Miehet kokeilevat synnytystä, koska se on kuulemma ihan helppo nakki. Eivät ymmärrä, miksi naiset valittavat:)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28474962]Olen tainnut valita paremman miehen kuin sinä, mulle tuollainen ei ole normaali asia niinkuin paskalla käynti ja synnytys.[/QUOTE]

Ai, mielenkiintoista, että yhdistät halolla hakkaamisen mieheen. Ilmeisesti rajut puusavotat teilläpäin?
 
Synnytyskokemukseni ei tee minusta yhtään parempaa äitiä, mutta mielestäni minullakin on oikeus lausua ääneen kokemukseni synnytyksestä.

Fiksusta kirjoitustyylistäsi päätellen, et ole tuo aikaisempi rääväsuu :)
Tottakai jokaisella on oikeus puhua kokemuksestaan, hyvistä ja huonoista.

On sitten taas eri asia tulla huutelemaan, että oottekohan vähän pilalle hemmoteltuja prinsessoja, kun ette kestä edes yhtä polttoa (btw. kuka ottaa puudutuksen yhden supparin jälkeen?). Mutta nuo tuollaiset taitavatkin olla itse niitä, jotka ovat ottaneet kaikki lailliset ja laittomat puudutteet alun kovasta uhosta huolimatta ja nyt sitten harmittaa niin kovin, kun ei pystynytkään luomuilemaan. Pitäähän se sitten purkaa muihin ihmisiin.
 
Kipu ei ole pelkästään mahassa vaan se on joka puolella; lantiossa, reisissä, ja tuntuu myös tulirenkaana sisällä emättimessä kun paikat aukee. Nuo miehet kokivat vain 50 % siitä mitä se oikeesti on.

Ja silti kivut unohtaa jo parissa vuodessa ja sitte taas laiteaan seuraavaa vauvaa alulle miehen kanssa, kyllä naiset on sitten...!!
 
Uskon että jos miehet synnyttäisivät he toisivat synnytykokemukset, -kivun esille toisella tavalla kuin naiset. Naiset kertoo usein miltä joku asia heistä tuntuu, miehet ehkä enemmin miten ja missä. Etenkin historiassa miehet kuitenkin ovat kehitelleet kivunhoitoa ja esim. synnytyksessä käytettäviä menetelmiä tai laitteita. Uskonkin että jos miehet kokisivat synnytyksen kipu yms. asiat olisi hoidettu huomattavasti nykyistä paremmin.
 
Edellisten lisäksi suurin osa miehistä tuskin kokisi mitään omantunnon tuskia vaikka eivät luomuilisi jos vain menetelmät on todettu turvallisiksi sekä synnyttäjälle että lapselle.
 
[QUOTE="vieras";28475874]Ehkäpä siitä kannattaisi huolestua jos synnytys ei satu että mistäköhän se kertoo o.O[/QUOTE]

Se kertoo kipukokemuksen subjektiivisuudesta sekä kehon keinoista käsitellä tilannetta. Itse olen ollut synnyttäessäni hirmuisessa pöhnässä kehoni omista "kipulääkkeistä", olo on ollut sellainen kevyt ja epätodellinen.

Tietenkin tällä palstalla, missä on kunnia-asia lällätellä suuntaan ja toiseen, se kertoo varmaan siitä että pimpsa on kuin kymmenen litran ämpäri.
 
Ekat supistukset alkoi joskus aamuviideltä, mutta sain nukuttua hyvin vielä niiden alkamisen jälkeen. 11-12 aikaan tuntui siltä kun jotain tapahtuis ja vein koiran kaverille (varmuuden vuoksi) joka vei sen sit hoitolaan myöhemmin. Ennen kuutta muksu oli jo sylissä ja en olis todellakaan pystynyt liikkumaan metriäkään siitä varmaan klo 14 eteenpäin. Piti vaan seisoa ja nojata siihen sängyn päällä olleeseen jumppapalloon.

Mulla muuten kun supistukset alkoi kunnolla niin ne tuli heti sen 5-7 min välein joskus jopa tiheämmin. Kesto vaan piteni kerta kerralta. Ne tavallaan hyppäs käyntiin.

Mulla eka synnytys taisi olla samaa luokkaa kuin sulla, mutta seuraavissa ei niin kipeitä supistuksia ollut kuin viimeiset 10 min ennen ponnistamisen tarvetta. Vaikka supistukset alusta asti on olleet 3-4min välein, on hyvin väkeissä saanut kassit pakattua. Mutta tosiaan kun kohtu aukeaa 1cm minuutissa, niin en tiedä voiko sähköiskuillla mahaa saada yhtä kovaa kipua. Mulla pahin kipu on tuntunut siltä, kuin lantioa revittäisiin kahtia.
 
