Merkonomi/tradenomi? Kertokaas näistä! *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
En tiiä ees tarkkaan mitä eroa noilla on? Missä olette töissä, jos ootte jompi kumpi noista, paljon suurinpiirtein palkka, onko ollut helppo saada töitä, mitä kautta kouluttauduitte?
Kertokaa vaan jotain.

Tradenomi, kk-peruspalkka n.3000 euroa, mutta koska työtunteja kertyy joka kk n.180 niin vuosiansiot 50 tonnia. Olen vaativahkossa toimistotyössä lakisääteistä duunia painaen. Sain töitä jo ennen valmistumista (valm. 04/09), virka 5 kk valmistumisesta, mutta kyllästyin siihen ja nyt toisessa vakituisessa hommassa. Olen tässä työn ohessa opiskellut kahta yliopistotutkintoa. Tradeksi (BBA) Haaga-Heliasta.

Kiitti astro, muitakin vastaajia oottelen mielenkiinnolla...

Pitää jotain muuta koittaa kai keksiä, ei tunnu se lähäriajatus enää kovin hyvältä. Käsissä on jotain kummaa ihottumaa, joka ei kai vedestä tykkää ja se villiintyi viime harjottelussa päiväkodissa..jospa sitä keksis jotain sisähommaa, jossa ei tarvi jatkuvasti kastella käsiä..?

Tradenomi, kk-peruspalkka n.3000 euroa, mutta koska työtunteja kertyy joka kk n.180 niin vuosiansiot 50 tonnia. Olen vaativahkossa toimistotyössä lakisääteistä duunia painaen. Sain töitä jo ennen valmistumista (valm. 04/09), virka 5 kk valmistumisesta, mutta kyllästyin siihen ja nyt toisessa vakituisessa hommassa. Olen tässä työn ohessa opiskellut kahta yliopistotutkintoa. Tradeksi (BBA) Haaga-Heliasta.

Mikä suuntautuminen sulla on? Opiskelen myös itse HH:ssa, ja ainakin kirjanpitäjistä ym on huutava pula.

ei ehkä kannattais julkisesti myöntää, että tekee enemmän ylitöitä kuin työaikalaki sallii

:D Nooooh, eihän niitä kesällä ole.

Myönnettäköön, että meillä on haettu lupia toisinaan ylityömäärien ylitykseen. Olen kuullut tarinoita, että parikytä vuotta sitten ihmiset tekivät jopa 10 viikkoa putkeen töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Nyt meillä laitettu kielto niin, että kuukaudessa oltava 4 pv vapaata.

Viimeksi muokattu:
Merkonomit työllistyy aika huonosti "hyviin duuneihin" koska tradenomeja valmistuu enemmän kuin tarpeeksi. Merkonomi on toisenasteen tutkinto ja tradenomi korkeakoulu tutkinto

Mä olen yo-merkonomi ja datanomi ajalta ennen tradenomitutkintoa.

Mä olen merkonomin tutkinnollani, tehnyt sekä osastosihteerin että palkanlaskijan töitä. Eli erityisesti aiemmin merkonomin tutkinto ei ollut mikään kaupan kassan tutkinto. En tiedä sitten onko tuo tutkinnon sisältö kovasti muuttunut.

Ainakin datanomin tutkinnon sisältö on muuttunut niin paljon, ettei nykyisestä ja vanhasta tutkinnosta kannata puhua edes samana päivänä. Me esim. opettelimme aikoinaan 4 ohjelmointikieltä. Opinnot olivat paljon lähempänä tradenomin tutkintoa kuin nykyistä datanomin tutkintoa.

Palkkauksesta en voi puhua yhtään mitään, koska teen it-alan töitä.

Mutta matikkaosuuteen osaan sanoa, ettei todellakaan tarvitse olla pitkää matikkaa luettuna. Sitä ei tarvitse edes it-puolen tradenomitutkinnossa. It-tutkinnossa on toki matikkaa, mutta kyllä siitä selviää ilman pitkän matikan opintoja.

Minä olen niitä "vanhempia" merkonomeja, eli silloinen opistotasoinen tutkinto.

Enimmäkseen olen tehnyt toimistotöitä, palkanlaskua, laskutusta yms. Monta vuotta olin myös sairaalassa osastonsihteerin virassa. Tällä hetkellä toimenkuvaani kuuluu laskutus, reskontra, kirjanpito sekä kaikenlaiset muut toimistotyöt. Lisäksi olen muutamana päivänä viikossa vastaanottovirkailijana (terveydenhuoltoalalla)

Käytännössä tämä on valmistumisesta asti ollut sitä ettei käytännön kokemusta ole tullut kuin kassa- ja asiakaspalvelutehtävistä ja nyt kun kaupan alan työt ovat kiven olla niin ne vähäisetkin paikat menee merkonomeille, joilla on nimenomaan koulutus tähän työhön. Omakohtainen kokemus tämä, mutta kaupan alalla työllistyt varmemmin merkonomina ja tradenomin töiden saaminen vaatii enemmän tuuria tässä työllisyystilanteessa. Palkka on toki parempi oikean tehtävän osuessa kohdalle.

Jos merkonomiksi lukee niin kannattaa ehdottomasti valita laskentatoimen suuntaus.
Pienemmistä kaupungeista voi jo pelkillä merkonomin papereilla saada palkanlaskijan tai kirjanpitäjän töitä, varsinkin jos on tehnyt pitkän työharjoittelun tilitoimistossa ym.

Yhteistyössä