Mieheni mustasukkaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häkissä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häkissä

Vieras
Mitähän tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Olemme seurustelleet 4 vuotta ja koko tämän ajan mieheni on ollut enemmän ja vähemmän mustasukkainen. Jos ystäväni pyytää minua vaikkapa kaupungille kahville niin mieheni alkaa heti aprikoida ja kyseenalaistaan menojani. Vaikka kuinka selittäisin, että Maija se sielä vain niin miehen pitää heti alkaa kommentoida: "Niin, Teuvopa hyvinkin".

Mies ei päästä minua yksin baariin kavereideni kanssa. Minä vieläpä olen sellainen, että juon vuodessa tyyliin 4 kertaa ja baarissa olisin siis selvinpäin. Miehen kanssa baaristellessa meno on jotenkin kummallisen jäykkääkin. Mies kommentoi sieläkin minulle kuinka ei ikimaailmassa voisi päästää minua ilman häntä sinne, koska nurkkapöydän Eskokin näyttää katselevan minua. Tanssilattialla minun täytyy sitten olla ihan liimautuneena mieheeni. Katse ei saa minulla yhtään harhailla minnekään päin tai heti tulee nootia siitä, kuinka vilkulen ja flirttailen jollekin muulle.

Jos minulla tulee illalla viesti puhelimeen niin mieheni alkaa heti kommentoida tyyliin: " Jaahas, ettei vain olisi jotain peliä sinulla meneillään jonkun kanssa". Miehen sinkkukaverin tykätessä Facebookissa profiilikuvastani miehen kommentti: "Minusta vähän tuntuu siltä, että olet alkanut itse lirkutella tuolle Taunolle".

Sitten jos lähdemme miehen kanssa käymään vaikkapa shoppailemassa ja minä meikkaan ja laittaudun ihmismäiseksi niin mies on heti sitä mieltä, että minun ei tarvitse laittautua, koska minullahan on jo mies eikä minun tarvitse näyttää viehkeältä muiden miesten silmissä. En minä mitenkäään ylihienona edes lähde kaupungille, mutta en jätesäkissäkään sielä halua kuljeksia.

Tämä on jotenkin vaikea tilanne. Rakastan kyllä miestäni hyvin paljon, mutta miksi hän haluaa sulkea minut häkkiin? Olen puhunut mieheni kanssa hänen mustasukkaisuudestaan, mutta hän on vankasti sitä mieltä, että ihan tervettä mustasukkaisuutta tuo on. En todellakaan halua erota, mutta miten keplottelen hänet parisuhdeterapiaan kanssani, jotta tätä tilannetta voitaisiin alkaa purkaa.

Hän on kyllä selitellyt mustasukkaisuuttaan sillä, että ei halua menettää minua. Toisaalta tuo on ihan ymmärrettävää, mutta minä en ole edes missään vaiheessa vihjaillut erosta mitään.

Perjantaina mies oli kavereidensa kanssa baaristelemassa ja he olivat käyneet saunassa ennen sinne menoa. Sielä joku mieheni ystävän ystävä (jonka mieheni on tuntenut hyvin lyhyen aikaa) oli ohimennen sanonut tyyliin: " Se sinun Maijasi kyllä on oikein mukava nainen". Tästä mies sitten veti oman johtopäätöksensä, että hänen kaverin kaverinsa meinaa iskettää minut.

Tällaista tämä on...

No miettisin kyllä kaks kertaa, kannattaako tuollaisen kanssa jatkaa suhdetta ja perustaa perhettä. Itse en uskaltais, tuollaiset taipumukset kun tuppaa vaan pahenemaan ajan myötä.

Mieheni ei kuitenkaan koskaan ole lyönyt tai ollut väkivaltainen minulle tai muillekaan. Eikä hän soittele ja terrorisoi puhelimitse jos olen töissä tai vaikkapa kaupassa. Eikä hän kyllä silloinkaan terrorisoi, jos lähden käymään vaikkapa vanhempieni luona. Jos en kuitenkaan soittele reissuiltani hänelle niin sitten hän on äytynyt kun palaan kotiin.

joko mustasukkasuus pitää loppua, tai eroatte. ei kukaan ansaitse tuollaista kohtelua.

miltä miehestäsi tuntuisi jos sinä kohtelisit häntä noin? "terve mustasukkaisuus" on kaukana tosta.

itse elin tollasessa suhteessa vuosia, mies kyllä sai mennä ja pitää hauskaa mutta minä en saanut edes moikata ala-asteelta tuttuja kavereita. siinä miehessä oli paljon muutakin vikaa... turhaa yritin pelastaa tollasta suhdetta, se oli myrkkyä ja yhä kärsin seurauksista. äkkiä pakoon sanon minä.

miehellä on vissiin ollut huonoja kokemuksia vähän liikaa kun on noin yli suojeleva.. siis itseään kohtaan.

luultavasti hän ajattelee että kohta menetän hänet siksi että rajoitan liikaa mutta ei pysty silti hallitsemaan menettämisen pelkoaan,muulla tavalla kuin hallitsemalla sitä tilannetta mikä aiheuttaa hänessä ahdistusta! ihminen pyrkii vähentämään kaikin keinoin kokemaansa ahdistusta.. joskus ne keinot vo ituntua toisista jopa järjettömiltä!

sä voit tietyillä jutuilla lieventää tota,mutta luulisin että mies tartteis apua ahdistuksensa käsittelyyn(ei ehkä itse edes tajua että se on ahdistus se tunne) hänellä ei taida nyt olla muita keinoja.

eli kysymys: sanotko miehelle että rakastat häntä? haluatko häntä? vai onko seksuaalinen mielenkiintosi vähentynyt?

miten suhtaudut kun miehes käyttäytyy mustasukkaisesti? jos suutut se vahvistaa tunnetta että hän on oikeassa.

oletko kokeillut sitä että sanot rakastavasi häntä? sano miehelle että ei tartte pelkää.

rauhallisena hetkenä kannattais varmaan yrittää puhua niistä asioista jtoka on hänellä johtaneet järjettömään menettämisen pelkoon. tuossa asiassa psykoterapeutti olisi suureksi avuksi! seurakunnalta löytyy sellaisia,ovat vielä ilmaisia!

