Miehelle näpäytys, kun muu ei tehoa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hilla";27874299]Siksi kun ne eivät halua. Tekosyynä käytetään taloudellista tilannetta. Ei olla valmiita tinkimään omasta elintasosta, eikä passattavana olosta.

Kannatan ehdottomasti sitä, että isien olisi pakko hoitaa YKSIN lapsiaan ainakin kuukauden ajan. Sen toteuttaminen käytännössä ei kuitenkaan taida olla ihan yksinkertaista.[/QUOTE]

Päästään taas tähän minun listani kohtaan a): jokainen saa valita vapaasti elämänkumppaninsa.

Minä olen sitä mieltä, että puolet vanhempainvapaista pitäisi ehdottomasti korvamerkitä isille. Mutta en tosiaankaan haluaisi mieheni hoitavan lapsiamme yksin kuukauden ajan. Minulle tulisi ihan törkeä ikävä miestä ja lapsia.

[QUOTE="Hilla";27874330]Jäähän siinä vielä jaettavaksi iltaa.

Minä teen joskus 12 h työpäiviä + työmatkat, eikä ole tullut mieleenikään, että olen sen jälkeen oikeutettu pelkästään makaamaan sohvalla loppuillan.[/QUOTE]

Jää mutta silloin se ei ole puolet ja puolet niinkuin kirjoittaja penäsi..
Mä teen 12h+ ajot2h päiviä kanssa ja sillon en kyllä jaksa muuta ku leikkiä lasten kanssa hetken ku tuun kotiin, saiin raivarin jos emäntä alkaii sillon selittää et voisit sinäkin tehdä jotain..

Tämä ketju on mennyt ihan tyhjänpäiväiseksi riitelyksi siitä, kellä muka on rankita.
Ongelmahan oli siinä, että toisen työtä ei arvosteta. Ihan sama, kuinka rankkaa kelläkin on tai on olematta, mutta jos oma puoliso vähättelee sitä tekemistä, on se väärin. Yhtä lailla aloittajan mies loukkaantuisi, jos vaimo kertoisi hänen työnsä olevan tyhjänpäiväistä loikoilua ja että hän ei saa työpaikallaan mitään aikaiseksi.

[QUOTE="Höh";27874322]Päästään taas tähän minun listani kohtaan a): jokainen saa valita vapaasti elämänkumppaninsa.

Minä olen sitä mieltä, että puolet vanhempainvapaista pitäisi ehdottomasti korvamerkitä isille. Mutta en tosiaankaan haluaisi mieheni hoitavan lapsiamme yksin kuukauden ajan. Minulle tulisi ihan törkeä ikävä miestä ja lapsia.[/QUOTE]

Etukäteen ei voi tietää, millainen mies on isänä. En minäkän tiennyt, millainen äiti minusta tulee.

Et tainnut sitäkään tajuta, että kuukauden hoito tietenkin tarkoitti normaalia hoitovapaasysteemiä. Vanhempainvapaasta ei todellakaan voi korvamerkitä puolta isälle, koska sen ikäiset vauvat ovat usein vielä kovasti kiinni tississä. Tässä asiassa vauvan etu on tärkeämpi kuin isän 'koulutus'. Vasta vuoden ikäisen lapsen, jolle voi jo antaa lehmänmaitoa, voi korvamerkitä isän hoidettavaksi.

On monia syitä, miksi isompikin lapsi heräilee öisin.
Itsellä nyt reilu 5,5-vuotiaat kaksospojat, joista toinen on valvottanut vauva-ajan jälkeen melkoisesti, tosin ei juuri nyt. Syynä pediatrinen uniapnea. Ekalla kerralla poistettiin kitarisat, nielurisat olivat tuolloin normaali. Toisella kerralla sitten ne nielurisat... Pahimmillaan herätti mut yli kymmenen kertaa yössä, ja sitten kun kammoksuin niitä hengityskatkoksia, se unikin oli aika heikkoa.
Miten helppoa onkaan tuomita tuntemattomia, ylentää itsensä, unohtaen sen, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin itse, eivät toimi tai ajattele samalla lailla, joiden lapset ovat erilaisia, erityisiä? Surullista!
Minä siis yhä osa-aikakotiäiti, vaikka pojat täysipäiväisesti hoidossa ovatkin. Ja erittäin tyytyväinen osaani, kuten miehenikin tilanteeseemme.

