Mieleisin Elli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja coccodrillo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

coccodrillo

Vieras
Jos saisit itse valita, niin millaisten Ellien kanssa keskustelisit mieluiten? Itsesi kaltaisten, vai täysin erilaisten, vai molempien?

Mistä ja miten keskustelet mieluiten? Omista kokemuksista ja toisten elämyksistä, yleisistä asioista ja ongemista vai mistä? Oletko kiinnostunut toisten tarinoista vai haluatko mieluummin tulla kuulluksi?

Mitä haet täältä? Seuraa ikävystymiseen, apua johonkin ongelmaan, vahvistusta mielipiteillesi vai niiden kyseenalaistamista, vai mitä?

Jos olet oppinut jotain Elleissä, niin mitä? Onko itsetuntosi/ itsetuntemuksesi parantunut tai huonontunut, vai oletko saanut muita oivalluksia palautteesta?

Uskallatko/ haluatko olla oma itsesi täällä? Kerrotko rehellisemmin täällä kuin oikeassa elämässä vai näytteletkö jotain muuta täällä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ettei ellejä:
Saisi pitää kullin puutteessa, niistä tulee silloin ilkeitä ja kiukkusia.

Mitä tarkoitat? Että naisen mieliala on täysin riippuvainen miehen toiminnoista? Että naisen tunteita säätelee puute? Jos saa jotain, niin voi hyvin ja jos ei, niin voi huonosti? Kuten pikkuvauva, joka voi huonosti, jos ei saa tissiä ja hyvin, jos saa?

Alkuperäinen kirjoittaja coccodrillo:
Jos saisit itse valita, niin millaisten Ellien kanssa keskustelisit mieluiten? Itsesi kaltaisten, vai täysin erilaisten, vai molempien?

Molempien. Ja vielä siltä ja väliltä. Mitä erilaisempia mielipiteitä ja näkökulmia tulee vastaan, ja elämäntilanteita, joihin en itse ole joutunut, sitä enemmän opin ja toivottavasti ymmärryskin elämästä laajenee. Mutta tietenkin joskus sekin on huonolle selittäjälle hyvä, jos huomaa jonkun löytäneen punaisen langan tarinasta, ja sekin, jos joku tunnistaa tilanteen, saa siitä johonkin ongelmaansa sitä ns. vertaistukea ja se sitten helpottaa oloa siellä toisessa päässä linjaa. Kaipa ihminen aina tarvitseekin miettimisiinsä sekä jonkun, joka ymmärtää että jonkun, joka voi tuupata myös vähän eri raiteelle ja antaa eri näkökulmaa, molempi siis parempi sikälikin. Hyvä, jos voi antaa molempia, ja molempia olen kyllä saanut täältä itse, ja hyvä varmaan juuri niin.

Elämä on peili, niin on Elli-palstakin: niistä löytää omia rajojaan, palautteesta aina jonkun verran sitä hahmoaan hyvine ja huonoine puolineen, vaikkei kaikkea sellaisenaan uskokaan vaan puntaroi, mutta osviittaa kuitenkin. Molemmista saa rakennusaineita, hyviä sellaisia, uusia näkökulmia ja maailman laajennusta, mutta molemmissa törmää myös ilmiöihin, joista toteaa, että tuota en halua, tuo ei ole minua, tuohon suuntaan minä en taida lähteä. Ja se on tärkeää hahmonsa ja tiensä etsimisen kannalta sekin.

Mistä ja miten keskustelet mieluiten? Omista kokemuksista ja toisten elämyksistä, yleisistä asioista ja ongemista vai mistä? Oletko kiinnostunut toisten tarinoista vai haluatko mieluummin tulla kuulluksi? Mitä haet täältä? Seuraa ikävystymiseen, apua johonkin ongelmaan, vahvistusta mielipiteillesi vai niiden kyseenalaistamista, vai mitä?

Hmm... Olisikohan tuo taas kaikkeen "sekä että"? Elämähän on aina sekä sitä että tätä, näin ja toisin, ja vielä monella muullakin lailla. Tällaisen sillisalaatin ajatusmaailman mukaan. :)

Alussa tämä oli kyllä puolittain puhdas pakopaikka opinnäytetyön teolta, liian helppo lipsahdusosoite, kun edes koneen äärelle itseni pakotin, mutta kyllä näiden keskustelultujen asioiden miettiminen alkoi viedä mukanaan, kun kerran tässä yhä ihmettelen. Vissiin kun olen vähän tuohon psykologiseeraukseen taipuvainen, no on sitä joskus tullut vähän opiskeltuakin, mutta enempi silti luonteenlaatuvika, niin helpommin unohdun tällaiseen kuin käsityöpalstalle.

