miehen pään kääntäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamaksi

Vieras
Kuinka ihmeessä olette saaneet miehenne suostumaan vauvantekoon? Olen jo kohta 32 ja mies päälle 40. Lupailtu on kovasti, että kaksi tehdään mutta ei vielä...olisiko hyviä vinkkejä, miten miehen pää käännetään?

Meilläkin odotetaan tuota kolmenkympin kriisiä.;) Miehen kavereilla näyttää kans käyneen niin, että kolmekymmentä täytettyään ovat jotenkin valmiita vastuuseen, ja haluavat perheen perustaa...vaikka aiemmin eivät mitenkään erityisesti ole lapsia halunneet. Toivottavasti käy meilläkin niin..

...faktat tiskiin ja kerro että ei lasta tehdä ihan ""tosta vaan"". Joskus se voi olla vuosien projekti! Ja naisena ei voi lapsia enää mummona vääntää, eikä kukaan enää nuorenekaan...

Mies sairastui just 'kolmenkympin kriisissään' vauvakuumeeseen ja nyt ei muuta kuin vänkää lasta minkä jaksaa. Ikävä kyllä mä olen se joka panee kampoihin.

Onhan se helppo miehen hinkua kakaroita kun ei tarvitse niitä oman terveytensä uhalla vääntää maailmaan ja sitten hoitaa ja paapoa vuoskaudet. Lapsissa menee terveys ja ura, kiitos ei.

Jos mies todella pystyisi jollain todistamaan, että hän sitoutuisi sitten lapsiin vähintäin yhtä paljon kuin minäkin, mutta realistina en tähän usko. Sellaiset ukot on kuulkaa harvassa jotka tosipaikan tullen pystyvät oikeasti olemaan apuna ja tukena.

Mutta jos tosiaan olet varma, että halaut lapsia, ota asia reilusti esille miehesi kanssa ja selvitä miksei hän vieläkään ole siihen valmis? Ehkä on niin ettei hän koskaa ole: sitten pitää päättää haluatko yksinhuoltajaksi (yksinhuoltaja on myös sellainen jonka mies ei osaa/pysty/halua osallistua perheruljanssin pyröitykseen), voitko kuvitella jääväsi lapsettomaksi - vai vaihdatko miestä.

Mä olen aivan samaa mieltä kuin tuo edellinen vastaaja eli ota selvää, mitä se sun ukkosi ajattelee koko perheasiasta ja tee sen jälkeen päätökset. Voisit myös painottaa sitä, että ei niitä vauvoja tuosta vaan tehdä vaan siinä voi tosiaan vierähtää enemmän aikaa. Muutenkin virheellisesti painotetaan nuorille, että muista ehkäisy. Siis tarkoitan, että hyvähän se on valistusta antaa, mutta ei mentäs liian pitkälle. Ei mulle kukaan sanonut, että tiesitkö, että kun napsit pillereitä vuosikausia, niin saat hormoonitoiminnan täysin sekasin? Kyllähän se yleensä ajan kuluessa tasaantuu, mutta poikkeuksiakin on. Joillakin tietenkin ""tärppää"" heti, eli ei kannata yleistää...:)

Ehkä pitäisi vaihtaa miestä, jotkut kun ei ikinä halua lapsia ja sit vanhana pappana voivottele kun ei ole lapsia hankkinut. Itse odottelin 7 vuotta ja kun ei vieläkään tullut mitään niin mies vaihtoon, ollaan nyt 2 v oltu yhdessä ja 11kk poika konttaile lattialla, toista yritetään. On mukavaa kun testi näyttää pos. niin ei tarvi miettiä että mitäs mies sanoo vaan iloisin mielin heti kertomaan.

Mies halusi vauvaa ja minä myös kun oltiin parikymppisiä ja maltettiin odottaa sen verran, että täytin 21 vuotta ennenkuin esikoinen syntyi.

Päätettiin jo ennen naimisiinmenoa että jos lapsia ei saada yhdessä, vaihdetaan paria. Luojan kiitos ei ole tarvinnut.

