Miehen kanssa riitaa omista menoista. Mikä on kohtuullista, mikä liikaa?

  • Viestiketjun aloittaja Mikä on kohtuullista?
  • Ensimmäinen viesti
ap..
[QUOTE="huhhuh";30253223]Minäkin ihmettelen, että pitääkö sitä joka päivä olla jossain. Eikö riitä että olet lapsen kanssa kotosalla.[/QUOTE]

Suurin osahan on 5 päivää viikossa töissä. Itse olen luennoilla vain neljänä päivänä. Minulla on kaksi päivää viikossa, jolloin minulla ei ole välttämättä MITÄÄN - tai ei ainakaan mitään säännöllistä, ainahan voi poikkeuksia tulla - ja sitten yhtenä päivänä on pelkästään yksi tunnin mittainen (matkoineen vähän yli tunnin) liikuntaharrastus.

Ei riitä, että olen kotosalla lasten kanssa, koska kai minun opiskelijana pitäisi opiskella. Ja liikuntaa pidän terveellisenä ja tärkeänä - haluaisin kiinteytyä, nostaa kuntoa, sekä myös pitää sitä kuntoa yllä. Tuli todettua kun itse olin omalla vuorollani vanhempain- ja hoitovapaalla, että ei se kunto kyllä kohene pelkästään leikkipuistoaktiviteeteilla. Tai toki se siinä mielessä voisi riittää, että kai se elämä on ihan kivaa vaan kotonakin ollessa - mutta pitäisikö sen sitten olla niin? Onko kaikki alle 3-vuotiaiden vanhemmat vaan kotona - kai joku sentään töissäkin käy?

Olen jotenkin ajatellut, että on nykyisin ihan normaalia ja yleistä käydä vaikka viidesti viikossa n. 45-60 minuutin juoksulenkillä, ja olen kai ajatellut, että se liikunta voisi samantien olla sitten vaikka jotain ohjattuakin, jos sellainen tuntuu enemmän omalta jutulta. Kuinka usein te muut sitten liikutte? Itse en edes ole mikään himoliikkuja.
 
Hvvd
Ootko periny jonkun suuren omaisuuden vai miten te rahoitatte ton kaiken? Yks opiskelee ja toinen on hoitovapaalla. Jos tulee ero, niin opintotuestako palkkaat sen mll:n hoitajan? Vai minäkö tän kaiken maksan verorahoilla?
Keskity siihen opiskeluun kokopäiväisesti niin saatat valmistuakin joku päivä.
 
ap..
Joskerta olette muutenkin eroamassa, niin eikö se olisi helpompi hoitaa niin kauan kuin vielä olette väleissä.
Olisi, mutta se on eräistä käytännön syistä hiukan hankalaa toistaiseksi. Ja ei se toki kiveen hakattua ole että niin käy, JOS asiat tästä korjaantuvat, niin voisihan sen välttää.

Mutta minua esim. häiritsee ettei tehdä mitään yhdessä. Olen ehdottanut vaikka mitä - pyydän aina miestä mukaan jos menen lasten kanssa jonnekin leikkipuistoa erikoisempaan paikkaan (että voisi tehdä perheen kanssa jotain yhdessä) ja olen yrittänyt ehdottaa vaikka mitä yhteisiä pieniä lomamatkoja tai että mentäisiin joskus ulos syömään tms. Tai että lasten mentyä nukkumaan katsottaisiin vaikka elokuvia yhdessä, mitä esim. teimme aikaisemmin tosi paljon. Mies ei vaan halua tai häntä eivät minun ehdottamani jutut kiinnosta. Niin tuntuu ettei mitään yhteistä enää ole. Paitsi riitely noista minun omista menoistani. Minulle olisi ihan ok, että miehelläkin olisi omia menoja vaikka sama määrä kuin itselläni harrastuksia - en tiedä pitääkö opiskelukin laskea omaksi menoksi vai ei? Onko opiskelu tai työssäkäynti "omaa aikaa"?

Tosiaankin haluaisin että tämän voisi ratkaista ilman riitaa että kumpikin olisi tyytyväinen - ja voin omia menojani siirtääkin, jos menisivät miehen menojen kanssa päällekkäin. Aina voisi siis joustaa ja sumplia. Mutta tuntuu, että mies ei vaan haluaisi minulla olevan noin paljon omia juttuja. Vaikka tietää syyt, miksi urheiluakin harrastan - minulla on mm. ollut sellaisia ongelmia (mm. selkäkipuja) ja aiemmin mies kannustikin minua aloittamaan liikuntaa (ja ei, en ole ylipainoinen, eli se ei ollut se syy :D)
 
jospa miettisit
siis kysytkin vielä kun olet menossa kokoajan! Miten olet edes perheen viitsinyt hankkia kun sulla ei tunnu olevan sille aikaa/mielenkiintoa! mies parka sääliks käy ja sun lasta kans!
 
2sonen
Mies vaikuttaa olevan täysin tyytyväinen kotona, omassa pallossaan. Vaikka hänellä on jo nyt mielinmäärin vapaa-aikaa, hän haluaa sitä vielä jotta voi - katsoa telkkaria lisää tai mitä hyvänsä tekeekin. Ja hän saa lisää vapaa-aikaa vain, jos ap karsii menojaan. Ap saa omaa aikaa vain, jos hän poistuu asunnosta. Koska kotona ollessaan hän on vastuussa lapsista ja vaikka viihtyykin heidän kanssaan, haluaa hän myös omaa aikaa kodin ulkopuolella, täysin ymmärrettävää. Eivät kaikki tykkää nyhjöttää kotona. Onhan tuo selvästi ongelma, että mies ei tarvitse muuta elämää kuin kodin. Ehdottaa voi, mutta ei aikuista miestä voi pakottaa harrastuksiin, olemaan kavereiden kanssa tai hankkimaan niitä. Eikä hän voi olettaa, että kumppani tekee samoin. Mies haluaa käyttää aikansa kököttämällä kotona ja nainen muualla, that's it.

Jos te kuitenkin haluatte tehdä jonkin kompromissin, niin ostakaa vaikka perhekalenteri, johon merkkaatte lyikkärillä omat menot ja sitten keskustelette kumman meno on tärkeämpi. Jos mies haluaisi lähteä kalaan just huomenna, kun olet jumpassa, niin yhtä hyvin hän voi mennä sinne ylihuomenna kun sinä olet kotona. Jos sinulla on tietyt päivät, jolloin sun pitää päästä menemään, niin miehelläkin voisi olla yhtä monta päivää/tuntia, jonka hän saa käyttää haluamallaan tavalla. Oli se sitten kalaa tai kököttämistä :)
 
"mammaa"
Jätät opiskelut ja liikunnat sikseen ja hoidat itse ne lapset. Miehen kuuluu olla perheessä se joka on menossa. Vaikka eroaisittekin sinun tulee tehdä kuten mies haluaa.
 

Yhteistyössä