Yhteiskunnan ja politiikankin jätän täällä väliin, ekonomian myös, ruoanlaittovinkkeihin en puutu. Siivouksen ohjeistuksessa olen myös vain saamapuolella, ja monessa, monessa muussa... :) Montaa palstaa silti lukee ja poimii mieleen ajatuksille rakennusaineita ja näkökulmia jotain oppiakseen, mutta kokee itse ymmärtävänsä asiasta ennestään niin vähän, että parempi olla kommentoimatta. Sama sitten monissa ihmissuhdejutuissa. Avioeropalstaa en edes lue, kun en ole sitä kokenut, etten rupea antamaan tietämättömänä mitään typeriä ohjeistuksia, vaara vielä suulaalle hyvinkin piilisi...

Kommentoinneissani varmaan sekä, että. Jos tuntuu, että oma elämä on johonkin liipannut myös liki, siihen sitten jotain sanoo, tai jos tulee pahemmin päätä asiaan lyömättäkään jotain mieleen. Joskus jopa siitä ns. kirjaviisaudesta voi olla hyötyä, mutta sen rajat pitää vain muistaa. Omat kommenttini taidan laittaa lähinnä silloin, jos tuntuu, että tuonkin vinkkelin tuohon voisi vielä laajennukseksi lisätä. Useinmiten hyviä vastauksia jo on montakin, mutta joku 'toisaalta'-juttu vielä tulee mieleen, tai 'tämäkin vielä' -juttu. Eli onpahan sitten jatkona ja laajennuksena, lisälajina tarjottimella. Joskus vaan tulee pantua väärälle lautaselle, eli huomaan sitten itsekin, että tuo nyt meni itse asiassa taas ihan alkuperäisen asian vierestä - vastaa edelliselle, eikä sille alkuperäiselle, kuten kuitenkin hyvä tapa olisi.

Monesti harmittaa, ettei tule kiitettyä ihmisten hyvistä kirjoituksista, mutta kun niitä on niin paljon niitä oivaltavia näkökulmia ja hyviä tiivistyksiä, niin teen sitten vaan tuuletuksia täällä tietokoneruudun takana ja jatkan mykistyneenä lukemista. Kai te nyt sen verran näette?! :)
Vaikka harvakseltaan tuleekin kommentoitua tyyliin "Just, olen ihan samaa mieltä" tai "Vau, mikä oivallus!", niin silti usein ajattelen. Pitäisi kyllä useammin sanoa ihan ääneenkin, niin monta uutta näkökulmaa niistä on oivaltanut itsekin.

Siksikään ei varmaan tule toistettua jonkun jo sanomaa, kun se kerran on jo siinä, vaan yritän mieluummin kirjoittaa jotain vielä lisäksi. Mieluummin laajentaa kuin karsia pois, saati hyökätä, siitäpä kysyjä sitten vapaasti valikoikoot ja hylätkööt, jos vastaus ja aatokseni menivät tiedon ja ymmärryksen puuttuessa ihan sinne Metsähallituksen puolelle penkkaa. :) Eli kyllä kai näissä minun jaaritteluissani yleensä kuitenkin se auttamistarkoitus on. Loukata en ainakaan halua!

Huumorilla yritän kirjoittaa siksi, että on se kuitenkin sellainen jaksamisen eväs tässä elämässä, molempiin suuntiin eli sekä kirjoittajaan että lukijaan tepsivä, ja jos joku saa siitä päiväänsä ja harmeihinsa voimia lisää, hymyn harmien väliin, niin hyvä niin. Itsekin haen tämän palstan muiden kirjoittajien huumorista voimia ja naurunpuuskia omaan arkeeni, eli kiitos vaan niistä kaikista! Sitä kummasti jaksaa taas taaplata etiäpäin, kun on välillä kunnolla pyrskähtänyt nauramaankin.

Ja kyllä sekin lause kutinsa pitää, että "Huumorintaju on suhteellisuudentajua", kenen sitten lieneekin. Sillä saa myös huomion paremmin asiaan kuin ihmisiin, siksi yritän pitää sen mukana, riidanaiheita torjumassa. Netissä kun on aina se vaara, että puheessa ja ilmeessä oikeasti ollut hymy ei välity, ja teksti tulkitaan jyrkemmin ja vakavammin kuin kirjoittaja on alkuunkaan asiaa itse meinannut. Siksi ehkä yritän itse viljellä sitä painotetustikin. No, puhetyyli kai muutenkin.

