Miehen terveys huolettaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Olen 22v ja mies 24v. Itse olen normaalipainoinen (ylärajalla), mutta yritän kuitenkin saada itseäni parempaan kuntoon, ja kiinteyttää ja pari kiloa tiputtaa. Miehen painoindeksi lähentelee 30, ja vatsakumpua on kertynyt, suoraan sanottuna näyttää siltä että on viimeisillään raskaana..
Mies ei liiku, hänen työnsä on sellaista että ei tarvi kuin istuskella pääosin. Työmatkat (2km suuntaansa) kulkee yleensä autolla, joskus harvoin pyörällä.
Kotiin tullessa mies on ihan väsynyt ja menee vaan tv:n tai koneen ääreen, ja pelaa tai katsoo jotain roskaviihdettä.. Tai menee suoraan nukkumaan ja saattaa vetää melkein aamuun asti hirsiä!

Mies myös syö mitä sattuu ja milloin sattuu. Hän ei ymmärrä esim. miksi pitäisi syödä useammin kuin kerran päivässä, "jos ei ole nälkä". Ei koske vihanneksiin ja on muutenkin tosi ruokarajoitteinen, nirsoilunsa takia. Itse syön vihanneksia runsaasti ja yritän miehellekin kokata terveellistä kotiruokaa mutta monesti hän ei sitä syö vaan tunkee pakastepizzan uuniin, tai sitten minun tekemä ruoka kelpaa vasta kun siihen lautaselle on laitettu hullun lailla suolaa.

Olen yrittänyt houkutella miestä kaveriksi lenkille. Ehdotan että mennäänkö pyöräilemään, puistoon, rannalle.. Mutta mies ei halua ikinä lähteä ja menen sitten yksin tai ystävän kanssa.

Samalla mies kuitenkin joskus aina puhuu, että haluaisi parempaan kuntoon. Mutta ei toista voi pakottaakaan. Ei vaan ole mukavaa katsoa kun toinen pilaa oman terveytensä, ja sitten valittaa kun vaatteet jäävät pieniksi ja olo on niin väsynyt ja raskas.

Huoh.. Haluaisin jotenkin yrittää kannustaa miestä kohti parempia elämäntapoja.. Mutta miten..

Kun ei kiinnosta tuollasiakaan heitellä :( Tuo väsymys miehellä on ilmennyt vasta kevään aikana.. Oon joskus huomauttanu että hänkin vois syödä monipuolisemmin ja terveellisemmin mutta mies väittää syövänsä monipuolisesti. Ei todellakaan pidä paikkaansa kun näen mitä hän suuhunsa laittaa. No, monipuolisesti roskaruokaa ja hiilarimättöä ainakin.
Huolettaa, että hän oikeasti sairastuu elintapojensa takia. Varmasti tämä on tulevaisuudessa edessä jos ei tahti muutu..

Mä ostaisin miehelle lahjaksi lääkärintarkastuksen + peruslabrat yksityiseltä. Ehkä siellä käynti vähän herättelisi miestä. Kuulostaa siltä, että vois olla jo sokereissa häikkää, ettei peräti pukkaisi kakkostyypin diabetesta...

Jatkossa voisin ajatella hommaavani miehelle muutaman tapaamisen personal trainerin kanssa, josko siitä tulisi kipinää kunnonkohotukselle.

No sitä minäkin pelkään, että jotain häikkää on jo.. Keskivartalolihavuus, epäterveellinen ruokavalio, runsas suolan käyttö, vähäinen liikunta.. Ei ole hyvä kombinaatio.. Ja jos syö vaan kerran päivässä ja silloin ison annoksen kerralla eikös siitä tule sellainen, hmm, verensokeripiikki.. Kun ei ole verensokeri tasainen pitkin päivää..

Leipää se mies pupeltaakin kuin joku hiiri vähän väliä. Ei sentään onneksi vedä pullaa. Joka aterialla pitäisi olla pottua, makaronia, tai riisiä tai hän ei syö. Jos tekisin esim. pihviä ja salaattia niin söisi vain pihvin. Ei sekään oo hyvä. Haluaisin vaan että hän söisi enemmän kasviksia, ja lähtisi mun kanssa lenkille, varmasti se vireystaso nousisi hänelläkin ettei aina väsytä, ja vatsakumpu pienenisi.
Tänäänkin mies sanoi, ettei lähde mun kanssa rannalle. Kysyin että mikset? Niin sanoi että ei halua ilman paitaa keikistellä rannalla.. Eli hänellä taitaa mahakumpu hävettää. :/
Mulla ei hävetä miehen ylipaino, mutta olisihan hän tietysti paremman näköinen jos saisi kiloja pois. Oli pari vuotta sitten oikein hyvässä kunnossa, koska harrasti urheilua ja salilla käyntiä.