Minäkin yritän miehen mieltä käännyttää. Sillä on jo ihan menny hermot kun koko ajan jankkaan. Tai tietysti vaan mainitsen silloin tällöin asiasta, mutta kai minun käsitys ajan kulusta on ihan eri kuin miehen.

Millähän sitä pystyisi pitää kielensä kurissa ja vaan odottaa ja toivoa että muutaman kuukauden päästä voitaisiin meilläkin aloittaa vauvahaaveilut.

Muutama päivä sitten alkoi uusi kierto taas ja edelleen se kaiveli kortsuja pakasta hommiin alettaessa. Minä pahoitin mieleni, siitä mies hermostui, sanoi että pitääkö tästä aiheesta nykyään joka kerta keskustella, ja sekstailut jäi väliin. Mun näkökulma oli että eikö me nyt edes kerran voitaisi keskustella aiheesta, mutta jätin sanomatta..

Voi kökkö, mun mielestä meille sopisi kuvioihin 9 kk päästä beibi mainiosti, mutta toinen haluu vaan odottaa ja odottaa. Eikä voi edes kysyä että mitäs nyt tällä kertaa taas odotellaan, kun ne hermot menee tosiaan saman tien nykyään.

Miehet on kyllä toisesta galaksista.

Miksi miehen pää pitäisi kääntää naisen toimesta?? Jos mies ei kerran halua niin mies ei halua, se on hänen valintansa! Jos joskus keskustelisimme siitä kun mies haluaa lasta mutta nainen ei niin kaikki puolustaisivat naisen oikeutta päättää omasta elämästään!!

Ajatelkaas nyt naiset ennenkuin pakotatte miehenne lasten hankintaan vasten heidän omaa tahtoaan, eikö yksinhuoltajia ole jo tarpeeksi!?

Oon vähän samoilal linjoilla: jos mies ei lasta halua, on väärin pakottaa - lueskelepa vauva ja parisuhde -palstaa niin hoksaat varmaan itsekin, ettei vauvan kanssa ole helppoa! Jos siihen ei halua ryhtyä, niin ymmärrän ihan hyvin.

Toisaalta lapsensaanti miehelle onnistuu vielä kuolinvuoteen reunaltakin käsin, naiselle ei. Siinä mielessä on vähintäinkin kohtuullista voida keskustella asiasta niin kauan ja perusteellisesti, että kumpikin osapuoli tuntee ymmärtävänsä toisen perustelut, ja tulleensa itse ymmärretyksi. Tärkeintä on voida päättää asiasta yhdessä. Pakottaminen ja jahkailu on molemmat väärin.

Kyllä parisuhteessa pitää voida nostaa kissa pöydälle - ja ellei asiasta voida päättää, pitää myös uskaltaa puhua siitä, mikä on kummallekin tärkeintä: jos on yhteinen lapsi, silloin on varmasti paras erota nyt eikä viidestoista päivä.

Miehet tosin voi usein tarvita enemmän aikaa 'sulatella' tällaista asiaa, varmaan siksikin, että alitajuisesti he tietävät, että heillä on tuomiopäivään asti aikaa jahkailla - ja vaikeita päätöksiä monet luonnostaankin lykkää tuonnemmaksi. Mutta asettakaa yhdessä jokin raja mihin saakka saatte tahoillanne kypsytellä asiaa ja päätätte sitten vasta.

Missään tapauksessa en suosittele, että yrität 'käännyttää' miehesi mainostamalla lapsiperheen ihanuutta - arki voi sitten olla niin tyly kolaus, ettette siitä kumpikaan selviä. Pitää uskaltaa myös miettiä negatiivisia puolia asiassa, vasta se tekee positiviisistakin puolista aitoja ja todellisia.

Minulla oli pitkäaikainen ja onnellinen suhde. Kysyin että koskas lapsia olisi aika hankkia. Kun molemmat oli saaneet opinnot päätökseen ja suunniteltiin yhteen muuttamista ja yhteistä tulevaisuutta.

