Mieheni ei luota minuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella epätoivoinen

Vieras
Anteeksi jo etukäteen, tästä tulee kauhea vuodatus, mutta en tiedä kenelle muullekaan tästä voisin puhua.

En tiedä mitä tekisin, mieheni ei mielestäni luota minuun, vaan pitää minua jollain tavalla hieman alempiarvoisena. Tai siltä ainakin tuntuu. Välillä tuntuu, ettei mieheni arvosta minua tai rakasta minua oikeasti (?). Tästä esimerkkinä se, että kun yritimme saada lasta, ja emme onnistuneet vähään aikaan, mieheni sanoi että jos syy on minussa, ja hän voisi saada lapsia mutta minä en, niin hän ei tiedä mitä hän tekisi, että hän ehkä sitten etsisi jonkun toisen vaimon itselleen, koska haluaa ehdottomasti biologisen lapsen, ei adoptoitua. :( Tästä jäi mulle todella paha mieli, ihan kuin minä en olisikaan miehelle rakas jollen voisi hänelle lasta antaa. Ikään kuin lapsi kenen tahansa kanssa olisi hänelle tärkeämpää kuin elämä juuri minun kanssani... En tiedä vaadinko liikoja kun odotin että hän pysyisi rinnallani vaikka sitten olisimmekin kaksin. No, joka tapauksessa me sitten saimme lapsen, eikä kummassakaan ollut mitään "vikaa" siinä suhteessa.

Lapsen hoidon suhteen mies on ollut alusta alkaen aktiivinen ja jäin itse vähän syrjään alussa kun olin väsynyt synntyksestä. Mies hoiti sairaalassa ekat päivät lasta paljon enemmän kuin minä, joka lähinnä vain imetin. Sama jatkui kotiin tultua, oli joitain hommia jotka mieheni teki aina ja jäin vähän syrjään. Kun puhutaan että jotkut naiset ryhtyvät "kaikkitietäväksi ja osaavaksi äidiksi" ja isä jää syrjään avuttomana, niin meillä kävi juuri toisinpäin. Opettelin kyllä itsekin kaikki vauvan hoidolliset jutut sitten vähitellen isyysloman aikana, eli osasin kyllä sitten vähitellen minäkin tehdä kaiken mitä pitää. Siitä huolimatta kun isyysloma loppui mieheni sanoi että häntä pelottaa jättää minut ja vauva kahden, koska hän ei luota siihen miten osaan vauvaa hoitaa. Hänen mielestään en koskaan tiennyt miksi vauva itkee tai toimin väärällä tavalla. Usein kun vauva itki, mies syytti siitä minua, että kyse on siitä että en ole tajunnut tehdä jotain juttua oikein... huoh... ei tuntunut kauhean kivalta. En tiedä jos tein jotain väärin tai en, mutta eihän sitä ensikertalainen kaikkea heti osaa. Ja kyllä mielestäni hoidin vauvaani ihan hyvin, opettelin häntä tuntemaan ja yritin tehdä kaiken niin kuin neuvolassa/sairaalassa oli neuvottu ja kyselin neuvoja lähipiiristäkin. Miehen mielestä kai ei olisi pitänyt niin paljon kysellä vaan jotenkin tietää se luonnostaan.

No, jäin siis kotiin vauvan kanssa ja totta kai sitten opinkin miestäni paremmin tuntemaan vauvan tarpeet ja rytmit kun kaiken päivää yhdessä olimme. Silti mies usein syytti minua että olin tehnyt jotain päivällä väärin jos vauva itki illalla jne.

Sitten kun vauva oli vähän isompi olin suunitellut että käymme usein eläkkeellä olevan äitini luona sekä hyvän ystäväni luona, joka hoitaa lapsiaan kotona. Molempiin paikkoihin pitää mennä bussilla. Mies sanoikin minulle että hän ei suosittele bussilla kulkemista, koska se on vaarallista. Kuskit ajavat miten sattuu ja vauva ei ole bussissa niin hyvin suojassa kuin turvakaukalossa autossa, että hän ei luota siihen että saisin vauvan turvallisesti bussilla... :( Meillä ei ole toista autoa joten bussi oli ainoa vaihtoehtoni. No, sain sitten äitini tulemaan meille kylään mutta kaverin luona halusin käydä, matkaa n. 9 km, menin välillä sinne kävellen että olisin ollut "kunnon äiti" tms.... Sitten aloin vähitellen saada rohkeutta ja tajusin ettei bussilla menossa ole mtiään pelättävää, kunhan asettaa vaunut tukevasti ja pitää niistä koko ajan kiinni. Ensimmäiset puoli vuotta menivät kuitenkin kotioloissa sen takia että pelkäsin bussilla menoa.

Sitten aloinkin nauttia päivistä enemmän kun pääsin bussilla äitini ja ystäväni luokse, ne olivat todellisia henkireikiä kotiäidin elämässä, sillä työssäkäyviä ystäviäni näen todella harvoin, joitakin muutaman kuukauden välein joitakin vielä harvemmin. Tämä johtuu osin siitä ettei mies pidä ystävistäni eikä halua heitä melle ja saan aina kerjätä että hän tulisi mukaan jos mentäisi koko perheellä ja vähintäänkin pientä murjotusta tulee siitä jos käyn yksin iltaisin jonkun ystäväni luona. En vain jaksa sitä. Ystävätkin ovat hyvin erilaisessa elämäntilanteessa ja välillä muutenkin tuntuu ettei ole paljon yhteistä juteltavaa niin en jaksa sitten panostaa siihen senkään vertaa kun tiedän mitä ongelmia mulle siitä miehen taholta tulee :( Tiedän että on ikävästi tehty ystäviä kohtaan mutta en nyt vain jaksa.

