Mieheni vanha hääkuva kummittelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen ja vihainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen ja vihainen

Vieras
Ongelmani on seuraava: olen asunut nykyiseni mieheni kanssa 4v yhdessä, on yhteinen ok-talo siis. Ikää on 33-38v. Mieheni oli aiemmin naimisissa vuoden (!) ja edelleen makaa hänen hääkuvansa hänen vanhempien kirjahyllyssä. Olen sanonut miehelleni useita kertoja että se on poistuttava, eli että hänessä on oltava sen verran miestä että ottaa sen pois tai sanoo äidilleen että se on poistuttava ja meidän kihlakuvamme on tultava tilalle. Mutta ei, mitään ei tapahdu. Osa jopa hänen sukulaisista luulee edelleen mieheni olevan aviossa tämän eksän kanssa!

Olenko ylireagoiva? Kauanko voin vielä katsella. Minä olen, pohjamaalta kun olen, aika ankara+ vittumainen ihminen tarpeen vaatiessaja voin sanoa siis aika pahastikin. Joku kerta se foto voi todella lentää takkaan. Argg....

Vanhempani kävivät kerran kylässä heillä ja ihmettelivät mulle kahdenkesken samaa että miksi entisen muijan kuva kummittelee enää hyllyssä. Mitäs minä sille voin.

Ongelmani on seuraava: olen asunut nykyiseni mieheni kanssa 4v yhdessä, on yhteinen ok-talo siis. Ikää on 33-38v. Mieheni oli aiemmin naimisissa vuoden (!) ja edelleen makaa hänen hääkuvansa hänen vanhempien kirjahyllyssä. Olen sanonut miehelleni useita kertoja että se on poistuttava, eli että hänessä on oltava sen verran miestä että ottaa sen pois tai sanoo äidilleen että se on poistuttava ja meidän kihlakuvamme on tultava tilalle. Mutta ei, mitään ei tapahdu. Osa jopa hänen sukulaisista luulee edelleen mieheni olevan aviossa tämän eksän kanssa!

Olenko ylireagoiva? Kauanko voin vielä katsella. Minä olen, pohjamaalta kun olen, aika ankara+ vittumainen ihminen tarpeen vaatiessaja voin sanoa siis aika pahastikin. Joku kerta se foto voi todella lentää takkaan. Argg....

Vanhempani kävivät kerran kylässä heillä ja ihmettelivät mulle kahdenkesken samaa että miksi entisen muijan kuva kummittelee enää hyllyssä. Mitäs minä sille voin.

Niin ja siis. Mieheni suku on savosta, lieneekö sitten savolaista lupsakkuutta tämäkin asia. Kerran siideripäissään mieheni äiti tokaisi hihitellen että poikansa entinen vaimo oli vain niin nätti että katselee mielellään sitä kuvaa hyllyllään. Olin sanaton, minä en näin kieroa huumoria ymmärrä. En yhtään ihmettele ettei moni-kansalliset avioliitot onnistu jos kotosuomessakin löytyy näin isoja kulttuurieroja. Näin jäyhänä pohjalaisneitona en kyllä lämmennyt nauramaan tuollaiselle huumorille. Pitääkö mun tulla sitten joku kerta puukon kanssa että siinä teille huumoria,häipyykö se kuva vai ´häivynkö minä?

Viimeksi muokattu:
Ymmärrän kyllä sen, että asia voi tuntua pahalta. Olisi kiva, jos laittaisivat kihlakuvannekin sinne esiin. Tunteen siis ymmärrän. Mutta. Mutta mutta. Kuules.

Kyllähän kyse on kuitenkin toisten ihmisten omasta kodista, jonka esineistöön sinulla ei ole mitään oikeutta puuttua yhtään millään lailla. Et sinä heillä sisusta, etkä määrää, mikä on heille tärkeää, mitä he pitävät esillä jne. Sinun kotisi on se, missä voit miettiä, mikä on esillä ja mikä ei. Toisen asujan kanssa neuvotellen mieluusti sielläkin. Mutta ei kenenkään muun koti.

Ja tavaran tuhoaminen toisten kodissa on rikos.

Totta on, että appivanhempien koti on heidän kotinsa ja heillähän on periaatteellinen oikeus vaikka vuorata seinänsä ex-miniän kuvilla. Mutta kysehän tässä ei nyt olekaan siitä vaan pikemminkin siitä, mikä on korrektia. Kyllä minäkin pitäisin ja pidän erittäin outona, että ex-avioparin kuvaa säilötään hyllyllä kuin mitäkin kultamunaa. Olisi korrektia ottaa kuva pois, vaikkei sinne teidän kihlakuvaanne laittaisikaan esille.

