"Miehen elättinä" - jutut huvittavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sorge
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sorge

Vieras
Missä feministilaaksossa te jotkut oikein elätte??? Kun naimisiin mennään ja lapsia aletaan tekemään, ei ole enää minun rahat sinun rahat, vaan yhteinen perhe, ja koska nainen biologisesti on se joka vauvan synnyttää ja imettää, on luonnollista että mies käy sillä välin töissä.

Väkisin tulee mieleen parisuhde, joka ei ole läheinen, jossa on kyräilyä ja epäluottamusta, siis sellaisista jossa ajatellaan että kauheata jos täytyisi toista elättää.

Mä ymmärrän sen että on omat tilit, ymmärrän vielä senkin että joissain mitoissa pidetään siitä "omasta" kiinni, mut joo, sitä en käsitä et joissakin perheissä törmää tähän "kun minä joudun teidät elättämään" asenteeseen...Meillä mies monesti sanoo "ei ole enää minun tai sinun, nyt on meidän" ja kun tosissaan, nainen nyt vaan on se jolle se synnyttäjän osa on langennut, niin on aivan normaalia että se toinen osapuoli sillon panostaa enemmän sen toimeentulon kanssa.

Eiköhän lasten kanssa kotona olekkin sen verran 24/7 työtä vaikka ihanaa onkin että siinä voi olla ihan hyvällä omatunnolla ikäänkuin miehen elättinä. Lasten kanssa kotona vietetty aika on korvaamatonta ja ei ole rahalla laskettavissa. Siis mun mielestä.

En minäköön sinänsä ymmärrä tuota miehen elättinä asennetta...

osin samaa mieltä kanssasi... yhdessähän se sovitaan perheen kesken, jos hoitovapaalla jäädään ja tiedetään sitten että talouden rahatilanne notkahtaa. Ei se ole vain nainen, joka siitä kärsii.. En tajua. Meillä on yhteinen pankkitili ja isoista ostoista puhutaan yhdessä ja mietitään. Lisäksi nyt kun töissä kumpikin, niin säästämme kummankin palkoista. Mutta puhuttu ollaan kotihoidon tuesta/hoitovapaastakin. Lapset on yhteisiä, joten heidän parastahan siinä ajatellaan ja sitten säästää hoitomaksutkin. Esim. kahdesta lapsesta se on 500 euroa, jos kummatkin olisi töissä.

Vai monessako perheessa nainen vaan päättää jäädä hoitovapaalle, ilman mitään mietintää ja keskustelua puolisonsa kanssa? yhteisiä asioitahan ne on.

Minä olen miehen elätti. Tulin nimittäin siihen tulokseen, että koska mieheni maksaa veroja palkastaan saman verran kuin mitä minä saan kotihoidontukea kuussa, mieheni maksaa minun kotona olemiseni.
En siis kulje kenenkään muun veronmaksajan varoilla :D

Mun mies on ns. palkannut mut kotiin töihin, en ole elättinä vaan teen töitä. Jos lapsemme menisi päiväkotiin, mies maksaisi sinne päiväkotimaksut, nyt hän on palkannut lapsilleen parhaan mahdollisen hoitajan, heidän äitinsä. <3

Ruusupuska ap sinulle järkevästä aloituksesta :)
Mukava lueskella jotain viisastakin täältä eikä tutkii jotain naamakuva-pinoa....
Totta, niin moni mamma koittaa olla femakko ja niiden ajatusmaailma on kyllä niin poloinen, minusta feministi on huvittavasti toimiva kun piotää olla niiiiiiiin itsenäinen, kukaan OIKEA nainen ei pärjää ilman miestä

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Vai monessako perheessa nainen vaan päättää jäädä hoitovapaalle, ilman mitään mietintää ja keskustelua puolisonsa kanssa? yhteisiä asioitahan ne on.

Ei tää nyt koske pelkästään hoitovapaata, eipä siinä rahassa pääse kylpemään näin äitiyslomallakaan vaikka ei minimiä saakkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja sorge:
ja koska nainen biologisesti on se joka vauvan synnyttää ja imettää, on luonnollista että mies käy sillä välin töissä.
No mun mielestä on plussaa jos se mies on ennemminkin synnytyksen ajan laitoksella eikä sillä välin töissä :D

Mulle on ihan fine että nainen on kotona alkuun. Sit kun se imetys loppuu en nääkään enää yhtään mitään syytä miks se ois just miehen tehtävä olla pois kotoa tienaamassa ja naisen tehtävä olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Minä olen miehen elätti. Tulin nimittäin siihen tulokseen, että koska mieheni maksaa veroja palkastaan saman verran kuin mitä minä saan kotihoidontukea kuussa, mieheni maksaa minun kotona olemiseni.
En siis kulje kenenkään muun veronmaksajan varoilla :D

Näin yksioikoisesti voi ajatella vain palsta mamma.

jaa, mulla se on lähinnä kiinni ns. ylpeydestä, mua ei tarvitse kenenkään elättää kun olen täysin kykeneväinen siihen itse..
eikä sitä mammalomalla ole mitenkään rahattomana kun saa sen äitiys ja vanhempain päivärahan joka ei juurikaan eronnut mun normi liksasta, ja sitten menin töihin jotta sain mun osuuden perheen menoista kasaan..
haluane ttä on omat rahat, ja maksan myös omaa osuuttani asunnosta.. vaikak rahat on ns. perheen niin kun ne on mun tilillä niin ne on mun käytössä, vaikka maksaisinkin yhteisiä laskuja

Minä päätin. Sanoin miehelleni heti suhteen alussa, että hoidan lapseni ainakin 3-vuotiaaksi asti kotona. ja näin on menty eikä mies ole sitä kyseenalaistanut.

Samaa mieltä, että perhe on yhteinen yritys jossa ei pitäisi olla sun ja mun rahoja vaan yhteisiä rahoja. Joita siis molemmat sinne tilille tuo. Mun mielestäni siis jokaisen kuuluu elättää itsensä ja jälkeläisensä ensisijaisesti itse.

Totta kai nainen on jonkin aikaa kotona lasten vauva- ja mahdollisesti pikkulapsiaikanakin jolloin elatus on miehen vastuulla. En tiedä yhtään ihmistä, kiihkeintäkään feministiä, joka paheksuisi tätä. Tärkeintä on se, että jokaisella on valmius itsensä elättämiseen, eikä vaikka koulutusta/työtä/ammattia ole kotona juurikin miehen elätettävänä vuosikausia, sittenkin siis kun lapset ovat jo isoja.

Se, minkä puolesta mä ainakin puhun, on nimenomaan tuo valmius itselliseen elämään, jos mies vaikka sairastuu tai tulee avioero. Liian moni nainen luottaa liian sinisilmäisesti siihen, että mies elättää. Ja sitten itketään huonoa suhdetta esim. täällä, mutta kun lähteäkään ei voi kun jää lasten kanssa ihan tyhjänpäälle...

Yhteistyössä