mie en vain ymmärrä, mikä juustossa voisi olla vaarallista sikiölle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SyysYö

Aktiivinen jäsen
28.08.2010
2 496
1
36
hornantuutti
mies teki yhtenä päivänä hampurilaisia ja väliin tuli jotain saksalaista cheddar-juustoa, pastoroimatonta... samoin kahvilassa otin eilen salaatin jossa fetaa, enkä kysellyt minkä maalaista se feta mahtaa olla. tänään sitten vilkaisin huvikseni neuvolasta annettua opaskirjaa ja sen perusteella nuo ovat ehdoton nou nou.. välttelen maksaa, enkä tietenkään ota alkoholia mutta en ymmärrä mikä vaara pienessä juustonpalassa voisi olla . noh syöty mikä syöty, tehty mikä tehty. jos nyt jokin tässä raskaudessa menee pieleen, en todellakaan ala syyttää siitä saksalaista cheddaria..!!!
|O :headwall: : /

Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni uhka ei sinällään ole siinä juustossa vaan siinä, että on jätetty pasturoimatta ja näin siinä voi edelleen kasvaa bakteereita, jotka voivat aiheuttaa naisen elimistössä sairauden, jota sikiö ei heikompana kestä. Mun entinen työkaverini, kätilö, sanoi, että kaikkia muuta voi kohtuudella syödä, mutta juuri noita pasturoimattomia tuotteita ja tyhjiöpakattuja kaloja hän varoisi. Maalaisjärki kannattaa tosiaan pitää mukana noissa syömisen varomisissa, mutta tyhmiä riskejä ei silti kannata myöskään ottaa.

Mulle tosin lääkäri sanoi, että eurooppalaisissa juustoissa riski on mitätön. Pastoroimaton juusto oli mulle se, mitä vältin. Kuumassa ruuassa kaikki on ok. Ja monethan välttää sinihomejuustoa, koska se kuulosta vaaralliselta :D

riskit on riskejä ..ot sivuhuomiona miten ne tuolla maailmalla pärjää raskauksissa ihan hyvin ku ne mitkä niille on normaalia niin suomalaisille odottajille isolla nou nou lapulla leimattu riskituotteiks mitä ei saa syödä

[QUOTE="vieras";24877682]Mulle tosin lääkäri sanoi, että eurooppalaisissa juustoissa riski on mitätön. Pastoroimaton juusto oli mulle se, mitä vältin. Kuumassa ruuassa kaikki on ok. Ja monethan välttää sinihomejuustoa, koska se kuulosta vaaralliselta :D[/QUOTE]

20-40 % kuolleisuus listerioosissa ja raskaana olevien kuuluminen riskiryhmään on minusta vaarallista?

Ruokamokia sattuu varmasti aika monelle raskaanaolevalle. Myös mulle on sattunut.
Viimeisin oli kun vielä viime raskauden aikana sanottiin et kotimaiset pakastemarjat on turvallisia käyttää kuumentamatta niin nyt noissa uusissa ohjeissa ei muka olekaan. Mä nyt olen ehtiny vetää pussitolkulla jäisiä mansikoita ja mustikoita, mut ei voi mitään!

miula on ihan järkyttävä huonovointisuus & ruokahaluttomuus päällä, syön sitä mikä sillä hetkellä sattuu maistumaan.. niitä kottekoisia hamppareita vedinkin sitten kolme. en todellakaan osannut ajatella, että se juusto olisi pitänyt jättää sieltä välistä pois..!

no nyt syysyö tiedät ja osaat olla jatkossa varovaisempi näitten juustojen suhteen.

Harvinaistahan se listeria on, mutta sen yhden kerran jos se tartunta tulee. Mie en ainakaan voisi antaa itselleni anteeksi jos menettäisin tämän pikkuisen vain sen takia että olen ollut niin välinpitämötön tietentahtoen.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;24877737:
miula on ihan järkyttävä huonovointisuus & ruokahaluttomuus päällä, syön sitä mikä sillä hetkellä sattuu maistumaan.. niitä kottekoisia hamppareita vedinkin sitten kolme. en todellakaan osannut ajatella, että se juusto olisi pitänyt jättää sieltä välistä pois..!

