mieheltä loppui elatusmaksut

  • Viestiketjun aloittaja muija
  • Ensimmäinen viesti
muija
vielä on toisesta tytöstä joka on 16v... miehen vanhin tyttö täytti tänään 18v uotta. maksu pieneni puolella, mikä halpotus. Ja vajaa pari vuotta niin loppuu toisestakin. Nyt voi suunnitella vaikka auton vaihtoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 21:07 vai niin kirjoitti:
Jos 18vuotias opiskelee vielä niin ei se elatusvelvollisuus vielä pääty.
Tää on kyllä kans kumma juttu et tässäkin asiassa hyysätään näitä eroperheen lapsia. :/ Ei mullakaan vanhemmat elämää/opiskelua kustantaneet sen jälkeen kun olin täysikänen. Jos ei miehen lapsella oo varaa opiskella niin menee sit töihin, me ei kyllä aleta elättään enää.... Tietty jotain ostetaan esim. astioita tai lakanoita sit kun muuttaa omaan kotiin....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 21:07 vai niin kirjoitti:
Jos 18vuotias opiskelee vielä niin ei se elatusvelvollisuus vielä pääty.

Siis sehän riippuu täysin siitä mitä sopimukseen on laitettu. Siihen kun merkitään, loppuuko elatusmaksut lapsen täyttäessä 18v vai sitten kun saa opiskelut päätökseen.
 
Wieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 23:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 21:07 vai niin kirjoitti:
Jos 18vuotias opiskelee vielä niin ei se elatusvelvollisuus vielä pääty.

Siis sehän riippuu täysin siitä mitä sopimukseen on laitettu. Siihen kun merkitään, loppuuko elatusmaksut lapsen täyttäessä 18v vai sitten kun saa opiskelut päätökseen.
Meillä ainakin lukee et siihen asti kun täyttää 18!
Mut kyl vanhempien silti mun mielestä tarvii jotenkin avustaa lasta vaik töis kävisikin opiskelun ohessa.
 
Meilläkin lukee,siis esikoisen elatussopimuksessa,että 18 vuoteen asti,mutta tiedän ja tunnen exäni hyvin,ja olen varma että hän tukee poikaa vielä sen jälkeenkin,etenkin kun/jos poika opiskelee. Exäni on ollut vastuunsa kantava ja hyvä isä,ja tuskin hän siitä muuksi muuttuu,kun poika täyttää 18v.
Meillä on tietysti sikäli eri tilanne kuin monilla muilla täällä,koska exä ei ole perustanut uutta perhettä,eikä aiokaan,yhteinen poikamme on siis hänen ainoansa.<br><br>
 
muija
kyllä ne elarit loppui ja piste. tyttö asuu muualla kuin äidillään, opiskelijaasunnossa. elättää itse itsensä. on kesällä töissä. Minulla kaksi aiukuista poikaa ja hekin ovat opiskelurahoillaan pärjänneet, tietty joskus on anettu rahaa jos on tiukka paikka niikuin miehenikin tekee. Ei eltusmaksujen loppuminen nyt sitä tarkoita että hän ei enään välittäis auttaa tytärtään. mutta ei ole enään joka kukausi isoja maksuja ja pakollisia.
ja jos 18v. haluaa eltusta hänen pitää itse hakea sitä, ei enään ex.
ja jos saa opintotyukea, asumislisää ja on kesät töissä ei elareita todellakaan voi velvoittaa maksamaan. Sopimuksessa lukee 18vuotiaaksi asti.
 
voipee
Niinhän sitä luulis, mutta mun mieheni molemmat lapset veivät asian käräjille asti, että isän täytyy maksaa opiskelua kunnes lukiot on käyty!! Eikä ne oo ihan pikkusummia!! Isä tienaa puolitoista kertaa vähemmän kuin äiti,mutta silti nämä viitsii olla niin ahneita, että mikään ei riitä. Miehen exä on myrkyttäny lastensa mielet isää vastaan, että eivät käy edes tapaamassa, mutta raha kyllä kelpaa vaikka miten saatuna. Tämä isä on sitten niin riitoja pelkäävä että suostuu maksamaan. Mua kyllä sapettaa niin vietävästi. Meillä on omakin perhe, minä vielä työtön ja miehellä huono palkka exäänsä verrattuna. Lisäksi tämä opiskelijatyttö on töissä. Siinä nähdään, mikä vaikutus rahalla ja ahneudella on, empatiaa tai mitään muitakaan tunteita ei ole enää isää kohtaan, vaikka hän on lapsiaan hoitanut yksin vuosikausia äidin opiskellessa muualla.