Sen takia päivällä ystävän näkeminen on ollut ihanaa. Ne ovat olleet aina viikon kohokohtia jos muutamaksi tunniksi olen mennyt ystäväni tai äitini luokse tai he ovat tulleet meille. Sillä jaksaa taas tätä arkea hyvin eteenpäin, ja aina odotan seuraavaa tapaamista. Ne ovat todlelakin olleet onnellisia päiviä ja hetkiä muuten aika rankassa ja eristäytyneessäkin elämänvaiheessa.

Itse kaipaisin työelämään paluuta osin juuri ihmiskontaktien vuoksi, mutta toisaalta en halua laittaa lasta kovin pienenä päiväkotiin, ja kun meille on mahdollista taloudellisesti että olen vielä jonkun aikaa kotona, ajattelin niin tehdä. Mieheni ei kannata jäädä kotiin sillä minun palkkani on paljon pienempi kuin hänen, emmekä tulsii sillä toimeen. Mieheni kuitenkin jotenkin kai tuntuu ajattelevan että tämä on minulle "lomaa" kun olen kotona. Hän puhuu siitä siihen sävyyn että olisi itse paljon mieluummin kotona kun töissä. Hän ei kuitenkaan ole ikinä ollut lapsen kanssa kotona paria tuntia pitempää aikaa kaksin. Onhan se kivaa ehkä kuukauden tai pari, mutta kun sitä jatkuu useita kuukausia, ehkä vuosia, niin kyllä kotiäitikin alkaa kaivata juttuseuraa ja kavereita, sekä itselle että lapselle.

Sitten kun miehellä on ollut paska päivä töissä, ihan kauheata ja inhottavia juttuja ja mä olen iloisena kertonut kuinka mukava päivä meillä on ollut kun kävin ystäväni luona, niin hän ilmeisesti on jotenkin tullut tästä kateelliseksi tai jotain... Ei olisi pitänyt hehkuttaa. Nyt hän nimittäin on keksinyt että äitini seura ei tee lapsellemme hyvää. Hän ei erityisemmin pidä äidistäni eikä arvosta häntä, ja äitini on kuulemma minutkin kasvattanut päin mäntyä, joten hän ei saa olla liikaa tekemisissä lapsemme kanssa. Minulla ei itselläni ole mitään pahaa sanottavaa äitini kasvatusmenetelmistä, ihan tavallinen äiti hän on ollut. Ei tietenkään täydellinen ja on meilläkin erimielisyytemme, mutta olemme hyvissä väleissä ja läheisiä. Olin aivan järkyttynyt kuin olin niin iloinnut siitä että lapsi saa nähdä mummiaan ja äitini on todella lapsirakas ja nauttii todella paljon siitä kun saa nähdä lastamme. Vaikka hänellä omat huonot puolensa onkin, niin en oikein jaksa uskoa että ne tarttuisivat lapseemme ja jotenkin vaikuttaisivat häneen negatiivisesti. Ihan hyvähän se on lapsenkin nähdä erilaisia ihmisiä. Eihän kukaan meistä ole täydellinen, ja äitini on siis ihan tavallinen ihminen, nyt jo eläkkeellä, että aika iäkäs hän on, mutta ei sen kummallisempi kuin muidenkaan lasten mummot... ihan siis perusmummo.

Tästä pahoitin todella mieleni, ja aluksi sovimme että äitini saa käydä jos hän lähtee aina ennen kuin mies tulee. Äiti huomasi että hätistin häntä pois mutten hennonut kertoa että mies ei häntä halua nähdä :( kai äiti sen kuitenkin arvasi. Äiti ei sanonut mitään, ja tätä jatkui aika monta kuukautta, kunnes isäni otti kanssani puheeksi että äiti on surullinen siitä miten hänestä tuntuu että mieheni ei halua häntä nähdä, ja onko hän tehnyt jotain ja haluaisi pyyttää anteeksi jos on jotain sellaista. Arvatkaa miltä minusta tuntui tuossa tilanteessa! :( En todlelakaan tiennyt mitä sanoa. Sanoin vain että miehellä on nyt rankkaa töissä ja hän on stressaantunut, otan asian puheeksi hänen kanssaan.

Puhuin sitten miehelleni ja hän sanoi että äitini saa käydä jos lupaa sen ja sen ja sen asian. Siis piti luvata asioita tyyliin, ei saa puhua politiikasta lapsen kuullen, ei saa puuttua meidän elämään, ei saa mulle puhua mun ja miehen suhteesta... vaikka mitä ihme juttuja. Tuntui TODELLA vaikealta asettaa äidille nämä ehdot, hän ei siis mitenkään erityisesti ole poliittisesti aktiivinen eikä mitään... en tiedä mitä ihme poliittisia puheita mieheni oikein pelkäsi. No, puhuin äidilleni ja se oli tosi vaikeaa minulle mutta toivoin että sitten hän saa käydä. Mutta kuinka ollakaan, siltikään mieheni ei halua äitini käyvän. Hän ei kuulemma luota siihen mitä teemme, ja emme kuulemma osaa hoitaa lasta, enkä minäkään hoida lasta kuulemma hyvin jos äitini on mukana... Hän ei vain jostain syystä halua että näemme äitiäni lapsemme kanssa.

