Mielenkiintoinen videofeikki Ukrainasta

Hesari mainostaa tänään, että "suomalaisen sotaharjoituksen laukaukset kuuluvat "Donetskin kansantasavallan" uudella disinformaatiovidolla:


Tiedon tarjoaa (taas vaihteeksi) Bellingcat, joka on hienosti etabloitunut roolissaan paljastaa Venäjän hämäräpuuhia.

En itse ole kovin syvällisesti paneutunut tähän tapaukseen, mutta katson aiheelliseksi puuttua siihen, ettei minua sitten syytettäisi epämukavan tiedon pimitysyrityksestä. Mitä nyt olen näistä Hesarin artikkeliin liitetyistä videoista huomannut on se, että niissä kuuluva käsiaseiden ritinä on selvästi aitoa ääninauhaa, mutta taustalla jyrisevät tykinlaukaukset sen sijaan ovat selvästi ympätty kuvan ja ääninauhan päälle jälkeenpäin. Selvimmin tämän paljastaa heti nauhalla kuuluva toinen laukaisun jylinä, joka katkeaa tökerösti kesken. Äänten alkuperäinen lähde on selvästi mukaan liitetyltä suomalaiselta harjoitusvideolta, jossa miehistön äänet on leikattu pois. Hyvä suoritus Bellingcatilta löytää lähde lukemattomien tykinjylinää esittävien nauhoitusten (12 vuotta vanha ja vielä suomalainen!) joukosta! Ja vielä näin nopeasti!

Miksi tehdä näin tökeröä työtä, että lavastus todella huomataan? Tasoltaan tämä on samaa kehnoa sarjaa kuin väitetty lastenkoti-isku. Metadatan hyväksikäyttäminen taas liittää tapauksen aiemmin esitettyihin komentajien käskyvideoihin.

Jos ymmärsin oikein, tämä videopätkä on löytynyt kentälle jääneen puhelimen tiedostosta, kun väitetysti Kiovan joukot olivat tekemässä sabotaasiyritystä separatistien puolella. Mutta miksi siihen olisi jälkeenpäin liitetty tykin jylinää, ja ennen kaikkea, kenen taholta? Ja mikä osuus on "puolalaisilla sabotööreillä" Ukrainassa? Mieleen tulee eittämättä väitteet siitä, että Maidanin tarkka-ampujat 2014 olisivat olleet koulutettuja nimenomaan Puolassa (joka on Natomaa).

Oliko tämä video mahdollisesti venäläisten luoma tahallinen harhautusyritys, vai kenties lännen ovela ansa saada separatistit käyttämään sitä juurikin tarkoituksessa saattaa heidät epäilyttävään valoon?

Yksi on ainakin selvää: informaatiosota on täydessä vauhdissa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä