Saan tästä varmaan neniini, koska mallini on herättänyt närkästystä joskus jollain palstalla aiemminkin (taisi olla juuri tämä kaksplus). Silti, koska tämä homma toimii meillä hyvin, uskallan mainostaa sitä muillekin; ehkä tämä meidän tapa voi sopia jollekin muullekin (vaikka varmasti muitakin toimivia tapoja on).
Tavatessani nykyisen mieheni olin eronnut yksinhuoltaja, jolla kaksi teiniä. Työurani oli vielä kesken, paljon velkaa, mutta mahdollisuus tienata vielä pitkään ja kasvattaakin tulojani. Miehellä taas oli omaisuutta, niukasti velkaa, mukavat tulot, mutta ura jo siinä mallissa että tulot eivät enää kasva - ja aikuiset lapset; toisaalta lapsenlapsia joille piti kaikenlaista menoa ja lahjaa kustantaa kuitenkin. Ja niitä aikuisia lapsiakin jotenkin tuuppia. Harrastuneisuutemme ja suuntautuneisuutemme ovat osittain samat ja osittain erit - esim. mies on valmis ja halukas laittamaan urheiluharrastuksiin rahaa enemmän kuin minä. Ja itsellä on taas joitain omia juttuja esim. konsertteja, joihin olen halukas laittamaan rahaa enemmän kuin mies.
Puhuimme raha-asiat auki ja selviksi alusta pitäen. Kumpikaan ei halunnut olla elätti mutta ei myöskään maksaa toisen menoja. Muutettuamme vuoden seurustelun jälkeen yhteen enenevästi mieheltä joskus tuli lievää kommenttia, että hän maksaa minun ja lapseni menoja enemmän, minä taas koin joskus joutuvani kustantamaan miehen asioihin liittyviä menoja, kun systeemi oli tuo kummankin ekasta suhteesta tuttu "se maksaa kenellä on kukkaro mukana". Niinpä teimme oman systeemin: yhteinen sellainen kulunkitili, jolle laitetaan molemmat ajoittain sovitusti sama summa rahaa, ja josta maksetaan esim. kotivakuutus, sanomalehti, tv-lupa, netti yms yms. Minä maksan yksin henkilökohtaiset menoni ja lasteni menot, mies omistaan omat menonsa ja avustukset lapsilleen ja lapsenlapsien lahjomiset (vaikka kummankin lahjoihin laitetaan aina onnittelijoiksi molemmat, niin mun suvun lahjoihin kuin miehen suvun lahjoihin- rahoitus tulee silti eri pusseista). Ja ruoka- ja kodin muut kaupasta ostettavat ostokset maksaa se kenellä on kukkaro mukana, mutta kuitit säästetään, merkataan nimmarilla kumpi maksoi ja käydään läpi pieni kuittisirkus parin viikon välein. Kuittien läpikäymiseen ei mene kauan aikaa, ja hyvin pysytään kartalla siitä kummalla on viime aikoina ollut kukkaro enemmän mukana. Ei tarvitse painia sellaisten tunteiden kanssa, että kumpi on maksanut enemmän. Ja lisäksi, kaupan päälle, on kyllä tullut varsin selkeä käsitys omista ja yhteisistä rahavirroista muutenkin, eli niitä kuitteja katsellessa todella realisoituu mihin sitä rahaa milloinkin tulee laitettua.
Omasta puolestani uusperhekuviossa voin tätä suositella lämpimästi. Lisää varmuutta ja vapauden asteita. P.s. olemme ihan reiluja eikä erityisen niuhoja kumpikaan. Ja joskus voi hemmotella toista ja antaa päivällisen lahjaksi - sitä ei sitten laitetta kuittinippuun ollenkaan.