Näinpä.... Mä tuossa kans kirjoitin juurikin siitä, että kun ei voi tietää, että minkälainen tilanne kelläkin on! Meillä ei myöskään nukuta täysiä öitä, vaikka lapset jo todellakin isoja. Kyllä ne voimat välillä on aika kortilla, mutta en mä silti valita ja joka päivä vaan makaa. Joskus on kyllä pakko ottaa sellaisia päiviä, kun ei tee yhtään mitään. Vaan mies tekee, kun tulee töistä. Silti tästä meidän tilanteesta joku voi olla vielä kateellinen!!!! Sitä vaan ei pysty ymmärtämään. Mä kun oon muiden mielestä VAAN kotona.... Kyllä mä pääsin ite helpommalla, kun olin töissä. Joskus on vaan tilanteita, kun tehdään toisenlaisia ratkaisuja. Irtisanominen vakipaikasta ei ollut hirveän helppo päätös. Joskus niitäkin on vaan tehtävä. Kateus ei todellakaan johda kovinkaan pitkälle!! Antakaa jokaisen tehdä ne ihan omat ratkaisut ja valinnat.

[QUOTE="kotimamma";27874310]Juuri näin, eli et itse ole ollut väsynyt, etkä selvästi osaa ymmärtää muiden väsymystä. Sinun kanssasi on turha väitellä. Olet täydellinen, minä-tiedän-kaiken-tyyppi.

Vinkkinä sinulle, monen ihmisen arki voi joskus olla hetkellisesti kärsimystä, se on ihan normaalia, kuuluu E-LÄ-MÄÄN. Sinun ideasi ja kommenttisi ovat hyvin naiiveja. Et tunnu ymmärtävän oikeastaan yhtään mitään.[/QUOTE]

Selvä, elämän kuuluu toisinaan olla kärsimystä. Tämä jäänee minulta ikiajoiksi ymmärtämättä.

Tiedän jotakin väsymyksestä, kuten jokainen vanhempi. Uskaltaisin kyllä väittää, että kokemukseeni on osittain vaikuttanut sekin, että meillä on etsitty arkeen helpoimmat ratkaisut (mm. perhepeti) ja pidetty aika tiukasti kiinni omasta ennen lapsia omaksutusta siisteystasosta.

Imuri käy talon läpi kerran viikossa, eteisessä hiekka-aikaan vähän useammin. Pyykkiä pestään maksimissaan joka toinen päivä ja täysiä koneellisia - ekologisempaa. Sänkyjä ei pedata, jos ei ole tyyliin vieraita tulossa - hygieenisempää.

Ja kaikessa tässä on myös se hyvä puoli, että miehellä on sama käsitys riittävästä siisteystasosta.

[QUOTE="...";27874367]Tämä ketju on mennyt ihan tyhjänpäiväiseksi riitelyksi siitä, kellä muka on rankita.
Ongelmahan oli siinä, että toisen työtä ei arvosteta. Ihan sama, kuinka rankkaa kelläkin on tai on olematta, mutta jos oma puoliso vähättelee sitä tekemistä, on se väärin. Yhtä lailla aloittajan mies loukkaantuisi, jos vaimo kertoisi hänen työnsä olevan tyhjänpäiväistä loikoilua ja että hän ei saa työpaikallaan mitään aikaiseksi.[/QUOTE]

Nimimerkki "höh" vähättelee kotiäitejä samalla tavalla kuin ap:n mies vähättelee ap:ta. Jokainen normaali ihminen hermostuu siitä, että hänen työtaakkaansa vähätellään. Puolisolta törkeää , ettei arvosta sitä mitä toinen heidän perheensä eteen tekee. Se nyt on jo tullut selväksi mitä naiset tällä palstalla ajattelevat toisistaan.Mutta voitaisi edes yrittää pysyä aiheessa.

