Miehen alkoholinkäytöstä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;27135520:
miten ne lapset liittyio tähän ? eikös ap sanonut että lapset eivät näe?

itselläni ei ole kokemusta koska meillä ei käytetä alkoholia.

Eivät lapset tyhmiä ole. Tässä lähinnä tarkoitin kirjoittajien reaktiota tähän, että tuollainen juopottelu on ihan ok ja normaalia. Olisko heistä siis myös ihan ok, että omista lapsista kasvaisi tuollaisia juoppoja?

Alkuperäinen kirjoittaja möhköwantti;27135542:
mikä juoppo on jos ottaa pari pientä kaljaa? sitä en ymmärtänyt.

No, minä en ymmärrä, että on normaalia juoda kaljaa joka päivä + saunaillat + kaverien kanssa räkäkännit. Riippuvuushan tuo on jos joka päivä on pakko saada ne kaljat.

Vastaanpa minäkin, että et todellakaan ole nipo. Ymmärrän, että tilanne on vaikea, kun ei tuollaisen takia välttämättä erotakaan halua, mutta mutta... Ehkäpä yksi ajatus mikä mulla heräsi oli, että miten miehesi reagoisi, jos ottaisit asian puheeksi? Pitääkö miehesi sitä nipotuksena? Mielestäni sinun pitää suhteessasi pystyä puhumaan mieltäsi vaivaavista asioista.

Moni täällä puhuu kohtuukäytöstä ja sen rajoista, mutta mun mielestä ne viralliset kothuukäytön annosmäärät on aika huikeita! Siis miehille yli __24__ annosta viikossa!! Tai yli 7 annosta kerralla!! Eli virallisten rajojen mukaan mies voi juoda neljänä iltana viikossa 6 kaljaa ja se on ihan OK (!?) On mielestäni todella todella paljon. En tajua tuollaisen mittakaavan paapomista ja alkoholin käytön hyväksymistä. Eli itse en niin sanotusti ole samaa mieltä siitä, mikä on kohtuukäyttöä. Olen varma, että rajoja tullaan jossain vaiheessa laskemaan.

Voin sanoa omasta puolestani, että yksi "kriteeri" minulla oli kun aikanaan mieheni kanssa aloin olla, että hän ei juurikaan juonut. Ottaa ehkäpä kerran kolmessa kuussa kaljan ja ravintolassa jos ollaan illalla niin saattaa ottaa lasin viiniä. Pikkujoulukaudella on parit pikkujoulut, joissa ottaa muutaman, kuitenkin max. 4-5 kaljaa illan aikana.

Kiitoksia! Erityisesti nimimerkille "noniin" :-)

Meillä on aviomieheni kanssa ollut periaatteena, että kaikesta pitää pystyä puhumaan. Näitä alkoholinkäyttöön liittyviä asioita on vain niin vaikea ottaa puheeksi oman taustani vuoksi. Minulla kun ei ole minkäänlaista käsitystä ns. normaalista alkoholinkäytöstä kun alkoholia ei kulunut lapsuudenkodissani lainkaan, ex-mieheni käytti sitä hyvin satunnaisesti ja itsekin käytän vain hyvin vähän. Epäilen, että pahimmassa tapauksessa taustaani käytetään keskustelussa minua vastaan. Eli minusta tulee hyvin äkkiä tällä omalla alkoholinkäytölläni ns. nipo hänen silmissään.

Mutta olette aivan oikeassa. Tämä alkoholinkäyttöasia täytyy kuitenkin ottaa hänen kanssaan puheeksi. Jos näin ei tee, siitä tulee helposti isompi möykky, joka alkaa vaikuttaa parisuhteeseen muutenkin. On vaikea sanoa, miten avomieheni asiaan suhtautuu. Epäilen että alkoholinkäyttö on hänelle vähän arka paikka, joten vastaanotto voi olla mitä tahansa.