[QUOTE="neuvoton";30076918]Leipää se mies pupeltaakin kuin joku hiiri vähän väliä. Ei sentään onneksi vedä pullaa. Joka aterialla pitäisi olla pottua, makaronia, tai riisiä tai hän ei syö. Jos tekisin esim. pihviä ja salaattia niin söisi vain pihvin. Ei sekään oo hyvä. Haluaisin vaan että hän söisi enemmän kasviksia, ja lähtisi mun kanssa lenkille, varmasti se vireystaso nousisi hänelläkin ettei aina väsytä, ja vatsakumpu pienenisi.
Tänäänkin mies sanoi, ettei lähde mun kanssa rannalle. Kysyin että mikset? Niin sanoi että ei halua ilman paitaa keikistellä rannalla.. Eli hänellä taitaa mahakumpu hävettää. :/
Mulla ei hävetä miehen ylipaino, mutta olisihan hän tietysti paremman näköinen jos saisi kiloja pois. Oli pari vuotta sitten oikein hyvässä kunnossa, koska harrasti urheilua ja salilla käyntiä.[/QUOTE]

Ei se auta laihtumaan jos lisää kasvisten määrää ja samalla jatkaa niiden hiilareiden puputusta. Liikkumiseen löytyy vireyttä todennäköisimmin sitten kun metabolia on kunnossa. Eli nyt ihan ensin ne hiilarit minimiin.

Mä laihduin käsittelemättömällä maidolla ja kunnon rasvasella kokolihapihvillä. Rasva ei ole pahasta vaan hiilarit. yli 30kg on tiessään. Koululääketiede ei siihen usko, mutta me uskotaan, tilamaitoa ja punasta naudanlihaa, vaalea leipä pois.

olisit laihtunut ihan saman, jos olisit jättänyt vaalean leivän pois ja kohtuullistanut annoksiasi. jos syö kunnon pihvin, ei todellakaan jaksa mättää mieletöntä annosta, mutta jos syö vaaleaa leipää ja muuta paskaa, sitä saa syödä koko ajan koska kohta on taas nälkä.

eli annoskoko on kaiken a ja o, paskat tilamaidosta ,ihan sama mitä juot, et kuitenkaan vedä sitä päivässä litrakaupalla..

Ei se auta laihtumaan jos lisää kasvisten määrää ja samalla jatkaa niiden hiilareiden puputusta. Liikkumiseen löytyy vireyttä todennäköisimmin sitten kun metabolia on kunnossa. Eli nyt ihan ensin ne hiilarit minimiin.

No ei auta joo, mutta kyllä miehen pitäisi laajentaa ruokavaliotaan, kasviksista saisi kuitua ja vitamiinia ja niillä voisi hyvin korvata perunan ja makaronin paikan lautasella. Mutta kun en voi miestä pakottaa tollaisiin järjestelyihin.. Mutta näköjään häntäkin ylipainonsa häiritsee muttei niin paljon että tekisi asialle jotain.. Miehen äitikikin viimeksi kylässä käydessään huomautti miehelle, että kannattaa pitää kilot kurissa, kun suvussa on paljon verenpainetautia..

Joo ja niitä hiilareita ei sitten korvata protskuilla vaan rasvoilla. Mieluusti kala/kasvis.
Kasviksia/juureksia pitää olla paljon tietenkin, vähän katsoo vain niitä hiilareita niissäkin. Kasviksia voi syödä huoletta ihan niin paljon kun menee.

Hedelmiä ei tolkuttomasti kun ovat täynnä fruktoosia.

Niin ja sillointällöin voi vedellä vaikka pizzan ettei ihan nuppi kajaha ja tule joku ahmimisjuttu jonka jälkeen ei halua ees aloittaa uudestaan. Ei nyt kuitenkaan joka viikko.
Itsellä noin tippui painokin jonkin verran (20) ja veren kaikki arvot mm. kolesteroolit tuli reippaammasti paremmiksi. Ns. paha tuli alemmas, hyvä meni ylemmäs ja kokonaisjutut pieneni reilusti.
Veren paastosokerit ym ym. paremmiksi ja reilusti.

edit. niin oli huonojakin puolia, piti ostaa melkein kaikki vaatteet uusiksi. Joitain pieneksi jääneitä pystyi hyödyntämään :D Kengännumero ei tippunut ;)

Viimeksi muokattu:
No miehellä olis niitä pienempiä vaatteitakin oottamassa. Kovasti harmitellut kun ei entiset lempipaidat sun muut enää mahdu päälle.
Mulla on yhteensä paino tippunu itellä 20kg tässä 1,5v sisällä. Olo on niiiin paljon parempi, kevyempi, jaksaa paremmin.. Toivoisin että mieskin havahtuisi omaan tilaansa. Ähkyaterioidensa jälkeen valittelee miten olo on turvonnut ja tukala, ja aina väsyttää ja pierettää.. Olisi kiva että hän tajuaisi parantaa elintapojaan jo nyt eikä sitten vasta kun on joku verenpainelääkitys tai diabetes.

No miehellä olis niitä pienempiä vaatteitakin oottamassa. Kovasti harmitellut kun ei entiset lempipaidat sun muut enää mahdu päälle.
Mulla on yhteensä paino tippunu itellä 20kg tässä 1,5v sisällä. Olo on niiiin paljon parempi, kevyempi, jaksaa paremmin.. Toivoisin että mieskin havahtuisi omaan tilaansa. Ähkyaterioidensa jälkeen valittelee miten olo on turvonnut ja tukala, ja aina väsyttää ja pierettää.. Olisi kiva että hän tajuaisi parantaa elintapojaan jo nyt eikä sitten vasta kun on joku verenpainelääkitys tai diabetes.

Yhteistyössä