”Joka ei ole mustasukkainen, ei rakasta”, ajattelee moni. Aiheesta on kirjoitettu paljon ja se puhuttaa ihmissuhdekuvioita miettiviä, teatterin, elokuvan, laulun ja taiteen tekijöitä. Tästä huolimatta aihetta on tutkittu tieteellisesti hyvin vähän. Mustasukkaisuutta tunteena hävetään ja henkilökohtaisesti sitä on vaikea käsitellä. Sen primitiivisyyden vuoksi sitä ei myöskään kukaan saisi tunnustaa potevansa. On kuitenkin hyvä tietää, että mustasukkaisuus on normaali ja inhimillinen tunne.

Mustasukkaisuus voi olla seurasta tietystä vuorovaikutuksesta, joka vallitsee parin välillä. Esimerkiksi tilanteessa, jossa toinen haluaa enemmän kahdenkeskistä aikaa ja läheisyyttä kuin toinen, voidaan päätyä ajan kanssa tiettyyn negatiiviseen kehään. Tässä kehässä toinen on koko ajan mustasukkaisena vaatimassa ja painostamassa toista läheisyyteen sekä epäilemässä kumppanin motiiveja, jos toinen ei läheisyyttä halua. Tällöin hän itse provosoi omalla käyttäytymisellään toisen vetäytymisen. Mitä enemmän hän painostaa, sitä enemmän toinen vetäytyy.

Ja toisinpäin; mitä enemmän toinen vetäytyy, sitä enemmän toinen painostaa. Lopulta molemmat edesauttavat kielteisessä vuorovaikutuksessa pysymistä. Molemmat ovat mustasukkaisten ja voimakkaiden tunteiden armoilla ja niiden uhreja. Kun mustasukkainen ei hallitse tunteitaan, on haastavaa löytää yhdessä rakentavia välineitä tilanteen ratkaisemiseksi. On hyvä muistaa, ettei tilanteessa ole kyse tieten tahtoen kiusaamisesta. Mustasukkainen kokee, ettei toinen välitä ja hänen itsetuntonsa ”vuotaa”. Painostettuna ollessaan vetäytyvä osapuoli ei taas ehdi saada kiinni omista tunteistaan, vaan joutuu keskittymään puolustautumiseen ja suojautumiseen toisen epäilyjen ja painostuksen alla.

Tässä tilanteessa auttaa, jos painostava ja mustasukkainen osapuoli tiedostaa omat tunteensa ja ottaa vastuuta niistä ja käyttäytymisestään. Hän voi lakata painostamasta toista ja antaa toiselle tilaa. Näin toisen on mahdollista tulla vastaan. Myös vetäytyvä voi nostaa profiiliaan ilmaisemalla korostetummin toisen merkitystä itselle, jolloin painostusta ei tarvita.

Mustasukkaisuustilanteessa auttaa myös ymmärrys toisen tunteille

Mustasukkaisuus on myös niin sanottu suojautumistunne, kuten esimerkiksi viha. Sen avulla rakennetaan välimatkaa ja suojaa suhteessa kumppaniin. Kun mustasukkaisuus myönnetään, sen sisällä voidaan havaita myös niin sanottuja perustunteita, haavoittuneisuutta, pelkoa, surua, yksinäisyyden tunnetta. Niitä ilmaisemalla rakennetaan läheisyyttä.

Ei oo normaalia, en sietäis moista. Toi on huolestuttavaa, että sanot että ei oo ollu ees väkivaltanen tai muuta. Ihan kuin olettaisit että olisi, eikä tuokaan kyllä tervettä ole. Henkistä väkivaltaa. Meillä ukko oli mustis alkuun tosi pahasti ja sanoin ihan suoraan että en kestä yhtään sellaista ja se loppui siihen. Setvitti asiat päässään ja muuten puhutaan asioista kuin aikuiset ja todellakin saan mennä mihin haluan, milloin haluan ja missä vaatteissa haluan. Ja niin saa miehenikin. Nyt järki käteen.

en katselisi sekuntiakaan enää tuollaista.. mä kun laitan hyvin istuvat farkut ja naruolkaintopin ku lähetään vaikkapa vaan citymarkettiin niin mies tuntuu olevan ylpeä siitä että vaimoa joku katsookin pitempään. Pari päivää sitten ilmoitin, että 25.pvä meen Lahteen moikkaamaan kaveriani "Maijaa" viiden vuoden tauon jälkeen.. mies siihen, että sehän on kiva idea. meetkö bussilla vai junalla?

tai jos sanon että haluun mennä krouviin oluelle ni mies sanoo et mee vaan. kavereistani liki kaikki ovat miespuolisia, mies tuntee heidät niin että saatan lähtee vaikka "Pekan" kanssa hohtokeilaamaan