Aika shokkina se tuli kun toinen sanoi että ei ikinä omia kakaroita. Ihan tavallinen lapsista pitävä ja fiksu mies. Rakastuneena sitä tietysti toivoi että toinen vielä kypsyy ajatukseen. Siitä aiheesta sitten keskusteltiin. Riideltiin. Päätin että odotan siihen ja siihen päivään asti. Siirsin päivämääriä. Ja taas keskusteltiin.

Vastaus oli aina vaan että hän ei tällä hetkellä pysty kuvittelemaan koskaan haluavansa lapsia. Siis ei sanonut ettei varmasti koskaan halua. Voi että oli vaikea tilanne. Olisi nyt saamari sanonut heti suhteen alussa että toiveita ei kannata elätellä. Olisi ollut reilua!

Oli tosi vaikeaa luovuttaa ja päättää että ikuisuuksia ei mielen muutosta odotella, lähteä siitä suhteesta, ja eron tekeminen kesti kauan. Meni vuosia elämästä hukkaan.

Usein miehet tarvitsee suostutteluja vauvan hankinnan suhteen. Tai toisin päin. Onnellisia ne joilla nämä aikataulut synkkaa heti alusta lähtien yhteen. Onneksi useimmat miehet kuitenkin jossain vaiheessa haluavat lapsia ja mielipiteet saadaan sovitettua ja kompromisseja löydetään, esim että vain yksi lapsi eikä suurperhettä jos toinen haluaisi kolme ja toinen nolla lasta.

Kannattaa jättää mies jos mielipiteet ei kertakaikkiaan tunnu käyvän yksiin. Sairastakoon eksä sitten yksin vanhana. Uusi ""se oikea"", vielä paljon oikeampi, tulee jostain kulman takaa takuulla vastaan.

Jos lapsensaanti on sinulle kynnyskysymys: et voi kuvitella eläväsi lapsettomana ja toisaalta yhteinen lapsi merkitsee sinulle tärkeätä osaa parisuhteessa, on parasta erota ellei toinen tunne samoin.

Toki kyse voi vain olla omasta epävarmuudesta: selviänkö varmasti? Selviääkö parisuhde lapsiperheen arjen?

Olen itse pyöritellyt muutamia vuosia jo näitä kysymyksiä: mutta edistystä on kuitenkin tapahtunut siinä, että en enää 'inhoa' lapsia, vaan pystyn jo ymmärtämään mistä aiempi inhoni johtui (pelkäsin etten ikinä pärjäisi ja siksi tuntui helpommalta kieltää koko lapsensaanti vaihtoehtona) - sekä miettimään realistisemmalta pohjalta haluanko vai enkö halua.

Mieheni on vannonut, että rakastaa minua juuri itseni takia, ei siksi, että voisin jonain päivänä olla äiti hänen lapsilleen. Siksi tunnen voivani rauhassa ja omaan tahtiin pohtia asiaa: jos tuntisin hänen painostavan minua: joko lapsi tai minä -tyyliin, luultavasti saisin hermoromahduksen.

Eli anna miehellesi vielä aikaa: mikä ei tarkoita sitä ettei asiasta puhuttaisi! Mutta selvitä myös itsellesi mikä sinulla on tärkeintä ja voisitko erota jos miehesi ei kertakaikkiaan lapsia halua. Hyviä miehiä on varmasti vapaana as we speak, eli kyllä sekin löytyy joka on kanssasi asiasta yhtä mieltä, sitä ei tarvinne pelätä.

Tuntuu muuten pahalta tuommoinen syyllistäminen ja katkeruus: ""Sairastakoon eksä sitten yksin vanhana"" yms. Eikös meillä kaikilla olekaan oikeutta omiin arvoihin ja mielipiteisiin? Vai onko kaikkien 'pakko' haluta lasta? On tietysti väärin pitää toista epävarmuudessa, mutta jos todellakin ON epävarma vielä, niin minkä sille voi: tukeminen ja avoimuus ovat paljon parempia keinoja löytää ratkaisut kuin syyllistys ja painostus.

