Miten mies tukena raskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MinnaK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MinnaK

Vieras
Kuinka teidän miehenne on ollut mukana raskaudessa?

Kuinka paljon tutustunut kirjallisuuteen tai keskuskustellut kanssanne?

Entäs neuvolakäynnit; mukana jokaisessa vai satunnaisesti? Ostosreissut yhdessä, vai onko osallistunut hankintoihin omaaloitteidesti?

Miten olette kokeneet miehen tuen ja mikä on ollut paras tapa teitä tukea?

Vinkkejä, kuinka saada mies mukaan raskauteen?

Baarissa käyminen? Ajatuksia siitä, erityisesti loppuvaiheessa, kun lähtö voi olla lähellä. Mitä olette sopineet?

Ja tietenkin omat raskausviikot?

Kiitoksia!

no meillä ei mies ollut neuvolassa enkä sinne kyllä kaivannutkaan, ultrassa oli ekassa mukana ja siellä oli hyvä tuki kun jännitti ni kovasti. valmennuksessa tietty mutta muutoin kyllä odotusaika meni aikalailla itsekseni kun oli rakennustouhut miehellä päälimmäisenä mielessä. Jaa no käytiin kyllä vaunut ostamassa yhdessä ja pari potkupukua.

Innokas lenkkeilijä kun olin ni 2 viimeisenä kuukautena en saanut lähteä yksin lenkille (enkä minnekään) ilman puhelinta miehen toivomuksesta. Baarissakäynnit ihan tavallisesti ennen ja jälkeen odotuksen, tosin meillä ei kummallakaan mitenkään vilkasta baarielämä ole koskaan ollut. Ai niin viimesenä viikkona oli polttarit molemmilla (minäkin osallistuin siis mahani kanssa) ja mies oli selvinpäin jos tulee lähtö.

Yhdessä katottiin tarvikkeet mitä missäkin on mitä tuo sitten sairaalaan.

Ekoilla neuvolakäynneillä oli mukana, kun pääsi tuleen. Sekä ekoissa ultrissa, myöhemmin työt esti ettei päässy.

Kirjat ei miestä kiinnosta, hyvin vastenmielistä on lukeminen ja tutustuminen niiden kautta. Kuuntelee kyllä jos ite kerron, mutta en tiedä voiko keskusteluks sanoa. Enemmän että minä kerron ja mies kuuntelee..

Ostoreissut mieleisiä ja kaikkee tykkää vaaville yhessä hankkia.

Odotusaika yleensä menny aika itekseen kun miehellä remontti sun muut työt päälimmäisenä. Mutta tukea oon saanu kun olen kipeesti tarvinnu.

Viimeset viikot ollaan sovittu että kaks kaljaa maksimissaan jos lähtö tulee. Baarissa ei juuri olla käyty.

Tiikeri 39+2

Neuvolassa mies oli mukana esikoista odottaessa vain ekalla kerralla, tässä toisessa odotuksessa sillä kerralla jolla ekan kerran kuunneltiin sydänääniä. Neuvolakerrat on minusta niin rutiinia ja äitikeskeisiä etten sinne miestä kaipaa. Sitten tietty pyytäisin jos olisi jotain normaalista poikkeavaa. Ultrissa mies on mukana aina ja synnytyksessä tietty.

Kirjallisuus: mies ei lue itse mitään, mutta minä lueskelen hänelle mielestäni mielenkiintoisimpia kohtia. Keskustelu on aika vähäistä, hän sanookin että on vaikea sanoa mitään kun ei itse koe samoja muutoksia kuin nainen. Tukea välillä kaipaisin lisää, hän liian helposti kuittaa kintaalla kun sympatiaa kaivatessani valittelen vaivoja (olen voinut pahoin 5kk). Tuumii vain että se kuuluu taudin kuvaan. Tiedän kyllä että ""oikeassa"" tilanteessa pystyn luottamaan hänen tukeensa 100%:sesti.

Ostosreissuille en miestä huoli mukaan, haluan tehdä valinnat itse. En kyllä usko että hän haluaisikaan lähteä, ei ole shoppailijatyyppiä. Isoista jutuista esittelen kyllä hänelle mitä olen hommaamassa ja hän kertoo mitä mieltä on, joten ei tule ihan jyrätyksi ; )

Ei käydä baarissa liiemmin, on jo yksi lapsi ja mielestämme olemme kasvaneet siitä vaiheesta jo ohi. Loppuvaiheilla ajokunto pitää olla koko ajan valmiudessa.

rv 25 menossa

Esikoista odottaessa oli mukana muutaman kerran neuvolassa ja ultrissa. Tätä kakkosta odottaessa ei ole ollut enkä oikeastaan häntä sinne tarvitsekaan :)
Mies tulee mukaan taas synnytykseen, että se on ainakin selvää.
Rv 26.

