mie en vain ymmärrä, mikä juustossa voisi olla vaarallista sikiölle!

ei hysteriaa
Minä ainakin olen yhden km:n viikolla 12 saanut, ei tutkittu tarkemmin koska ihan jostain tavallisesta jutusta kyse (esim. raskausajan listerioosi), ja keskenmenot ovat erittäin yleisiä myös Suomessa.
 
Mulle sanottiin vasta toisessa raskaudessa että en sais juoda anoppilassa tankkimaitoa. No ekassa raskaudessa mä join melko paljon tankkimaitoa eikä kukaan sanonut että niin ei sais tehdä. Neuvolassa ne kuitenkin tiesi että anoppilassa on maitotila ja että tankkimaitoa sielä tietenkin käytetään. Tuli vähän hassu olo kun sitten toisen raskauden aikana sanottiin että ei missään nimessä saa juoda sitä maitoa...hmm...oishan tuon voinu aikasemminkin sanoa...onneksi ei käyny mitään, ja kyllä mä kahviin sitä maitoa laitoin.
Olishan sen voinut pikakiehauttaa vaikka mikrossa ja sitten kaataa kahviin/jäähdyttää ja juoda.

Ja ap voi vaihtaa pastöroimattoman cheddarin johonkin pastöroituun juustoon, vaikka oltermanniin. Ei se toki sama ole mutta jos se kävis pahoinvointiselle niin parempi.
 
Ja jos nyt vertaillaan nimenomaan vuotta 2010, vaikka nuo kaikki 71 listeriaan sairastunutta (huom sairastunutta, ei kuollutta) olisivat olleet raskaana olevia, olisi se silti vain promille viime vuonna synnyttäneistä äideistä, siihen kun lisätään vielä kaikki muut viime vuonna raskaana olleet, on määrä reilusti alle sen promillen.
 
ulkonainen
Sinussa ja aloittajassa on jotakin samaa. Ehkä se on se käsityskyvyn rajallisuus.

Suosituksia on hyvä noudattaa, mutta perehdyttyään suositusten takana oleviin faktoihin voi sitten tehdä omat päätöksensä ja kantaa niistä vastuun. Minä söin kyllä jouluaterialla graavikalaa, ja otinpa viinilasillisenkin, vaikka raskaana olin. Sen sijaan jätin kahvin kokonaan pois raskausaikana, koska uskoin jatkuvan kofeiinialtistuksen olevan isompi vaara kuin satunnainen, pieni listeriariski.
Peesi. Olin juuri kirjoittamassa etta listeriavaaran sijaan kannattaa nimenomaan kiinnittaa huomiota jokapaivaisiin vaaroihin, niinkuin kofeiiniin. Silla on varmasti loppupeleissa enemman merkitysta kuin satunnaisilla ns. kiellettyjen aineiden syonnilla.
 
Tuotanoin
Peesi. Olin juuri kirjoittamassa etta listeriavaaran sijaan kannattaa nimenomaan kiinnittaa huomiota jokapaivaisiin vaaroihin, niinkuin kofeiiniin. Silla on varmasti loppupeleissa enemman merkitysta kuin satunnaisilla ns. kiellettyjen aineiden syonnilla.
Kohta sinulle kerrotaan, että kyllä se neuvola olisi kieltänyt kahvin jos se olisi muka haitallista ;)
 