Arrghh, mun ei kannata ajatella tätä asiaa, tulen niin NIIN vihaiseksi \|O
 
vihainen
Jaa-a. Meillä exä painosti miestäni tekemään sopimuspaperin, että mies kustantaa poikansa opiskelua 3000 eurolla per vuosi, jos poju menee yliopistoon. Asianajaja oli kysynyt mieheltäni, että eikö äidillä ole mitään vastaavia velvoitteita. Kilttiä ja syyllisyydentuntoista miestäni tämäkään ei saanut tajuamaan, ettei nyt puhuta pikkusummista! Elareita mies maksaa 300 euroa kuussa. Exän mielestä siitä pitäisi keskustella, koska se on niin vähän. KELE!
 
Normaali-köyhässä perheessä lapset käyvät töissä opintojensa ohessa. Kelan käytännöt tulevat tutuksi, pimeän tai harmaan työn tekeminen alkaa houkuttaa.

Mutta kun ei ole mitään isää siellä jossakin rahapussi levällään maksamassa ja rahaa syytämässä, eikä äidin rahavarat riitä, on lasten etsittävä ilta- ja viikonloppu työ jotta voi opiskella.

Etäisä voi tietysti auttaa lasta opinnoissaan, mutta silloin se on täysi-ikäisen lapsen ja vanhemman välinen asia, eli raha tulee suoraan lapselle. Toivottavasti isät tässäkin tapauksessa kuitenkin seuraa, mihin se raha todella menee, ettei ole taas vaan lapsellekin se isi itsestäänselvä maksumies, rahapussi avoinna, ja muuten voi elää kuin pellossa: ei se mitään, isi antaa rahaa kun pyydän; mä sanon et kirjoihin menee, niin isi antaa... :whistle:
 
emo
minun miehelläni loppui vuosi sitten viimeisestä lapsesta... hänellä kaksi nyt 19v ja 20v. eivätpä onneksi ole runanneet rahaa, fiksuja nuoria ja mukavia kun mitkä. Meillä on todella tiiviit välit heihin. Pidän kovasti mieheni tyttäristä, yhdessä käydään ostoksilla, tehdään ruokaa, nauretaan ja jutellaan, meillä on tosi hauskaa ja meidän pienet yhteiset lapset tyttö ja poika rakastavat iso siskojaan.
sen sijaan miehen ex ruinasi että pitää laspsille maksaa tukea vaikka täyttivät 18v.... ja elatustuki loppui, hänen tililleenhän se tuli ei lasten. Sen jälkeen on pyydetty osallistumaan yo juhlien kustannuksiin, ja muihin hankintoihin, ajokortiin jne... tytöt eivät ole ´pyytäneet itse vaan sanoivat että itse tienaavat rahat kesätöillä ja viikonlopputöillä. Me olemme auttaneet heitä sitten esim. opiskeluaikana niin että olemme tehneet heille ruokia, antaneet ruokaa mukaan opiskelukämppään, ylimääräisiä huonekaluja jne... autoakin olemme lainailleet aika paljon. Rahha ei ole antaa mutta muuta tukea kyllä. Mieheni on loistava isä heille!
 
kylläpäs
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 21:07 vai niin kirjoitti:
Jos 18vuotias opiskelee vielä niin ei se elatusvelvollisuus vielä pääty.
Kyllä se päättyy virallisesti kun täysi-ikäiseksi tulee. Ainakin tavallisen perheen lasten kohdalla se päättyy, joten eiköhän laki ole sama myös eroperheen lasten kohdalla.
 

Yhteistyössä