Menossa 39+2.Mies ollut hyvin tukena,joka päivä kysyy mun ja vaavin vointia ja kuuntelee massua.Yhdessä oltiin valmennuksessa ja vain pari neuvolaa jättänyt väliin.On myös katellut lappuja mitä neuvolasta saatu ja isommat tavarat valittiin yhdessä.Jaksaa hieroa mua ja tulee synnytykseen.Sanoo jo kovasti oottavansa että pääsis vaippoja vaihtamaan.Ymmärtää mun vaivoja,jaksaa kuunnella.Eli hyvin on tukena= )

Meillä mies on ollu mukana kaikissa ultrissa (rv 8, rv 12 ja rv 18). Neuvolaan on päässy tulemaan vaan kerran, kun muilla kerroilla on ollut töissä. Hän kyllä haluaa tulla mukaan neuvolaankin aina jos vaan on mahdollista.

Kotona mies on TOSI ihana. Auttaa, kuuntelee, pitää sylissä ja silittää ja tukee kaikin tavoin. Ja vahtii kuin haukka mun syömisiä (ettei tule syötyä tuorejuustoja ja light-juomia yms ja että syön tarpeeksi usein jne) ja toppuuttelee mua etten tee fyysisesti liian raskaita juttuja.

Vauva-lehtiä ja -kirjoja mies ei ole (ainakaan vielä) lukenut (vaikka niitä on kyllä meillä melkoisesti), mutta vanhoista Tieteen kuvalehdistä hän on kyllä lukenut kaikki raskautta ja vauvoja koskevat artikkelit. Jonkun verran hän on myös ettinyt oma-alotteisesti tietoa netistä.

Baareissa pörrääminen on jäänyt melkoisen vähäiseksi meillä jo ennen vauvahaaveita (ei vaan enää jaksa eikä huvita lähteä änkäämään meluun ja tupakansavuun) eli nyt raskauden aikanakaan ei tarvitse miettiä mitä sen asian suhteen tehdään.

Kuinka teidän miehenne on ollut mukana raskaudessa?
* mieheni on ollut tukena koko ajan jos lapsettomuushoidoissa eli kaikilla lääkäri käyneillä, sisätutkimukset, ultrat.. kaikki

Kuinka paljon tutustunut kirjallisuuteen tai keskuskustellut kanssanne?
* keskustelemme päivittäin erilaisista asioista kuten kasvatuksesta, lapsien määrästä jne... kirjallisuutta emme ole paljoa lukeneet, koska uskomme että luonto opettaa ja käytämme maalaisjärkeä

Entäs neuvolakäynnit; mukana jokaisessa vai satunnaisesti?
* neuvolassa hän on ollut mukana niin usein kuin töiltään on päässyt...

Ostosreissut yhdessä, vai onko osallistunut hankintoihin omaaloitteidesti?
* vaatteet olen minä hankkinut, mutta kaikki muut yhdessä

Miten olette kokeneet miehen tuen ja mikä on ollut paras tapa teitä tukea?
*se että on kiinnostunut asioista, hän soittaa neuvolan jälkeen jos ei itse ole päässyt mukaan, on mukana lääkäri käynneillä, silittelee vatsaa iltaisin kun katsomme telkkaria. Se että minulla on tunne että hän huolehtii meistä molemmista ja välittää...

Vinkkejä, kuinka saada mies mukaan raskauteen?
* ei miestä voi pakottaa, kyllä se tulee ajan kanssa. Monet miehet tajuavat kaiken vasta kun vauva on ekan kerran sylissä. Ja se ettei itse touhoa liikaa jos huomaa ettei toinen ole kiinnostunut se voi tuntua ahdistavalta.

Baarissa käyminen? Ajatuksia siitä, erityisesti loppuvaiheessa, kun lähtö voi olla lähellä. Mitä olette sopineet?
* Meillä on sovittu että jos mies haluaa lähteä baariin niin lähden mukaan, kuskiksi... mutta olemme sopineet niin että nyt on menot menty ja sitten kun menemme niin se on seuraavan kerran vauvan syntymän jälkeen... me olemme muutenkin sopineet että menemme todellakin yhdessä, meillä ei illat pääty riitaan niin se tuntuu hyvältä...

Ja tietenkin omat raskausviikot?
31 tasan

Yhteistyössä