Älä nyt jää stressaamaan tota, mahdollisuus et siitä mitään seuraa on hirmu pieni. Ens kerralla sit tarkempana noitten juustojen kanssa :)

Mulle sanottiin vasta toisessa raskaudessa että en sais juoda anoppilassa tankkimaitoa. No ekassa raskaudessa mä join melko paljon tankkimaitoa eikä kukaan sanonut että niin ei sais tehdä. Neuvolassa ne kuitenkin tiesi että anoppilassa on maitotila ja että tankkimaitoa sielä tietenkin käytetään. Tuli vähän hassu olo kun sitten toisen raskauden aikana sanottiin että ei missään nimessä saa juoda sitä maitoa...hmm...oishan tuon voinu aikasemminkin sanoa...onneksi ei käyny mitään, ja kyllä mä kahviin sitä maitoa laitoin.

Vois taas laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin... vuosittain listeriatartunnan saa reilusti alle 100 suomalaista (esim. viime vuonna 71 tartuntaa).

Koskaan ei voi tietää, missä suupalassa se listeriabakteeri piilee. Ja mistä tiedämme, että vaikka nuo kaikki viime vuonna tartunnan saaneet 71 ihmistä olisivat olleet raskaana ja lukeneet täältä, että riskien välttäminen on hysterisointia. En vaan käsitä sitä, että tuleva äiti ei voi yhdeksää kuukautta välttää riskiryhmiin kuuluvia tuotteita. Oli ne sitten ruoka-aineita, tai vaikka päihdyttäviä aineita.

[QUOTE="vieras";24877682]Mulle tosin lääkäri sanoi, että eurooppalaisissa juustoissa riski on mitätön. Pastoroimaton juusto oli mulle se, mitä vältin. Kuumassa ruuassa kaikki on ok. Ja monethan välttää sinihomejuustoa, koska se kuulosta vaaralliselta :D[/QUOTE]

No varmasti on riski mitaton, koska taalla Hollannissa ainakin syodaan kaikkia juustoja raskaanakin, eika neuvolakaan niista mitaan maininnut :).

Itse olen syonnyt kaikkea, myos ilmakuivattuja kinkkuja jne. Maksaa vahan valtellyt.

Koskaan ei voi tietää, missä suupalassa se listeriabakteeri piilee. Ja mistä tiedämme, että vaikka nuo kaikki viime vuonna tartunnan saaneet 71 ihmistä olisivat olleet raskaana ja lukeneet täältä, että riskien välttäminen on hysterisointia. En vaan käsitä sitä, että tuleva äiti ei voi yhdeksää kuukautta välttää riskiryhmiin kuuluvia tuotteita. Oli ne sitten ruoka-aineita, tai vaikka päihdyttäviä aineita.

Voi varmasti välttää, mutta on turha heittäytyä hysteeriseksi, jos on vahingossa tai tietämättään hampurilaisen välissä kuumennettua cheddaria syönyt...

Sinihomejuustojakin on pastöroituna. Ei sinihomejuusto ole automaattisesti kiellettyjen listalla ;)
Kannattaa lukea pakkausselosteet, jos epäilee jotain. Aika yksiselitteiset ohjeet kuitenkin neuvoloista jokainen äiti saa.

Jos nyt raskauden ajan riskeistä puhutaan, niin miten monessa kissaperheessä joku muu kuin raskaana oleva nainen putsaa kissan hiekkalootan? Toksoplasmoosikin on olemassaoleva riski.

Hassua, miten ruokasuositukset muuttuu, mutta ehkä ne muuttuvat kun tieto lisääntyy?

En vaan käsitä sitä, että tuleva äiti ei voi yhdeksää kuukautta välttää riskiryhmiin kuuluvia tuotteita. Oli ne sitten ruoka-aineita, tai vaikka päihdyttäviä aineita.

Sinussa ja aloittajassa on jotakin samaa. Ehkä se on se käsityskyvyn rajallisuus.

Suosituksia on hyvä noudattaa, mutta perehdyttyään suositusten takana oleviin faktoihin voi sitten tehdä omat päätöksensä ja kantaa niistä vastuun. Minä söin kyllä jouluaterialla graavikalaa, ja otinpa viinilasillisenkin, vaikka raskaana olin. Sen sijaan jätin kahvin kokonaan pois raskausaikana, koska uskoin jatkuvan kofeiinialtistuksen olevan isompi vaara kuin satunnainen, pieni listeriariski.

Jos nyt raskauden ajan riskeistä puhutaan, niin miten monessa kissaperheessä joku muu kuin raskaana oleva nainen putsaa kissan hiekkalootan? Toksoplasmoosikin on olemassaoleva riski.

Hassua, miten ruokasuositukset muuttuu, mutta ehkä ne muuttuvat kun tieto lisääntyy?

kun meillä olivat vielä kissoja esikoista odottaessa, mies hoiti laatikon putsaamisen..

Yhteistyössä