Äitini ei luonnollistestikaan ole KOSKAAN saanut hoitaa lastamme, eikä sen puoleen kukaan muukaan. Ei kukaan minun eikä mieheni kaverikaan. Kukaan ei kuulemma ole tarpeeksi luotettava lapsenhoitaja lapsellemme. Lapsi on nyt jo vuoden vanha.

Nyt sitten mieheni on sitä mieltä että minun ei pitäisi enää käydä ystävänikään luona päiväsaikaan koska se sotkee lapsen rytmin. :( Eli siis mieheni on näin saanut kaikki henkireikäni poistettua arjestamme. En tiedä hakeeko hän jotain tasavertaisuutta siihen että kun hänellä on kurjaa töissä niin minullakin pitää olla kurjaa, en tiedä.

Pahinta on että hän saa minutkin pelkäämään ja ajattelemaan että hän on oikeassa, että äitini ei ole hyvä käydä täällä tai että bussissa ei ole hyvä matkustaa tai että ystäväni eivät ole mukavia tai että kukaan ei osaa hoitaa lastamme.

toi sun miehes!! Yrittää ihan selvästi pussittaa sut kotiin 4 seinän sisään, ettei sulla olis mitään omaa elämää ja sosiaalisia kontakteja.

Miten sä voit elää tollasen ihmisen kanssa?? Onks nää piirteet tulleet esiin vasta lapsen syntymän jälkeen (ettei pidä äidistäsi/kavereistasi) vai olleet tiedossa aina?

Kauheeta alistamista, en ikinä suostuisi! Jos minä olen lapsen kanssa päivät kotona (niinkuin olenkin) niin mun miehellä ei ole kyllä mitään sanomista siihen missä me sillä välin käydään ja mitä tehdään. Eikä mun mieheni todellakaan sanele mulle ketä mä tapaan ja ketä en. Ja tarkoitan tällä nyt kavereita/vanhempiani, turha olis yrittää kieltää heitä tapaamasta.

Sun miehes on vienyt kaiken sun itseluottamuksen ja tehnyt susta ihan lapasen. Sori karkea ilmaus, mutta tollasen kuvan sun kirjoituksesta saa.

Sinuna hakisin apua, mainitse tästä vaikka neuvolassa.

Lyhyesti: miehesi on alistava öykkäri ja sinä tahdoton lapanen, kuten edellä oleva kirjoitti. Miehesi on onnistunut täysin viemään sinulta kaiken itsetunnon jos sinulla sellaista ikinä on ollutkaan. Herranjumala, sinä olet aikuinen ihminen! Ei kukaan, ei edes miehesi, voi sinulta kieltää äitisi ja ystäviesi tapaamista ynm. Hae apua, ihan oikeasti. Lapsesi ei ole hyvä kasvaa moisessa ympäristössä.

Mulla ei juuri ole paljon aikaa vastata mutta teidän tilanteenne tuntuu todella kestämättömältä sinun suhteesi. Niinkuin sanoitkin niin miehesi ei taida juurikaan arvostaa sinua tai sukulaisiasi ja hän on nostanut jostakin syystä itsensä teidän yläpuolellenne. Hänellä on kenties jokin suurempi ongelma itsensä kanssa jota hän ei todennäiköisesti tiedosta. Hän selvästikin alistaa lähipiirinsä oman tahtonsa alle eikä kohtele kanssaihmisiään tasavertaisina. En tiedä tekeekö hän sitä muille esim. ystäväpiirissään tai kenties vain naisille.?
Minusta hänen käytöksensä kuullostaa todella omituiselta ja sinun kirjoituksesi alistuneelta ja surulliselta. Mielestäni teillä tarvittaisiin kyllä jonkin perheterapeutin tai psykologin ammattitaitoa ja kiireesti. Ei kai lapsikaan voi hyvin jos tilanne on se mitä sanoit.
Miehesi käytös on todella itsekästä, tylyä, epäsopivaa ja mitä suuressa määrin omituista! Koeta jaksaa ja yritä saada apua joltain ammattilaiselta ennenkuin tilanne pääsee pahemmaksi.

Kiitos vastauksistanne ja avustanne!
Todellakin haluaisin puhua tilanteestamme jollekin ulkopuolliselle,mutta kun mieheni ei suostu siihen. Hän on ilmoittanut että mikäli puhun meidän asioistamme jollekin ystävälleni tai esim. psykologile yms hän laittaa avioeropaperit vetämään. Että se on sitten sillä selvä.

En halua avioeroa, en jaksaisi hoitaa lapsia (toinen tulossa) yksin ja haluan että heillä on sekä isä että äiti. MInulla ei ole juurikaan tukiverkostoa ja kuten kirjoituksestani huomasittekin, ei ole juuri ystäviäkään. En siis jaksaisi yksinhuoltajana. Ja ainakaan en halua nyt vielä antaa periksi. Haluaisin yrittää. Siksi en voi ottaa yhteyttä kehenkään ulkopuoliseen. Sen takia kirjoitin tänne palstalle kun tätä mieheni ei saa selville että olen puhunut jollekin.

