Mielenkiintoisia uusia naapureita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mystiq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mystiq

Vieras
En vieläkään tunne nimeltä edes lasta. Kait.

Yks päivä meille tuli poika pihalle leikkimään.
Mä sitte, että kuka sä oot ja mistä ja samalla komensin esikoista, joka on sanotaan nyt että "Jaakko".
No mä oon Jaska, sanoo tää vieras poika, saisko tänne tulla leikkimään?
No käys kysyys vanhemmiltas lupa, missä te asutte?
Tossa noin, ja viittaa taloon, jonne on kuulemma tullu uudet vuokaralaiset.

Poika tulee kohta takas luvan kera.
Sitte puolentoista tunnin päästä tulee isänsä hirveellä huudolla hakee, että on kuulemma ollu puoltoistatuntii hukassa lapsi...
Eikä mitään etsimisen ääniä oo kuulunnu.
Ikää 6v, menossa eskariin tämä poika.
Viikon sai kotiarestia samantien.

Mies heitti pojan T-paidan postilaatikkoon, ja vuokraisäntä sanoi ohimennessään, että hei toi on varmaan Laurin paita!
Me, että häh? Lauri?

Seuraavana päivänä tulee taas meijen pihalle (omakotitalo).
Mä, että hmm, ehkä ei ollutkaan arestia.
Kattelin vähän aikaa, ja menin sitte vauvan kanssa naapuriin, jättäen pihalle kaikki muut lapset (3-6v) 4kpl keskenään.
Kun kerran ei tulla esittäytymään, ja kattomaan, että minkälaiseen taloon se lapsi menee/PÄÄSTETÄÄN leikkimään.

Päivää, olen "Maija Virtanen" tosta naapurista, teijen poika on siellä leikkimässä, saako olla?
Pojan äiti: joo, päivää vaan.

Mä että häh.

Nimeä en tiedä vieläkään. Postilaatikossa ei lue, ja Jaska-nimeä tottelee...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
ja sä oot niin torvi ettet osaa ite kysyä lapsen äidiltä että mikä nimi on?

No en käyny kysyy vartavasten.
Lapsen nimi varmaan ON "Jaska", mutta perheen sukunimeä en tiedä vieläkään, ja äitihän ei osannut esittäytyä...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
no mitä väliä jollain nimellä??

No jos käy jotain...

Ja pääasia SE tässä nyt oli, että PÄÄSTÄTKÖ ite lapsen naapuriin, kysymättä ensin ITE ja tapaamatta naapureita?
Jos ovat vaikka kännissä?
Huumeveikkoja? Jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

No jos käy jotain...

Ja pääasia SE tässä nyt oli, että PÄÄSTÄTKÖ ite lapsen naapuriin, kysymättä ensin ITE ja tapaamatta naapureita?
Huumeveikkoja? Jne jne.

Joo kyllä mun lapset saa naapurin pihalla leikkiä vaikka en tuntiskaan jos siis pihalla leikkivät. Ja jos ne ei esittele ku eivät halua olla liian tuttuja naapureiden kanssa, voi tulla hankaluuksia jos naapurin kanssa liian tutuksi alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No jos käy jotain...

Huumeveikkoja? Jne jne.

Joo kyllä mun lapset saa naapurin pihalla leikkiä vaikka en tuntiskaan jos siis pihalla leikkivät. Ja jos ne ei esittele ku eivät halua olla liian tuttuja naapureiden kanssa, voi tulla hankaluuksia jos naapurin kanssa liian tutuksi alkaa.

Oho. Eli tää on ihan normaalia...
Mä oon varmaan ylisuojeleva.
Ja haluan tietää, että onko siellä edes ketään aikuista vastuussa ja jos on, niin minkänäköinen.

No jos käy jotain...

Huumeveikkoja? Jne jne.

Ja haluan tietää, että onko siellä edes ketään aikuista vastuussa ja jos on, niin minkänäköinen.

Mä ainakin näen sinne naapurin pihaan ja kyllä kuusvuotias sielä pärjää. Mut toi sun sepostus tossa alussa oli aika sekava.

No jos käy jotain...

Huumeveikkoja? Jne jne.