ei hyvä päivä
Ja jos nyt vertaillaan nimenomaan vuotta 2010, vaikka nuo kaikki 71 listeriaan sairastunutta (huom sairastunutta, ei kuollutta) olisivat olleet raskaana olevia, olisi se silti vain promille viime vuonna synnyttäneistä äideistä, siihen kun lisätään vielä kaikki muut viime vuonna raskaana olleet, on määrä reilusti alle sen promillen.
Se ei paljon lohduta jos sattuu kohdalle osumaan. Noissa sun luvuissa ei ole mukana sitä kuinka moni meni raskaus meni kesken koska niitä syitä ei tutkita. Asiantuntijathan epäilee että listeria aiheuttaa melkosen usein keskenmenoja, mutta eivät pysty tutkimaan valitettavasti sen yleisyyttä. Eikä kaikki listerian esiintymiset tule tietoihin, koska aika moni potee ne ihan omissa oloissaan tietämättä mikä sen oikeasti aiheutti. Voi siis työntää numeros sinne minne aurinko ei paista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvä päivä;24877884:
Se ei paljon lohduta jos sattuu kohdalle osumaan.
Jos niin paljon pelottaa kaikki mahdollinen mikä raskauden aikana voi mennä vituiksi niin kannattaa sitten varmaan sitten suosiolla jättää se lasten tekeminen tervepäisemmille ihmisille? Raskaus itsessään on aina riski.
 
"äitix3"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24877875:
Parmesaania lukuunottamatta melkeinpä kaikki maitotuotteet suomessa (tuodut myös) on pastöroitu. Jotkut juustokakut on vieläpä kuumennettu.
Ja parmesaanissahan ei muuten silti ole juurikaan listeriariskiä. Tämä oli erikseen mainittu viime viikolla neuvolasta saamissani papereissa.
 
Joku tolkku siinä pitää olla. Menneistä syömisistä ei kannata välittää, tehty mikä tehty. Mutta tulevista minusta kyllä kannattaa. Onneksi todennäköisyys on monta kertaa pieni, eikä usein käy niin että kerrasta tulisi jotain kamalaa. Mutta totta on myös se, että lapsensa menettäneelle äidille on tuon taivaallisen sama, mihin prosentuaaliseen marginaaliin hän kuuluu, jos omalle kohdalle osuu niin tuskinpa oli "pelkäämättömyyden" väärtti.
 
Miuski harmailee
Minusta alkuperäisen kysymys oli, että ei ymmärrä MIKSI juusto voisi olla sikiölle vaarallinen. Siihen hän kai sai tässä ketjussa aika tyhjentävän vastauksen. On tietysti jokaisen omalla vastuulla, miten saamansa tiedon käsittelee ja ottaa vastaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Oddsocks
EJK
Sinussa ja aloittajassa on jotakin samaa. Ehkä se on se käsityskyvyn rajallisuus.

Suosituksia on hyvä noudattaa, mutta perehdyttyään suositusten takana oleviin faktoihin voi sitten tehdä omat päätöksensä ja kantaa niistä vastuun. Minä söin kyllä jouluaterialla graavikalaa, ja otinpa viinilasillisenkin, vaikka raskaana olin. Sen sijaan jätin kahvin kokonaan pois raskausaikana, koska uskoin jatkuvan kofeiinialtistuksen olevan isompi vaara kuin satunnainen, pieni listeriariski.
Sepä se, pieni listeriasuupala voi aiheuttaa keskenmenon. On suurempi todennäköisyys syödä listeriavapaata vihannesta / juustoa / tyhjiöpakattua kalaa tmv. kuin saada se bakteeritartunta. Mutta tiedätkö, se saattaa juuri sinun suupalasi olla saastunut ja näin ollen se pienen pieni riski muuttuikin todellisuudeksi verta vuotavaksi keskenmenoksi. Miksi siis riskeerata, jos voi riskejä minimoidakin?

Käsityskyvyn rajallisuudesta tällä ei ole mitään tekoa. Tyhmyydellä kylläkin. On silkkaa tyhmyyttä altistaa sikiö ja raskaus vaaroille, joita voi ihan helposti välttääkin.
 
"vieras"
olen luullut, että toksoplasma voi olla vain alle 6kk kissoilla.