Olette oikeassa, olen tahdoton lapanen. Minulla ei ole mitään itsetuntoa enää jäljellä. En osaa keskustella kenenkään kanssa enää mistään. Jos yritän mieheni kanssa puhua jostain arkipäiväisestä asiasta, esim. jostain uutisesta tai ajankohtaisesta asiasta hän vain tiuskii minulle. Jos vahingossa livautan jonkun mielipiteen joka ei ole täysin loppuun asti pohdittu hän sanoo jotain tyyliin "kuinka sä VOIT olla noin yksinkertainen??" "miten kukaan VOI olla noin idootti?" "kaikkea sä jaksat ihmetellä". Häntä ei siis kiinnosta jutella kanssani ja mielipiteeni ovat aina jotenkin tyhmiä :( Sen takia en oikein uskalla kenellekään muullekaan puhua mistään enää mitään, kun pelkään että sanon jotain tyhmää. Tiedän että tää ei ole normaalia! Olen aina ollut hieman epävarma, ja varsinkin lapsenhoidon suhteen olin alussa kokematon, mutta nyt kadun että olen koskaan miehelleni paljastanut epävarmuuteni, koska hän käyttää sitä nyt minua vastaan.

Mutta tuntuu oikeasti tosi pahalta kun omat keskustelunavaukset ja mielipiteet jyrätään aina. Usein ajattelen jo etukäteen mitä mieheni voisi vastata tähän ja tähän asiaan, ja mietin asiaa pitkään että ei vaan tulisi puhuttua mitään yleistyksiä tms vaan että mielipiteeni olisi pitkään mietitty ja sitten jännitän kun sanon miehelleni asiani ja ainakin viime päivinä kaikki on teilattu silti. Yritän tehdä taloustyöt huolella, leipoa ym, että mieheni tulisi hyvälle tuulelle,mutta ilmeisesti työ on niin paskaa että mikään ei auta, ja kaikki paska kaatuu mun niskaan. Lapsellemme hän on kuitenkin killti ja kunnon isä.

Tuota parisuhdeterapiaa olen ehdottanut ennenkin, mutta hän ei ole suostunut. Keväällä hän tosin lupasi että voidaan miettiä sitä uudestaan loppuvuodesta jos tilanne ei ole muuttunut. Täytyy kysellä häneltä siitä jossain vaihessa tässä syksyllä että voitaisiko mennä terapiaan. Yksin en saa tästä kenellekään puhua.

Itken oikeasti päivittäin kun mietin miten olen joutunut tällaiseen elämään. Lapsemme on ihana ja minulle kaikki kaikessa, mutta silti kaipaisin jotain muitakin kontakteja elämääni. Ja toivoisin että mieheni voisi rakastaa ja arvostaa minua. Tuntuu tosi pahalta huomata että läheisin ihminen (mies) pitää idioottina eikä ole kiinnostunut mielipiteistäni tai mistään.

Siis illat menee niin että mies tulee töistä, syö ja laittaa telkun päälle/on koneella. Ei puhu mulle montaakaan sanaa, kun töissä on kuulemma ollut rankkaa, eikä hän jaksa esittää kotona pirteää. Ymmärrän kyllä, mutta kun koko iltana ei siis tule murahdusta kummempaa mun suuntaan :( Ja sitten kun jotain yritän kertoa mitä ollaan päivällä tehty tai jostain asiasta mielipidettäni (tykkään keskustella ajankohtaisista asioista ja vaihtaa mielipiteitä ihmisten kanssa) tai esim jos olen katsonut jonkun dokumentin tvstä ja haluaisin puhua mitä mieltä siitä olin, niin reaktio on juuri tuo, että mielipiteeni ovat todella typeriä eikä hän jaksa niistä puhua.

Samoin hän sanoo usein että mitä järkeä puhua asioista jotka ei meidän elämään vaikuta millään tavalla. (siis mitkään ajankohtaiset asiat elleivät ole suoraan jotain verojuttuja) mutta esim. ympäristöasiat, kehitysyhteistyö, ihmisten kurjat olot Suomessa tai ulkomailla, muuttoliike jne... mistään ei kannata puhua kun ei se liity meihin.

tunnut lannistetulta. Kuinka voit olla tuon kanssa sillai ja hankkia lapsia? Maitobaarissa johtaja käski vaimojen möyriä maassa miehen edessä alamaisuuden osoituksena.

Todellakin, vuodatusta on tullut... Menes peiliin ääreen katsomaan. Siellä on arvokas ihminen, äiti ja nainen.

Puhu omalle äidillesi, tai isällesi. Ymmärrän, ettei mitään välitöntä hengenvaaraa ole, joten pohdi rauhassa. Hätiköimällä nyt ei tule kuin päätöksiä, jotka on yhtä helppo pyörtää.

Mieti, mikä on mielestäsi ihanneparisuhteesi, millaisen perheen haluaisit - ja vertaa sitä nykyiseen tilanteeseen. Mikä on elämä, jota haluaisit elää? Tietenkään kaikkea ei voi saada ja paljon pitää tehdä itse, mutta ihan tätä rataa jatkamalla et saa miestäsi tajuamaan, miten onnekas hän oikeasti on.