Mä teen 12h+ ajot2h päiviä kanssa ja sillon en kyllä jaksa muuta ku leikkiä lasten kanssa hetken ku tuun kotiin, saiin raivarin jos emäntä alkaii sillon selittää et voisit sinäkin tehdä jotain..

Et siis voi antaa lapsille iltapalaa ja laittaa heitä nukkumaan? Johan siinä onkin raivarin paikka.

Riippuu varmaan työnkuvastakin, mutta meillä ei kukaan 12 h työpäivän jälkeen tee kotitöitä. Raivari on siinä vaiheessa ihan ymmärrettävä.

Aina ne kotityöt ovat olleet seuraavanakin päivänä odottamassa ;)

Jos työpäivän jälkeen sinulle jää vaikkapa 2 tuntia kotiaikaa, niin jäähän siinä silloin 1 h vaimolle ja 1 h sinulle vapaata luppoaikaa. Eli puolet ja puolet vapaata kummallekin.

[QUOTE="vieras";27873988]Anna yksi esimerkki-KUKA kotiäiti nukkuu kotona lasten kanssa????
Meillä herätään klo 6 joka aamu, lasten rytmi aina ollut sellainen, ei auta vaikka laittaisi petiin keskiyöllä,silti heräävät.

Ainoastaan imetysikäisen vauvan kanssa joku kotiäiti ottaa nokoset. Mutta tiedätkös, se imetys vie kaikki mehut sinusta. Ai niin mutta olet mies- et edes KYKENE ymmärtämään. Ajele sä vaan sitä autoa 200km, onpa rankkaa hui![/QUOTE]

Juuri heräsin 2v2kk-ikäisen lapsen vierestä tunnin tirsoilta, lapsi jäi vielä nukkumaan. :) Aamulla nukutaan 7-8 asti ja tosiaan ne 1,5h-2h päikyt tässä päivällä, illalla nukahtaa ysiltä.

Ja imetys voi viedäkin mehut, mutta hormonit suojaa alussa totaaliselta koomalta ainakin useimpia naisia. Ja jos ei suojaa, niin miehen tehtävä on auttaa. Ainakin meillä.

[QUOTE="Hilla";27874396]Et siis voi antaa lapsille iltapalaa ja laittaa heitä nukkumaan? Johan siinä onkin raivarin paikka.[/QUOTE]

Tässä on varmaan nyt se perustavaa laatua oleva näkemysero, että mitä kotitöihin lasketaan.

Minä joudun tekemään joskus 12 h työpäiviä, ja niiden jälkeen nimenomaan haluan tehdä nuo mainitsemasi asiat. Mutta en pidä niitä kotitöinä vaan ainoana mahdollisuutena nähdä lapsiani. Kotitöitä on sitten keittiön siivoaminen lasten nukahdettua, ja se jää kyllä seuraavaksi päiväksi.

[QUOTE="Hilla";27874396]Et siis voi antaa lapsille iltapalaa ja laittaa heitä nukkumaan? Johan siinä onkin raivarin paikka.[/QUOTE]

En kyllä laittais omaakaan miestä 14h työpäivän jälkeen tekemään iltapuhteita, riittää että leikkis hetken lasten kanssa. Onneksi miehellä työpäivät vain 8h mittaisia ja vartti menee työmatkoihin :)

Meillä miehelle meni perille mitä ajan takaa kun kerroin että ei kotityöt ja elämä lasten ympärillä ole rankkaa JOS tiedän että saan apua sitä tarvitessa. Siinä vaiheessa kun musta tuntui että oli pakko jaksaa niin se oli raskasta.

Puhuttiin asioista ja mies ymmärsi, onkin autellut jos on tarvinnut toki sitä teki ennenkin mutta siitä ehkä joutui mainitsemaan. Nyt osaa katsella kotia sillä silmällä että onko jotain tärkeää tekemättä. Mulla ainakin muuttui asenne vaikkei mitään isompaa edes tapahtunut, ei ne kotiyöt sen rankempia tai helpompia ole nytkään mutta se tunne kun vastuu on jaettu....