Riehumisen sijaan suosittelisin kuitenkin ihan avointa keskustelua asiasta. Sano suoraan appivanhemillesi, että sinusta on omituista, että he roikkuvat vielä menneessä ja säilövät tuota muinaisjäännettä kirjahyllyssään. Varsinkin kun on hyvin todennäköistä, että ex-miniä on jatkanut elämäänsä eteenpäin eikä ole enää takaisin taloon tulossa. On kieltämättä myös mieheltäsi kohtalaisen munatonta touhua, ettei saa asiasta sanottua - asiasta joka nimenomaan kuuluisi hänen sanoa, kun eivät vajukkivanhemmat tunnu sitä itse tajuavan. TAi ehkä vielä parempi olisikin käydä hyvin tiukka arvokeskustelu asiasta miehesi kanssa ja todellakin pistää kova kovaa vastaan niin, että HÄN pistää vanhempansa ruotuun. Se on hänen tehtävänsä, ei sinun tulokkaana.

Itse varmaan tuossa vaiheessa olisin jo ojentanut kihlasormuksen takaisin miehelle ja sanonut, että palaa exänsä luo, kun koko perhe tuntuu olevan tämän pauloissa vieläkin. En kyllä haluaisi miniäksi taloon, jossa minua tarkoituksellisesti loukattaisi noin. Siitähän siinä on loppujen lopuksi kysymys - halusta loukata ja näyttää miten et ole tervetullut sukuun.

Sanoisin miehelle etten tule appivanhempien luokse kylään niin kauan kuin kuva on siellä. Mies varmaan saisi asian sitten hoidettua, ellei halua keksiä jatkuvia selityksiä.

Jos appivanhemmat ovat noin tyhmiä,että pitävät poikansa ja x-muijan hääkuvaa kunniapaikalla,minä kiertäisin moisen paikan kaukaa.Joku tolkku kerjätessäkin.Tyhmä saa olla,muttei liian tyhmä.

Hei. Se on appivanhempien asia, mitä pitävät esillä. Osalla ihmisistä se vain on tapa pitää valokuvia tärkeistä hetkistä esillä.

Jos kumppanillasi olisi lapsia, niin heidän huoneessaan voisi olla vanhempien hääkuva. Miten sen kestäisit?

"Minä olen, pohjamaalta kun olen, aika ankara+ vittumainen ihminen tarpeen vaatiessaja voin sanoa siis aika pahastikin. Joku kerta se foto voi todella lentää takkaan. Argg...."

Taitavat kihlattusi vanhemmatkin olla jäyhiä pohjaalaisia, joten siinähän kiivailette. ;-)

Joo just tämmöösien tyyppien (ap) takia meil pohojalaasilla on turhan vittumaanen maine! Ei kaikki oo mitään puukojunkkareita ja kyl meist jotkut osaa ajatella asioota muidenki kannalta.

Tosta valokuvasta: Turha sille äijälle on siitä valittaa, ei se äijä sitä kuvaa sinne hyllylle kuitenkaa oo laittanu! Jotkut vanhanaikaaset ihmiset ny vaan on sellaasia et ne uskoo viäläki siihen yhteen ja ainoaan tosirakkauteen ja yleensä se ensimmääne vaimo/mies saa sen tietyn paikan vanhojen appivanhempien sydämmessä! Ei sun siitä tarvi herneitä nenääs vetää, eikä se tarkoota ettet sä olis niille yhtään tärkee!

Olen sitä mieltä, että kun avioliitto on päättynyt eroon, silloin ei pidetä esillä vanhoja kuvia.
Se on epäkorrektia miestäsi ja ennen kaikkea sinua kohtaan.

Appivanhempienkin on aika huomata, että menneet ovat takanaja nyt eletään ihan uutta aikaa.
Jos he ovat niin tolloja, miehesi kuuluisi heille siitä huomauttaa.

Muistan nuorena morsiamena kuinka satutti kun sulhaseni veli kiusoitteli sulhastani ex-tyttöystävillä.
Se oli mielestäni huonoa käytöstä ja suorastaan v.......suutta.

Hän olisi toki voinut tehdä sen silloin kun veljekset olivat keskenään, mutta se kiusoittelu tapahtui aina minun ollessani paikalla.

Nyt elän toista liittoa ja milloinkaan kukaan mieheni sisaruksista ei ole muistellut hänen entisen elämänsä naisia.
Heistä olemme toki keskustelleet ihan kahden kesken.

Mistäs päin Suomea se sun ukkos on?
Jospa sekin selittäis jotain asiasta.

Viimeksi muokattu:
Siis tarpeen vaatiessa tiukka pohjalainen?? Neljä vuotta kummiskin olet jo jaksanut katsella miehen hääkuvaa anoppilassa.