Kunpa olisi jokin helppo konsti korjata tuo asenne. Mutta ei ole. Joten mitä aiot tehdä omalle olollesi? (Sitten oikein ällö virtuaalihali >--:)--< )

Lähde pois lapsesi kanssa, äläkä palaa takaisin. Muuta lähemmäs äitiäsi ja ystäviäsi ja pidä heihin yhteyttä. Kyllä te pärjäätte, kun et jää tuohon. Muutama vuosi eteenpäin ja aurinko paistaa jälleen.

Hei alkuperäinen,

pärjäät kyllä yksinkin! Olet varmasti vahva nainen, tässä maassa on tukiverkkoja tarjolla niitä tarvitseville. Muuta äitisi luo tai lähemmäksi häntä - pidä voimavaranasi sitä että teillä on läheiset välit äitisi kanssa.

Miehesi kuulostaa oikeasti todella narsistiselta kontrollifriikiltä, joka ei ansaitse kaltaistasi puolisoa. Hän pelkää että menettää sinut, siitä tuossa avioerolla uhkailussa on kyse. Älä alistu moiseen!

Ota ohjat omiin käsiisi, tee se itsesi ja lastesi takia. Puhu asiasta neuvolassa, soita sinne mieluiten jo tänään. Hoida selustasi kuntoon, (ota siis kaikki saatavissa oleva raha itsellesi jne.) ja samaan aikaan puhut sekä äitisi että ammattiauttajien kanssa. Sitten vain lähdet. Ei ole helppoa, mutta et voi elää noin.

VOIMIA SINULLE!

Tarvitset ehdottomasti tukea. Tiesitkö, että voit mennä perheterapeutin luokse myös yksin, ilman miestäsi. Tällainen käytäntö ei ole niinkään harvinainen. Kysele palveluita esim. omasta terveyskeskuksesta tai seurakunnastasi. Hae apua nyt, tilanne ei varsmast muutu ainakaan helpommaksi toisen lapsen synnyttyä.

että sinä olet yhtä arvokas ihminen kuin kuka tahansa toinenkin. Sinulla on ilmaisunvapaus ja oikeus mielipiteisiisi, eivätkä ne ole yhtään sen huonompia tai parempia kuin muidenkaan ihmisten. Sinun ja lapsesi hyvinvointi ja virkeys _EI_ ole miehesi hyvinvoinnista pois, päinvastoin!

Juttele äidillesi ja ystävillesi ja jonkun ammattiauttajan kanssa. Anna piutpaut miehen kielloille ja rajoituksille. Arvosta itseäsi, sinulla ON oikeus kertoa mielipiteesi, jutella, kulkea bussilla ja tehdä ihan mitä tahansa tavallisia, jokapäiväisiä asioita. Ne ovat oikeuksiasi! Älä jää tilanteeseen, sillä normaalilta tuo ei kuulosta. Ensimmäinen askel on vaikein, mutta kun tilanne alkaa laueta, asiat alkavat varmasti sujua.

LÄHDÖSTÄ EI KANNATA EDES HIRVEÄSTI KESKUSTELLA MIEHEN KANSSA, SILLÄ HÄN VARMASTI KOITTAA TEHDÄ SIITÄ MAHDOLLISIMMAN VAIKEAA. VAIKKA MIES ONKIN UHANNUT EROLLA, TODELLISUUDESSA HÄN EI SITÄ HALUA, SILLÄ SILLOINHAN HÄN MENETTÄÄ OTTEENSA SINUUN JA LAPSIIN. JOS HÄN SAA VIHIÄ LÄHDÖSTÄSI, NIIN HÄN LUULTAVASTI YRITTÄÄ KERÄTÄ KAIKEN MAHDOLLISEN SINUA VASTAAN, JOTTA SAISI HUOLTAJUUDEN SUN MUUT "EDUT". Älä kuitenkaan pelkää uhkausia.

Sanottu mitä sanottu, niin tilanteethan ei kuitenkaan ikinä ole näin yksinkertaisia ja varmasti ap:n miehessä jotain hyvääkin on. Sanonpa vain, että ole varuillasi, äläkä liikaa epäile itseäsi. Älä myöskään liikaa pelkää miestäsi. Todellisuudessa hän käyttäytyy juuri noin kontrolloivasti, koska pelkää menettävänsä kontrollin. Mitä nyhverömmässä asemassa olet, niin sitä parempi hänelle. Ei hän oikeasti sitä eroa haluaisi, mutta se mitä luultavimmin kannattaa sinun kuitenkin ottaa. Varmasti vanhempasikin auttavat sinua tarpeen tullen, jos tietävät tilanteen. Yhteishuoltajuudessa ne lapsetkin on välillä miehellä hoidossa, joten et nyt ihan yksin asian kanssa joudu olemaan.

En haluaisi sinua turhaan pelotella, mutta tuosta henkisestä vangitsemisesta ei välttämättä ole pitkä matka perheväkivaltaan. Se alkaa useinkin toisen alistamisella ja ihmissuhteiden rajoittamisella. Sitten alkaa lievä väkivalta joka sitten pikku hiljaa pahenee kunnes on ihan lyömistä ja potkimista. Näin oli mun kohdalla nuoruudessani, nyt se on takanapäin ja olen onnellisesti naimisissa elämäni miehen kanssa. Lähde ennen kuin tilanne pahenee.