Me tosin asutaan maatilalla, mulla on muutakin kuin ne kotityöt. Tekemistä riittää aamusta iltaan ja auttelen miestä parhaani mukaan minkä tällä rallilta pystyn. Tokihan sen vastavuoroista täytyykin olla. Mukavaa sekin kun molemmat tekee parhaansa päivän mittaan niin illat voi olla perheen yhteistä tai aikuisten omien menojen aikaa.

En minä saisi aikaani edes kulumaan jos päiväohjelmaani kuuluisi lepäily, telkkarin katsominen tai pitkiä aikoja netissä olo. Teen kotihommat joutuisaan ja noudatan lasten kanssa aikataulua vaikka kotona ollaankin. Saadaan kaikki tarpeeksi virikkeitä ja ulkona oloa sekä rytmi pysyy hyvänä. Lapset nukahtaa jo 8 aikaan illalla umpiväsyneenä vilkkaasta päivästä.

En minä ihmettelisi yhtään jos miestä korpeaisikin ajatus että löhöilen kotona ja liioittelen kotitöiden määrää, jopa pihtaisin niiden tekemistä iltaan. Kyllä 5 hengen perheessä on kodin hoitoa paljonkin mutta huolellellisesti suunniteltuna ne hoituu kuin itsestään päivän mittaan.

[QUOTE="Höh";27874400]Riippuu varmaan työnkuvastakin, mutta meillä ei kukaan 12 h työpäivän jälkeen tee kotitöitä. Raivari on siinä vaiheessa ihan ymmärrettävä.

Aina ne kotityöt ovat olleet seuraavanakin päivänä odottamassa ;)[/QUOTE]

Meillä ei lasten iltapalat, hammaspesut, lääkkeiden annot, suihkutukset ja rasvaukset, seuraavan päivän vaatteiden katsomiset voi odottaa seuraavaan päivään.

yleensä lapset on just iltapala pöydäs kun tulen ja itselläkin on jo kova nälkä kun syönyt 8h aiemmin..
ja joskus kyl syötän lapset siinä.. ja ne menee nukkumaan pikku leikkituokion jälkeen, jos emäntä tässä vaiheessa alkaisi mesoan jostain vessan pesusta niin tulisi raivari.

[QUOTE="Höh";27874419]Tässä on varmaan nyt se perustavaa laatua oleva näkemysero, että mitä kotitöihin lasketaan.

Minä joudun tekemään joskus 12 h työpäiviä, ja niiden jälkeen nimenomaan haluan tehdä nuo mainitsemasi asiat. Mutta en pidä niitä kotitöinä vaan ainoana mahdollisuutena nähdä lapsiani. Kotitöitä on sitten keittiön siivoaminen lasten nukahdettua, ja se jää kyllä seuraavaksi päiväksi.[/QUOTE]

Näiden iltatoimien aikanahan se vaimo juuri saisi sitä kaipaamaansa omaa aikaa. Siitä vapaa-ajastahan tässä on ollut kyse. Turha takertua pelkästään kotitöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja maatilalta päivää;27874449:
En minä ihmettelisi yhtään jos miestä korpeaisikin ajatus että löhöilen kotona ja liioittelen kotitöiden määrää, jopa pihtaisin niiden tekemistä iltaan. Kyllä 5 hengen perheessä on kodin hoitoa paljonkin mutta huolellellisesti suunniteltuna ne hoituu kuin itsestään päivän mittaan.

Missä täällä on joku äiti kertonut löhöilevänsä kotona ja pihtaavansa kotitöitä iltaan?

[QUOTE="Hilla";27874385]Etukäteen ei voi tietää, millainen mies on isänä. En minäkän tiennyt, millainen äiti minusta tulee.

Et tainnut sitäkään tajuta, että kuukauden hoito tietenkin tarkoitti normaalia hoitovapaasysteemiä. Vanhempainvapaasta ei todellakaan voi korvamerkitä puolta isälle, koska sen ikäiset vauvat ovat usein vielä kovasti kiinni tississä. Tässä asiassa vauvan etu on tärkeämpi kuin isän 'koulutus'. Vasta vuoden ikäisen lapsen, jolle voi jo antaa lehmänmaitoa, voi korvamerkitä isän hoidettavaksi.[/QUOTE]

No en todellakaan tajunnut, että "lapsen hoitaminen kuukauden ajan yksin" tarkoittaa "normaalia hoitovapaasysteemiä", koska en itse koe koskaan hoitaneeni lasta yksin. Ikävää jos sinulle nämä asiat ovat synonyymeja.