Mä ainakin näen sinne naapurin pihaan ja kyllä kuusvuotias sielä pärjää. Mut toi sun sepostus tossa alussa oli aika sekava.

No tottakai oli sekava, se nyt puuttuis että tosi selvä...
Aina löytyy aloittajasta jotain vikaa.

Meijen pihaan ei näy pahemmin muilta pihoilta, koska 1 naapuri on kasvattan viidakon, 2 naapuri jää koiratarhan ja autotallin taakse näkymättömiin ja kolmas on jossain kaukana takana...
Joten sekään selitys ei mee läpi. ;)

Hieno homma, että muiden syksyllä eskariin menevät on niin reippaita, että menevät minne vaan tuntemattomien kanssa ihan yksin...

Meillä myös nuo kaksi vanhinta (syksyllä 6v ja 4,5v) seikkailee tässä ympäristössä mielin määrin.
Välillä ollaan "isolla kivellä", toisinaan Tytön pihassa ja välillä Pojan pihassa. Toki tulevat aina ilmoittamaan ja kysymään saavatko sinne mennä että suurinpiirtein tiedän missä ovat.

Naapureiden lapset on suurinpiirtein saman ikäisiä niin todennäköisesti joku aikuinenkin on katsomassa. Tytön vanhemmat olen tavannut ja olemme esittäytyneet, mutta Pojan vanhempia en ole nähnyt, mutta mieheni on.

Me ollaan hyvissä väleissä kaikkien naapureiden kanssa, eikä kukaan naapuri tiedä meidän sukunimeä. Eikä aiota kertoakaan, eikä lue postilaatikossakaan. Miksi ihmeessä naapurien se pitäisi tietää?

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Ootteko tehneet jotain rikollista, kun ette haulua nimeänne tiedettävän?

Ihan tahallani jätin kertomatta syyn, miksi ei haluta koko nimeämme kaikkien tietoon.n vasta nyt. Lisään sen vasta nyt. Koska ei ole ihan normaalia että heti luullaan että olisi joku "rikollinen" syy, miksei haluta nimeä naapurien tietoon. Me emme sitä helposti jaa kaikille turvallisuuden takia, on kaiken maailman hulluja joita voisi kiinnostaa missä asumme. Samasta syystä emme ole FB:ssä, eikä meidän perheestä löydy esim. valokuvia netistä.

Mieheni työ on asiantuntijatyötä poliisien ja muiden viranomaisten kanssa, ja hän joutuu usein olemaan julkisuudessa nimellään. Hän ei missään mediassa ikinä kerro perheestään, ja pidämme huolta ettei lastemme kuvia tai nimiä julkaisyta missään.

Tämä on normaali käytäntö perheissä, joissa ihmiset tekevät samantyyppistä työtä kuin mieheni.

Esim kerran kaupungilla paikallislehti olisi haastatellut kuvan kera kysyäkseen jotain jostain toriparkista, niin tällaisista aina joudumme kiletäytymään, ettei meidän naamoja yhdistetä mieheen. Ihan lasten turvallisuuden takia.

Lisään vielä, että yietenkin sitten jos lapsemme leikkii jonkun kanssa, niin menemme tutustumaan vanhempåiiin. Nytkin meillä on monern naapurin puhelinnumerot ja heillä meidän ja tasan tarkkaan tiedämme missä lapsemme leikkii ja kenen kanssa. Osaan jo antaa numeromme niin, että jätän sukunimen kertomatta. Sitten jos tutustumme vielä paremmin, niin tietenkin annamme nimen.

Tällaiseen on jo tottunut. Kaikki tiedot salaisia, turvakielto, ja poliisin kehoituksesta ei nimeä postilaatikossa. Mies joutuu usein todistamaan oikeudenkäynneissä, joka johtaa siihen että vaaralliset ihmiset saavat tuomioita, joten tällaiseen turvallisuuden takaamiseen olemme jo tottuneet. Jos joku naapuri pitää rikollisena, niin siinäs sitten pitää. Se on heidän ongelmansa.

Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Lisään vielä, että yietenkin sitten jos lapsemme leikkii jonkun kanssa, niin menemme tutustumaan vanhempåiiin. Nytkin meillä on monern naapurin puhelinnumerot ja heillä meidän ja tasan tarkkaan tiedämme missä lapsemme leikkii ja kenen kanssa. Osaan jo antaa numeromme niin, että jätän sukunimen kertomatta. Sitten jos tutustumme vielä paremmin, niin tietenkin annamme nimen.

Tällaiseen on jo tottunut. Kaikki tiedot salaisia, turvakielto, ja poliisin kehoituksesta ei nimeä postilaatikossa. Mies joutuu usein todistamaan oikeudenkäynneissä, joka johtaa siihen että vaaralliset ihmiset saavat tuomioita, joten tällaiseen turvallisuuden takaamiseen olemme jo tottuneet. Jos joku naapuri pitää rikollisena, niin siinäs sitten pitää. Se on heidän ongelmansa.

Eihän nämä palstan tallukat voi tuollaisia käsittää. Liian pieni maailma. Myös armeijan henkilökunta ei pidä itsestään meteliä. Ainakaan "spesiaalikoulutetut" esim. hävittäjälentäjät.

Tätä mä just tarkoitan. Että heti epäillään jotain negatiivista ja rikollista vähintään.

Lapsen muskarissa otettiin valokuvia (johon pitäisi muuten aina kysyä vanhempien lupa). Sitten kuvien oton jälkeen kysyivät meidän sukunimeä, että tulee kuvatekstit oikein. Tahallani en kieltänyt etukäteen kuvia, koska oli heidän moka etteivät kysyneet lupaa. Eli kun kysyivät sukunimeä, sanoin ettei meidän lasten kuvia saa julkaista missään. Joutivat ottamaan uudet kuvat. Kyllä joidenkin mammojen silmtä kiiluivat, kun olivat varmoja että ollaan jotain turvakodin asiakkaita vähintään. Siinäs luulevat sitten.

Kun vaihdetaan puhelinumeroita jokseenkin tuntemattomien lasten vanhempien kanssa, niin nimeä kysyttäessä vastaan yleensä että "Olen Hanna, Eeliksen äiti". Ei sitä sukunimeä kaikkialle tarvitse jakaa, ilmankin pärjää.

Minun mieheni ei myöskään työn takia halua/voi olla kaikkien tavoitettavissa ja tiedettävissä. Me on ratkaistu asia niin, että minulla ja lapsilla on eri sukunimi kuin hänellä, ja vain meidän nimemme lukee postilaatikossa. Miehen oikea sukunimi on nyt esimerkiksi "Virtanen" ja meidän muiden "Lahtinen", niin mies saattaa puhelimessa lasten kavereiden vanhemmille esitellä itsensä näin: "Matti Lahtisen perheestä moi!" Monet eivät varmaankaan tiedä että hänellä on eri sukunimi.

Tuo olis ollut toinen tapa. Jälkeen päin ajateltuna se olis ollut helpompi tapa. Meillä kuitenkin sama -ja harvinainen- sukunimi. Ei silloin ajateltu lasten hankkimista kun naimisiin mentiin. Mutta sujuu se näinkin. Typeriä vaan tällaiset kaikkien asioista kiinnostuneet palstamammatyyppiset kyylät, jotka kuvittelee aina jotain trashia. Meillä on tosissaan lasten turvallisuudesta kyse, koska ei olis ensimmäinen kerta että uhataan tehdä jotain perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja muu:
Tuo olis ollut toinen tapa. Jälkeen päin ajateltuna se olis ollut helpompi tapa. Meillä kuitenkin sama -ja harvinainen- sukunimi. Ei silloin ajateltu lasten hankkimista kun naimisiin mentiin. Mutta sujuu se näinkin. Typeriä vaan tällaiset kaikkien asioista kiinnostuneet palstamammatyyppiset kyylät, jotka kuvittelee aina jotain trashia. Meillä on tosissaan lasten turvallisuudesta kyse, koska ei olis ensimmäinen kerta että uhataan tehdä jotain perheelle.

Yleensäkään turvallisuusalan ihmiset eivät pidä julkisuudesta. Kuuluu ammattiin.

Yhteistyössä