Täällä tullut tosi fiksuja vastauksia jo. Luin viestisi ja myös minun ensimmäinen ajatus oli; miehessäsi on vähintäänkin narsistisia piirteitä, jos ei persoonallisuushäiriöön asti, sitten lievempänä. Ja tuo piirre tosiaan usein pahenee ja lopulta se voi olla valtavaa perheväkivaltaa myös fyysisellä tasolla.
Jos kaikki kirjoittamasi on totta, lähtisit pois. Ja siitä en itse lähtisi keskustelemaan tuollaisen miehen kanssa, sillä siitäkin voi seurata ikäviä asioita. Sinullahan on ilmeisesti ystäviä. Varmasti saat heistä tukea? Lastenhoitoapua on saatavilla ja neuvolan kautta saat itsellesikin apua.
Älä hyvä ihminen jää tuollaiseen suhteeseen. Luultavasti olet joskus itsekin pohtinut mielessäsi miksi ihmeessä joku nainen alistuu sellaiselle miehelle ja jää hänen armoilleen oli tilanne millainen tahansa. Nyt olet itse siinä asemassa ja kuulostaa todella kamalalta ulkopuolisen korvaan.
Ja tuo tilanne on minusta aika vaarallinen, sinulle! Nyt kun vielä tajuat tilanteen, lähde pois siitä! Sinä kirjoitat tänne salaa! Mitä jos miehesi saa tietää, mitä sitten tapahtuu? Sitäkö haluat odottaa, että sinun "tottelemattomuutesi" tulee selville? Sinulla on täysi oikeus omaan elämään. Lapsi ei voi kasvaa tuollaisen isän kanssa, parempi ilman isää.
Jos menisitte pariterapiaan, ja nyt olettaen että miehelläsi on narsistista taipumusta, hän osaa käyttää sen terapiassa sinua vastaan. Hän on siellä täydellinen itsensä ja terapeutti ei huonolla tuurilla näe tätä edes. Sinä turhaudut ja taas sinua syytetään jostakin. Olet taas ollut väärässä. Olet sen jälkeen aina vaan syvemmällä tuossa mudassa. Ei voi muuta sanoa, kuin että itse hakisin sinut ja lapsesi pois sieltä, jos voisin.

Ihan taatusti olet hyvä äiti, osaat hoitaa lapsesi ja jaksat hoitaa yksinkin, sillä paremmat päivät olisi edessä. Aina saa apua jostain!

Ihan varmasti pärjäät lasten kanssa yksinkin! Tutustuin juuri erääseen nuoreen naiseen (21v.) jolla on kolme alle neljä vuotiasta lasta, ja hän on yksinhuoltaja. Toki elämä on hirveän vaativaa mutta parempaa kuin epätasapainoisessa ja ahdistavassa parisuhteessa!

Minustakin tuosta teidän tilanteesta ei ole pitkä matka väkivaltaan, siis henkistä väkivaltaahan tuo jo on. Toista ihmistä ei saa rajoittaa kuten sinua rajoitetaan! Ei ikinä! Ajattele millaisen kuvan lapsesi saavat kahden aikuisen parisuhteesta!? Siitä millaisia naiset ovat, mitä äitiys on, ja miehet ja isät. Sinä jo ajatteletkin miehesi näkökulmasta, kun sinun pitäisi tietää koko ajan oma mielipiteesi ja HUOMIOIDA mies, vain huomioida. Ei tehdä aina ja vain kuten hän sanoo. Et saisi pelätä miestäsi, se ei ole tervettä ollenkaan.

Tietenkin haluat lapsille isän mutta tuollaisen? Mies on heille aina isä, vaikka eroaisittekin. Sen lisäksi he voisivat saada elämäänsä miehen, jolta oppia terveempi miehen rooli. Nyt sitä mahdollisuuttakaan ei ole.

Miehesi ei arvosta sinua. Hän on epävarma ja kiusaantunut omista ongelmistaan. Ei jokainen päivä töissä voi olla kurja, eikä hän saisi sitä kaataa sinun niskaasi. Hänellä on huono asenne, hänellä on jotain selvittämätöntä itsensä kanssa. Hän ei arvosta sinua vaimona, ei äitinä, ei naisena eikä ihmisenä. Olet sitä kaikkea! Sinun pitäisi saada olla oma itsesi!

Mitä tapahtuisi jos menisit bussilla ystäväsi tai äitisi luokse? Mitä jos äitisi tulisi teille kylään? Mitä jos kertoisit miehelle että kävit kampaajalla ja äitisi hoiti lastanne sen aikaa?? Vastauksesi kertovat jotain tulevasta.. se kertoo millainen suhteenne on, ja mitä se tulee olemaan.

Oli hieno juttu että ap uskalsit kirjoittaa tänne! Varmaan nyt, kun luet kirjoittamaasi tekstiä, huomaat että miehesi kuulostaa todella pelottavalta tyypiltä. Tuollainen käytös ei ole tervettä, ja henkinen väkivalta on aivan yhtä tuomittavaa, kuin jos hän läpsisi tai tönisi sinua, painostaisi seksiin vaikket haluaisi tai vielä pahempaa.

Onko sulla mitään mahdollisuutta tavata ammattilaista vaikka yksinkin? Siihen riittää se, että sulla on paha olla, ei sun tarvi pyytää sinne miestä edes mukaan. Voit myös yrittää etsiä auttavan puhelimen numeron ja soittaa sinne kun olet yksin kotona. On todella tärkeää, että olet tekemisissä muiden ihmisten kanssa, että huomaat ettei sussa ole mitään vikaa, sut on vaan tietoisesti eristetty muusta maailmasta, jotta susta on helppo tehdä miehesi mielen mukainen.