Mulla eka synnytys taisi olla samaa luokkaa kuin sulla, mutta seuraavissa ei niin kipeitä supistuksia ollut kuin viimeiset 10 min ennen ponnistamisen tarvetta. Vaikka supistukset alusta asti on olleet 3-4min välein, on hyvin väkeissä saanut kassit pakattua. Mutta tosiaan kun kohtu aukeaa 1cm minuutissa, niin en tiedä voiko sähköiskuillla mahaa saada yhtä kovaa kipua. Mulla pahin kipu on tuntunut siltä, kuin lantioa revittäisiin kahtia.

Toihan oliskin näppärä :D Mut kun ei voi tietää, niin pakkasin kassin valmiiksi ja mies on sopinut muksulle kyytiä hoitoon (20km väärään suuntaan) vaikka sitten ilman meitä.
 
Uskon että jos miehet synnyttäisivät he toisivat synnytykokemukset, -kivun esille toisella tavalla kuin naiset. Naiset kertoo usein miltä joku asia heistä tuntuu, miehet ehkä enemmin miten ja missä. Etenkin historiassa miehet kuitenkin ovat kehitelleet kivunhoitoa ja esim. synnytyksessä käytettäviä menetelmiä tai laitteita. Uskonkin että jos miehet kokisivat synnytyksen kipu yms. asiat olisi hoidettu huomattavasti nykyistä paremmin.

Juuri näin. Miehet ei ät ajattelisi, että kipu on sellainen mikä pitää sietää ja synnytyksen olevan pakollinen maratoni vauvan pusaamiseen. Vaan siihen oli keksitty vempaimet, joilla vauva vain vedettäisiin maailmaan. Keisarinleikkaukset olisi varmasti se yleisin synnytysmuoto.
 
Toihan oliskin näppärä :D Mut kun ei voi tietää, niin pakkasin kassin valmiiksi ja mies on sopinut muksulle kyytiä hoitoon (20km väärään suuntaan) vaikka sitten ilman meitä.

Totta ja ainahan voi tulla kiirelähtö vaikka kesken kauppareissun, joten on helpompi, kun ainakin oma kassi on pakattuna valmiina, jonka mies voi helposti jälkeenpäin käydä kotoa hakemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
No kylläpäs on taas mennyt huvittavaksi koko keskustelu. Alkuperäinen ajatukseni oli lähinnä piristää päivää, eikä lähteä haastamaan kisaa siitä, kuka kestää mitäkin. Hävetkää nyt edes jos tajuatte te, joiden mielestä standardiasteikko kivulle on jossakin julkaistu, ja sen perusteella voidaan asettaa synnyttäjät paremmuusjärestykseen.

Jokainen hoitotyötä tehnyt ja ihan normaaliälyllä varustettu ihminenkin ymmärtää, että kivun kokemus on nimenomaan kokemus, jota voidaan luotettavasti mitata henkilön itsensä ilmoittamana. Tähän on apuvälineinä mm. sellainen viivoittimen malliin tehty asteikko, jonka avulla puhekyvyn vieneen kivun määrää voi itse ilmoittaa asteikolla 1-10. Tiedän synnyttäjiä, jotka ovat kipushokissa jo parissa sentissä, ja se ei ole leikin asia. Synnytys ei etene, koska kipu estää rentoutumisen. On myös erilaisia pelkoja ja sosiaalisia stressiperusteita, jotka voimistavat kivun kokemusta. Lisäksi on rakenteellisia eroja sekä luustossa että synnytyskanavan kudoksissa, joista hyvänä esimerkkinä voidaan pitää mm. eroja vatsanpeitteiden kudostyypeissä: Toiset saavat raskausarpia, vaikka kuinka levittäisivät viidesti päivässä erilaisia hoitotuotteita plussatestistä lähtien vatsaansa, ja toisille ei arpia synny, vaikka eivät ikinä hoitaisi ihoaan. Ovatko nämä kudosrepeämiin taipuvaiset naiset huonompia, eivät huoledi itsestään eivätkä ole viitsineet olla arpeutumatta?