Ja aika monet asiat ovat järjestelykysymyksiä. Oma esikoiseni jäi isänsä kanssa kotiin isäkuukaudeksi 8 kk iässä, ja pisaraakaan korviketta ei lapsi ole koskaan maistanut.

En kuitenkaan katso, että lapsi menisi siitä rikki, vaikka saisi korvikettakin, jos se äidin jaksamisen ja perheen dynamiikan kannalta fiksua on.

[QUOTE="Hilla";27874481]Missä täällä on joku äiti kertonut löhöilevänsä kotona ja pihtaavansa kotitöitä iltaan?[/QUOTE]

Tää ketju on täynnä mitä kummallisimpia oletuksia!

[QUOTE="Linnea";27874303]Sekopää en mielestäni ole jos pesen pyykiä useamman tunnin päivässä,sekopäiseltä kuulostat itse kuin noinkin lapsellisesti otat osaa keskusteluun joka poikkeaa täysin alkuperäisestä aiheesta. Tästä eilisestä ketjusta innostuin ja kuvaan viikon ajan mieheni tekemiä sotkuja tässä asunnossa,siihen alkuperäiseen aiheeseen liittyen ja useammankin muun äidin toteamaan :ilomielin hoidan lapset,lasten ruuat ja pesen sitä pyykiä mutta joku raja on sikojenkin elättämiseen tullut. Esim.kerrottakoon :mies palasi eilen 3vrkl jätkien reissulta (juopottelua ja mökkeilyä),eteisen lattialla on matkatavarat levällään.Tietokonepöydällä on edellisen yön puoliksi syöty leipä,olut tölkki,energiajuomatölkki ja maitolasi.Viikonlopun vaatteet ovat riisuttuna olohuoneen lattialle(yleensä eteisen lattialle),peti on petaamatta(nukuin kipeän vauvan kanssa istualleen sohvalla). Olen herännyt puoli kuudelta.Vienyt työn kouluun,herätellyt miestäni puoli seitsemästä varttia vaille kahdeksaan.Myöhästyi koulusta joten vein hänetkin. Vienyt poikani neuvolaan.Tullut kotia ja pedannut lasten pedit ja pessyt sitä pyykiä (sunnuntaina en pessyt). Olen tehnyt ruuan,hakenut lapsen,käynyt ruoka-kaupassa ja seuraavaksi pesen jälleen kerran pyykiä(vauva oksensi toppahaalarilleen ja minun toppavaatteilla autosta noustuamme.Mies soitti juuri ja kysyi voinko siirtää rahaa tupakkiin koska hän on tuhlannut tilinsä tyhjäksi reissussa ja rahaa tulee 2viikon kuluttua. Nyt vauva nukkuu,isoin tekee läksyjä ja poika rakentaa leegoilla(eli mulla on OMAA aikaa) :) Tämä on sitä tasa arvoa todellakin - ja päänsärky ja jyskytys on aika mainio kun mies lupauksistaan huolimatta nukkui eri huoneessa eikä valvonut vauvaa kanneskellen,vaikak niin lupasi edellisten kantelu-öiden verottaessa minua.[/QUOTE]

Tästä tuli jo surullinen olo :(. Et sitten ole ajatellut miehelle ilmoittaa, että et jaksa neljän lapsen yksinhuoltajana, kolme on maksimi, ja että ensimmäisenä syntynyt saapi lähteä, koska sinä et ole häntä synnyttänytkään? Tuollainen aamuherättelypalvelu tuntuu siltä, että tuskin tulen sellaista edes omille lapsilleni teini-iässä tarjoamaan. Jos iso sälli myöhästyy, selvittäköön asian töissään/koulussaan kuten mies (tai nainen) eikä hiiri. Oppii nostamaan takamuksensa kun se kello soi. Tupakkaa voi ostaa sitten kun siihen on ihan ihkaomaa rahaa.