Mä niin toivon, että saisit apua ja voimia ottaa etäisyyttä sun mieheen, fyysistä ja henkistä. Ethän sä kahden lapsen kanssa jaksa pitää puoliasi senkään vertaa mitä nyt.
Mulla on ollut ystävä samanlaisessa suhteessa. Hän ei kertonut minulle suhteen aikana ikinä mitään, mut huomaa tommoset asiat kertomattakin. Oli myös selvää että hänen miehensä inhosi minua enkä saanut olla siellä koskaan kun hän oli kotona. Ystäväni ei saanut mm. pyöräillä lapsen kanssa ettei mitään tapahdu, käytti aina liukuesteitä säällä kuin säällä ettei kaadu, hän ei saanut ostaa lapselle eikä itselleen mitään uutta jne. Mut tärkein muutos, joka tosiaan huolestutti, oli tuo ettei hänellä ollut enää mielipiteitä asioista. Hän ei hassutellut eikä vitsaillut koska pelkästi näyttävänsä vaan typerältä. Eikä hän nauranut enää. Se oli kauheaa.

He sitten onneksi erosivat. Vasta sitten paljastui ne miljoonat asiat, joilla ystävääni oli alistettu ja morkattu. Mies ei ollut koskaan lyönyt, mut alkoi jossain vaiheessa lyödä lasta kun ei saanut tätä "kuriin". Vasta silloin ystäväni sai riittävästi rohkeutta hakea apua. Siinä vaiheessa hän oli jo katkaissut välinsä sukulaisiinsa ja äitiinsä ja mekin nähtiin vaan päivisin, todella harvoin koska olin töissä. Ystävälläni todettiin masennus, ja sekä hän että lapsi saivat apua. Pikkuhiljaa hän on alkanut luottaa itseensä ja olemaan oma itsensä. Mut lapseen toi tyrannimainen isä jätti ikuiset jäljet jota piti paikata pitkään. Toinen lapsi syntui eron tiimellyksessä, ja on tasapainoinen ja onnellinen, vaikka on pelkästään äidin kasvattama.

Kunpa sä saisit jostain apua! Tuntuu niin surulliselta sun puolesta. Mä ymmärrän, että sä pelkäät sitä sekasortoa mitä avun hakeminen teidän perheeseen tuo, mut on sekin parempi kuin nykyinen tilanne.

Taidat olla sama, jonka ukko höyryää siitä H1N1 viruksesta...

Luin ihan suu auki järkyttyneenä kirjoitustasi...

Ihan järkyttävää oikeesti! Sun miehes on ihan täysi psykopaatti, narsisti!
Ihan klassiset oireet tällaselle alistajalle on esim. paikkakunnalta muutto (pois tukiverkoston luota) ja ystävistä eristäminen.

Usko pois nainen, et koskaan tule pärjäämään ton paremmin tollasen k***pään kanssa. Sä voit olla kokonainen vasta kun pääset alistuksesta eroon.

Mieti millasen esimerkin lapsesi saa tollasesta "parisuhteesta" (voiko tollasta riistoa edes kutsua parisuhteeksi?!)

Ota yhteyttä nyt ensimmäisenä siihen henkilöön, johon luotat kaikkein eniten. Onko se äitisi, molemmat vanhempasi vai ystäväsi. Kerro että tarvitset apua! Tulosta vaikka tämä kirjoittamasti teksti jos sinun on vaikea puhua.

Suhteesta ei ole koskaan helppo lähteä, siltikään vaikka kyseessä on täys K****pää. Muista että sulla ei ole mitään hävettävää tässä tilanteessa! SÄ et ole tehnyt mitään väärää kenellekkään.

Lähde pois ennenkun on liian myöhäistä!

Ap, tästä linkistä löydät Suomen auttavia puhelimia. Noista löytyi seurakunnan puhelimen lisäksi pari, joihin voit soittaa sun ongelmien vuoksi. Sori etten tiedä onko tuo lista aivan päivitetty, mutta siitä saat ainakin vinkkejä, millä hakusanoilla saat numerotiedustelusta oikeat numerot. Rohkeasti vaan soittamaan! Helpottaa jo valtavasti jos saa puettua sanoiksi omat pelot ja surut. Olo on ekan puhelun jälkeen järkyttynyt ja ehkä toivot ettet ois sitä tehnytkään, mut sillä rikot ensimmäistä kertaa sen tärkeimmän vallankäytön välineen mitä miehesi sinuun käyttää; puhumattomuuden. Ja siitä se lähtee. Kun saat puhutta asiasi ja sut otetaan todesta, olet jo heti alkanut saada omaa vapautta, johon sun mies ei pääse käsiksi.
http://www.lohja.fi/linkki/docs/AUTTAVAT%20PUHELIMETPDF.pdf

tuli mieleen, että olet varmaankin sama tyyppi, kuin jonka mies vauhkoaa siitä sika influenssasta... Anteeksi vain, mutta tuollaiset persoonat paistaa niin läpi, eikä tuollainen ole ihan normaalia. :/