Omasta puolestani voin sanoa, että olen synnyttänyt esikoiseni vahvasti lääkittynä ja toisen lapsen ilman kipulääkkeitä (aquarakkuloita lukuunottamatta -jotka itse asiassa vain lisäsivät kipua. Minulla siis eivät toimineet toivotulla tavalla) ja jos nyt pitäisi kolmas lapsi synnyttää, olisin kiitollinen kaikesta lääkkeellisestä avusta, joka helpottaisi oloa. Äidin lääkitseminen on usein myös lapsen etu: valtava kipu hidastaa tai joskus jopa pysäyttää synnytyksen etenemisen. En kuitenkaan kuollut toiseenkaan synnytykseen, mutta rukoilin lääkettä. Molemmissa on puolensa, tosin en liputtaisi kummankaan puolestai erityisesti. Jos joku kertoo tarvitsevansa lääkkeitä heti avautumisvaiheen alussa, toivon, että hän niitä saa. Sellainen yksislmäinen itseruoskinta (= kuuluu synnyttää luomuna, näin olen päättänyt, kärsin lapseni takia jne.) on täysin aivotonta. Jokainen tietää, että kipu kuuluu synnytykseen, mutta onneksi jokainen järkevä ihminen myös tietää, että sairaalat ovat avunsaantia varten.
 
Kyllä moni näistä idiootteistakin varmasti tietää, että kipu on jokaiselle erilanen kokemus, mutta siitähän he vetävätkin vain sen johtopäätöksen, että he ovat parempia ihmisiä/äitejä/naisia kun he eivät kipua koe yhtä paljon kuin joku toinen. Moni pitää korkeaa kipukynnystä jonain henkilökohtaisena saavutuksena ja muita vain heikkoina kun heillä on matalampi kipukynnys.
 
[QUOTE="vieras";28487541]Kyllä moni näistä idiootteistakin varmasti tietää, että kipu on jokaiselle erilanen kokemus, mutta siitähän he vetävätkin vain sen johtopäätöksen, että he ovat parempia ihmisiä/äitejä/naisia kun he eivät kipua koe yhtä paljon kuin joku toinen. Moni pitää korkeaa kipukynnystä jonain henkilökohtaisena saavutuksena ja muita vain heikkoina kun heillä on matalampi kipukynnys.[/QUOTE]

kyllähän se näin on, tuo ajatuskulku todennäköisesti. Se vaan on vastoin kaikkea inhimillistä logiikkaa, joten turhaa kai selitellä asiaa enempää. Jos ei äly riitä tajuamaan, niin en voi auttaa.
 
Edellisten lisäksi suurin osa miehistä tuskin kokisi mitään omantunnon tuskia vaikka eivät luomuilisi jos vain menetelmät on todettu turvallisiksi sekä synnyttäjälle että lapselle.

Miksi pitää sitten tuntea huonoa omaatuntoa, jos kivun lievitys on todettu turvalliseksi äidille ja lapselle? Tuohan ei ole mitään muuta kuin taikauskoa tai sitten jotain sairasta martyyriutta.
 
Juuri näin. Miehet ei ät ajattelisi, että kipu on sellainen mikä pitää sietää ja synnytyksen olevan pakollinen maratoni vauvan pusaamiseen. Vaan siihen oli keksitty vempaimet, joilla vauva vain vedettäisiin maailmaan. Keisarinleikkaukset olisi varmasti se yleisin synnytysmuoto.

Voi sitä naisetkin yrittää kehitellä jotain kivunlievitystä nykyisin. Kyllä satakin vuotta sitten lääketiede oli vähän lapsen kengissään, että tuskin nyt on kyse siitä, että miehiä vaan ei ole huvittanut kehitellä naisille jotain lapsen ulos veto -vempaimia.
 
Mulla on korkeakipukynnys. Hammaslääkärissä poraamiset ym menee helposti ilman puudutusta, useita leikkauksia läpikäynyt ilman suurempia kipuja. Synnyttäminen olikin aivan eri juttu. Ekoja supistuksia en tuntenut lainkaan, vasta kun lapsivedet meni rupesi tuntumaan. Lopulta kipu oli niin sietämätöntä, että pyörryin sairaalassa. Synnytyskipu on niin kokonaisvaltaista verrattuna muuhun kipuun. Siinä on koko pää aivan pöhnässä, oksettaa ja voimaton olo. Omassa symnytyksessä kipu alkoo niin yht äkkiö ja kokonaisvaltaisesti, etten tajunnut pyytää mitään helpottavaa ennen kuin oli aika ponnistaa. Itse ponnistusvaihe olikin helppo ja nopea, ei kipeä laisinkaan.
 

Yhteistyössä