menkkojen "pitkä käynnistys"?

• Viestiketjun aloittaja apuakaipaava
  • Ensimmäinen viesti
apuakaipaava
hei! onko kellään muulla samallaista "vaivaa"..? eli ennenku vuotoni kunnolla alkaa menee yleensä yksi päivä menkkojen käynnistämiseen, jolloin tulee vaan vähän ruskeaa vuotoa. lisäksi parina ekana vuotopäivänä on myös kovia kouristelevia kipuja. voiko viitana esim. endometrisoosiin..? ultraäänellä ei ole löytynyt mitään viitteitä eikä muutakan vikaa. apua kipeisiin kuukautisiin vaan ei tunnu löytyvän.

Sirittäjä
Samanlaisia oireita on, yksi - kaksi päivää tulee hyvin, hyvin niukkaa ruskehtavaa vuotoa ennen kuukautisia. Välillä on kipuja ja joskus voi olla niin, että ei ole kipuja lainkaan.

Katriina
Ap:lle vielä.

Jostain syystä lähti tuo viesti ennen aikojaan. Millaisia tarkkaan ottaen sinun kivut ovat, haittaavatko ne normaalia elämää? Itse joudun ottamaan jokaisessa kierrossa parina vuotopäivänä sairauslomaa töistä, koska on pakko vaan maata kotona sikiöasennossa. Lisäksi joudun suunnittelemaan kaikki vapaa-ajanmenot menkkojen ulkopuolelle, koska en vaan pysty tekemään mitään kun sattuu (sanoisin, että kipu lähentelee pahimmillaan tajuttomuutta). Kohtua kouristelee ja suolistokivut tekee tuskaa. Lisäksi menkat aloittelee sen 10 päivää ennen kuin varsinaisesti alkaa. Minulla on endometrioosi, mutta onneksi olen nyt raskaana ja olen saanut elää vähän aikaa kivuttomana.

juup
joo, on kyllä pitkä käynnistys mullakin, ekat oireet menkkojen tulosta on noin reilua viikkoa ennen: täydellinen itsehillinnän puute, raivokohtaukset siis ihan täydellinen v**utus joka kestää muutaman päivän. Tuona aikana pitäis kyllä elää ihan erakkona jos olis mahdollista:((

Sitten noin kolme päivää ennen "kunnollisen" vuodon alkamista alkaa tulla pientä tiputtelua tai oikeastaan vessakäynnin yhteydessä vähän punertavaa paperissa, turvotus, alavatsakivut ja taas v**utusta. Ihan nuo varsinaiset menkat kestää sitten noin 7 päivää, joista pari ekaa päivää vuoto todella runsasta. No, onhan siinä sitten taas noin pari viikkoa normaalia elämää, ennenkuin sama rumba taas alkaa alusta!

alkuper
vastaus sulle JUUP: hei onko sulla todettu esim endometrioosi tai muuta vai ihanko normaaleja pms oireita ja kipuja...? mulla on ihan hurjat mielialavaihtelut! järkyttävä...huoh. mietin tässä että onko mussa joku vika, endoa tai jotain, kun kivutkin ovat pari eikaa päivää aika moiset!

Yhteistyössä