No, ehkä se tarve ei ole vielä vaatinut tiukkoja toimenpiteitä.

Olenko ylireagoiva? Kauanko voin vielä katsella. Minä olen, pohjamaalta kun olen, aika ankara+ vittumainen ihminen tarpeen vaatiessaja voin sanoa siis aika pahastikin. Joku kerta se foto voi todella lentää takkaan.

Voi elämä kevät - on sulla "ongelma" tosiaan - yksi hemmetin valokuva saat sut pois tolaltasi. HALOO, se on vain valokuva. Kuvassa on siis miehesi jonka vanhemmat haluavat pitää lapsensa kuvaa näkösällä. So what jos siinä on joku toinenkin samassa kuvassa. Se on sitäpaitsi elettyä elämää jota et voi pois pyyhkiä vaikka kuinka mielesi tekisi.

On minunkin appivanhemmillani kaikkien neljän lastensa hääkuvat hyllyssä vaikka puolet lapsista on sittemmin eronnut, eikä se hetkauta minua suuntaan eikä toiseen vaikka mieheni hymyileekin iloisesti siinä exänsä kanssa.

Että voi joillakin olla stressiä turhanpäiväisistä asioista. Toivottavasti miehesi jaksaa kanssasi jos olet tuollainen pilkun viilaaja. Lycka till.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja käytöstä;10310169:
Olen sitä mieltä, että kun avioliitto on päättynyt eroon, silloin ei pidetä esillä vanhoja kuvia.
Se on epäkorrektia miestäsi ja ennen kaikkea sinua kohtaan.

Appivanhempienkin on aika huomata, että menneet ovat takanaja nyt eletään ihan uutta aikaa.
Jos he ovat niin tolloja, miehesi kuuluisi heille siitä huomauttaa.

No minä ymmärtäisin jotenkin asiasta yskäisyn, jos mies pitäisi sitä kuvaa esillä kotonanne.

Mutta en minä suomeksi sanoen ymmärrä, miksi appivanhempien pitäisi valikoida sisustuksensa omassa kodissaan jonkun satunnaisesti talossa käyvän takia, oli miniä tai muu. Huh. Heille kuva ilmeisesti on tärkeä, ja silloin se on, ja sillä siisti. Ei meistä kukaan saa tulla tulkuttamaan toiselle, ettei joku asia, ihminen, tilanne tai muisto saa olla tärkeä - ei ainakaan silloin, jos toinen pitää sen asian omalla tontillaan. Mitä heidän kotinsa ainoastaan on. Se ei ole ap:n tonttia mielestäni mitenkään, se on vain kyläilypaikka. Anna historian olla paikallaan, ei se sinua sieltä tule syömään.

Kuten tuolla joku jo sanoikin, monelle kuvat ovat tärkeitä, ja monet ihmiset ajattelevat ne niin, että ne ovat elämänhistorian kulku, ja se pidetään esillä, kokonaisena, kaikkineen. Vaikkapa juuri kaikki ne elämässä olevat ja olleet ihmiset, jotka ovat tai ovat olleet tärkeitä joskus. Moni vanha ihminen ajattelee näin, mutta moni nuorempikin (khröm :)

Jälkikäteen vaiheita poistamatta, se tuntuisi ehkä pahalta jo ajatuksena, oli kuva mikä tahansa.

Itse järkytyin ihan suunnattomasti, kun kuulin kaverini repineen mieheltään valokuvia, jotka esittivät entistä vaimoa. Itse en IKINÄ pystyisi moiseen, minulle valokuvat ovat lähes pyhiä, ja ne ovat muistoja, joita en ikinä kokisi olevani oikeutettu viemään miesystävältäni. Kellään ei ole oikeutta kenenkään muistojen vientiin, ei miehen, vaimon eikä appivanhempien. Jos toisen muistot ovat uhka ja mennyttä pelätä pitää, silloin itse hoitaa tämän päivän huonosti... Tai on mennyt tilanteeseen, jossa edellinen liitto ei tosiasiassa ole vielä loppunutkaan, ja sellaiseen taas ei kannata mennä muutenkaan. Mutta ei sitä ulkoapäin voi lopettaa, ei surutyötäkään.

Toki silloin olisi mukava, että MYÖS se nykyisen kuva siellä olisi, mutta ehkä appivanhemmat eivät vain vielä ole kypsiä siihen, eikä heidän haluaankaan voi määrätä. Ehkä se tulee ajallaan, mutta tuskin sillä, että heidän tontilleen mennään ulkoapäin komentelemaan...

