Miehen koulutus

  • Viestiketjun aloittaja Rosamamma
  • Ensimmäinen viesti
Heh mikä aihe! eipä tuolla ole minulle mitään merkitystä ollut. Eka mies löytyi opinahjosta eli sama koulutus kuin mulla (opisto- nyk. amk). Nykyinen on "amislainen" rehellinen duunari. Eka mies oli laiska p... ja nykyinen ahkera ja työteliäs sekä töissä että kotona. Lienee kuitenkin enemmän luonnekysymys eikä ammatinvalinta sinänsä kerro juuri mitään. Miehelläni on alempi koulutus kuin minulla mutta tienaa enemmän :D Mieheni olen "valinnut" ihan muilla perusteilla! :heart: ( tai ehkäpä tuo "kouluttamattomuus" oli plussaa... :p )
 
Miehellä sama koulutus kuin mulla eli viittä vaille dippa-inssi. Opiskelut on venyneet jo yli kymmenvuotiseksi, kun tässä samalls on hoidettu maatilaa, rempattu taloa, ulkorakennuksia ja koneita, pistetty oma firma pystyyn, hoidettu lapsia ja koiria yms. Sanoisin, ettei se koulutus siihen ihmisen taitavuuteen tai taitamattomuuteen vaikuta vaan luonne. Itse ollaan niin hirveän uteliaita, että aina kun joku ammattimies tulee jotain tekemään, niin oma pää siellä välissä: mitä sä nyt teet?
Mistä tulikin mieleeni, täytyypä lähteä nuohoomaan toi lämmityspannu, kun natiainen nukkuu...
 
Voi herravarjele joitain kommentteja!
Mitä väliä sillä on, mikä toinen on ammatiltaan, jos rakastaa ja tulee hyvin juttuun puolisonsa kanssa. Eiköhän ne kemiat pitemmän päälle ratkaise aika monta asiaa eikä se, mikä toinen on koulutukseltaan tai ammatiltaan. :hug:
Ai niin, alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Miehelläni on opistotason koulutus. B) Samoin kuin itsellänikin ja olen muutamia opintoviikkoja hankkinut työn ohessa lisää. Minulle henkilökohtaisesti ei ole ollut merkitystä mieheni ammatilla, pääasia, että yhdessä on MUKAVAA!

 
Koulutus rules
Olkaa nyt hyvät ihmiset rehellisiä itsellenne ja muille! Tottakai koulutuksella on merkitystä parisuhteessa. Ei se todellakaan mikään pääasia ole tai tärkein kriteeri puolisoa valittaessa, mutta vaikuttaa aika olennaisesti elämään pidemmällä tähtäimellä. Jos voit rehellisesti sanoa, että sinulle ei ole tärkeää mikä perheenne taloudellinen tilanne on tai kuinka paljon kumppanisi on kotona, ei koulutuksella ehkä sinulle ole merkitystä. Koulutushan on yleistäen suoraan verrannossa koulutustasoon ja myös kotona vietettyyn aikaan. Itse olen valmis luopumaan osasta vapaa-aikaa sillä seurauksella, että elintaso on muuten korkeampi ja pääsen esim. silloin tällöin matkustelemaan. Peruskoulutuksen omaava henkiö tuskin pystyy omilla ansioillaan hankkimaan pääkaupunkiseudulta 150m2:n omakotitaloa, kahta autoa ja käymään muutaman kerran vuodessa ulkomaanmatkalla. Tiedän kyllä, että kaikille nämä asiat eivät ole tärkeitä, mutta aika monelle kuitenkin. Koulutus on satsaus tulevaisuuteen, oli se sitten korkea- tai ammattikorkeakoulusta.
 
Että korkeakoulutus muka = älykkyys ja korkea tulotaso. Tai että korkeakoulutus = kömpelyys ja kyvyttömyys tehdä käytännön asioita.

Kyllä se kuulkaa on niin, että koulutus korreloi lähinnä vain sivistyksen määrän kanssa. Jossakin määrin se vaatii älyä, mutta sitäkin enemmän sitkeyttä ja hyvää muistia.

Mutta minusta koulutus on YKSI tekijä muiden joukossa. Ihan samoin kuin toivon miehen olevan edes jotakuinkin kiinnostunut samoista asioista kuin minä, toivon, että hän on käynyt jotakuinkuin saman verran koulua.

Me olemme miehen kanssa molemmat akateemisia ja samalla alalla. On mukavaa, kun mies ymmärtää puolesta sanasta, mitä tarkoitan. Ja on samoista asioista kiinnostunut.