Tosin synnärillä samaan huoneeseen mun kanssa oli laitettu nainen joka oli saanu toksoplasman raskausaikana. Arvatkaa käytinkö samaa hoitopöytää... NOT! EIkä kukaan keretonu sitä mulle, ihmettelin vaan miksi sen lapselle tehdään triljoona testiä ja verikoetta. Sitten kuulin kun hän puhui siitä kaverilleen.
 
"joo"
Suositukset muuttuu, jopa vuosittain. Maalaisjärjellä ja pienellä omaehtoisella lukemisella asioista niistä selviää.

Aina on naisia jotka ottaa kaiken tosissaan ja menee suositusten mukaan kuin ne olisivat lainkirjaimia. Sitten niitä jotka ajattelevat itse, ottavat itse asioista selvää ja miettivät. Esimerkiksi listerioosin saa tietojeni mukaan herkästi juuri tyhjiöpakatuista kaloista, tuskin koskaan suomalaisista pastöroiduista juustoista. Mutta jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaa syödä vain suositusten mukaan. Ja olla poistumatta talostan sillä liikennekuolemat ovat paljon yleisempiä kuin listerioosin saaminen.

Neuvolan sana ei ole laki eikä aina edes totuus. Neuvoloiden välillä on Suomessakin eri suosituksia ja eri maiden väliset suositukset ovatkin todella erilaisia.
 
EJK
[QUOTE="joo";24878103]Suositukset muuttuu, jopa vuosittain. Maalaisjärjellä ja pienellä omaehtoisella lukemisella asioista niistä selviää.

Aina on naisia jotka ottaa kaiken tosissaan ja menee suositusten mukaan kuin ne olisivat lainkirjaimia. Sitten niitä jotka ajattelevat itse, ottavat itse asioista selvää ja miettivät. Esimerkiksi listerioosin saa tietojeni mukaan herkästi juuri tyhjiöpakatuista kaloista, tuskin koskaan suomalaisista pastöroiduista juustoista. Mutta jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaa syödä vain suositusten mukaan. Ja olla poistumatta talostan sillä liikennekuolemat ovat paljon yleisempiä kuin listerioosin saaminen.

Neuvolan sana ei ole laki eikä aina edes totuus. Neuvoloiden välillä on Suomessakin eri suosituksia ja eri maiden väliset suositukset ovatkin todella erilaisia.[/QUOTE]

Sillä ei ole mitään tekoa neuvolan saatika lain kans, jos haluaa ja kykenee olemaan syömättä sellaisia ruoka-aineita, joissa piilee riski. Tämä on ikuisuusaihe. Minulle on hlökohtaisesti ihan sama mitä kukanenkin suuhunsa tunkee. Mutta en pidä siitä, että sellaisia ihmisiä syyllistetään järjenköyhyydellä tmv. jotka haluaa riskejä minimoida. Tottakai suositukset muuttuvat, kun asioita tutkitaan. Tietenkin!
 
Ja jos nyt vertaillaan nimenomaan vuotta 2010, vaikka nuo kaikki 71 listeriaan sairastunutta (huom sairastunutta, ei kuollutta) olisivat olleet raskaana olevia, olisi se silti vain promille viime vuonna synnyttäneistä äideistä, siihen kun lisätään vielä kaikki muut viime vuonna raskaana olleet, on määrä reilusti alle sen promillen.
Totta, mutta listerian ongelma onkin se, että vaikka terve äiti kestäisikin sen, niin sikiö tavallisesti ei kestä. Listeria ylipäänsä ei yleensä aiheuta juurikaan oireita terveille aikuisille. Sairaille, vanhuksille jne se sen sijaan voi olla ongelma. Samoin sikiöille. Itse en näe sitä ihan hysterianakaan jos Suomessa, jossa se mahdollisuus kuitenkin on, valitsee mieluummin ne pastöroidut tuotteet ja näin vähentää listeriaan sairastumisen riskiä suuresti. Tässä ketjussa jo mainitun toksplasmoosin ongelma on sama: terve aikuinen tavallisesti kestää sen hyvin pienillä, jopa olemattomilla oireilla, sikiölle se sen sijaan voi olla fataali. Itse olen kohdannut satoja odottavia ja synnyttäviä äitejä, ja vain yhdellä näistä toksoplasmoosi oli ollut. Kun sen seuraus oli kuitenkin se, että perheen kauan odotettu lapsi kuoli raskauden loppumetreillä, en näe mitään syytä, miksi toksoplasmoosia (ja samoja ongelmia aiheuttavaa listeriaa) ei kannattaisi järkevissä mittasuhteissa vältellä.
 