Kuvat ovat sentään vain kuvia. Ja jos he nyt sen vaivaisen verran enää asiaa kaihoavat, että yksi kuvariepu on hyllyssä, ei ole kyllä iso hätä. Minusta tuntuisi taas hullulta paremminkin sen poisto, sehän olisi perinteistä neuvostoliittolaista historiankirjoitusta jo sekin, poistetaan pätkä, kun jotakuta kävijää ei se pätkä miellytä. Ja sitten taas toinen pätkä, kun valta vaihtuu... Ei se ole sinulta poissa, että he haluavat pitää koko historiansa! Ja kotinsa...

Ei historia ketään kirjahyllystä pure. Kyllä haavat silloin tulevat oikeasti jostain muusta.

Erosin aikanani kihlatustani ja kuvani jäi kunniapaikalle anopin hyllyyn vuosiksi. Siis siinä kuvassa olin pelkästään minä, oli muistaakseni ylioppilaskuvani. Kun ex-anoppini jonka kanssa silloin tällöin vielä soiteltiin (hänen aloitteestaan aina) nauraa kihersi minulle, että poikansa uusi naisystävä on siitä kuvasta hirveän mustasukkainen, sanoin että ota nyt hyvä ihminen se kuva sieltä pois ja laita muistojen laatikkoon. Toivottavasti laittoi.

Minulla on entisen mieheni kuvia ja meidän hääkuviammekin albumissa laatikossa ja miehelläni oli myös omia hääkuviaan kenkälaatikollinen, mutta hän antoi ne tyttärelleen. Minusta olisi saanut pitää ne meilläkin. Ei yhtään häiritse, tosin esille en laittaisi omiani enkä sallisi hänenkään laittavan omiaan.

Saattaisi olla, että mua rassaisi, jos anopilla olisi mieheni entinen hääkuva hyllyssä. Ei ole, kun eivät tykänneet entisestä miniästä, minä olen se hyvä...

Mutta en ikinä menisi sanomaan anopille, että heitä tuo kuva jo pois, miehelleni voisin jurputtaa. Mutta hän nyt olisi käynyt itse heittämässä exänsä kuvan sieltä jonnekin, kun heidän eronsa oli vaikea.

Koeta vaan kestää, et voi toisen kotona mitään uudistuksia vaatia.

Jos olisin appivanhempi uudelle miniälle, vävylle, kyllä laittaisin entisen hääkuvan muitten valokuvien kanssa samaan talteen. Kunnioittaisin heidän uutta yritystä olla onnellisia, ilman että joku vanha hääkuva on pilaamassa heti alkuunsa.

Ollaanpa täällä ilkeitä ap:lle. Miettikää nyt hiukan itseänne samaan tilanteeseen. Vaikka tehän ootte kaikki täydellisiä, ettekä minkään kerran eronneen kanssa yhdessä, niinkö?

Mun mielestä on ap:n miehen asia laittaa vanhempansa järjestykseen asiasta. Luulisi se kuva häntäkin häiritsevän! Ja jos ei kuva häiritse, niin ainakin sillä pitäisi olla miehelle merkitystä, että hänen nykyinen kihlattunsa siitä loukkaantuu. Miehen pitäisi siis tehdä asialle jotain jos nykyistään rakastaa ja yhteisestä tulevaisuudesta välittää. Kuulostaa varsin saamattomalta mieheltä, mutta se taitaa kuulua savolaisuuteen.

Teeppäs ensi kerralla niin, että viet mukanasi seuraavalla kerralla kauniisti kehystetyn kihlakuvanne ja laitat sen ihan omin pikku kätösin kirjahyllyyn miehen hääkuvan viereen. Sitten vaan annat olla ja jätät vanhojen höppänöiden sisustukset omaan arvoonsa :)

Minäki oon pohojammaalta, mutta en silti tommosesta haloota nostais. Kyseessä on vaan pelkkä valokuva ja vissiin se päivä on ollu anopille ja appiukolle joskus mieleenpainuva kun nää meni naimisiin, ja ovat siksi myös säilyttäneet kuvan. Onhan siinä kuvassa heidän oma poikansa.

Teeppäs ensi kerralla niin, että viet mukanasi seuraavalla kerralla kauniisti kehystetyn kihlakuvanne ja laitat sen ihan omin pikku kätösin kirjahyllyyn miehen hääkuvan viereen. Sitten vaan annat olla ja jätät vanhojen höppänöiden sisustukset omaan arvoonsa :)

No sitä nyt kyllä ei voi tehdä.
Jos joku vieras tulis mun hyllyäni järjesteleen, heittäisin sen vieraan ulos omilla pikku kätösilläni.
Jokainen järjestelkööt hyllynsä "iha ite".
Muorisko vois olla sen verran fiksu, että laittais sen poikansa entisen liiton vihkikuvan albumiin ja katselis sitä sieltä vaikka päntiönään uuden miniän poistuttua.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä