Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?

jostain äidinkielen tunnilta mieleen jäänyt, ehkä maailman tarpeettomin muistisääntö sijamuodoista: inessa elasta illaan, adella ablalta allalle, eli siis inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi

tarpeellisempi "muistisääntö" on kaikista suomen rannikkokaupungeista jotka opeteltiin ala-asteella lauluna, ainoa huono puoli siinä on että jos pitää muistaa jotkut kaksi vierekkäistä kaupunkia esim. länsi-Suomesta niin täytyy ensin alkaa laulamaan sitä laulua alusta :D
 
"Tiina"
Itsellä ikuisesti syöpynyt mieleen miten muistaa planeettojen järjestyksen. merkurius, venus, maa ja mars vielä menee, mutta etenkin saturnus, neptunus ja uranus ovat vaihdelleet järjestystä..

Eli: Moni Vanha Maamies Miettii: Joko Se Uusi Nauris Pilkistää.
-->
Merkurius Venus Maa Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus Pluto
Varis ei ole valkoinen ja harakka ei ole harmaa :).
 
gahjj
Yläasteen maantiedon maikka käski jokaisen opetella seuraavan runon: SaoRioBrasilia UruParaBolivia ArgentiinaBueAs VeneCaracas PeruLima KoluBogo PiiiitkäChileSantiago EcuSuGuRaGu. Siinä oli etelä-amerikan valtiot ja osa pääkaupungeista mut lyhenteiden merkityksiä en muista kaikkia enää. :) Lisäks noi sydämen m, spotpa yms oli tuttuja.
mahtavaa, sama koulu ja sama maikka.. Muistan tuon lopun elämääni varmaan, aivan älytöntä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
Järjestys haarukoille veitsille ja lusikoille. Pakko laittaa aina tähän järjestykseen, kun sen kerran olen oppinut :) Haarukka -veitsi -lusikka.
Tätä sitten tavailen kun pistän ruokailuvälineitä laatikkoon.
Jep, haa-vei-lu :) Meidän tyty vei säännön vähän pidemmälle... jos aterimet siis peräkkäin, kuten meillä... ensin on pikkulusikat, jolloin muistisääntö menee PILU-HAA-VEI-LU :D
 
dgf
mulle tuotti hankaluuksia muistaa kummalla puolen autoa on tankki. :ashamed: mies sitten sanoi mulle muistisäännön siitä, "oikeissa autoissa oikealla puolella", meillä kun on lähes poikkeuksetta ollut saksalaisia autoja ja niissä lähes kaikissa taitaa olla tankki oikealla puolen... :D
 
itelläni taasen...
PuKeViRuMuSi = ekg-piuhojen järjestys rintakehällä :)
Sitte tulee keltainen vas. käteen kuten kihlasormus, loput sitte meneekin aina muuten vaan paikalleen kunhan nuo ensin saa oikein :)
Mulle mutsi opetti vuosia vuosia sitten ekg piuhoista sen, että vihreä aina vasemmalle, sitten se on punainen tupa ja peruna maa (pun käteen ja musta jalkaa) aurinko laskee vihreään länteen (kelt käteen ja vihr jalkaa)
rintakytkennät taasen muistan numerojärjestyksestä. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja itelläni taasen...;27758947:
Mulle mutsi opetti vuosia vuosia sitten ekg piuhoista sen, että vihreä aina vasemmalle, sitten se on punainen tupa ja peruna maa (pun käteen ja musta jalkaa) aurinko laskee vihreään länteen (kelt käteen ja vihr jalkaa)
rintakytkennät taasen muistan numerojärjestyksestä. :D
Mulla taas muistisääntönä näissä, että punainen ruusu kasvaa mustassa mullassa ja keltainen voikukka vihreällä niityllä. Rintakytkentöjen tarina menee niin, että moottoripyöräilijä ajaa liian lujaa liikennevaloihin (pun, kelt, vihr) tuprauttaen savut (ruskea). Sitten tulee kuolema (musta) ja pappi pukeutuu violettiin...
 

Yhteistyössä