Mutta eihän sekään merkitse, ettenkö olisi voinut rakastua täysin eri alalla olevaan ja vähemmän koulutettuun. Tuo on siis vain YKSI tekijä, ei ainut eikä tärkein.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 21:52 vieras kirjoitti:
No on kyllä huvittavia juttuja joillakin. Itse en kyllä ottaisi korkeakoulutettua miestä, koska yleensä ne on aika kädettömiä ja joutuisi lampun vaihtoonkin hankkimaan AMMATTIMIEHEN :LOL: :LOL:
Joo, meillä on näin voin myöntää :D Mies voi kylläkin sitten jeesata meidän lampunvaihtajaa it-alan asioissa jos tarve vaatii ;)


Muuten tähän keskusteluun viitaten koulutuksella ei ole mitään merkitystä jos kahdella ihmisellä kemiat kohtaavat. Asia erikseen on sitten se jos kemia ei riitä, vaan ihminen haluaa myös koulutuksen ja hyvät tulot kumppaniltaan.

Mulle ei miehen koulutuksella ole väliä kunhan se yhteinen sävel vaan on olemassa.
 
maisteri
Onpa pakko minunkin sanoa sanani! Minulle koulutustaso ei ole koskaan ollut se ratkasevin asia miehessä, vaan fiksuus ja toisten huomioonottaminen. Torveloita löytyy sekä vähemmän kouluja käynneistä että tohtoreista! :attn:
 
Rosamamma
Onpa syntynyt mielenkiintoista keskustelua aiheesta! Alun perin kyselinkin vain, onko mielestänne hyvä, että molemmilla suunnilleen samantasoinen koulutus, olisi se sitten korkea tai matala. Syntyykö ristiriitoja ja kulkevat ajatukset eri polkuja, jos toinen on kouluttamaton ja toinen kovin koulutettu?

 
Hillamaria harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 12:52 Janna kirjoitti:
Olikohan tämä keskustelu tosiaan osiossa äidit 30-40v?????? :eek:

Sivistystä ei välttämättä löydä kirjoista, eikä lukeminen sulje pois käytännön elämässä tarvittavia taitoja. Ei tulisi mieleenkään tuijotella tutkintoihin tai niiden puuttumiseen ystäviä "valitessani". :/
Sama kysymys juolahti myös mieleeni, kun näitä juttuja luin!
Kuvittelin ihan tämän ikäluokan naisten olevan jo hieman kypsempiä ja avarakatseisempia. Itse elän parisuhteessa itseäni heikommin koulutetun kanssa, joka kuitenkin tienaa reilusti enemmän kuin minä. Nautitaan elämästä, reissataan ja rakastetaan toisiamme juuri sellaisina kuin olemme.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:27 Rosamamma kirjoitti:
Onpa syntynyt mielenkiintoista keskustelua aiheesta! Alun perin kyselinkin vain, onko mielestänne hyvä, että molemmilla suunnilleen samantasoinen koulutus, olisi se sitten korkea tai matala. Syntyykö ristiriitoja ja kulkevat ajatukset eri polkuja, jos toinen on kouluttamaton ja toinen kovin koulutettu?
Vastailin tähän ketjuun jo aiemmin, mutta vastaanpa uudestaan, kun tämä tarkennus nyt tuli =) Itselleni ei tosiaankaan koulutuksella ole merkitystä ollut, kun olen miestä itselleni valinnut ja kuten jo aiemmin mainittua, miehelläni opinnot ovat jääneet aikoinaan kesken yrittäjyyden astuttua kuvioihin jo varsin nuorella iällä, kun taas minulla on koulutusta laidasta laitaan.

Meillä ei varsinaisia ristiriitoja synny eritasoisesta koulutuksesta johtuen, olemme kuitenkin hyvin erilaisia toimissamme. Itse tykkään paneutua ja lukea erinnäisistä asioista ja esim. luen kaikki käyttöohjeet kannesta kanteen ennen käyttöönottoa. Mies taas ei juuri vaivaudu lukemaan vaan säntää oitis tekemään. Hänellä on valtavan hyvä looginen ajattelukyky ja nopeus sekä rohkeus päätöksissä, mikä taas minulta ehkä puuttuu. Miestäni leimaa vahvasti yrittäjyys ja liiketoiminta. Itse taas olen humaanimpi (voiko sanoa näin? =) ) ja syvällisempikin. Olemme erilaisia, mutta mielestäni tasapainotamme toisiamme loistavasti. Toisin sanoen ajatuksemme kulkevat hieman eri polkuja päämäärän ollessa kuitenkin usein sama =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 12:52 Janna kirjoitti:
Olikohan tämä keskustelu tosiaan osiossa äidit 30-40v?????? :eek:

Sivistystä ei välttämättä löydä kirjoista, eikä lukeminen sulje pois käytännön elämässä tarvittavia taitoja. Ei tulisi mieleenkään tuijotella tutkintoihin tai niiden puuttumiseen ystäviä "valitessani". :/
Veitpäs sanat minunkin suustani. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 20:22 Koulutus rules kirjoitti:
Olkaa nyt hyvät ihmiset rehellisiä itsellenne ja muille! Tottakai koulutuksella on merkitystä parisuhteessa. Ei se todellakaan mikään pääasia ole tai tärkein kriteeri puolisoa valittaessa, mutta vaikuttaa aika olennaisesti elämään pidemmällä tähtäimellä. Jos voit rehellisesti sanoa, että sinulle ei ole tärkeää mikä perheenne taloudellinen tilanne on tai kuinka paljon kumppanisi on kotona, ei koulutuksella ehkä sinulle ole merkitystä. Koulutushan on yleistäen suoraan verrannossa koulutustasoon ja myös kotona vietettyyn aikaan. Itse olen valmis luopumaan osasta vapaa-aikaa sillä seurauksella, että elintaso on muuten korkeampi ja pääsen esim. silloin tällöin matkustelemaan. Peruskoulutuksen omaava henkiö tuskin pystyy omilla ansioillaan hankkimaan pääkaupunkiseudulta 150m2:n omakotitaloa, kahta autoa ja käymään muutaman kerran vuodessa ulkomaanmatkalla. Tiedän kyllä, että kaikille nämä asiat eivät ole tärkeitä, mutta aika monelle kuitenkin. Koulutus on satsaus tulevaisuuteen, oli se sitten korkea- tai ammattikorkeakoulusta.
Korkeasti koulutettuko pystyy omilla ansioillaan ostamaan kaiken tuon mainitsemasi? ihan ilman pankin apua?

Oma ukkoni on pelkän peruskoulun käynyt, mutta omalla työllään hyvän aseman alallaan ansainnut. Ja tulot myöskin sen mukaiset. En nyt mitenkään tarkoita, etteikö kouluja on kannata käydä (itsellä amk-tutkinto), mutta aina särähtää korvaan tuo korkeakoulutettujen "paremmuus".

Ja kyllä minulle on tärkeää, että perheen taloudellinen tilanne on kondiksessa, mutta sitä en allekirjoita, että se olisi aina sidottu koulutukseen.
 
huokaus
Ei ole väliä koulutuksella, mutta nyt olen huomannut miehessäni kateutta, jos se nyt sitä on, asia vielä puhumatta...ja tämä tulee esille palkassa.

Saa suurinpiirtein samaa palkkaa kuin hänkin, ajoittain paremmin, ja se on selvästi alkanut häntä häiritsemään. Sinänsä en asiaa ymmärrä, koska yhteisiä vuosi on vajaa 20 ja yhteistä perhettähän tässä ollaan ja elätetään.

Mutta niinkuin mainitsin asia on vielä keskustelematta hänen kanssaan.

Onko muita, jotka huomanneet samaa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2006 klo 10:06 vieras kirjoitti:
Omasta koulutuksesta täytyy olla ylpeä, mutta mitä ylenkatsomista teillä on muita kohtaan. Mitä yleistämistä! Järkyttävää luettavaa! Kuinka te kehtaatte arvostella vähemmän koulutettuja ihmisiä aivan kuin heillä ei olisi ihmisarvoa ollenkaan, hävetkää! Se kuinka hyvä, miellyttävä, ahkera ym. joku ihminen on, siihen ei vaikuta koulutus mitenkään.Aivan sama kuin teidät korkeastikoulutetut yleistettäisiin sanomalla että teidän pärjääminen arkielämässä on hataraa, koska teillä on vain se kirjatieto eikä muuta. Että olette sosiaalisesti rajoittuneita, teillä on kaikilla silmälasit tai että teidän työllistyminen on vaikeaa koska teillä ei ole työkokemusta kun olette vain opiskelleet vuodesta toiseen. Luulisi että osa kirjoittaneista asuisi pullossa...ja tärkein... jos te arvostelijat olette noin lukeneita ja sivistyneitä niin missä teidän avarakatseisuus ihmisiä kohtaan on??

ASIAA!!!!! :attn: :attn:
 
Minä olen mieheni kanssa samalla alalla, mutta hän on hieman pidemmälle koulutettu, mikä minua aina silloin tällöin jurppii - jatkokoulutus on haaveissani.

Työ ja ammatinvalinta kyllä kuvastavat sillä lailla ihmisen arvomaailmaa, että vaikea kuvitella että ihan eri maailmoista tulevat ihmiset löytäisivät kovin paljon yhteisiä asioita - ellei sitten ole niin, että työ ei ylipäätään ole elämässä kovin tärkeä asia.