Kiva, että pystyin olemaan avuksi. Vielä voisin lisätä, että itse pitäisin kohtuu käyttönä noin kuutta kaljaa viikossa. Se tarkoittais käytännössä 1/pvä, muttei viikon jokaisena päivänä. Tai vaihtoehtoisesti esim. kahtena iltana viikossa 3 kaljaa. Kuitenkin niin, että kerran viikossa kaikki 6 annosta juotuna olisi mielestäni jo liikaa, koska tarkoittaisi, että ottaisi kännit joka viikko. Kun keskustelet miehesi kanssa, voit sanoa, että sulla on kavereitakin, jotka on samaa mieltä kanssasi. Ja se kaveri oon mä.

[QUOTE="no niin";27135889]Kiva, että pystyin olemaan avuksi. Vielä voisin lisätä, että itse pitäisin kohtuu käyttönä noin kuutta kaljaa viikossa. Se tarkoittais käytännössä 1/pvä, muttei viikon jokaisena päivänä. Tai vaihtoehtoisesti esim. kahtena iltana viikossa 3 kaljaa. Kuitenkin niin, että kerran viikossa kaikki 6 annosta juotuna olisi mielestäni jo liikaa, koska tarkoittaisi, että ottaisi kännit joka viikko. Kun keskustelet miehesi kanssa, voit sanoa, että sulla on kavereitakin, jotka on samaa mieltä kanssasi. Ja se kaveri oon mä.[/QUOTE]Ei jumalauta mitä ämmiä täällä pyörii. Palstalla neuvotellaan kuinka monta olutta voidaan miehelle sallia viikossa ja nenään menee pussillinen herneitä jos mies juo pari kaljaa päivässä.

Oikeasti käy sääliksi miehiä jotka ovat itsensä tuollaiseen liittoon solmineet. Sairasta.

• Tykkää
Reactions: möhköwantti
Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätöntä;27136002:
Ei jumalauta mitä ämmiä täällä pyörii. Palstalla neuvotellaan kuinka monta olutta voidaan miehelle sallia viikossa ja nenään menee pussillinen herneitä jos mies juo pari kaljaa päivässä.

Oikeasti käy sääliksi miehiä jotka ovat itsensä tuollaiseen liittoon solmineet. Sairasta.

Jaa, minun miestäni ei kyllä tarvitse pitää millään tavalla kurissa alkoholin suhteen. Saa juoda niin paljon kuin haluaa, ja juo siis kuten muutama viesti aiemmin kerroin. Jokainen valitkoon itselleen sopivan. Kaikista naurettavinta on mielestäni tuollainen "ei soo äijä eikä mikään joka ei kaljaa vedä" -ajattelu.

[QUOTE="no niin";27136018]Jaa, minun miestäni ei kyllä tarvitse pitää millään tavalla kurissa alkoholin suhteen. Saa juoda niin paljon kuin haluaa, ja juo siis kuten muutama viesti aiemmin kerroin. Jokainen valitkoon itselleen sopivan. Kaikista naurettavinta on mielestäni tuollainen "ei soo äijä eikä mikään joka ei kaljaa vedä" -ajattelu.[/QUOTE]

Näinpä. Ja jokainen vetäköön vaikka pussillisen kaljaa päivässä mun puolesta. Kyse onkin siitä kuka sen ihmisen kanssa haluaa sitten olla ja elää. Minulle tekisi tiukkaa olla miehen kanssa joka joisi joka päivä, vaikka vaan sen yhden kaljan. Toisia se ei haittaa, ja alkoholisti tai suurkuluttajahan sellainen ei ole, omasta mielestäni vain ällöttävä.

[QUOTE="vieras";27136063]Näinpä. Ja jokainen vetäköön vaikka pussillisen kaljaa päivässä mun puolesta. Kyse onkin siitä kuka sen ihmisen kanssa haluaa sitten olla ja elää. Minulle tekisi tiukkaa olla miehen kanssa joka joisi joka päivä, vaikka vaan sen yhden kaljan. Toisia se ei haittaa, ja alkoholisti tai suurkuluttajahan sellainen ei ole, omasta mielestäni vain ällöttävä.[/QUOTE]Mikä siinä on niin ällöttävää? Mikä sai sinut suhtautumaan alkoholiin noin kieroutuneesti?

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;27136099:
Mikä siinä on niin ällöttävää? Mikä sai sinut suhtautumaan alkoholiin noin kieroutuneesti?

Miten ihmeessä se on kieroutunutta ellei halua alkholin kuuluvan jokapäiväiseen elämään?

[QUOTE="vieras";27136116]Miten ihmeessä se on kieroutunutta ellei halua alkholin kuuluvan jokapäiväiseen elämään?[/QUOTE]

Ja edelleen, mulle on ihan sama mitä muiden perheissä tapahtuu. Toiset pitää sotkusta, toiset siisteydestä, toiset siitä että alkoholia lipitetään jatkuvasti toiset ei...jne.

Eihän tuo suurkulutuksen rajoja ylitä, mutta itsekään en tykkäisi, jos joka ilta pitäisi olutta juoda. Mihin mies sitä tarvitsee? Eikö voisi keksiä terveellisempiä tapoja rentoutumiseen?

[QUOTE="vieras";27136125]Ja edelleen, mulle on ihan sama mitä muiden perheissä tapahtuu. Toiset pitää sotkusta, toiset siisteydestä, toiset siitä että alkoholia lipitetään jatkuvasti toiset ei...jne.[/QUOTE]Ja tällä yrität antaa jotenkin näppärästi ymmärtää että ihmisillä jotka käyttävät alkoholia on sotkuinen koti ja he pitävät siitä? Ja että ihmiset jotka käyttävät alkoholia "lipittävät" sitä jatkuvasti.

"mulle on aivan sama mitä muut tekee, mä teen oikein ja muut saa olla väärässä jos ne haluu"

ei vittu mitä sairaita ja ahdasmielisiä jeesustelijoita täällä pyörii

• Tykkää
Reactions: möhköwantti
[QUOTE="vieras";27136149]Ja tällä yrität antaa jotenkin näppärästi ymmärtää että ihmisillä jotka käyttävät alkoholia on sotkuinen koti ja he pitävät siitä? Ja että ihmiset jotka käyttävät alkoholia "lipittävät" sitä jatkuvasti.

"mulle on aivan sama mitä muut tekee, mä teen oikein ja muut saa olla väärässä jos ne haluu"

ei vittu mitä sairaita ja ahdasmielisiä jeesustelijoita täällä pyörii[/QUOTE]

Sä olet sairas kun sulle tulee edes tuollaisia mieleen :D. Uskomatonta :D!

Olen samaa mieltä kuin moni: määrä ei ylitä virallisia riskirajoja, mutta päivittäinen juominen huolestuttaisi minuakin. Asia vaivaa sinua, joten ota se esille. Toiset palstalaiset voivat tulla perheistä, joissa juodaan todella paljon, eivätkä näe asiassa mitään outoa. Mutta jokainen saa määritellä itse oman mukavuusalueensa. Vähän särähti korvaan se, että sinua pelottaa ottaa asiaa esille miehen kanssa, koska aihe on hänelle arka. Mistä niin ajattelet? Miksi alkoholinkäyttö on hänelle arka aihe?

Vihreät pantterit ovat liikeellä
virallinen linja on vaarassa
Jukka-Poika savuttaa vielä eläkkeellä!

aha aha
täyteen, täytetään se täysin täyteen
joo, mä sanon täyteen
täytetään se täysin täyteen
anna tulla

no mä sytytän ja sihautan ja passaan vasemmalle
siunaan ja sihautan ja passaan vasemmalle
nii et siitä riittää myös seuraavalle
ja sitä ja sitä ja sitä seuraavalle
sanon täyteen
täytetään se täysin täyteen, joo
kyllä jokaisen täytyy oma osansa saada
sanon täyteen

no jo ne kuumottaa
ahdistelee aivan armotta
eikä aio yrttimiestä armahtaa
ohi vielä vapauden päivä koittaa
kun kaapista ulos kävelen
vihree vitamiini eli thc
mieltä ja ruumista lääkitsee
tunkeutuu apteekkiin ja lääkikseen

no mä laulan:
täyteen
joo ne täytyy ladata täyteen
täyteen
täytetään ne täysin täyteen, joo

ei se mua tapa se vaan vahvistaa
tarinani tuhdiksi tahdistaa
joitakin se kuulemma ahdistaa
mut mä otan hatsin ja hymyilee vaan
ja sanon täyteen
joo, mä sanon täyteen, täyteen

no meil on virallinen linja ja sen vartija
meil on vanha valta ja se haltia
meil on yksi totuus jonka kaikki tietää
sit on todellisuus jonka ne koettaa kieltää
sanon täyteen
joo, mä sanon täyteen
sen täytyy tulla täysin täyteen

no jo ne kuumottaa
ahdistelee aivan armotta
eikä aio yrttimiestä armahtaa
ohi vielä vapauden päivä koittaa

täyteen, joo ne täytyy ladata täyteen
täyteen, täytetään ne täysin täyteen, joo

Raja: Epäilen aiheen olevan miehelleni arka siksi, että hänen kaksi enoaan on alkoholisteja. Ovat täysin syrjäytyneitä yhteiskunnasta, ei esim. kolmeen vuosikymmeneen kumpikaan päivääkään palkkatöissä alkoholinkäytön vuoksi. Mainitsee heidät silloin tällöin ja kokee itse vahvasti, että hänellä on eräänlainen sukurasite ts. suurempi riski alkoholin väärinkäyttöön kuin muilla. Tämä siis hänen oma mielipiteensä.

Avomieheni sanoo, että suhtautuu omaan juomiseensa kriittisesti (ettei kävisi kuin enoilla), eli siis kokee JO NYT rajoittavansa omaa juomistaan. Eli on vaikea ottaa omaa huoltaan puheeksi ihmisen kanssa, joka on miettinyt omaa ja enojensa alkoholinkäyttöä ja on tietoisesti rajoittanut oman juomisensa tietylle, hyväksi pitämälleen tasolle. Joka totta kai on huomattavasti pienempi määrä kuin hänen enoillaan.

Meillä vain on niin eri käsitys alkoholin käytön ns. mukavuusalueesta. Esim. nyt viikonloppuna olemme menossa kahdestaan mökille ja tiedän hänen olevan jo kahdeksan aikoihin illalla selvästi humalassa ja jutut sen mukaisia. Ei sellaisesta mökki-illasta oikein nauti. Täytyy yrittää ottaa asia jotenkin fiksusti puheeksi, siis syyllistämättä tai sormella osoittamatta. Lähestyä asiaa omasta näkökulmasta, omista tunteista lähtien.

Ymmärrän. Vaikutat aika tasapainoiselta ja fiksulta ihmiseltä, joten etköhän osaa ottaa asian esille ilman syyllistämistä tai nalkutusta. Jos miehelläsi palaa päreet, älä provosoidu. Sulla on oikeus omaan mielipiteeseesi. Jatkakaa juttelua sit joskus myöhemmin.

Eli kuitenkin se miehen ajatus pyörii joka päivä siinä että otetaas muutama. Iltakaljat, saunakaljat, lomakaljat, mökkikaljat...
Mitäs sitten jos ja kun joutuu työttömäksi sittenko ei olisi näitä rajoja mistä itse maininnut? Silloinko voi ottaa vähän enemmänkin päivittäin? Kauan olette ollut yhdessä? Nuo kaksi kaljaa päivässä vaivihkaa muuttuu neljäksi ja sit haetaan parit jo heti viikonloppuaamuina, sit menee jo hermo jokaisesta rasahduksestakin, työ on paskaa ja sinä vaan nalkutat ja vittuilet.
Tehkää testi ja sovitte että hän on yhden viikon ilman iltakaljoja, voit yllättyä mitä puolia hänestä löytyykään...

[QUOTE="vieras";27136063]Näinpä. Ja jokainen vetäköön vaikka pussillisen kaljaa päivässä mun puolesta. Kyse onkin siitä kuka sen ihmisen kanssa haluaa sitten olla ja elää. Minulle tekisi tiukkaa olla miehen kanssa joka joisi joka päivä, vaikka vaan sen yhden kaljan. Toisia se ei haittaa, ja alkoholisti tai suurkuluttajahan sellainen ei ole, omasta mielestäni vain ällöttävä.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä kanssasi. Hirvittää perjantaisin iltapäivän kauppareissulla katsella kun lähes jokaisen perheen ostoskärryssä on se mäyräkoira.

[QUOTE="nuuh";27146209]Eli kuitenkin se miehen ajatus pyörii joka päivä siinä että otetaas muutama. Iltakaljat, saunakaljat, lomakaljat, mökkikaljat...
Mitäs sitten jos ja kun joutuu työttömäksi sittenko ei olisi näitä rajoja mistä itse maininnut? Silloinko voi ottaa vähän enemmänkin päivittäin? Kauan olette ollut yhdessä? Nuo kaksi kaljaa päivässä vaivihkaa muuttuu neljäksi ja sit haetaan parit jo heti viikonloppuaamuina, sit menee jo hermo jokaisesta rasahduksestakin, työ on paskaa ja sinä vaan nalkutat ja vittuilet.
Tehkää testi ja sovitte että hän on yhden viikon ilman iltakaljoja, voit yllättyä mitä puolia hänestä löytyykään...[/QUOTE]

Turhaa jossittelua. Työttömäksi jäämisellä ei ole mitään tekemistä, että juoko saunakaljan vai pillimehua. Työttömäksi jääminen on jokaisen elämässä sellainen kolahdus ettei sitä voi ennakkoon tietää mitä tapahtuu. Etkä varmaan tarkoittanut viikon tai kuukauden työttömyyttä vaan pidempää. Absolutistin matka saattaa mennä alkon kautta, jos elämä oikein vetäsee päin naamaa. Mistä sitä koskaan tietää?

Meillä juo mies ihan samalla tavalla, ja tässä onkin keskusteltu hyvin vakavasti aiheesta. Itse en oo alkoholistiperheen lapsi, mut ex-mies oli ainakin hyvin lähellä holistia. 12 vuotta ku katto sitä ryyppäämistä, niin sietokyky on aika matala. Mä niin ymmärrän, kuinka se ääni kun tölkin aukasee, voi ottaa tosi pahasti hermoon!
Mun mies nyt kuitenki tuntuu itsekin tajuavan ettei se kaljottelu oo ok, ja yhessä mietittiin mukavia asioita mitä voitas vaikka yhessä puuhata iltasin. Usein kun se menee niin, et kun lapset nukkuu niin mies istuu koneella tai saunassa, kaljojensa kanssa. Ja minä nyhjötän yksin sohvalla. Ei ehkä joka ilta mut liian usein kuitenkin. Toivottavasti tähän nyt tulee kuitenki muutos.

Ap tsemppiä, keskustele miehesi kanssa :hug:

Itse en yhtään tykkäisi, jos oma mies päivittäin nauttisi alkoholia. Aivan varmasti alkaisi ahdistaa. Isäni on alkoholisti ja itsekin olen kyseistä ainetta nauttinut ihan riittävästi todeten vaikutusten olevan ainakin omalla kohdalla lähinnä negatiivisia. loppuelämäni toivottavasti saan viettää mahdollismman raitista elämää. Toivon samaa lähipiirilleni.

Joidenkin elämään suurempi alkoholinkulutus varmaan sopii eikä minusta voi sanoa, että muutama olut päivässä ois paha juttu. Voi se olla orastavaa alkoholismia tai olla olematta.

Kai siinä suhteessa pitäisi pystyä tekemään kompromisseja...? On aika kohtuutonta vaatia, että toinen ryhtyy myös absolutistiksi, mutta ehkä osa illoista voisi olla alkoholittomia, mikäli se aiheuttaa pahaa mieltä suhteen toiselle osapuolelle? Minusta pitäisi vaan kertoa, miltä itsestä tuntuu. Nykyisessä suhteessani mies on vähentänyt alkoholin käyttöään ihan vaan mun mieliksi, koska tietää sen aiheuttavan mulle ahdistuneisuutta. Arvostan erittäin paljon.

Yhteistyössä