Mielenkiinnosta kyselen: Avoliitossa elävät, kumman sukunimi lapsillanne on?

  • Viestiketjun aloittaja tyyt
  • Ensimmäinen viesti
vieras^
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä yhteisiä lapsia 3kpl, ja edelleenkään ei olla naimisissa.(ja en näe sitä enää edes tarpeelliseksi...) Mä jotenkin ajattelen niin että kun mä pääasiassa hoidan lapset, vien lääkäriin, ilmoitan eskariin, kouluun, neuvolaan jne. jne. ni kivempi et on sama sukunimi.

Kun se et lapsella on isän sukunimi on vanhoja perinteitä, mut silloin mentiin myös naimisiin, ku nainen tuli raskaaks(tai ennenkuin se tuli raskaaks).. Ni ku se on vanhanaikaista, ni uudenaikainen feministi minä en noudata vanhaa kaavaa, vaan olen itsekkäästi päätin näin.
:) joo, onhan se paljon kivempi viedä ne lääkäriin, kun teillä on sama sukunimi.
Itseasiassa kyllä muuten on :)

vaikka se nyt ei suinkaan ollut syy tähän asiaan, vaan pienenpieni osasyy. Lähinnä se oli se syy, että miksi noudattaa vanhaa perinnettä, kun perinteen muut tavat ovat rapisseet jo aikoja sitten pois ;)
Ei ne siellä lääkärissä minun nimeä kyllä kyselleet, kun viikolla lapsen kanssa kävimme. En halunnut mitenkään härnätä, mutta tuo syy vaan kuulosti hauskalta. :D

Meillä isän sukunimi.
 
Emma
Mutta kun lapset syntyivät olimme avoliitossa. Lapset saivan minun nimeni koska miehellä "tusinanimi" ja minulla harvinainen.

Nyt ollaan naimisissa, mies omalla ja me 3 mun nimellä
 
Meillä on kaikilla miehen sukunimi, eli niin minun, kuin meidänkin lapsilla.

Mulle on tärkeää, että ollaan koko perhe samalla nimellä, kun kerran perheenä ollaan ja eletäänkin. En misään nimessä olisi suostunut siihen, että osa lapsista on mun ja osa miehen nimellä.

Me mentiin naimisiin kun odotettiin ensimmäistä yhteistä mutta jos ei oltais menty niin oisin vaatinut sen lapsen omalle sukunimelleni, kuten esikkokin oli.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Nykyään ollaan kyllä jo naimisissa, mutta yhäkin meillä samaa nimeä kantaa vain äiti ja tytär. Halusin pitää sukunimeni "suvussa" .
Meillä myös näin,mutta meillä tyttö lapsi eli jos hän ottaa tulevan mehensä nimen niin loppuu nimi siihen sitten mutta toivon että pitäisi omansa tai että ottaisivat sitten vaikka meidän nimen molemmille.
 
meak
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Minulla oma tyttö-sukunimi ja miehellä omansa. Lapsilla kaksoissukunimi molemmilta. Näin pidetään nimet vaikka naimisiin mennään:)
Jos siis Suomessa asutte.
On mahdollista myös Suomessa, vaatii tosin monimutkaisen anomismenettelyn ja sen että toinen vanhemmista on kotoisin maasta jos tuollainen on tapana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
Nykyään ollaan kyllä jo naimisissa, mutta yhäkin meillä samaa nimeä kantaa vain äiti ja tytär. Halusin pitää sukunimeni "suvussa" .
Meillä myös näin,mutta meillä tyttö lapsi eli jos hän ottaa tulevan mehensä nimen niin loppuu nimi siihen sitten mutta toivon että pitäisi omansa tai että ottaisivat sitten vaikka meidän nimen molemmille.
Niin ja lisään että ollaan kyllä nyt jo naimisissa mutta tosiaan mies omalla nimellä ja minä ja tyttö mun nimellä.
 
Tytöllä on mun nimeni. Näin ennen tytön syntymää miten avoparit erosi ja äidit katui sitä kun oli isän sukunimi lapsella. Tosin itsellä motiivina oli se, että mun sukunimi on "kauniimpi". Vaikka mentäisiin naimisiin niin pitäisi oman sukunimeni tai sitten otettais uusi sukunimi koko perhe.
 

Yhteistyössä