Olen varmaan oppinut Elleistä aika paljonkin tässä puolessa vuodessa, sillä vaikka tätä elämää kuinka eläisi, niin aina on asioita, jotka huomaa täysin ohittaneensa niitä kohtaamatta. Yhdellä alalla kokemus voi kyllä olla syvä, mutta sektori kapea. Yhden sortin ihmissuhteista on oppinut kantapään kautta hyvää ja pahaa, mutta muutaman ketjun luettuaan toteaa, ettei ole tainnut elämässä vielä paljoon törmätäkään. Sitä täältä varmaan silloin hakee, että ymmärtää taas muutamaa arjessa vastaan tulevaa paremmin, kun ilmiö on jo tullut palstalla vastaan, ja sellaisen voi aavistaa. Ihmissuhteet pakkaavat usein olemaan sitä, että kun ajan saatossa enemmälti tarinoidaan, ällistyy, mitä kaikkea toisen arki ja elämä pitää sisällään. Alussa sitä ei olisi osannut edes aavistaa. Kun jonkun itselleen vieraan elämän ilmiön lukee täältä, ja ihmisten kommentteja suunnasta ja toisesta, on ehkä vähän nopeammin samalla tajunnan asteella eli kärryillä puhujan kanssa elävässäkin elämässä, ainakin hahmottaa sitä paremmin mielessään, vaikkei mitään osaisi sanoakaan oman kokemuksen puutteessa. Vähänkö on sitä, mihin on jäänyt itsellä ensimmäisen noin puolsatavuotisen taipaleen aikana kuitenkin törmäämättä.

Jos olet oppinut jotain Elleissä, niin mitä? Onko itsetuntosi/ itsetuntemuksesi parantunut tai huonontunut, vai oletko saanut muita oivalluksia palautteesta?

No tuo jo tulikin, eli ehkä ymmärtämään tilanteita, joihin en ole joutunut itse, ja ihmisiä, joiden käytöksen syytä en ole ehkä ymmärtänyt aiemmin. Toisaalta voi se olla hyvä oppi joskus sekin, että olen oppinut myös sen, miten jyrkästi ja mustavalkoisesti ihmiset voivat ajatella, kun se puoli ehkä tuodaan täällä nimettömänä rohkeammin esille. Niinkuin psykologian kirjassa rivillä 17 todetaan, ihminen kuvittelee muiden elävän samassa maailmassa kanssaan ja ajattelevan ja toimivan, kuten itse ajattelee ja toimisi. Kyllä täällä aina välissä tehokkaasti valkenee sekin, ettei se niin mene, todellisessa elämässä ihmiset varmaan ovat useammin hiljaa, kun ajattelevat toisin, eikä niihin toisin toimimisiin aina törmää, kun ei millään ehdi törmätä kaikkiin tilanteisiinkaan yhden elämän aikana. Nyt on ehkä myös vähemmän naiivi, mutta kyllä minä ihmisiin yhä luotan :)

Uskallatko/ haluatko olla oma itsesi täällä? Kerrotko rehellisemmin täällä kuin oikeassa elämässä vai näytteletkö jotain muuta täällä?

Taidan olla perin huono näyttelijä, eli eiköhän se aikalailla yksiin mene. Mutta varmaan vähän eri puolet painottuvat jo siksikin, että täällä vastaa kirjoittamalla eikä puhumalla. Eli vaikka joskus vastaa täälläkin hyvin nopeasti ja miettimättä, niin on se ajatustahti silti toinen, ja ainakin tällaista pitempää vastausta (hetkinen, olenkos minä joskus saanut lyhyen aikaan...) voi pysähtyä miettimään, pohtimaan, elävässä arjessa se käytännön tilanne ei ehkä antaisi moiseen aikaa.

Ja toisaalta on aina varmaan asioita, joita ei yleensäkään taas jaa, tuskin arjessakaan, tai puhuu yhden alan asioita samaan törmänneen kanssa ja toista asiaa taas toisen, mutta täällä netissä ei niin välttämättä minnekään. Eivät ne varmaan ihmistä suuresti maalta merelle muuttaisi, mutta jotkut alueet nyt vain mieltää yksityisiksi. Ristiin oman ajatusmaailmani kanssa en puhu täällä varmasti, mutta siinä mielessä tuo anonymiteetti on hyvä, että jos käyttää tapausesimerkkinä tilannetta, jonka on nähnyt jonkun muun todellisessa elämässä (joskus sellainen voi olla parhaiten avuksi jollekulle kysyjälle), niin tällaisia tilanteen kokeneita tuttavia varjellakseen ei käyttäisi omaa nimeään. Eikä nyt kai muutenkaan toisaalta, eli uskaltaisin kai, mutten halua, eikä sillä oikeastaan ole mitään lisäarvoa. Asioitahan täällä miettii, eikä henkilöitä.