Jos tuo ei ole satunnainen poikkeus, kai teillä tosiaan on ero tai ainakin radikaali muutos, parisuhdeneuvonta tms. hakusessa?

Laskin toiseen ketjuun että kaikkineen n 400h vuodessa tekee sen 7h viikossa, tosin meillä puulämmitteinen talo .

Onko puilla lämmittäminen sitten muka miesten homma? Meillä ei. Tai ei tietenkään, kun mies on viikot pois, mutta yleensäkin. Kirveen kanssa heilun mieluusti, mies kun on isänsä kanssa noi puut sopiviksi jo katkonut, sen mä annan niiden mielihyvin tehdä! Tosin joskus itsekin mukana noissakin hommissa. Meillä pelkästään miehen hommia on autojen korjaamiset. Ja niitä ei kovin paljon ole, vuosittainkaan!

Onko puilla lämmittäminen sitten muka miesten homma? Meillä ei. Tai ei tietenkään, kun mies on viikot pois, mutta yleensäkin. Kirveen kanssa heilun mieluusti, mies kun on isänsä kanssa noi puut sopiviksi jo katkonut, sen mä annan niiden mielihyvin tehdä! Tosin joskus itsekin mukana noissakin hommissa. Meillä pelkästään miehen hommia on autojen korjaamiset. Ja niitä ei kovin paljon ole, vuosittainkaan!

meillä on miesten homma :) vaimoni varmasti oppisi tämänkin muttei ole tarvetta ja en kyllä välttämättä haluaisi häntä nähdäkkään moottorisahan kanssa :)

[QUOTE="Linnea";27874303]Sekopää en mielestäni ole jos pesen pyykiä useamman tunnin päivässä,sekopäiseltä kuulostat itse kuin noinkin lapsellisesti otat osaa keskusteluun joka poikkeaa täysin alkuperäisestä aiheesta. Tästä eilisestä ketjusta innostuin ja kuvaan viikon ajan mieheni tekemiä sotkuja tässä asunnossa,siihen alkuperäiseen aiheeseen liittyen ja useammankin muun äidin toteamaan :ilomielin hoidan lapset,lasten ruuat ja pesen sitä pyykiä mutta joku raja on sikojenkin elättämiseen tullut. Esim.kerrottakoon :mies palasi eilen 3vrkl jätkien reissulta (juopottelua ja mökkeilyä),eteisen lattialla on matkatavarat levällään.Tietokonepöydällä on edellisen yön puoliksi syöty leipä,olut tölkki,energiajuomatölkki ja maitolasi.Viikonlopun vaatteet ovat riisuttuna olohuoneen lattialle(yleensä eteisen lattialle),peti on petaamatta(nukuin kipeän vauvan kanssa istualleen sohvalla). Olen herännyt puoli kuudelta.Vienyt työn kouluun,herätellyt miestäni puoli seitsemästä varttia vaille kahdeksaan.Myöhästyi koulusta joten vein hänetkin. Vienyt poikani neuvolaan.Tullut kotia ja pedannut lasten pedit ja pessyt sitä pyykiä (sunnuntaina en pessyt). Olen tehnyt ruuan,hakenut lapsen,käynyt ruoka-kaupassa ja seuraavaksi pesen jälleen kerran pyykiä(vauva oksensi toppahaalarilleen ja minun toppavaatteilla autosta noustuamme.Mies soitti juuri ja kysyi voinko siirtää rahaa tupakkiin koska hän on tuhlannut tilinsä tyhjäksi reissussa ja rahaa tulee 2viikon kuluttua. Nyt vauva nukkuu,isoin tekee läksyjä ja poika rakentaa leegoilla(eli mulla on OMAA aikaa) :) Tämä on sitä tasa arvoa todellakin - ja päänsärky ja jyskytys on aika mainio kun mies lupauksistaan huolimatta nukkui eri huoneessa eikä valvonut vauvaa kanneskellen,vaikak niin lupasi edellisten kantelu-öiden verottaessa minua.[/QUOTE]

:O Voi jösses mikä mies sulla!

Yhteistyössä