Meidän suhteelle on tosi tärkeää että olemme suurin piirtein samalla alalla. Voin auttaa miestäni työasioissa ja toisinpäin. HÄn tekee opetustyötä, ja olen kiireisinä aikoina esim. auttanut opetusmateriaalin hankinnassa. On kiva, että voi joskus helpottaa toisen taakkaa!
 
Rosamamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 15:16 eleonoora kirjoitti:
Työ ja ammatinvalinta kyllä kuvastavat sillä lailla ihmisen arvomaailmaa, että vaikea kuvitella että ihan eri maailmoista tulevat ihmiset löytäisivät kovin paljon yhteisiä asioita - ellei sitten ole niin, että työ ei ylipäätään ole elämässä kovin tärkeä asia.
Tätä juuri tarkoitin alkuperäisenä kysyjänä, koska koen itsekin asian näin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 15:16 eleonoora kirjoitti:
Minä olen mieheni kanssa samalla alalla, mutta hän on hieman pidemmälle koulutettu, mikä minua aina silloin tällöin jurppii - jatkokoulutus on haaveissani.

Työ ja ammatinvalinta kyllä kuvastavat sillä lailla ihmisen arvomaailmaa, että vaikea kuvitella että ihan eri maailmoista tulevat ihmiset löytäisivät kovin paljon yhteisiä asioita - ellei sitten ole niin, että työ ei ylipäätään ole elämässä kovin tärkeä asia.

Meidän suhteelle on tosi tärkeää että olemme suurin piirtein samalla alalla. Voin auttaa miestäni työasioissa ja toisinpäin. HÄn tekee opetustyötä, ja olen kiireisinä aikoina esim. auttanut opetusmateriaalin hankinnassa. On kiva, että voi joskus helpottaa toisen taakkaa!
Kato kun sitä taakkaa voi helpottaa monella muullakin tavalla kuin työasioilla, meillä kun ei työt tule kotiin mukaan vaan ne tehdään töissö ja kotona tehdään kotijuttuja. Siinä se onkin, onko teillä muuta kun työasiat yhteisiä.

Terveisin ihmiset eri maailmoista!
 
haisulit3
meillä ei kummallkaan ole korkeakoulutusta eikä alatkaan lähellä toisiaan ja hyvä näin. meil elämässä kuitenkin paljon yhteistä.. kuten mitä elämältä halutaan, tykätään kumpikin vähän luksuksesta ja lapsia kumpikin haluaa useamman. ja tosiaan vaik ei korkeakouluja ole tullut käytyä niin on omakotitalo, vakityöpaikka ja sitkeyttä löytyy. monta päämäärää viel savuttamatta, mutta nitä kohden käymme yhdessä ilman insinöörin papereita. elämänkoulu se on tärkein koulu =)
 
Milka68
Heh, aivan uskomatonta lukea vielä meiltä AIKUISILTA ( siis 30-40v.), että täällä tosiaan morkattiin esim. "vain" "amiksen" käyneitä...! :x :attn: :headwall:
No, onneksi ne jutut taisivat olla niiltä alle 18v... :whistle: :attn:
Mulle itselle ei ole ollut juuri mitään merkitystä, ei silloin seurusteluaikoinakaan(ja niistähän on jo aikaa!), mikä on ollut toisen osapuolen koulutus! Kyllähän se loppupeleissä painoarvo on jossain IHAN muussa kuin toisen koulutuksessa... ;) :whistle: :D :attn:
Oman miehen kanssa ollaan tosin aika samanlaisissa "lähtökuopissa"...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 15:16 eleonoora kirjoitti:
.

Työ ja ammatinvalinta kyllä kuvastavat sillä lailla ihmisen arvomaailmaa, että vaikea kuvitella että ihan eri maailmoista tulevat ihmiset löytäisivät kovin paljon yhteisiä asioita - ellei sitten ole niin, että työ ei ylipäätään ole elämässä kovin tärkeä asia.
Tuota mieltä minäkin olen, vaikken ehkä ihan noin jyrkästi. Voi vallan hyvin löytää aivan eri alalta ja koulutustasolta ihmisen, jonka kanssa synkkaa todella hyvin. MUTTA että koulutustaso on YKSI juttu muiden joukossa, joka yhdistää!

On mukavaa, kun voi puhua itseä kiinnostavista aiheista ilman, että täytyy koko ajan olla suomentamassa ja vääntämässä rautalangasta. Ihan samalla lailla siis koulutus voi olla yhdistävä tekijä kuin joku yhteinen harrastuskin.

En oikein ymmärrä, miksi osa tähän ketjuun vastanneista ei suostu tuota ymmärtämään, vaan yrittää mitätöidä koko asian.
 

Yhteistyössä