Ylla olevien kanssa samaa mielta! Miehesi kayttaa sinuun henkista vakivaltaa. Toivottavasti ei ala kayttamaan jossain vaiheessa fyysistakin! Sina elat taalla vain kerran ja voit jaada kahden viikon paasta bussin alle ja kuolla: haluatko tallaisen loppuelaman?
Lapsi aistii aidin tuskaa, vanhempien huonot valit ja kiristyneen ilmapiirin, joten et pysty antamaan hanelle parhaita mahdollisia evaita elamaan nykyisessa tilanteessasi- eika muuten kaikkitietava miehesikaan. Et pysty piilottamaan liiton huonoa tilaa lapsiltasi, vaan he alkavat pelkaamaan kuten sinakin, jolleivat omasta puolestaan niin sitten sinun puolestasi: esim. valttamalla asioista puhumisen, joka saattaisi saada isan toksayttamaan haijysti sinulle.
Ystavallani oli/on tallainen kontrolloiva isa. Ei koskaan fyysisesti vakivaltainen, mutta alistui taysin ystavani aidin. Ystavani on surullinen ja katkera, ettei aiti lahtenyt ja inhoaa isaansa, eika hanen miessuhteensa onnistu. Ulkoisesti heillla oli kaikki aina hyvin.

Parjaat yksin! Miehesi on saanut sinut vain luulemaan ettet parjaa. En kehota suoraan eroamaan, mutta sinun on saatava tilanteesi paremmaksi keinolla milla hyvansa ja jollet valita omasta elamastasi niin valita edes lapsiesi. Heilla on oikeus huolettomaan ja onnelliseen lapsuuteen.

BTW Miehesi ohjeistus on ristiriitaista: toisaalta vain han on kykeneva hoitamaan lastaan oikein, mutta kuitenkin toista tullessaan haarii koneella ja katsoo telkkaria? Taitaa kuitenkin luottaa kykyihisi? Itse en tosiaan pienta lasta mieluusti jata vieraille hoitoon, koska lapsi on jo hoidossa, mutta ei meilla kylla nykyisin ole aikaa telkkaa katsellakaan...Ja Tyoni on myos hyvin raskasta. Priorisointia priorisointia!

HYvaa jatkoa sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja todella epätoivoinen:
Välillä tuntuu, ettei mieheni arvosta minua tai rakasta minua oikeasti (?). Tästä esimerkkinä se, että kun yritimme saada lasta, ja emme onnistuneet vähään aikaan, mieheni sanoi että jos syy on minussa, ja hän voisi saada lapsia mutta minä en, niin hän ei tiedä mitä hän tekisi, että hän ehkä sitten etsisi jonkun toisen vaimon itselleen, koska haluaa ehdottomasti biologisen lapsen, ei adoptoitua.

Tässä tuo tilanteesi oli etukäteen ennustettavissa. Surullista. Yksi ystäväni meni naimisiin miehen kanssa, joka sanoi että naimisiin ei sitten mennä ellei lasta tule koska hän haluaa lapsen. Ystäväni joutui myös alistetuksi ja haukutuksi. Kaksi lasta tuli mutta ovat eronneet nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja maru-maru:
Alkuperäinen kirjoittaja todella epätoivoinen:
Välillä tuntuu, ettei mieheni arvosta minua tai rakasta minua oikeasti (?). Tästä esimerkkinä se, että kun yritimme saada lasta, ja emme onnistuneet vähään aikaan, mieheni sanoi että jos syy on minussa, ja hän voisi saada lapsia mutta minä en, niin hän ei tiedä mitä hän tekisi, että hän ehkä sitten etsisi jonkun toisen vaimon itselleen, koska haluaa ehdottomasti biologisen lapsen, ei adoptoitua.

Tässä tuo tilanteesi oli etukäteen ennustettavissa. Surullista. Yksi ystäväni meni naimisiin miehen kanssa, joka sanoi että naimisiin ei sitten mennä ellei lasta tule koska hän haluaa lapsen. Ystäväni joutui myös alistetuksi ja haukutuksi. Kaksi lasta tuli mutta ovat eronneet nykyään.

No jalkiviisaus parasta viisautta Maru-Maru eikos:)
Paaasia, etta AP saa ratkaistua, miten jarjestaa tulevaisuutensa eika mieti menneitten valintojensa hyvyytta/huonoutta. APlla on nyt maailman ihanin lapsi ja toinen tulossa ja he nyt ovat olemassa, joten tarinassa on onnellisiakin juonteita:)

olet, ap, saanut paljon!
Nyt äkkiä yhteys neuvolaan tai sossuun, josta osaavat auttaa sinua eteenpäin.
Onko paikkakunnallasi ensikotia/turvakotia? Ehkä voisit mennä sinne ja päästä alkuun, ja eteenpäin, sitä kautta.
Älä vain kerro miehellesi halustasi erota, se pahentaa tilannetta! Narsisti oli minullakin ensimmäinen asia joka miehestäsi tuli mieleen.

Pärjäät aivan varmasti!! Ota yhteiskunnalta kaikki tuki minkä voit saada ja henkinen tuki ystäviltäsi ja perheeltäsi.

Lapsesi tulevat kärsimään tuollaisesta elämästä, jota nyt elätte, joten lähde lastesi (ja tietysti myös itsesi) takia.
Lähteminen, ja sen päätöksen tekeminen, on aina vaikeinta, mutta kun sen tekee, niin johan helpottaa!

Kaikkea hyvää sinulle!

Yhteistyössä