oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus että äiti jää kotiin hoitamaan lapsia kun miehet sotii tai hankkii elantoa. Kun ehkäisyä ei ollut niin lapsia pukkasi paljonkin. Kuka heidät olisi hoitanut jos vanhemmat olisivat olleet kummatkin töissä?

Ei minusta entisaikojen tapoja kannata nykyaikaan verrata. Suurempi huoli on minusta ne nykyajan kotiäidit jotka ei hanki itselleen ammattia vaan pukkaavat lapsia ja nostavat etuuksia. Joillakin heistä ei ole aikomustakaan astua työelämään.

Kyllä minä arvostan isoäitiäni. Hän asui maalla , jäi hyvin nuorena leskeksi, hoiti maatilan kaikkia töitä. Ilman isoäitiäni ei olis kaupunkilaisilla ollut leipää, kanamunia tai lihaa.
Omavaraisuus piti tämän ison perheeen hengissä. Pojat ovat itse päättäneet mitä haluavat tehdä, osa on edelleenkin maanviljelijöitä.

yhteiskunta ja maailma materiaalisesti hyvinvoivampi kuin koskaan. silti se ei tunnu joillekin riittävän.
tähän pisteeseen saatu sosiaalisuuden ja inhimillisen toisistaan huolta pitämisen ansiosta.
mitä vielä puuttuu? mitä tarvitset että olisit tyytyväisempi?

Kyllä minusta työnteon pitäisi olla aina kannattavaa. Pieni palkkaisena välillä turhauttaa tämä töissä käynti, kun työttömänä käteen jäi suurinpiirtein samanverran. Työttömänä sai tuet ja ei tarvinnut pitää lasta hoidossa, joka maksaa. Nyt käyn töissä, lapsi on pitkät päivät hoidossa, hyöty meidän perheelle työssäkäynnistä ei ole kummoinen. Arvostan työtä ja sitä että jokainen kantaisi kortensa kekoon, siksi tuntuukin epäoikeudenmukaiselle että toiset elelevät tuilla samaanrahaan kun toiset tekevät töitä sen eteen.
Terveydenhuollosta sen verran että ihanko oikeesti joku on sitä mieltä että pitäisi itse maksaa kaikki? Entä silloin kun lapsesi sairastuu vaikka syöpään ja tarvitsisi useamman vuoden hoidot? Tiedätkö mitä ne maksavat? Sanoisin että todellatodella harvalla olisi sellaisia rahoja itsellä. Noita syöpäsairauksiakin kun tulee rahallisesta tilanteesta riippumatta. Ymmärrän ajatuksen jos on kyse itseaiheutetuista jutuista, kun pilataan selkeästi itse terveys viinalla tai tupakalla tms.

Onhan ap tavallaan oikeassa, mutta en mä alkaisi syyttelemään tai mollaamaan ihmisiä, jotka käyttävät järjestelmää, joka on tehty käytettäväksi. Kun järjestelmä on tehty sellaiseksi, että joillekin ihmisille työssä käymisestä ei ole euronkaan vertaa taloudellista hyötyä, niin en mäkään pelkästä työnilosta viitsisi töitä tehdä. Varsinkaan mitään sellaista työtä, mistä en edes erityisemmin tykkäisi.

Mä ajattelen lisäksi niin, että niin kauan, kun mua ei virkavalta tule väkivalloin täältä kotoa töihin kiskomaan, teen töitä ja makselen veroja lähes mukisematta. En ole kateellinen tai katkera mistään sellaisesta, mikä on myös mun oikeuteni ja minkä voin saada, jos vain haluan. Työnteko on Suomessa - vielä toistaiseksi ainakin - vapeehtoista ja yhteiskunnan tuilla eläminen on jokaisen kansalaisen oikeus. Ihan itse olen valinnut näistä vaihtoehdoista työnteon eikä kukaan ole mua pakottanut valitsemaan juuri näin. Parasta tässä on, että mä voin vaikka heti huomenna valita toisin.

Ja mitä tulee siihen lähiöpubin Peraan... nää perat lienevät sen verran hyväntahtoisia ihmisiä, että jos Peralle kerran vuodessa silmiään vähän räpsyttelee ja hymyilee keikistellen, Perasta riittää kyllä miestä pökkimään paksuksi muitakin kuin Lissua. Että oma valinta sekin, jos on jättänyt Peralle räpsyttelemättä.

Jos sosiaalitukien vastustajat eivät osaa ajatella kuin omaa hyväänsä, niin ajatelkaa sitten näin: yhteiskunta, jossa annetaan edes vähän kaikille, on meille kaikille turvallisempi. Brasiliassa katulapsijengit ryöstävät ihmisiä rikottujen pullojen kanssa, koska heidän on pakko saada rahaa ruokaan (ja usein myös huumeisiin ym. - mitäpä omalla elämällä on väliä, kun ei ole rahaa, mahdollisuutta koulutukseen, tulevaisuutta). Suomi, josta sosiaalituet otettaisiin pois, ei olisi enää sama maa - siis että kaikki olisi samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että mulla vain olisi enemmän rahaa kun ei tarttis maksaa veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tea:
Jos sosiaalitukien vastustajat eivät osaa ajatella kuin omaa hyväänsä, niin ajatelkaa sitten näin: yhteiskunta, jossa annetaan edes vähän kaikille, on meille kaikille turvallisempi. Brasiliassa katulapsijengit ryöstävät ihmisiä rikottujen pullojen kanssa, koska heidän on pakko saada rahaa ruokaan (ja usein myös huumeisiin ym. - mitäpä omalla elämällä on väliä, kun ei ole rahaa, mahdollisuutta koulutukseen, tulevaisuutta). Suomi, josta sosiaalituet otettaisiin pois, ei olisi enää sama maa - siis että kaikki olisi samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että mulla vain olisi enemmän rahaa kun ei tarttis maksaa veroja.

Ei nämä vastustajat osaa tälläästä ajatella. Ihannoidaan jotakin USA:ta siellä kun pitää pärjätä omillaan jne. No siellä on kodittomia vaikka kuinka paljon, suuret väkivaltatilastot, monella köyhällä ei edes ole mahdollisuuksia mihinkään parempaan, jos ei ole vakuutusta niin on kusessa jos sairastuu vakavasti. Tuoko sitten olisi hienoa? Ei mun mielestä.

herranjee, missä sellaset terveyskeskukset on? Makaavat terveyskeskuksessa? Lattiallako vai tuoko ne omat patjat niinku Afrikassa :o

Oletko koskaan ajatellut, että kehitys on mennyt eteenpäin. Entisaikaan naisille ei ollut työtä siinä määrin kuin nykyään, tasa-arvosta oltiin kaukana.
Sun kannattaisi perhtyä historiaan, ennenkuin huutelet tuollaisia asioita.

Yhteistyössä