Suulaan huono tapa on olla liikaa äänessä, mutta se on kyllä valitettavasti ihan elävän arjenkin ominaisuus, eli olen vain huono karsimaan sitä netissäkään. Ja geeneissäkin, kai, joten nostan kädet osittain pystyyn - on se nimittäin vähän niinkin, että jos netissä koko ajan varoisi, teeskentelyä se sitten olisi sekin. Mutta siitä saa sitten ihan vapaasti kyllä huomauttaa! Otan opikseni, tai en ota, toivottavasti otan. :)

Minusta olisi kauhean tylsää, jos kaikki täällä Elleissä olisivat samaa mieltä kuin minä. Minusta "keskustelu" täällä on parhaimmillaan silloin, kun ihmiset ovat eri mieltä ja osaavat argumentoida väitteensä. Jankkaamista, provosoimista ja pieniin yksityiskohtiin takertumista inhoan eli kun asiayhteydestä poimitaan yksi lause ja eikä edes yritetä ymmärtää toisen näkökantaa.

Minusta on ollut oivaltavaa huomata, että omat mielipiteenikin elävät elämäntilanteiden mukaan. Suhtaudun esimerkiksi eroon ihan eri tavalla nyt kuin 5-6 vuotta sitten, kun vaikea ero oli ihan tuore. Silloin mielipiteeni olivat hyvin mustavalkoisia, kun taas nyt asioita pitkällisesti pohtineena olen huomannut, että itse asiassa tässäkin asiassa suuri osa asioista on harmaata eli siis sellaista, että totuus riippuu katsojan näkökulmasta.

En välttämättä jaksa edes lukea sellaisia viestiketjuja, jotka eivät minua kiinnosta ollenkaan. Jos taas on jossakin keskustelussa mielenkiintoinen aihe, niin saatan palata siihen vielä uudestaan katsomaan, miten keskustelu on kehittynyt.

Osittain täällä Elleissä notkumiseen syynä on halu kommunikoida, mutta tämä on oikeastaan sellainen, josta saa huvia ja hyötyä sekä jossa pääsee myös jakamaan omaa elämänkokemustaan. On nimittäin tosi jännä nähdä, että vaikka itse on ainutkertainen yksilö, niin silti moni nainen elää samantyyppisiä elämänvaiheita, mitä itsekin olen elänyt.

Eniten ehkä koskettaa ne tarinat, joissa naisella menee kaikki hienosti, mutta hän on kyllästynyt, ehkä ihastunut toiseent tai ainakin haluaisi mieheltään enemmän intohimoa ja yllätyksellisyyttä. Olen itse ollut samassa elämäntilanteessa ja yritän kaikin voimin silloin neuvoa, että se ero ei tosiaankaan ratkaise mitään, vaan pitäisi voida kääntää vaikea elämäntilanne sellaiseksi, että uudelleen rakastuminen olisi mahdollista. Joillakin ero tuo uuden onnen, mutta on myös minun kaltaisiani, joille ero ja uuden onnen etsintä osoittautuukin katkeraksi valinnaksi, jota katuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Olipas edellä:
Rasittavaa, tyhjänpäiväistä jaaritusta.

Minä taas liikutuin Ntt:n kirjoituksesta ja sain lisää voimia. Ajattelin, että on ihanaa kun on olemassa tuollaisia ihmisiä. Kirjoitus oli niin täydellinen, ettei ole mitään lisättävää. Mutta niinhän se on, että makuja on monia. Hyvä niin.

Toden totta, jos me kaikki kirjoittaisimme yhtä pitkiä juttuja kuin Ntt, niin jokaisen jutun jälkeen pitäisi pitää vähintäänkin kahvi tauko, että jaksaisi sulatella edes puolet sanotusta.
Ymmärtääkseen asian onkin jo luettava teksti ainakin osittain uudemman kerran.
Siispä toivonkin, että Ntt:kin oppisi ilmaisemaan asiansa hiukan tiivistetymmin.

Minä ihmettelen miten tnt pystyy pitämään ajatuksen noin hyvin koossa. vaikka olisi kuinka monimutkainen ja vaikea asia, niin hän pystyy kirjoittamaan pitkiäkin kappaleita ja ne kaikki palvelevat samaa päämäärää. Uskomattoman lahjakas kirjoittaja. Teksti on sujuvaa myös. Ja mikä tärkeintä hänellä on aina ajatusta mukana, eikä mitään tyhjänpäiväistä löpinää.

Pitää varmaan olla nopea kirjoittaja, että vielä muistaa ajatuksensa. ja pitää myös keskittyä.

Itse olen tajunnut, että tämä on lähinnä viihdettä, voisiko joku elleistä valaista, että milloin saan ensimmäiset kuukautiset?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Minä ihmettelen miten tnt pystyy pitämään ajatuksen noin hyvin koossa. vaikka olisi kuinka monimutkainen ja vaikea asia, niin hän pystyy kirjoittamaan pitkiäkin kappaleita ja ne kaikki palvelevat samaa päämäärää. Uskomattoman lahjakas kirjoittaja. Teksti on sujuvaa myös. Ja mikä tärkeintä hänellä on aina ajatusta mukana, eikä mitään tyhjänpäiväistä löpinää.

Pitää varmaan olla nopea kirjoittaja, että vielä muistaa ajatuksensa. ja pitää myös keskittyä.

Itse olen tajunnut, että tämä on lähinnä viihdettä, voisiko joku elleistä valaista, että milloin saan ensimmäiset kuukautiset?

Mistään kuukautisista tiedä, mutta pemssejä sullakin on silloin tällöin.

No luulee että sillä on kuukautiset, kun pukamat vuotaa liiasta istumisesta. Ei ole voi olls viihdettä kun otat niin vakavasti ja saat ihme kilareita.

Sulla on lisäksi adhd jos et pysty keskittymään noin yksinkertaiseen tekstiin jota Ntt viljelee. Lukihäiriökin on, kun et edes nimiä osaa oikein kirjoittaa. Yksinkertainen pitää uskomattoman lahjakkaana tuota höpöttäjää. Älykäs ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastaus...:
No luulee että sillä on kuukautiset, kun pukamat vuotaa liiasta istumisesta. Ei ole voi olls viihdettä kun otat niin vakavasti ja saat ihme kilareita.

Sulla on lisäksi adhd jos et pysty keskittymään noin yksinkertaiseen tekstiin jota Ntt viljelee. Lukihäiriökin on, kun et edes nimiä osaa oikein kirjoittaa. Yksinkertainen pitää uskomattoman lahjakkaana tuota höpöttäjää. Älykäs ei.

Oliko tämä älykkään kirjoitus?

Ntt on kyllä hyväksynyt, että kutsun häntä trotyyliksi.

Mitä mieltä muut ovat. Olen mielelläni yksinkertainen, jos se merkitsee tnt:n kirjoituksista pitämistä

Alkuperäinen kirjoittaja ?????????????????????????????????:
Kuka on tnt? Ihan sama oletko mielelläsi vai et. Sitä et voi muuttaa.

Mulla on sitten sellainenkin ominaisuus, etten pyydä koskaan poistamaan itseeni kohdistuvia epäoikeudenmukaisiakaan viestejä enkä kijoitusvirheitäni mollaavia, mutta, jos jotakuta sellaista, josta pidän, kohtaan tehdään vääryyttä ja ollaan epäoikeudenmukaisia, pyydän poistamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Noita:
Alkuperäinen kirjoittaja ?????????????????????????????????:
Kuka on tnt? Ihan sama oletko mielelläsi vai et. Sitä et voi muuttaa.

Mulla on sitten sellainenkin ominaisuus, etten pyydä koskaan poistamaan itseeni kohdistuvia epäoikeudenmukaisiakaan viestejä enkä kijoitusvirheitäni mollaavia, mutta, jos jotakuta sellaista, josta pidän, kohtaan tehdään vääryyttä ja ollaan epäoikeudenmukaisia, pyydän poistamaan.

Minä en ole koskaan pyytänyt poistamaan itseäni koskevia loukkauksia. Sanon takaisin, se on minun oikeuteni.

Hyvä. Aika törkeää väittää ihmisiä mielisairaiksi tai lääkehuuruissa kirjoittaviksi! Pyydä poistamaan ne.

No puhuu usein tnt.stä. Kuka se on, en minäkään tiedä?

Tällä palstalla on suurimmalla osalla kirjoittajista ihan oikeita ongelmia, jo se on ongelma, että täällä viihtyy. Joskus joku kysyikin kuinka monella on lääkitys.
Niilläkin on ongelmia, jotka kysyvät neuvoa.

Siis luen itseni ongelmaisten joukkoon, koska en näe tätä kovin järkevänä tapana viettää sunnuntaipäivää.

Eikö olekin kiva olla ihan porukalla pöpejä?

Yhteistyössä