Olet ihan oikeassa Ihan tosi. Typeräähän mun on kritisoida tuolla tavalla ja tosi epäreilua eksää kohtaan. Vaan kun täällä nyt voi anonyymisti purkaa tuntojaan niin voi vähän päästellä höyryjä. En tietenkään eksälle enkä muillekaan ole latonut tuollaista tekstiä, kyllä ero hoidettiin ihan sovussa ja yhteistuumin sivistyneesti. Hänellä on oikeus mielipiteeseensä yhtä lailla kuin minulla omaani.

Sattui vaan satuttamaan tuollainen tarina niin sielun perukoita myöten perusteellisesti ja kesti niin pitkään toipua ja oppia luottamaan siihen että kyllä joku minun kanssani vielä perheen haluaa. Omassa mielessään sitä tietysti on kätevää vierittää syy toisen niskoille ja asettua uhrin asemaan. Vähän niin kuin itsesuojeluvaistoa. Tyhmää, tiedän, hävettää - kai tuollaisia saa ajatella omassa päässään, mutta ei tarvitsisi laukoa julkisuudessa, edes anonyymisti.. Varsinkaan kun nyt on itse päässyt voittajan pallille, haavat parantuneet. Paljon se opetti: tiedän mitä kannattaa arvostaa tuplasti enemmän.

Ymmärrän. Mulla on itsellä vähän toisinpäin tilanne: rakastan miestäni mut en halua lapsia. Tai en ainakaan usko haluavani tai... Yritän nähdä asioita mahdollisimman monelta kantilta, ja onneksi mies jaksaa vielä tukea.

Sun kommentti oli tosi rehti, kiitos siitä - ja tosiaan, saa purkaa tuntojaan mut niinhän siinä sit voi käydä, että joku toisessa tilanteessa oleva pahoittaa mielensä. Mut ehkä sit kokonaisuutena tän keskustelun lukeminen auttaa ihmisiä näkemään asioita uusista näkökulmista, mua ainakin.

Hyvät jatkot ja iloista joulua!

Ihan tosi oikein hyvää joulua sinullekin!
Kiitos ""ojennuksesta"" :-)
Toivon sulle ja sun miehelle kaikkea hyvää ja toivon että päädytte joskus molempia tyydyttävään ratkaisuun. Tai että tuo ratkaisematon tilanne jatkuessaankaan ei ainakaan häiritse parisuhdetta. Yrittämättä yleistää musta tuntuu että useammin miehille se ei merkitsisikään ihan yhtä vakavaa katastrofia kuin naisille jos ei saisikaan lapsia.

No ei ole vinkkejä, kun saman asian kanssa
täällä ihmettelen. Mies on sanonut, että
haluaa ehdottomasti lapsia (siis monikossa, jopa),
mutta *ei vielä*. Olemme molemmat 30 v, ihmettelenpä
vain, että mikä lienee hänen kannaltaan sopiva aika.

Yhdessä ollaan oltu 7 vuotta, ei ole saanut kosittuakaan.
Verukkeena lapsihankkeen lykkäämiselle on
muun muassa se, että ""olisi kiva olla ensin naimisissa"".
Mutta mistään kosimisesta ei ole ollut tietoakaan ja
jos koettaa varovasti jutella aiheesta niin se päättyy
miehen ahdistukseen ja puheenaiheen vaihtamiseen.

Syynä tähän kaikkeen on varmasti *minä*, koska olen
ilmaissut exäni olleen ""elämäni rakkaus"" mutta että
nykyiseni kanssa olen tasapainoisempi ja onnellisempi
ja yhteinen elämä sujuu paremmin. Exääni
rakastin kyllä palavasti, mutta yhteiselämä oli riuduttavaa
ja vaikeaa.

Ilmeisesti nykyinen avokkini ei siis halua kosia tai
perustaa perhettä kanssani vielä, koska puntaroi,
onko hänestä ikuiseen ""kakkosrakkaan"" asemaan.

Itselleni tämä ei ole mikään ongelma, kyllä kai jokaisella
on ollut se kiihkeän palava ensirakkaus? En usko, että
rakastan ketään enää niin palavasti ja pyyteettömästi,
vaikka olisi millainen mies.

Yhteistyössä