mielenkiintoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Palstaa kun olen nyt joulun aikaan lueskellut koskien joululahjoja niin suurimman osan palstalaisten mielestä on väärin ostaa paljon lahjoja lapselle muutama paketti on hyvä

Esimerkki:

1. Vanhemmat ostavat lapselleen kolme lahjaa, sopiva määrä siis
läppäri 499,00 kännykkä 120,00 ja huppari 55,00

2. Tässä perheessä taas lapsi saa: Zhu zhu petsin, vaatteita sille, kantokassi zhu zhulle, värityskirjan ja värit, muovailuvahaa, puuhelmet, barbien ja ken nuken, yöpaidan, alusasu setti, suihkusaippuaa, sukat, palapeli, prinsessa dvd, mauri kunnaksen kirja, barbien vaatteita ja lisäksi lapsen ykkös toive aloitusrata zhu zhulle.

Eli siis rahallisestihan 1 perhe käyttää paljon enmmän jopa satoja euroja kuin 2 perhe, Silti perhe kaksi on onneton ja tekee lapsistaan mielisairaita.. Näin oli kommentoitu liikaa lahjoja ostavia tuolla yhdessä ketjussa.
Eli äkkiseltään näin kun palstaa lukee ((;

täältä oppii aina uusia juttuja..
myöskin lahjatoiveiden esittäminen ja niiden kyseleminen on joidenkin mielestä väärin.. koska lahjan saajan pitää olla kiitollinen kaikesta mitä saa, vaikka olis ruma,turha ja jotain mitä ei halunnut tai jopa jotain mitä inhoaa..
on väärin esittää mitään toiveita koska siinä lahjan antaja asetetaan tilanteeseen jossa sen on pakko ostaa jotain mitä ei halua jne.
ja lastahan ei kannata opettaa ylipäätään siihen että esim synttäreillä/jouluna voi saada jotain mitä haluaa :D

Minusta kyllä kumpikin perhe ostaa liikaa. Ykkösperheen tapauksessa tuo voisi olla ok, jos kyse on teini-ikäisestä tai nuoresta aikuisesta, joka oikeasti tarvitsee tuon kaiken (esim. ei ole ja on aloittanut opiskelun). Jos lahjansaajalla on jo kuitenkin kaikkea, on noiden tavaroiden ostaminen paitsi turhaa myös erittäin haitallista ympäristölle. Teknologia on nimittäin aivan hirveä saastuttaja. Kakkosperheen ostokset suurimmaksi osaksi turhia, varsinkin jos esim. ei ole tarvetta yöpaidalle tai alusasuille. Minusta on kuitenkin parempi ostaa vaikkapa suvun kanssa yhdessä jotain kallista, tarpeellita ja hyödyllistä kuin paljon turhaa pikkuroinaa.

[QUOTE="vieras";22649509]Minusta kyllä kumpikin perhe ostaa liikaa. Ykkösperheen tapauksessa tuo voisi olla ok, jos kyse on teini-ikäisestä tai nuoresta aikuisesta, joka oikeasti tarvitsee tuon kaiken (esim. ei ole ja on aloittanut opiskelun). Jos lahjansaajalla on jo kuitenkin kaikkea, on noiden tavaroiden ostaminen paitsi turhaa myös erittäin haitallista ympäristölle. Teknologia on nimittäin aivan hirveä saastuttaja. Kakkosperheen ostokset suurimmaksi osaksi turhia, varsinkin jos esim. ei ole tarvetta yöpaidalle tai alusasuille. Minusta on kuitenkin parempi ostaa vaikkapa suvun kanssa yhdessä jotain kallista, tarpeellita ja hyödyllistä kuin paljon turhaa pikkuroinaa.[/QUOTE]

Eli sun mielestä on oikein toteuttaa juuri opiskelunsa aloittaneen kalliit toiveet kun tarvitsee niitä, mutta ei pienen 5 vuotiaan toiveita kun ne on turhaa roinaa joita se ei edes tarvi? Harva pieni viisi vuotias kuitenkin osaa toivoa jotain järkevää esim.
"äiti minä toivon että joulupukki alkaisi kerätä minulle astiastoa kun se on niin järkevää jo aloittaa keräämään, sitten isona minulla on kaikki jo valmiina lelut on aivan turhia enhän minä edes leiki niillä"
Kuitenkin se leikki on lapsen työ ja se sinulle "turha roina" voi olla sille lapselle tärkeää, aivan yhtä tärkeää kuin sille teinille se läppäri jota se tarvii. Millä perusteella sinä siis sanot että 2. perheen lahjat on turhia?

[QUOTE="vieras";22649569]Eli sun mielestä on oikein toteuttaa juuri opiskelunsa aloittaneen kalliit toiveet kun tarvitsee niitä, mutta ei pienen 5 vuotiaan toiveita kun ne on turhaa roinaa joita se ei edes tarvi? Harva pieni viisi vuotias kuitenkin osaa toivoa jotain järkevää esim.
"äiti minä toivon että joulupukki alkaisi kerätä minulle astiastoa kun se on niin järkevää jo aloittaa keräämään, sitten isona minulla on kaikki jo valmiina lelut on aivan turhia enhän minä edes leiki niillä"
Kuitenkin se leikki on lapsen työ ja se sinulle "turha roina" voi olla sille lapselle tärkeää, aivan yhtä tärkeää kuin sille teinille se läppäri jota se tarvii. Millä perusteella sinä siis sanot että 2. perheen lahjat on turhia?[/QUOTE]

En sanonut, että 1. perheen lahjat ovat oikein, vaan että se olisi ok joissain tilanteissa. Kakkosperheen tapauksessa oletan, että lapsella on jo aika paljon ikäiselleen sopivia leluja (useimmilla on), eli varsinaista tarvetta leluille ei ole. Jotain voi tietty ostaa, mutta tuossa oli aika paljon, mielestäni liikaa. Eikö noi zhu zhu-juttuja voisi olla vain yksi tai kaksi? Lisää voisi saada sitten vaikka syntymäpäiväksi jos silloin vielä haluaa. Pienellekin lapselle voi kyllä ostaa jotain tarpeellista, mutta mukavaa. Vaihtoehtoja on muitakin kuin kiinalaisia halpatuotantoleluja ja astiastoja...

Sitä paitsi, noin pienen lapsen kohdalla vanhempien pitää päättää mikä on sopiva lahja ja mikä on sopiva määrä, lapsi on liian pieni päättääkseen itse. Aina ei voi (eikä ole hyväkään) ostaa kaikkea mitä lapsi haluaa. Opiskelun aloittanut lapsi sen sijaan jo toivottavasti ymmärtää hieman paremmin.

Molemmat ostaa liikaa. Ekassa tapauksessa vois kyllä valita joko sen koneen tai kännykän välillä, ja kyllä koneen pitäisi kattaa jo seuraava synttärilahjakin. Toi toinen vaihtoehto nyt on vaan liikaa ihan siinä mielessä, että ei se lapsi tajua sen roinan hintaa. Se vain menee huumaan siitä, että se saa paljon juttuja ja alkaa arvostamaan ja odottamaan vähän liikaa tollaista. Ei lapset vielä ajattele rahan päälle niin kovin tuossa iässä, kun ei he tajua, että sen eteen on tehtävä töitä (vaikka Suomessa ei tarvikaan), he siis vain innostuvat liiaksi tosta materiasta.

Yhteistyössä