"jopsu"
miten vain alle 6kk kissoilla olisi toksoplasma..?Meillä isäntä vaihtaa muutenkin kissanhiekat niin ei ole suurta muutosta.mutta joo,itse en syö mitään "epämääräistä" mut niitä oliiveja kyllä olen syönyt..niitä mustia figaron..
 
Toksoplasmoosi on ihan eri tyyppinen kuin listeria, älkää nyt niitä rinnastako. Vain ensimmäinen tartunta raskausaikana on haitallinen sikiölle. Äidille ei siitä ole haittaa ja parempi se eka tartunta on saada lapsena ettei ainakaan raskausaikana tartte sitä pelätä. Ja neuvolassa voi testauttaa onko vasta-aineita. Jos on, voi huoleti tyhjentää kissanvessat ja marsunhäkit. Ihminen johon se tarttuu ei tavallisesti oirehdi mitenkään eikä siitä ole mitään haittaa. Etelä-Euroopassa yli 90% aikuisista on sen jo sairastanut. Siellä ei maa jäädy, siksi se on yleisempi.
Eikä se synnärillä ollut huonekaveri kissaansa ole sinne hoitopöydälle paskattanut...
 
gengu
mutta jos ei syö kun hyvin kuumennetua ja kypsytettyä ruokaa eikä tuorepakattua kalaa niin ei pitäsi olla kovin huolissaan..mulle muistuteltiin neuvolasta pakastevihanneksista että ne pitää muistaa kuumentaa hyvin..ja juustoista syön vaan perus oltermanni,luostari,edam ja sulatejuustoa.
 
Tuotanoin
Sepä se, pieni listeriasuupala voi aiheuttaa keskenmenon. On suurempi todennäköisyys syödä listeriavapaata vihannesta / juustoa / tyhjiöpakattua kalaa tmv. kuin saada se bakteeritartunta. Mutta tiedätkö, se saattaa juuri sinun suupalasi olla saastunut ja näin ollen se pienen pieni riski muuttuikin todellisuudeksi verta vuotavaksi keskenmenoksi. Miksi siis riskeerata, jos voi riskejä minimoidakin?

Käsityskyvyn rajallisuudesta tällä ei ole mitään tekoa. Tyhmyydellä kylläkin. On silkkaa tyhmyyttä altistaa sikiö ja raskaus vaaroille, joita voi ihan helposti välttääkin.
Listerioosi on mielestäni kaikkea muuta kuin vaara, jota voi ihan helposti välttää. Periaatteessahan ei saisi syödä koko raskausaikana salaattia, jos haluaisi täysin välttää listeriariskin ja "verta vuotavan keskenmenon". Samoin ravintolassa syömisen saisi unohtaa kokonaan.

Tiedätkö muuten, mistä sen listerioosin todennäköisimmin saa? Ei, ei juustosta eikä graavikalastakaan.

Kysymys on tasapainottelusta riskien minimoimisen ja elämänsä kohtuuttoman hankaloittamisen välillä. Jokainen vetää rajan siihen mihin parhaaksi katsoo. Minä olen sen verran eri mieltä kuin neuvola, että tosiaankin pidän esimerkiksi päivittäistä kahvinjuontia vakavampana riskinottona kuin sitä graavikalaa ja punaviiniä jouluaterialla.
 

Yhteistyössä